HD na 1,5 jaar al dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008

• Brik
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
Hallo,

Gisteravond had ik 10 gig aan Mp3's van een vriend gekregen via een externe HD en had die op mijn pc geknalt. Ik ben lekker 5 min muziek aan 't luisteren loopt mijn pc vast! Zo'n typisch blauw scherm. Nooit eerder gehad op deze pc. Ik rebooten, blijft mijn pc telkens hangen bij het windows xp laad scherm.
Ik vanochtend ff proberen te fixen (heb niet zo veel verstand van pc's) maar zonder resultaat. De BIOS herkent mijn HD ook niet. En als ik hem op wilde starte in veilige modus gaf hij ook hard error aan.
Heb mijn kast toen maar eens open gemaakt en geprobeerd de stekkertjes eens stevig aan te duwen maar dat mocht allemaal niet baten. Is mijn HD nu voor goed dood of valt hij nog te redden? Zou wel fijn zijn want ik heb geen backup's :X.

Mijn Specs: 1,5 jaar oude pc met een MAXTOR SATA 200 gig HD,AMD 64 3400+ processor, ati X800, 1 gig geheugen, en ik draaide win xp sp2

Alvast bedankt.

P.S. Houd de antwoord nog een beetje begrijpbaar voor mij aub ;)

• Stinie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-02 09:40
Ja kan best zijn dat de schijf dood is. Kan altijd, zitten altijd wat mindere schijven tussen, gelukkig heeft maxtor 3 jaar garantie ;-)

Het redden van je data, zou best kunnen, maar als zelfs de bios de schijf niet herkend.. wordt moeilijk verhaal.. succes iig!

Verwijderd

Op de site van maxtor kan je een tooltje downloaden (ik denk dat het Powermax noemt) in iso bestand. Dit moet je dan naar een cd branden en daarvan booten. Dit tooltje zal je hd onderzoeken en als er iets mis is een errorcode geven.
Met deze errorcode kan je vervolgens RMA aanvragen.

Edit> hmm als bios de hd niet herkent is de kans al klein dat hij nog werkt. Probeer ook eens in een andere pc, zodat je zekerheid hebt, als hij daar ook niet werkt, is hij waarschijnlijk defect.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2006 11:12 ]

• Brik
Zal hem eens in een andere pc proberen. En wat is RMA als ik vragen mag?

Kijk ik trouwens scheel of is die powermax er alleen voor op floppy's? Moet ik eerst weer een floppy drive gaan kopen/lenen..

[ Voor 48% gewijzigd door Brik op 10-04-2006 11:26 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Brik schreef op maandag 10 april 2006 @ 11:18:
Zal hem eens in een andere pc proberen. En wat is RMA als ik vragen mag?
Met een RMA aanvraag bedoelt men dat je een retour nummer aanvraagt om een defect produkt terug te sturen naar de leverancier. Bijvoorbeeld wanneer er nog garantie aanwezig is op dat produkt.
Ook zou je bij verkeerd geleverde produkten een RMA nummer aan kunnen vragen bij de betreffende winkel om dit produkt retour te zenden.

Waar de afkorting exact voor staat is mij even ontschoten.
Brik schreef op maandag 10 april 2006 @ 11:18:
Kijk ik trouwens scheel of is die powermax er alleen voor op floppy's? Moet ik eerst weer een floppy drive gaan kopen/lenen..
Volgens mij zou er ook een CD iso beschikbaar moeten zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door _Dune_ op 10-04-2006 11:28 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Brik
Heb net de iso gevonden. Heb nu college, zal vanavond eens proberen :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hierover is genoeg in de FAQ van dit subforum geschreven :)

OM FAQ / Beleid
Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?
Hoe krijg ik verloren gegane data terug?

Aangezien we helaas nergens uit de topicstart kunnen afleiden wat je allemaal wel niet hebt uigeprobeerd danwel uitgesloten mbv de FAQ van het probleem-gerelateerde GoT-subforum, gaat dit topic dicht. Zie ook de Algemene gedragsregels (Netiquette) voor een uitleg over de werking van GoT :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.