Ervaringen KPN Mobile Internet

Pagina: 1
Acties:

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een vriend van me wil zijn laptop voorzien van KPN Mobile Internet. Dit werkt via UMTS/GPRS en kost zo'n 12 euro per maand en 0,50 euro per MB.
Het probleem is nu dat hij op het Friese platteland woont, en daar de UMTS dekking nog niet echt goed te noemen is (umts dekking checker, woonplaats: Hoornsterzwaag). Waar ik nu mee zit zijn de volgende vragen:
  • Hoe goed werkt dat UMTS, wat voor snelheden halen jullie?
  • Bij terugschakelen naar GPRS, wat voor snelheden kan ik dan op rekenen?
Hoe/Waarom?
Deze persoon gaat binnenkort verhuizen, dus ADSL aansluiten is dan niet handig. Veel gebruik wordt er niet van gemaakt, hij wil graag kunnen internetbankieren in verschillende afgelegen dorpen.

Ik heb al gezocht op dit forum, maar veel up-to-date informatie kon ik niet goed vinden. Ook google levert veel gedateerde informatie op :/.

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Bij UMTS is het vooral de ping die een stuk lager is, en dat gecombineerd met een snelheid van ongeveer 300Kbit/s (=30 Kilobyte). Dan laden pagina's echt lekker soepel.

Schakel je terug naar GPRS dan moet je meer rekenen op 56Kbit/s (=7 Kilobyte), en een veel grotere latency (ping dus) in je verbinding. Dan gaat surfen wel, maar SSH is al een stuk minder prettig en de pagina's doen er een tijdje over.

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ok, dus bij terugschakelen naar GPRS heb je te maken met hoge latency en lage snelheden. Internet Bankieren via SSL zal dan wel niet zo tof gaan zeker, er moet veel data verzet worden bij SSL http pagina's ophalen. Is zoiets nog te doen, of kun je het beter laten...?

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-02 19:06

The Wizard

Moderator Mobile
Waarom geen EDGE van Telfort? 20 kB/s, 35 euro p/m en een datalimiet van 1 GB....

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)