[Algemene Games] Wat doen de CPU, GPU en RAM tijdens Gamen?

Pagina: 1
Acties:

• Greyh0und
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

Topicstarter
Ik speel de laatste tijd veel RTCW (Return to Castle Wolfenstein voor de leek) en als ik nu op een drukke server speel (de happy penguin server; die is lekker druk) heb ik vaak 80 FPS als er veel mensen in de buurt zijn.

Dit wil ik graag op 125 FPS houden...

Ik heb RTCW getweaked (resolutie laag ed) en dus ligt het niet aan mijn Videokaart...

Ik denk zelf dat het aan mijn CPU ligt aangezien toen ik r_texturemode op "GL_NEAREST_MIPMAP_NEAREST" zette IPV de standaard "GL_LINEAR_MIPMAP_NEAREST"
ging mn FPS van 80 al naar 85/90.

Toen begon ik mij af te vragen wat de CPU de GPU en RAM eigenlijk precies doen tijdens games...

Ik heb hier mijn config (hij is niet helemaal nieuw, maar wel best recent.

Zoals je kan zien staan dingen die aan de CPU hangen lager/uitgezet (s_khz=11;r_texturemode "GL_NEAREST_MIPMAP_NEAREST" ed). maar ik weet niet of ik nou alles heb gehad...

En ik vroeg mij af wat nou verwerkt word door wat?

voorbeeld:
onboard geluid: CPU
dynamic schaduw:CPU
Models (de polygonen): GPU
Textures: RAM (denk ik)
(hoge) Resoluties: GPU

Als ik dat weet, kan ik bepaalde dingen hoger (zoals resolutie [1600x1200 op een CRT >:) ])
of lager (zoals geluid op 11khz ipv 22khz) zetten.

M'n Specs... (misschien is me CPU wat te laag voor een drukke server). Nu zie je ook dat alles hoog genoeg is (theoretisch):

AMD 64 3000+
Asus 6800GT 128mb
512 MBRAM
420 Watt voeding

(als ik iets ben vergete zeg je het maar)

Dit is dus ook bedoelt voor games zoals Q3, CoD, CS en meer Q3 Engine achtige games..

[ Voor 5% gewijzigd door Greyh0und op 10-04-2006 10:55 ]

Greyh0und

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Topicstarter
ter verduidelijking: Het is dus de bedoeling dat mensen hier tweaks posten die mijn CPU ontlasten
(zoals r_texturemode "bla")

EN

Ik wil weten WAT nou verwerkt word door WAT (zie post hierboven)

Greyh0und

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-12 16:56
offtopic:
Waarom zou je in hemelsnaam niet genoeg hebben aan 80fps? Lijkt me meer dan zat! Is het niet zo dat alles boven de 50 fps door onze hersenen als vloeiend wordt 'gezien'? Correct me if i am wrong!

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Topicstarter
eqjim schreef op maandag 10 april 2006 @ 16:30:
offtopic:
Waarom zou je in hemelsnaam niet genoeg hebben aan 80fps? Lijkt me meer dan zat! Is het niet zo dat alles boven de 50 fps door onze hersenen als vloeiend wordt 'gezien'? Correct me if i am wrong!
op zich klopt je redenatie, maar in spellen met de Quake 3 engine (of iets dat erop lijkt) kan je verder springen als je 125 fps hebt (als je 333fps hebt kan je zelfs nog iets verder springen.

hoe wat waar en waarom kan je hier vinden.

Daarom wil ik ook me pc iets meer ontlasten als het kan, zodat ik constant 125 fps heb ipv äls er geen mensen in de buurt zijn!

(als je de 125 FPS truuk wilt uitproberen moet je een RTCW, Q3 of Cod(1 of 2) demo/hele versie uitproberen spring bij dozen waar je net niet op kan komen en typ dan in de console (typ ~ voor console) com_maxfps 125 en probeer het daarna nog een keer. :>

Greyh0und

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:06

Flapmo

and back is gigi!

je ram is sowieso aan de magere kant voor max fps..

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Topicstarter
Flapmo schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 00:44:
je ram is sowieso aan de magere kant voor max fps..
voor (oude) spellen zoals Quake 3 en RTCW?? lijkt me sterk.

maar is de FPS nou laag op drukke servers omdat me pc "te weinig" ram heeft of is me CPU te sloom? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Greyh0und op 11-04-2006 06:15 ]

Greyh0und

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-11 12:23

Bergen

Spellingscontroleur

Greyh0und schreef op maandag 10 april 2006 @ 11:59:
Ik wil weten WAT nou verwerkt word door WAT (zie post hierboven)
Nou, dat is heel simpel: opties zoals die van GL_LINEAR_MIPMAP_NEAREST hebben invloed op de manier waarop mipmapping wordt uitgevoerd door de videokaart. Om dat soort dingen te begrijpen moet je je verdiepen in wat mipmapping precies inhoudt. Hetzelfde geldt voor het verschil tussen bijvoorbeeld lineair/trilineair texturing, antialiasing, anisotropic filtering, etc. Al die opties hebben alleen invloed op de GPU. Alleen als er een tekort aan videokaartgeheugen is wordt er via de aperture aanspraak gemaakt op het RAM van je moederbord en heeft het daar dus ook invloed op, maar ik geloof dat RTCW en Q3 niet meer dan 128 MB gebruiken toch?

De CPU berekent het complete 3D-model van de wereld, de translaties, rotaties, collision detection, etc. Ook wordt uiteraardt alle input/output mbt networking, je input devices, geluid etc afgehandeld door de CPU, dus alle opties die daarover gaan hebben allemaal met de CPU te maken. En heel kort door de bocht heeft alles wat met de CPU te maken heeft, ook met het RAM te maken.
Greyh0und schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 06:15:
[...]

voor (oude) spellen zoals Quake 3 en RTCW?? lijkt me sterk.

maar is de FPS nou laag op drukke servers omdat me pc "te weinig" ram heeft of is me CPU te sloom? :?
Niet door te weinig RAM, 512 is meer dan genoeg voor Q3 en RTCW. Een upgrade naar 1 GB RAM heeft geen nut. Laat Taakbeheer maar eens meelopen terwijl je een potje speelt op een drukke server. Ga dan terug naar Windows en kijk naar het grafiekje van het geheugengebruik, dan weet je of die 512 MB echt wordt volgepropt of niet.

Wel kan het door je GPU komen. Meer spelers = meer objecten = een grotere mesh. Je CPU moet die mesh constant berekenen, en je GPU moet meer poly's renderen. Het heeft dus invloed op beide partijen. Je hebt al een dikke pc met een snelle CPU en een goeie videokaart, dus het is lastig te beoordelen welke nou de grootste bottleneck is.

[ Voor 32% gewijzigd door Bergen op 11-04-2006 06:53 ]

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Topicstarter
Bergen schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 06:48:
[...]
Nou, dat is heel simpel: opties zoals die van GL_LINEAR_MIPMAP_NEAREST hebben invloed op de manier waarop mipmapping wordt uitgevoerd door de videokaart. Om dat soort dingen te begrijpen moet je je verdiepen in wat mipmapping precies inhoudt. Hetzelfde geldt voor het verschil tussen bijvoorbeeld lineair/trilineair texturing, antialiasing, anisotropic filtering, etc. Al die opties hebben alleen invloed op de GPU. Alleen als er een tekort aan videokaartgeheugen is wordt er via de aperture aanspraak gemaakt op het RAM van je moederbord en heeft het daar dus ook invloed op, maar ik geloof dat RTCW en Q3 niet meer dan 128 MB gebruiken toch?

de hoeveelheid MB RAM gebruik kan je instellen door "com_hunkmegs x" "com_zonemegs x" en "com_soundmegs x" zo een beetje...

De CPU berekent het complete 3D-model van de wereld, de translaties, rotaties, collision detection, etc. Ook wordt uiteraardt alle input/output mbt networking, je input devices, geluid etc afgehandeld door de CPU, dus alle opties die daarover gaan hebben allemaal met de CPU te maken. En heel kort door de bocht heeft alles wat met de CPU te maken heeft, ook met het RAM te maken.

[...]
Niet door te weinig RAM, 512 is meer dan genoeg voor Q3 en RTCW. Een upgrade naar 1 GB RAM heeft geen nut. Laat Taakbeheer maar eens meelopen terwijl je een potje speelt op een drukke server. Ga dan terug naar Windows en kijk naar het grafiekje van het geheugengebruik, dan weet je of die 512 MB echt wordt volgepropt of niet.

Wel kan het door je GPU komen. Meer spelers = meer objecten = een grotere mesh. Je CPU moet die mesh constant berekenen, en je GPU moet meer poly's renderen. Het heeft dus invloed op beide partijen. Je hebt al een dikke pc met een snelle CPU en een goeie videokaart, dus het is lastig te beoordelen welke nou de grootste bottleneck is.
512 MB RAM is dus genoeg en als ik op 640 x 480 draai word fps niet hoger dus ligt niet aan me GPU dus blijft alleen de CPU over... Mischien kan ik em overklokken (zodat ik meer FPS krijg)

of zou het aan me verbinding liggen? (ADSL 800 kb down/256 up, dacht ik zo uit mijn hoofd)

Greyh0und

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-11 12:23

Bergen

Spellingscontroleur

Nee kan niet aan je verbinding liggen. Er wordt maar een paar kB/s heen en weer gestuurd.

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Topicstarter
Bergen schreef op woensdag 12 april 2006 @ 13:36:
Nee kan niet aan je verbinding liggen. Er wordt maar een paar kB/s heen en weer gestuurd.
dat kan je instellen hoor (snaps x & rate x enzo)! Ik ga voor de zekerheid als ik thuis kom (ben nu op stage; een beetje internetten en quake 3-en :P) een netwerk kaart in me pc zetten: dat verlicht me CPU hoop ik een beetje.

Greyh0und

Pagina: 1