monta
Verwijderd
Verwijderd
-je wilt niet dat je klanten een mailtje krijgen dat er een volle mailbox is, en je wilt ook niet dat hun mail verloren gaat
-aan de andere kant wil je wel dat de medewerkers gewoon hun mailbox opruimen
Daarvoor heb je de notify & block send. Notify bij bv 500mb en block send bij 800mb met een mailbox max groote van 1gb.djluc schreef op maandag 10 april 2006 @ 18:46:
Tsja, er is natuurlijk wel iets voor te zeggen:
-je wilt niet dat je klanten een mailtje krijgen dat er een volle mailbox is, en je wilt ook niet dat hun mail verloren gaat
-aan de andere kant wil je wel dat de medewerkers gewoon hun mailbox opruimen
Dan dwing je de medewerker alsnog z'n mailbox op te schonen anders kan ie gewoon geen email versturen maar nog wel voor 200mb ontvangen.
Verwijderd
Dan zet je system messages naar het internet uit.-je wilt niet dat je klanten een mailtje krijgen dat er een volle mailbox is,
Wat je echter krijgt is dat mensen belangrijke mail weggooien als ze het gelezen hebben (waarna je als drukke beheerder weer een of andere restore kan maken van je message store van vorige week) terwijl gebruikers dat leuke filmpje van 20 mb wel weer eeuwen bewaren...
edit: Wat ik wel eens gezien heb, wat werkt is door het via de publieke weg aan te pakken. (werkt alleen in mkb tot 150 man). Je moet je mailboxen onbeperkt houden (mijn persoonlijke filosofie) en dan gewoon 1x per maand de top5 userlijst qua mailboxgrootte op het intranet zetten... hierdoor krijg je een soort sociale controle waar mensen zich op aangesproken voelen. De echte misbruikers (>500% meer dan gemiddeld) kan je dan aanpakken via de betreffende manager. (misschien is er wel een hele gegronde reden dat die ene persoon een mailbox van 4 gig heeft...)
[ Voor 41% gewijzigd door JackBol op 10-04-2006 21:45 ]
Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
Verwijderd
En laat ik het dan maar niet hebben over die ene klant die geen limieten heeft en met een public folder store (die ze als archive gebruiken) van zo'n 1.5 TB (Terrabyte ja
Mijn insteek zou zijn: harde limiet, dingen die ze zelf willen bewaren mogen ze in pst files zetten en een archival oplossing op de backend.
Sluit ik me bij aan, vaak heeft men geen idee hoeveel ruimte ze in beslag nemen en hoe dit vervolgens op te lossen is.Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 22:45:
De discussie is lichtelijk offtopic maar ik ben het niet helemaal met je eens dat je ongelimiteerde mailboxen aan moet bieden. Mijn ervaring is dat mensen dan juist niet opletten op wat ze in hun mailbox hebben staan `want het is toch ongelimiteerd' terwijl jij als beheerder op de achtergrond wanhopig probeert om je backup en restore SLA te halen met mega grote databases. Hoe groter de store, hoe langer dat gaat duren. Bovendien is het maar afwachten of online maintenance voldoende tijd krijgt om te draaien, en als dat niet het geval is is dat niet goed voor de health van je database.
En laat ik het dan maar niet hebben over die ene klant die geen limieten heeft en met een public folder store (die ze als archive gebruiken) van zo'n 1.5 TB (Terrabyte ja) op Exchange 5.5 draait.....
Mijn insteek zou zijn: harde limiet, dingen die ze zelf willen bewaren mogen ze in pst files zetten en een archival oplossing op de backend.
Een hitparade voor systeembeheerders is okay maar om deze nu openbaar te maken? Dadelijk is het nog een sport om op nummer 1 te komen
Voorstellen als de users laten archiveren in een PST e.d. zou ik zelf nog wel kunnen uitvoeren maar veel mensen die hier werken niet hoor. Alleen al het uitleggen van het hoe en waarom wordt een zware taak. Uiteraard heeft Wilhelm ook een punt maar dit vind ik eigenlijk alleen maar van toepassing bij rotzooi-mail en eventueel bij korte klantencontacten.
Verwijderd
Dan moet je je gebruikers beter opvoeden want zo moeilijk is het nietVoorstellen als de users laten archiveren in een PST e.d. zou ik zelf nog wel kunnen uitvoeren maar veel mensen die hier werken niet hoor. Alleen al het uitleggen van het hoe en waarom wordt een zware taak. Uiteraard heeft Wilhelm ook een punt maar dit vind ik eigenlijk alleen maar van toepassing bij rotzooi-mail en eventueel bij korte klantencontacten.
En met een archival solution zit je helemaal goed, want ook dan heb je gewoon alle mail nog bij de hand van bepaalde klanten want als het goed is werkt dat transparant voor de gebruiker.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2006 23:09 ]
inderdaad, maar mijn filosofische insteek gaat ook totaal niet samen met performance management (zowiezo zijn filosofie en performance in elke tak van sport tegenpolen van elkaar).Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 22:45:
De discussie is lichtelijk offtopic maar ik ben het niet helemaal met je eens dat je ongelimiteerde mailboxen aan moet bieden. Mijn ervaring is dat mensen dan juist niet opletten op wat ze in hun mailbox hebben staan `want het is toch ongelimiteerd' terwijl jij als beheerder op de achtergrond wanhopig probeert om je backup en restore SLA te halen met mega grote databases. Hoe groter de store, hoe langer dat gaat duren. Bovendien is het maar afwachten of online maintenance voldoende tijd krijgt om te draaien, en als dat niet het geval is is dat niet goed voor de health van je database.
En laat ik het dan maar niet hebben over die ene klant die geen limieten heeft en met een public folder store (die ze als archive gebruiken) van zo'n 1.5 TB (Terrabyte ja) op Exchange 5.5 draait.....
Daarom blijft het altijd een keuze die je moet maken. Wikken, wegen, meten en afmeten. En dan heb je ook nog het kostenplaatje...
Ik ben niet van menig dat opvoeden tot het takenpakket van de systeembeheerder hoort. De systeembeheerder heeft een sla met de IT manager, en de IT manager heeft een sla met de gebruikers. Wat er binnen de sla gebeurt is zaak van de systeembeheerder, wat erbuiten gebeurt is taak van de It manager.Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 23:08:
[...]
Dan moet je je gebruikers beter opvoeden want zo moeilijk is het niet
[ Voor 16% gewijzigd door JackBol op 10-04-2006 23:27 ]
Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
Het opvoeden van waarom naar pst is dan nog niet het zwaarste.djluc schreef op maandag 10 april 2006 @ 22:55:
Voorstellen als de users laten archiveren in een PST e.d. zou ik zelf nog wel kunnen uitvoeren maar veel mensen die hier werken niet hoor. Alleen al het uitleggen van het hoe en waarom wordt een zware taak. Uiteraard heeft Wilhelm ook een punt maar dit vind ik eigenlijk alleen maar van toepassing bij rotzooi-mail en eventueel bij korte klantencontacten.
Maar al gedacht aan het feit dat er (hopelijk) van de mailstore op de server backups + redundancy zijn?
Als ze naar een lokaal pst bestand gaan, dan valt dit ook weer weg, en moet de gebruiker zelf voor backups zorgen. Als er echter een crash of probleem met de gebruiker zijn pc is, dan komen ze klagen...
"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone
Verwijderd
http://support.microsoft.com/kb/297019/ . Daarom heet het ook Personal storage
Kan er weinig informatie over vinden. Het nut ervan is dat indien een mailbox vol is, de mail toch zonder meldingen naar een "overloop" mailbox gaat. Dat er geschoond moet worden is duidelijk maar men moet wel mail blijven ontvangen. De mailbox onbeperkt is niet bespreekbaar, mensen letten dan helemaal niet meer op, nu krijgt men een bericht en moet de mail wel opgeruimd worden.
monta
Onze top pst medewerker is vorige week aan zijn 6de pst bestand begonnen
Je kan het beste een mailbox locken op een bepaalde grote dat ze op dat moment geen mail kunnen versturen. Ontvangen is geen probleem en als je het procedureel goed dicht met de managers/directie heb je er geen last van. Dan moeten ze eerst opschonen voordat ze verder mail kunnen versturen.
In exchange heb ik nooit gehoord van een 'overloop mailbox' misschien dat deze in een ander pakket wel aanwezig is? Maar het nut is volgens mij ver te zoeken. Je hebt niet voor niets limieten op een mailbox.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.