[lamp] fotos maken tegen licht in

Pagina: 1
Acties:

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-01 16:52
Hallo,

Mij is gevraagd om foto's te nemen van rampoefeniningen. Nu zit ik te denken dat dit problemen kan opleveren met de lampen die ze op statieven hebben staan. Als ik daar recht tegenin moet foto's nemen dan krijg ik rare effecten. Ook zit ik veel in het donker bezig.

Mijn vraag is weet iemand een middel op dit tegen te gaan? Kan dit met een bepaald filter? Ik ben nu in bezit van gewone digicam de olympus C4000 toestel.

Voor beter werk in met name binnen is een spiegelreflecs beter. Maar welk niet al te duur type werkt goed in het donker? (D70s of D350, ik lees dat ze ruis hebben is die goed zichtbaar?) Dus hoge iso en dan weinig ruis. Heel hard flisten werkt niet altijd. Ruimtes zijn soms groot.

[ Voor 6% gewijzigd door klaasopurk op 10-04-2006 10:24 ]

Klaas

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:32

Zoefff

❤ 

Tsja, recht tegen het licht in fotograferen gaat gewoon niet of lastig, probeer je zoveel mogelijk aan te passen om het te vermijden. Gebruik om flares te voorkomen een zonnekap. Schroef een eventueel aanwezig UV-filter van je lens af om nare reflecties te voorkomen. Je kan proberen om te flitsen, maar een dikke bouwspot kan je echt niet 'wegflitsen'.

Zorg gewoon dat je zo veel mogelijk 'met het licht mee' fotografeert, en áls je een lamp op de foto hebt staan, dat je dan spot of center-weighted metering gebruikt, zodat je onderwerp niet zwaar onderbelicht is.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• klaasopurk
Zoefff schreef op maandag 10 april 2006 @ 10:32:
Tsja, recht tegen het licht in fotograferen gaat gewoon niet of lastig, probeer je zoveel mogelijk aan te passen om het te vermijden. Gebruik om flares te voorkomen een zonnekap. Schroef een eventueel aanwezig UV-filter van je lens af om nare reflecties te voorkomen. Je kan proberen om te flitsen, maar een dikke bouwspot kan je echt niet 'wegflitsen'.

Zorg gewoon dat je zo veel mogelijk 'met het licht mee' fotografeert, en áls je een lamp op de foto hebt staan, dat je dan spot of center-weighted metering gebruikt, zodat je onderwerp niet zwaar onderbelicht is.
tegen het licht in maken doe je altijd wel. Er staan er veel in circel opgesteld.
Zonnekap gebruiken werkt wel wat maar dan zie ik nog wel wat reflecties.
Aan spotmetering had ik nog niet gedacht. Dat kan ik nog wel proberen. Ik zat meestal op iso 400 en 1/50 aan knippen met flits. Maar ging niet goed. Daarom dacht ik aan spiegelreflecs met isoo 800 of zo en dan 1/60 of 1/80. Dan wordt het wel duidelijk. Het probleem is dat het iedereen ook beweegt en ik wil niet bewogen foto's,

Klaas

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik ken de opstellingen niet die je tegen komt, maar ik neem aan dat die lampen op circa 2 meter hoogte staan en licht naar beneden gericht. Omdat een rampoefening voornamelijk zich op de grond afspeelt. Dan zou je kunnen proberen de camera zo hoog mogelijk te pakken en omlaag te fotograferen. Dan minimaliseer je het tegenlicht al zoveel mogelijk.

Disclaimer: Ik ken de scenario's dus niet, ik doe aannames. Geef desnoods een voorbeeld foto van wat je al eerder geschoten hebt.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 13:09

Garyu

WW

ga inderdaad richting 1/80 of 1/100ste of nog hoger. Op dat moment overheerst het flitslicht meer en meer en is het omgevingslicht praktisch niet meer zichtbaar. Alleen moet je flitser wel sterk genoeg zijn om de situatie te kunnen belichten :). Een D70 kan max. tot 1/500ste meeflitsen, als ik het me goed herinner.

Eventueel kan je natuurlijk meerdere flitsers gebruiken om de boel beter te kunnen belichten, maar daar hangt uiteraard ook een prijskaartje aan ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

klaasopurk schreef op maandag 10 april 2006 @ 10:23:
Mij is gevraagd om foto's te nemen van rampoefeniningen. Nu zit ik te denken dat dit problemen kan opleveren met de lampen die ze op statieven hebben staan. Als ik daar recht tegenin moet foto's nemen dan krijg ik rare effecten. Ook zit ik veel in het donker bezig.

Mijn vraag is weet iemand een middel op dit tegen te gaan? Kan dit met een bepaald filter? Ik ben nu in bezit van gewone digicam de olympus C4000 toestel.

Voor beter werk in met name binnen is een spiegelreflecs beter. Maar welk niet al te duur type werkt goed in het donker? (D70s of D350, ik lees dat ze ruis hebben is die goed zichtbaar?) Dus hoge iso en dan weinig ruis. Heel hard flisten werkt niet altijd. Ruimtes zijn soms groot.
Met grijsfilters kun je de hoeveelheid inkomend licht verminderen, maar daarmee neem ik wel aan dat je in feite een overdosis licht hebt.
Waarom gebruik je een hoge ISO-waarde? Dat is vragen om moeilijkheden als je toch al teveel licht hebt.

Tegen het licht in fotograferen, kan op zich prima... Alleen zul je met trucjes (filters (verschillende grijswaarden), instellingen op je camera (bijvoorbeeld onder- + overbelichting)) de hoeveelheid licht moeten reduceren. Of de hoek tov het licht veranderen, zodat de hoeveelheid invallend licht minder wordt.
Ook kun je door lagere ISO-waarden te kiezen je sensor/film minder licht-gevoelig maken.
En je zou kunnen tegenflitsen... :+

Is de ruis die je bedoelt dezelfde als de nagebootste korrel-grootte? In dat geval heb je meer last van 'ruis' wanneer je een hogere ISO-waarde kiest, omdat de korrel-grootte bij film (en dus in de nabootsing) grover wordt naarmate je een hogere ISO-waarde kiest.

edit:
Ik vergat nog iets :)
Wanneer je slechts voor een deel last hebt van teveel licht op je foto, zou je nog gradual gray-filters van Cokin kunnen proberen. Grijs-filters heb je in verschillende gradaties, ook de gradual-gray filters zijn er in verschillende gradaties. :)
En vrijwel alle tructjes voor t verminderen van invallend licht kun je met elkaar combineren.

Veel uitprobeer-plezier :9

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 21:22 ]

• klaasopurk
Hallo,

Ik heb vooraal last van lokaal teveel licht. Er is lang niet altijd licht genoeg op de plek waar ik het hebben wil, dus vandaar met hoge ISO en dan niet al te grote sluitertijd. Dit is ook om de bewegingen van mensen te bevriezen. (geen bewogen foto's).

Ik heb ook last van de reflecterende strepen die zie je heel duidelijk. Zijn die er makkelijk te verwijderen?

Klaas

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:38

Marc H

- - Is wakker - -

klaasopurk schreef op woensdag 12 april 2006 @ 08:44:
Hallo,

Ik heb vooraal last van lokaal teveel licht. Er is lang niet altijd licht genoeg op de plek waar ik het hebben wil, dus vandaar met hoge ISO en dan niet al te grote sluitertijd. Dit is ook om de bewegingen van mensen te bevriezen. (geen bewogen foto's).

Ik heb ook last van de reflecterende strepen die zie je heel duidelijk. Zijn die er makkelijk te verwijderen?
Die reflectiestrepen zijn voornamelijk op te lossen met een zware externe flitser, om zo "over" die strepen heen te flitsen. Die reflectiestrepen reflecteren maar een maximale hoeveelheid licht, en flits je met een hoger vermogen, heb je er minder last van. (uitleg van een bevriende persfotograaf)

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Misschien een wat ongewone tip voor als je met een dSLR schiet, gebruik in dit soort situaties bij voorkeur een cropped lens en geen fullframe lens, want een fullframe zal dus ook licht doorlaten dat niet op je foto komt, maar wel enorm het contrast verminderd.

Verwijderd

richt je zoeker eerst op het onderwerp zonder dat de bouwlamp in je camera schijnt en neem dan die sluitertijd. en als het dan redelijk donker is en je komt op 1/50 uit dan moet je naar hogere iso of een lager diafragma getal . dat mis ik hier nog in alle commentaren of je je diafragma al op maximale openingsstand had staan ( je scherpte diepte gebied wordt dan wel wat kleiner maar misschien is het voldoende voor het onderwerp dat je wil vastleggen)

ik hou er persoonlijk van om tegen het licht in te fotograferen, zorgt altijd voor mooie effecten :)

en waarom neem je niet een zilverfolie (of aluminiumfolie ) scherm mee die je op een statief zet waarmee je het bouwlicht jouw onderwerp nog extra laat belichten vanaf jouw kant zodat het niet onderbelicht is, of heb je daar de tijd niet voor om zoiets neer te kunnen zetten, hoeft echt niet groot te zijn denk ik zo ???
Pagina: 1