Baas vertellen dat je ander werk zoekt?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IloveMyHenB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 17:25
offtopic:
Oke, hier gaan we dan: mijn eerste topicstart na 2,5 jaar GoT...

Ik zit met een probleem waar ik niet per se een oplossing op verwacht, maar wel zoveel mogelijk verschillende invalshoeken wil zien zodat ik zeker weet dat ik overal aan gedacht heb.

Komt ie:

Ik werk op een afdeling S bij een bedrijf X. Ik heb een aantal collega's en 1 baas, laten we deze even Jan noemen. Boven mijn baas zat een jaar geleden nog een baas die meerdere S afdelingen onder zich had in andere landen. Deze baas, laten we hem even Kees noemen, is toen uit zichzelf vertrokken naar bedrijf Y.

Jan en Kees hebben een lange tijd samengewerkt en zijn "vrienden" voor zover een baas en zijn werknemer vrienden kunnen zijn. De relatie tussen mij en Jan/Kees is goed, maar we zijn geen vrienden omdat ik relatief gezien pas kort bij bedrijf X werk.

Nu veranderen er veel dingen bij bedrijf X en bepaalde organisationele en financiele aspecten maken het voor mij aantrekkelijk/noodzakelijk om elders te gaan kijken. Een deel van mijn salaris is weggevallen en ik heb geen echte groeimogelijkheden meer. Nu hoorde ik van Kees tijdens een informele bijeenkomst (waar Jan ook bij was) dat bedrijf Y nog mensen zoekt zoals ik. Bedrijf Y is groter en bekender, de locatie van bedrijf Y is gunstiger plus ik zal waarschijnlijk meer salaris kunnen regelen. Allemaal pluspunten in mijn boekje.

Kees kent mij en is overtuigd van mijn kwaliteiten dus de kans dat ik bij bedrijf Y aan de bak kom als ik daar zou solliciteren is groot.

Nu heb ik Kees gemaild met de vraag of bedrijf Y inderdaad vacatures heeft voor mensen zoals ik. Ik kreeg een reactie van hem dat dat inderdaad het geval was, maar gezien zijn relatie met Jan kon hij mij er niet actief bij helpen. Dit had ik verwacht en had dit zo al aangegeven in mijn initiele mail. Kees stelt dan ook voor dat ik het eerst met Jan erover heb. De achterliggende gedachte hiervan is dat Kees niet wil dat Jan denkt dat hij zijn goede mensen bij hem wegkaapt, zeker niet op een moment dat het wat minder gaat met de afdeling.

Nu sta ik dus voor een dilemma: mij is altijd verteld dat je nooit, n-o-o-i-t, aan je werkgever moet vertellen dat je aan het solliciteren bent. Je vertelt je werkgever pas dat je weggaat als je het nieuwe contract thuis hebt liggen. Hoe goed je relatie met je werkgever ook is.

Maar ja, in dit geval kom ik dus niet aan de bak bij bedrijf Y als ik het mijn baas niet vertel. Bij bedrijf Y zijn het namelijk geen openbare vacatures, ik kan niet ergens een brief naar toe sturen, ik heb Kees echt nodig. Jan weet dat ik niet tevreden meer ben met de huidige situatie, maar hij weet niet dat ik actief op zoek ben naar een andere baan.

Tot slot: er is een verwaarloosbaar kleine kans (maar toch groot genoeg dat ik het even wil noemen) dat Jan zelf ook al gevraagd heeft naar vacatures bij Kees, omdat Jan ook niet tevreden is met de gang van zaken bij bedrijf X. Ik denk het niet, maar de mogelijkheid is er. Dit zou komisch zijn, maar zou het geheel niet makkelijker maken.

Mijn vragen aan jullie op basis van bovenstaand verhaal:
1) wat moet ik doen (wel of niet vertellen aan mijn baas)?
2) Wat zijn de mogelijke consequenties voor mijn huidige positie als ik het wel aan mijn baas vertel en de sollicitatie bij bedrijf Y mislukt? Bedrijf X kan mij bijvoorbeeld niet ontslaan als ze weten dat ik aan het solliciteren ben, maar zijn er andere dingen?

[ Voor 4% gewijzigd door IloveMyHenB op 10-04-2006 10:14 ]

"In het huidige tijdperk is verandering de enige constante." - H.M. Koningin Beatrix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Tja, dat blijft een gok. Als je het niet vertelt aan Jan vindt Kees misschien dat je dat wel had moeten doen en neemt hij je niet aan omdat je niet betrouwbaart blijkt te zijn. ;)
Het is inderdaad waar dat je beter kunt wachten met het vertellen dat je weg wilt tot het zeker is.
Niet vanwege ontslag maar vanwege de werksfeer die verpest kan worden als je baas er niet zo blij mee is :)

Ik denk dat het er van afhangt hoeveel zekerheid je hebt op een aanname bij Y. Als je gewoon in de solicitatierondes moet meedoen kan kan Kees niet van je eisen dat jij het Jan verteld. Anders sta je straks misschien met lege handen.

Je kan natuurlijk ook aan Jan vragen of je gelijkwaardige voorwaarden kunt krijgen omdat je anders moet overwegen naar Y te gaan >:)

Volgens mij kan Jan je niets maken als jij het verteld behalve wegpesten ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Mjah lastig, ik zou gewoon gaan solliciteren bij "Kees" Als je een officiele sollicitatiebrief stuurt dan komt het allemaal bij jou vandaan en valt hem niets te verwijten. Op het moment dat je de brief stuurt met je eigen baas gaan praten over je toekomst, je hoeft niet gelijk te vertellen dat je aan het solliciteren bent, maar vertel gewoon wat je wil. In zo'n gesprek wordt vanzelf duidelijk dat er weinig meer voor je inzit en dat een andere baan zoeken de enige mogelijkheid is. Open en fair spelen is in dit geval veel handiger dan alles stil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IloveMyHenB
Bedankt voor de reacties. "Gewoon solliciteren" is helaas niet mogelijk, want ik zou niet weten naar wie ik de brief moet sturen. Zoals gezegd: het is een groot bedrijf en ze hebben geen openbare vacature dus ik heb Kees echt nodig om mij bij de juiste persoon te introduceren en om een goed woordje voor mij te doen. Hij wil dit ook wel doen maar pas als ik het met mijn baas, "Jan", besproken heb. Zij kunnen dan weer zonder morele bezwaren met elkaar squashen e.d. :)

"In het huidige tijdperk is verandering de enige constante." - H.M. Koningin Beatrix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:41

mulder

ik spuug op het trottoir

Kijk als jij zeker weet dat je weg wilt, is het mogelijk dit gewoon te zeggen. Volgens mij kun je niet ontslagen worden omdat je aan het solliciteren bent. De kans is groot dat je oude baas je nodig heeft en zal je dus niet 123 op straat zetten.

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Tsja, dan kan je het beter omdraaien: Eerst het gesprek waaruit voort zal komen dat er eigenlijk geen toekomst is in de huidige functie/baan/bedrijf, en dan zou je voorzichtig kunnen zeggen dat het misschien handig zou kunnen zijn om te gaan kijken naar een andere baan.
Of, wat minder netjes is, is gaan vissen naar een ontslag, maar dat staat niet al te best in de CV.

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Het is vrij normaal dat mensen wel eens weg willen bij een bedrijf, een baas is wel erg naief als ie denkt dat iedereen voor het leven zal blijven. Jan geeft je misschien zelf groot gelijk. Ik zou Kees gewoon benaderen, maar vraag hem om in eerste instantie nog niets tegen Jan wil zeggen, dat begrijpt ie vast wel. Als je het allemaal niet durft, tja dan blijf je denk nog wel ff bij jan werken.

BTW, mijn chef wist dat ik op een gegeven moment ergens hebt gesolliciteerd, dit heeft er voor gezorgd dat ik juist meer heb bereikt. Het was nu namelijk duidelijk dat er iets moest veranderen, bovendien werdt de eerlijkheid ook wel gewaardeerd.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou gewoon open en eerlijk zijn. Dat wordt vaker gewaardeerd dan je denkt. En mochten ze wel moeilijk gaan doen enzo, dan is er denk ik weinig verloren. Je wil toch al bij bedrijf X weg, dus of je nou bij de bedrijf Y of Z gaat werken maakt denk ik weinig uit.

Je ontslaan kunnen ze niet en ze zijn afaik verplicht om je vrij te geven voor sollicitaties.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Solliciteren en er alles uithalen wat er uit te halen valt, overeenkomst tekenen. Nette brief maken waarin je aangeeft de arbeidsovereenkomst met je huidige werkgever te willen beeindigen.

Daarna persoonlijk aangeven bij je huidige werkgever dat je de arbeidsovereenkomst wilt beeindigen vanwege nieuwe uitdagingen op de arbeidsmarkt, en de brief op papier ook overhandigen. Je huidige werkgever hoeft niet te weten wat je nieuwe werkgever wordt dat is niet relevant voor de arbeidsovereenkomst die je momenteel hebt.

That's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IloveMyHenB schreef op maandag 10 april 2006 @ 13:32:
"Gewoon solliciteren" is helaas niet mogelijk, want ik zou niet weten naar wie ik de brief moet sturen. Zoals gezegd: het is een groot bedrijf en ze hebben geen openbare vacature dus ik heb Kees echt nodig om mij bij de juiste persoon te introduceren [...]
Met wat telefoontjes zou je er toch zo achter moeten komen naar wie je dat moet sturen? Gebruik desnoods andere vacatures van dat bedrijf om een HR-manager van een afdeling te vinden. Als het de verkeerde afdeling is stuurt hij het of door of terug. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Gewoon solliciteren, en als je wordt aangenomen aangeven dat je iets later begint ivm opzeggen van huidige baan. Lijkt me geen onoverkomelijk probleem.

Meteen vertellen zonder zekerheid is een beetje cru, je weet niet zeker of je wordt aangenomen en misschien wordt je achteraf met scheve ogen aangekeken,
als je wordt aangenomen en je vertekt meteen, dat is helemaal knudde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 21:20
Ik zou het ook niet zeggen. Sterker ik heb dit afgelopen weken aan de hand gehad. Ik heb in januari aangegeven dat mijn huidige functie mij niet aanstond. Daar werd feitelijk niet op gereageerd. Half maart had ik een andere baan, nadat ik had opgezegd kwamen ze met een leeg velletje papier; "Zet hier maar op wat je wilt doen, als je maar niet weggaat. Over het salaris worden we het wel eens."
Ik werk er nu nog steeds, in een andere functie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IloveMyHenB schreef op maandag 10 april 2006 @ 09:56:

Nu heb ik Kees gemaild met de vraag of bedrijf Y inderdaad vacatures heeft voor mensen zoals ik. Ik kreeg een reactie van hem dat dat inderdaad het geval was, maar gezien zijn relatie met Jan kon hij mij er niet actief bij helpen. Dit had ik verwacht en had dit zo al aangegeven in mijn initiele mail. Kees stelt dan ook voor dat ik het eerst met Jan erover heb. De achterliggende gedachte hiervan is dat Kees niet wil dat Jan denkt dat hij zijn goede mensen bij hem wegkaapt, zeker niet op een moment dat het wat minder gaat met de afdeling.
Die Kees is behoorlijk onprofessioneel bezig imo. Dat je zoiets eist van een sollicitant,omdat Kees zijn eigen vriendenrelatie goed wil houden, is echt belachelijk.
Nu sta ik dus voor een dilemma: mij is altijd verteld dat je nooit, n-o-o-i-t, aan je werkgever moet vertellen dat je aan het solliciteren bent. Je vertelt je werkgever pas dat je weggaat als je het nieuwe contract thuis hebt liggen. Hoe goed je relatie met je werkgever ook is.
Juist, niks vertellen dus aan Jan.

Gewoon solliciteren bij bedrijf Y. Je kunt je brief gewoon richten aan PZ en vermelden dat je contact hebt gehad met Kees, dat is heel normaal.
Don Facundo schreef op maandag 10 april 2006 @ 13:41:
Kijk als jij zeker weet dat je weg wilt, is het mogelijk dit gewoon te zeggen. Volgens mij kun je niet ontslagen worden omdat je aan het solliciteren bent. De kans is groot dat je oude baas je nodig heeft en zal je dus niet 123 op straat zetten.
Ontslaan kan idd niet zomaar, maar als je pech hebt kun je promotie wel vergeten. Wie er als eerste uit gaat bij een reorganisatie is soms ook makkelijk te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

IloveMyHenB schreef op maandag 10 april 2006 @ 09:56:
Tja... Ik heb dit nog altijd gedaan.. Heel open en heel eerlijk. Kan niet zeggen dat ik hier ooit last van heb gehad. Dus wie heeft je dit vertelt en waarom?

Mijn tip. Wees gewoon eerlijk. Geef aan dat je het wegvallen van je salaris en doorgroei mogelijkheden erg jammer vind en dat indien dat niet verbetert je rond gaat kijken. Je hoeft niet specifiek te worden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IloveMyHenB
Hmmm... Erg nuttig allemaal, bedankt!
Maar om nu te zeggen dat ik beter weet wat ik moet doen, nee... :?

Even reageren op wat opmerkingen en een update:
Ik heb inderdaad toch de vacature gevonden op de site van bedrijf Y dus zou inderdaad naar de baan kunnen solliciteren zonder verdere hulp van Kees. Maar, en dit vind ik persoonlijk een erg belangrijke, als ik word aangenomen kom ik dus twee lagen onder die Kees te werken en als ik het dus toch niet met mijn eigen baas heb besproken, zou hij me dit kwalijk kunnen nemen. Dan begin ik dus al minder goed bij bedrijf Y.
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 20:10:
[...]Die Kees is behoorlijk onprofessioneel bezig imo. Dat je zoiets eist van een sollicitant,omdat Kees zijn eigen vriendenrelatie goed wil houden, is echt belachelijk.[...]
Dit vind ik een interessante, zo had ik er nog niet over nagedacht... "Kees" is in mijn boekje altijd een voorbeeld geweest van een goede manager en ik hoop dat ik ooit in de buurt kom van zijn kwaliteiten. Maar hij kan natuurlijk ook fouten maken en dit zou er wel eens eentje kunnen zijn. Ik heb ook heel lang nagedacht waarom hij dit van mij vraagt en de enige reden waar ik op kwam is dat mijn huidige baas "Jan" dus ook bij hem solliciteert...

Ondanks enkele opmerkingen van jullie dat ik het niet moet zeggen denk ik dat ik het toch ga doen. Ik heb al een gesprek aangevraagd met "Jan" morgen en ga hem dan vertellen dat ik niet meer tevreden ben en van plan ben te gaan solliciteren bij bedrijf Y (waar Kees dus baasje is). Ben benieuwd naar zijn reactie en het wordt een spannende tijd voor mij om te zien wat er gebeurt als je iets doet waarvan je altijd hebt gedacht dat je het niet moet doen.
Mocht alles misgaan, ik heb inmiddels al weer een andere vacature achter de hand waar ik zo wordt aangenomen. Ik moet dan wat concessies doen, maar het is altijd handig om een "fallback" plan te hebben.

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik zou niet expliciet maken dat je bij bedrijf Y solliciteerd, maar alleen dat je aan het solliciteren bent en daarin open kaart wil spelen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
Moeilijke situatie, maar denk dat het wel slim is om het te vertellen en als je een "fallback" hebt kan er weinig mis gaan toch? Als de fallback niet super is, moet je maar zo denken dat het tijdelijk is en je dan verder kan kijken mocht het al fout gaan bij bedrijf Y natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Heb je een concurrentiebeding in je contract?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 20:10:Die Kees is behoorlijk onprofessioneel bezig imo. Dat je zoiets eist van een sollicitant,omdat Kees zijn eigen vriendenrelatie goed wil houden, is echt belachelijk...
Die 'onprofessionaliteit' zorgt er anders wel voor dat IloveMyHenBeen een luxe positie heeft qua contacten bij Y.
IloveMyHenB schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 09:16:...Ondanks enkele opmerkingen van jullie dat ik het niet moet zeggen denk ik dat ik het toch ga doen. Ik heb al een gesprek aangevraagd met "Jan" morgen en ga hem dan vertellen dat ik niet meer tevreden ben en van plan ben te gaan solliciteren bij bedrijf Y (waar Kees dus baasje is...
Je kunt ook aangeven dat je aan het rondkijken bent en soliciteren gaat mij meerdere ondernemingen, inclusief Y.Je legt dan niet direct de nadruk op Y, maar meer in het feit dat je iets anders wilt. Y is dan slechts één van de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Roenie schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 09:45:
[...]
Die 'onprofessionaliteit' zorgt er anders wel voor dat IloveMyHenBeen een luxe positie heeft qua contacten bij Y.

[...]
Je kunt ook aangeven dat je aan het rondkijken bent en soliciteren gaat mij meerdere ondernemingen, inclusief Y.Je legt dan niet direct de nadruk op Y, maar meer in het feit dat je iets anders wilt. Y is dan slechts één van de mogelijkheden.
Tja, dan ben je glashard aan het liegen. En of dat nou een goede basis is. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 09:46:
[...]

Tja, dan ben je glashard aan het liegen. En of dat nou een goede basis is. :)
Nee hoor, de TS had een aanbieding van een andere onderneming. Dat is toch geen liegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Roenie schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 10:06:
[...]
Nee hoor, de TS had een aanbieding van een andere onderneming. Dat is toch geen liegen?
:/
Van Y ja, en hij heeft het alleen over de optie om naar Y te gaan. Daar gaat het hele verhaal over.
Dus dan gaan vertellen dat je aan het rondkijken bent is niet eerlijk :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
IloveMyHenB schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 09:16:...Mocht alles misgaan, ik heb inmiddels al weer een andere vacature achter de hand waar ik zo wordt aangenomen. Ik moet dan wat concessies doen, maar het is altijd handig om een "fallback" plan te hebben...
Uit dit verhaal begrijp ik dat het niet bij Y is?

En voor het geval er zout op slakken gelegd moet worden:
Roenie schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 09:45:
...Je kunt ook aangeven dat je aan het rondkijken bent en soliciteren gaat mij meerdere ondernemingen, inclusief Y...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Je weet dat Kees bij bedrijf Y werkt, je kunt aan hem de sollicitatiebrief sturen of hem vragen naar een P&O functionaris binnen dat bedrijf (of bellen en laten doorverbinden naar de p&o afdeling en dan nuttige gegevens vragen).

Ik zou nooit eerder dan dat het contract ligt met Jan gaan praten, hoe vervelend dit ook voor bedrijf X is. Het gaat om je eigen belang boven dat van de werkgever.

Een 2e sollicitatie als backup is een mogelijkheid. Je ziet het immers toch niet meer zitten bij bedrijf X.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IloveMyHenB
Ik heb inderdaad een vacature bij een ander bedrijf ("Z" :) ) waar ik vrijwel zeker zo word aangenomen omdat ik weet dat ze staan te springen om mensen zoals ik, maar ik ga veel liever in dienst bij bedrijf "Y".

Met alle respect voor alle posters, ik denk dat Roenie de situatie het best begrijpt, want als ik bij Y in dienst kan komen heb ik daar meteen een goede positie vanwege mijn relatie met Kees en een grote kans op een snelle promotie. Plus ik heb het idee dat met Kees aan het roer, de zaken alleen maar goed kunnen gaan omdat hij zo goed is. De zaken bij mijn huidige werkgever zijn alleen maar bergafwaarts gegaan toen Kees wegging.

Dus, ik denk dat ik inderdaad ga aangeven dat ik aan het rondkijken ben (en solliciteren ga) bij meerdere bedrijven en daarbij noem ik dan bedrijf "Y". Zo heb ik mijn baas hiervan op de hoogte gebracht en voldoe ik aan de wens van Kees zodat Kees mij binnen Y kan introduceren zonder zijn geweten in gevaar te brengen.

@Lethalis: ik heb een concurrentiebeding in mijn contract, maar Kees had die ook. :) Daarbij komt, bedrijf Y doet anderssoortige zaken dan mijn huidige werkgever en is dus geen concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

IloveMyHenB schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 11:22:
Ik heb inderdaad een vacature bij een ander bedrijf ("Z" :) ) waar ik vrijwel zeker zo word aangenomen omdat ik weet dat ze staan te springen om mensen zoals ik, maar ik ga veel liever in dienst bij bedrijf "Y".
Ok, dat had ik dan verkeerd begrepen :)
Met alle respect voor alle posters, ik denk dat Roenie de situatie het best begrijpt, want als ik bij Y in dienst kan komen heb ik daar meteen een goede positie vanwege mijn relatie met Kees en een grote kans op een snelle promotie. Plus ik heb het idee dat met Kees aan het roer, de zaken alleen maar goed kunnen gaan omdat hij zo goed is. De zaken bij mijn huidige werkgever zijn alleen maar bergafwaarts gegaan toen Kees wegging.

Dus, ik denk dat ik inderdaad ga aangeven dat ik aan het rondkijken ben (en solliciteren ga) bij meerdere bedrijven en daarbij noem ik dan bedrijf "Y". Zo heb ik mijn baas hiervan op de hoogte gebracht en voldoe ik aan de wens van Kees zodat Kees mij binnen Y kan introduceren zonder zijn geweten in gevaar te brengen.

@Lethalis: ik heb een concurrentiebeding in mijn contract, maar Kees had die ook. :) Daarbij komt, bedrijf Y doet anderssoortige zaken dan mijn huidige werkgever en is dus geen concurrent.
Dan zou ik inderdaad open kaart spelen en zeggen dat je rond aan het kijken bent.
Maar dan wel zorgen dat je al wat verstuurd hebt ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Roenie schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 09:45:
[...]

Ben ik niet met je eens. TS en Y kennen elkaar al, dat is een relatie tussen hen. Als TS solliciteert en Y kiest hem oprecht (omdat hij de beste is) dan is dat niet onprofessioneel, dat is zakelijk.

De relatie Y en X heeft echter niks met de sollicitaite zelf te maken maar slechts met eigennbelang van Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IloveMyHenB schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 11:22:

Vraag jezelf eens goed af of dat wel door de kwaliteiten van Kees komt en niet door andere veranderingen: geldgebrek bij je huidige bedrijf, ander hoger management, bedrijfscultuur, etc. het is maar de vraag of K. bij zijn nieuwe bedrijf ook hetzelfde functioneert.

Wat ga je doen als K straks weggaat of een andere functie krijgt? Dan is een groot deel van je motivatie voor de keuze voor bedrijf Y weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 21:50:Ben ik niet met je eens. TS en Y kennen elkaar al, dat is een relatie tussen hen. Als TS solliciteert en Y kiest hem oprecht (omdat hij de beste is) dan is dat niet onprofessioneel, dat is zakelijk.

De relatie Y en X heeft echter niks met de sollicitaite zelf te maken maar slechts met eigennbelang van Y.
Je noemde onprofessioneel toch echt zelf, maar dan met betrekking tot het niet mogen vertellen van de contacten, niet in het wel of niet kiezen van de TS voor de baan. Overigens is Y de onderneming, niet de persoon.

Je kunt Kees wel onprofesioneel vinden vanwege het eigenbelang, het blijft staan dat de TS hierdoor sneller de juiste contacten kan opdoen bij dan andere sollicitanten. "if you scratch my back, I scratch yours," zeg maar.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat je niet voor één persoon ergens moet gaan werken. Ik neem echter aan dat de TS dit ook wel inziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IloveMyHenB
Verwijderd schreef op woensdag 12 april 2006 @ 21:55:
[...]
Vraag jezelf eens goed af of dat wel door de kwaliteiten van Kees komt en niet door andere veranderingen: geldgebrek bij je huidige bedrijf, ander hoger management, bedrijfscultuur, etc. het is maar de vraag of K. bij zijn nieuwe bedrijf ook hetzelfde functioneert.

Wat ga je doen als K straks weggaat of een andere functie krijgt? Dan is een groot deel van je motivatie voor de keuze voor bedrijf Y weg.
Wow, goede punten. Ik heb hier nog even over nagedacht en ben inderdaad tot de conclusie gekomen dat ik niet naar bedrijf Y toe wil vanwege Kees. Het lijkt mij een mooi bedrijf om voor te werken, iedereen kent het, en het werk lijkt me uitdagender dan ik nu doe. Daarnaast is het ook nog eens dichterbij huis wat ik ook wel prettig vind. Overigens, ik zou niet direct onder Kees komen te werken, maar onder iemand die aan Kees rapporteert. Dus zoveel zal ik niet van hem merken, maar als hij daadwerkelijk zo goed is als ik denk, dan wil ik daar natuurlijk bij in de buurt blijven. Ik ben sterk van mening dat je in je werk zoveel mogelijk met mensen moet optrekken (waarvan je vindt dat) die goed zijn. Niet omdat je dan "mee kan liften" met hun succes, maar omdat dat soort mensen vaak ook het beste in jezelf naar boven halen.

Tot slot nog een update: ik heb gisteren mijn huidige baas, "Jan", verteld dat ik aan het rondkijken ben naar alternatieven, waaronder bedrijf Y, vanwege mijn ontevredenheid over de situatie. Het gesprek verliep goed, ook al kwam het toch nog onverwacht voor hem. Hij kon het wel begrijpen, maar hij vond het wel erg jammer.

Natuurlijk heb ik die avond nog Kees gemaild met de boodschap dat ik het Jan verteld heb en dat het nu tijd was voor zijn deel van de "afspraak": het mij helpen bij de vervolgstappen van de sollicitatieprocedure bij Y. We zien wel wat er gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 00:25
Ok succes ermee en hou ons op de hoogte ;)

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je nog nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IloveMyHenB
Jep, Kees heeft inmiddels om mijn CV gevraagd, die ik natuurlijk klaar had liggen en ik zit nu in de molen bij bedrijf Y. Zijn laatste mail was wel iets gematigder tot mijn frustratie. Ik wist dat ik geen voorkeursbehandeling zou krijgen, maar ik blijk nu ook werkelijk door de volledige sollicitiatiemolen bij bedrijf Y heen te moeten en er zijn ineens ook andere kandidaten. Gelukkig heb ik ook nog andere sollicitaties lopen, maar de enige reden waarom ik het mijn huidige baas heb verteld dat ik weg wil, is vanwege deze mogelijke baan bij bedrijf Y.
Als ik die baan dus niet krijg, heb ik het voor niets verteld.

En daarover kan ik nog wel iets vertellen: ook al heb ik er niets mee verloren, ik heb er zeker niets mee gewonnen door het mijn baas te vertellen. De sfeer is niet echt merkbaar verslechterd, maar ik heb wel het idee dat hij iets anders tegen mij aankijkt.

Dus ik ben nu overtuigd: als het niet hoeft, nooit je werkgever vertellen dat je weg gaat voordat het nodig is ivm contractopzegging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IloveMyHenB schreef op woensdag 19 april 2006 @ 14:22:
Zijn laatste mail was wel iets gematigder tot mijn frustratie.
....
....
En daarover kan ik nog wel iets vertellen: ook al heb ik er niets mee verloren, ik heb er zeker niets mee gewonnen door het mijn baas te vertellen. De sfeer is niet echt merkbaar verslechterd, maar ik heb wel het idee dat hij iets anders tegen mij aankijkt.
Interessante discussie en hopelijk heb je veel geleerd van deze situatie. Bij het bedrijf waar je nu zit ben je "dead meat". Niet dat ze je met de nek aankijken, maar er zal wel grote terughoudendheid zijn in je te investeren. Bovendien ben je misschien boos op jezelf, omdat je het onhandig hebt aangepakt en je wordt daar elke dag aan herinnert als je naar je werk gaat. Geen fijne situatie dus. Het voordeel is dat dit je nooit meer zal overkomen, je hebt je lesje geleerd. Sommige dingen moet je gewoon voor jezelf houden, anders breng je andere mensen maar in de war, en werk je bovendien jezelf in de nesten.

Een ander ding waar je misschien lering uit kunt trekken: ga vooral uit van wat je zelf kan en wil. Als Kees ineens ietsje minder enthousiast is, zit je in zak en as. Ik zou zeggen: fuck Kees en kijk naar het werk en het bedrijf zelf. Je hoeft je niet te verantwoorden t.o.v. Kees of Jan, het is jouw carrièrre en daar hebben zij geen moer mee te maken. Bovendien speelt die Kees een wat vreemde rol: eerst rondbazuinen dat het bedijf mensen als jij zoekt en later moeilijk gaan doen als je hem benadert? Als hij zijn relatie met Jan niet wil verpesten, dan moet hij daar jou niet mee opzadelen.

En als laatste: stop met nadenken over Jan en Kees, je denkt toch zeker niet dat zij ook met dit probleem bezig zijn? Die zijn vooral bezig met hun eigen hachje, neem dat maar van mij aan. Er is geen man overboord hoor, dit soort blunders moet iedereen een keer maken, dus ga vooral vrolijk en positief verder. Lach erom en stort je op het werk zelf, dan komt het vanzelf wel weer goed (evt. wel bij een ander bedrijf). Ik heb er zelf ook altijd een handje van eerlijk te willen zijn, maar het enige wat je dan bereikt is dat je jezelf in de nesten werkt. Hou het simpel: denk lang na wat je wilt en sla daarna genadeloos toe, welke Kezen en Jannen er zich ook op je weg mogen bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IloveMyHenB
Verwijderd schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 13:31:
[...]
Interessante discussie en hopelijk heb je veel geleerd van deze situatie.
(...)
Donderspeech
(...)
Hou het simpel: denk lang na wat je wilt en sla daarna genadeloos toe, welke Kezen en Jannen er zich ook op je weg mogen bevinden.
lol :D en hulde natuurlijk _/-\o_ (maar ook een beetje Emile Ratelband) ;)

Bedankt voor je reactie. Ik ben het grotendeels met je eens en zoals ik zelf ook al zei: heb er inderdaad van geleerd, want ik doe het een volgende keer niet meer. Maar of ik zo het bokje ben bij mijn huidige werkgever als jij zegt betwijfel ik. Mijn baas houdt hetgeen ik hem verteld heb voor zich en hij weet ook dat de enige reden dat ik hem dit verteld heb is omdat ik bij Kees terecht wilde.
Mijn baas zelf houdt het niet langer dan een jaar vol, daarna is er geen werk meer voor 'm en ik denk dat ie al eerder uit zichzelf weg gaat. Als hij weg is, is er dus niemand die weet dat ik ooit heb gezegd dat ik weg wilde en dan is er dus niets aan de hand. Verder ga ik nog elke dag met plezier naar mijn werk, alleen ik heb geen toekomst bij het bedrijf.

En hier begon het verhaal mee: mijn kansen op een carriere zijn heel klein bij mijn huidige werkgever en ik zoek echt ander werk waar dit wel mogelijk is. Ik ben het helemaal met je eens dat ik me niet moet doodstaren op de Kezen van deze wereld en dat doe ik ook niet. Gisteren heb ik een sollicitatie gehad bij een bedrijf "Z" en daar willen ze me hebben en zou daar direct aan de slag kunnen gaan. Maar helaas spreekt bedrijf Y me nog steeds meer aan en lijkt het werk me daar leuker. Nu moet ik dus bedrijf Z "in de wacht zetten" totdat ik op gesprek mag komen bij bedrijf Y, waarvoor de uitnodiging nog moet komen, als die al komt. De volgende uitdaging, maar puur een luxe probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Maak je niet te druk. Iedere dag zeggen mensen dat ze rond kijken of zelfs aan het solliciteren gaan. Dat weten werkgevers ook wel. Ik zou die Jannen en Kezen echter juist niet laten varen. Nu is het niet helemaal gelukt zoals je zou willen, maar de meest interessante aanbiedingen gaan via via en niet via de formele weg. Dat is in ieder geval mijn ervaring. Met de juiste aanpak zijn er juist andere mensen die je tippen wanneer er iets langs komt. En gedoseerde eerlijkheid moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:47

Coach4All

I'm a Coach 4 All

IloveMyHenB schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 14:49:
[...]

Gisteren heb ik een sollicitatie gehad bij een bedrijf "Z" en daar willen ze me hebben en zou daar direct aan de slag kunnen gaan. Maar helaas spreekt bedrijf Y me nog steeds meer aan en lijkt het werk me daar leuker. Nu moet ik dus bedrijf Z "in de wacht zetten" totdat ik op gesprek mag komen bij bedrijf Y, waarvoor de uitnodiging nog moet komen, als die al komt. De volgende uitdaging, maar puur een luxe probleem.
Laat Kees dit even weten en geef hem een week of 2.....

Als hij je echt goed vindt, dat zal het proces wel versnellen.
Doet hij niet zijn best, dat kan het feest beginnen bij Z.
(Waar je jezelf ook een proeftijd / kwartaal / half jaar / jaar kunt vermaken totdat Y je smeekt om te komen....)

>:)

[ Voor 13% gewijzigd door Coach4All op 23-04-2006 08:38 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Gonadan schreef op maandag 10 april 2006 @ 10:03:

Je kan natuurlijk ook aan Jan vragen of je gelijkwaardige voorwaarden kunt krijgen omdat je anders moet overwegen naar Y te gaan >:)
Dat is niet >:) als je het goed aanpakt -> :)

Je kunt proberen een keer met Jan te praten over dat je het financieel moeilijk(er) hebt gekregen bij het wegvallen van een deel van het salaris en dat je bovendien het gevoel hebt dat je minder doorgroeimogelijkheden hebt. Een baas wil volgens mij altijd iemand die ambitieus is, die wil kunnen blijven doorgroeien en doorleren. Als je het een beetje handig inpakt kan je hier op aansturen en voorzichtig aangeven dat je merkt dat het -bijvoorbeeld- demotiverend (heeft ge)werkt dat je nu minder verdient de kansen voor jou in dit bedrijf zijn afgenomen.

Technisch gezien heb je Jan dan op de hoogte gesteld van je problematiek en hem duidelijke hint gegeven dat je je wil of gaat orienteren op andere mogelijkheden.

Als Jan jou wli behouden zal hij in het gesprek aangeven dat hij voor je gaat kijken wat er voor hem te doen is om jou te behouden, bijvoorbeeld door meer salaris te betalen, door je verder te scholen of op een andere manier. Het kan niet zo zijn dat hij dermate blind is dat iemand die voor hem werkt en minder gaat verdienen en dit duidelijk aangeeft in een persoonlijk gesprek het hierbij laat; je komt niet zomaar met een dergelijk onderwerp aan natuurlijk!
IloveMyHenB schreef op woensdag 19 april 2006 @ 14:22:
Jep, Kees heeft inmiddels om mijn CV gevraagd, die ik natuurlijk klaar had liggen en ik zit nu in de molen bij bedrijf Y. Zijn laatste mail was wel iets gematigder tot mijn frustratie. Ik wist dat ik geen voorkeursbehandeling zou krijgen, maar ik blijk nu ook werkelijk door de volledige sollicitiatiemolen bij bedrijf Y heen te moeten en er zijn ineens ook andere kandidaten. Gelukkig heb ik ook nog andere sollicitaties lopen, maar de enige reden waarom ik het mijn huidige baas heb verteld dat ik weg wil, is vanwege deze mogelijke baan bij bedrijf Y.
Dat ben ik niet met je eens, je hebt Jan wel verteld dat je minder gemotiveerd bent, dat jouw minder verdienen en minder groeikansen je het gevoel geeft beperkt te worden. Als je het gesprek op de juiste manier hebt gevoerd heb je Jan ook de kans gegeven om hier iets aan te doen, jouw situatie te verbeteren zogezegd. :)

Dus ik ben nu overtuigd: als het niet hoeft, nooit je werkgever vertellen dat je weg gaat voordat het nodig is ivm contractopzegging.
Ben ik niet met je eens! Ik ben pas ook geswitched en zat in dubio of ik mijn baas op de hoogte zou brengen, heb toen in een gesprek aangegeven dat er een aantal dingen waren die ik graag verbeterd zou willen hebben; heb in dit gesprek aangegeven dat ik er samen de schouders onder wil zetten om het bedrijf zo op een hoger niveau te tillen. Hiermee had ik duidelijk gemaakt dat ik niet tevreden was. Ben toen met mijn CV naar wat banensites gegaan, heb gisteren een aanbieding gehad (na 3 gesprekken bij een bedrijf) waarbij ik meer ga verdienen, meer uitdaging heb, meer opleidingsmogelijkheden, meer doorgroeimogelijkheden, veel betere secundaire voorwaarden en verwacht de komende jaren naar tevredenheid te kunnen werken.
Een sollicitatieprocedure helpt je ook weer te focussen op wat jij wilt, om bij een bedrijf te gaan werken waar jij het leuk vind en voor jouzelf meer kansen ziet. Vergeet bovendien niet: Het bedrijf solliciteert ook bij jou!

En zoals Coach4all aangeeft: stuur Kees een mailtje :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IloveMyHenB
Even een korte update en daarna kan het topic dicht...

Ik ben inmiddels aangenomen bij bedrijf Y! Het bedrijf waar het allemaal mee begon. Ik heb meerdere sollicitaties -ook bij andere bedrijven- achter de rug en ik moet zeggen dat de markt op dit moment goed is. Je merkt dat de economie aantrekt en dat veel bedrijven op zoek zijn naar goed en nieuw personeel.

Ik heb inmiddels formeel mijn huidige baan opgezegd wat dus niet meer als een verassing kwam voor mijn huidige baas, Jan. De baas van Jan en zelfs nog hoger gaan me nu proberen te houden, want ze komen er ineens achter dat ik wel waardevol ben, maar het gaat ze niet lukken. Hadden ze maar iets eerder achter moeten komen en hadden ze me maar niet mijn salaris af moeten pakken.

Conclusie van het topic: je kan best je baas vertellen dat je ander werk gaat zoeken, want ik heb er geen last van gehad. Zeker als je redelijk zeker bent van het feit dat je ook daadwerkelijk ergens anders aan de slag kan, is er niets aan de hand.

Nogmaals bedankt iedereen voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
IloveMyHenB schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 14:26:
Conclusie van het topic: je kan best je baas vertellen dat je ander werk gaat zoeken, want ik heb er geen last van gehad. Zeker als je redelijk zeker bent van het feit dat je ook daadwerkelijk ergens anders aan de slag kan, is er niets aan de hand.
Ik heb het eind vorig jaar mijn vorige baas ook gemeld en daar is alleen maar ellende van gekomen. Men gaf aan dat ze me graag wilden behouden, maar toch werd mijn salaris bevroren; de 1,5% die de rest kreeg, die kreeg ik bv. niet. Mijn manager van toen had mooie praatjes, maar al-met-al zal ik mijn baas nooit meer vooraf informeren als ik naar een andere werkgever over wil stappen. (Overigens niets dan lof voor de manager die hem opvolgde, maar toen stond mijn besluit zo-goed-als vast.)

Uiteraard succes bij je nieuwe baas!
Waarom? :?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik werk als gedetacheerde bij een opdrachtgever. Deze zit nogal ver bij m'n eigen woonplaats vandaan, ik ben dus dagelijks 3,5 uur (zonder vertragingen) onderweg. Toen ik deze opdracht kreeg, is mij verteld dat dit voor 2 maanden zou zijn, maar dat natuurlijk altijd de mogelijkheid bestond van verleninging, ik zit hier voor ziektevervanging en je weet natuurlijk nooit hoe lang dat herstelproces duurt.
Toen ik hier begon, woonde ik op 'n half uurtje reizen van kantoor, na 10 januari werd dit (wegens noodzakelijke verhuizing) dus 1,5-2 uur.

Op 5 december ben ik begonnen en het bleek al snel dat er interne strubelingen waren, waarvan ik in mijn werk ook de gevolgen ondervind. In februari ben ik aan de bel gaan trekken omdat ik 't gewoon niet meer trok: 40 uur werken en 17-20 uur reistijd per week was gewoon teveel. Ik heb om overplaatsing gevraagd, en (zolang dat nog niet mogelijk was) om reistijdcompensatie. Sinds 1 april krijg ik 2 uur reistijdcompensatie per week.

Vanaf februari heb ik maandelijks gevraagd wanneer ik te horen krijgen wanneer deze opdracht stopt. Van mijn werkgever krijg ik geen berichten, dus ik vraag dat aan m'n opdrachtgever. Ik heb dus al 4 keer een datum gekregen waarop ik dit te horen zou krijgen, en al 4 keer is deze afspraak niet nagekomen. De laatste afspraak was afgelopen vrijdag, alleen bleek de teamleider ziek te zijn. Toen ik zijn leidinggevende belde, wist die van niks. Op mijn vraag "ja, ik snap dat je nu geen antwoord kan geven, maar ik moet toch weten of ik een nieuwe maandtrajectkaart moet kopen" kreeg ik te horen "ow, doe maar ja." Hetzelfde gebeurde de vorige maand. Afgelopen vrijdag werd me dus verteld dat ik deze week gebeld zou worden met een antwoord, het is nu vrijdag, en tot op heden dus nog steeds geen bericht, de team-leider is wel weer beter, al sinds maandag.

Omdat ik ben gaan denken "als jullie me niet overplaatsen, dan zorg ik zelf wel dat ik weg kan", ben ik gaan solliciteren en ik heb 30 juni een sollicitatiegesprek.

Nu kreeg ik gisteren een brief van m'n werkgever dat ik 19 juli een functioneringsgesprek heb. Omdat ik me steeds meer verzet tegen de opdracht en ik m'n hart op m'n tong heb, verwacht ik wel dat ik dat te horen ga krijgen. Vanwege deze 2 zaken (sollicitatie en weerzin tegen opdracht) zie ik erg tegen dit gesprek op. Ik wil overplaatsing én opslag (verdiend vind ik), maar ik heb dus geen idee of ik hen moet vertellen dat ik aan 't solliciteren ben.
Tot nu toe bracht dit topic voor mij geen uitkomst, misschien dat iemand nieuw licht kan werpen op deze situatie?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Ardana schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 11:11:
Nu kreeg ik gisteren een brief van m'n werkgever dat ik 19 juli een functioneringsgesprek heb. Omdat ik me steeds meer verzet tegen de opdracht en ik m'n hart op m'n tong heb, verwacht ik wel dat ik dat te horen ga krijgen. Vanwege deze 2 zaken (sollicitatie en weerzin tegen opdracht) zie ik erg tegen dit gesprek op. Ik wil overplaatsing én opslag (verdiend vind ik), maar ik heb dus geen idee of ik hen moet vertellen dat ik aan 't solliciteren ben.
Tot nu toe bracht dit topic voor mij geen uitkomst, misschien dat iemand nieuw licht kan werpen op deze situatie?
Ik zou niet tegen het gesprek op zien, zie het juist als een mogelijkheid om een-op-een te melden wat je dwarszit. Vraag meteen waarom er niets met je klachten is gedaan, lijkt me niet meer dan redelijk. Nog een tip: vermeldt NIET dat je elders gaat praten, dan doen ze namelijk helemaal niets meer voor je (zie hierboven: eigen ervaring).

Uit mijn hoofd gezegd staat er in mijn reistijdenregeling dat bij structurele overtreding van 1,5 uur reistijd enkele reis er een compensatieregeling voor je is (de inhoud weet ik zo niet). 1,5x2x5 = 15 uur per week reistijd, die twee uur die ze je bieden zijn dus verklaarbaar. Wat staat er eigenlijk in je contract over reistijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 11:11:
Omdat ik ben gaan denken "als jullie me niet overplaatsen, dan zorg ik zelf wel dat ik weg kan", ben ik gaan solliciteren en ik heb 30 juni een sollicitatiegesprek.

Het is duidelijk dat er misbruik van je wordt gemaakt. Met een glimlach vertellen ze dat er geen vuiltje aan de lucht is, maar ze weten heus wel dat 3.5 uur reistijd heen en terug niet normaal is. Zij verdienen de centen ten koste van jouw gezondheid en privétijd. Je moet absoluut niet vertellen dat je elders aan 't zoeken bent. Zorg ervoor dat je contract met je volgende werkgever rond is en als alle papieren afgehandeld zijn ga je je huidige baan stopzetten. Maak je geen zorgen om dat functioneringsgesprek als je volgende werkgever je contract al heeft afgehandeld. Als ze denken dat ze je kunnen misbruiken en je verzet je, dan gebruiken ze dergelijke gesprekken om je te intimideren. Dat zeg ik uit eigen ervaring.

Houd je hoofd koel, zoek zo snel mogelijk iets anders en ga daar gewoon weg. Het heeft geen zin om bij een dergelijke werkgever te hopen op redelijkheid als ze zo met je omgaan. Maar nogmaals, zorg ervoor dat je huidige baas niet weet dat je aan 't solliciteren bent, anders gaan ze je volgende baan saboteren en leugens over je vertellen voordat je de kans krijgt om daar aangenomen te worden. Zeker nu ze het niet zo goed met je voor hebben.

edit: pven, je hebt gelijk, 3.5 uur heen en terug natuurlijk!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2006 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 12:47:
[...]

... maar ze weten heus wel dat 7 uur reistijd heen en terug niet normaal is.
Volgens mij is het 3,5 uur reistijd per dag. Ze heeft het over 17 tot 20 uur reistijd per week, niet over 30 tot 35 uur. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

psst, het is een zij ;)

Mjah lastige situaties zijn dat, heb je geen manager ofzo die je erop aan kan spreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fixxx schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 13:25:
psst, het is een zij ;)

Mjah lastige situaties zijn dat, heb je geen manager ofzo die je erop aan kan spreken?
Bij HR-managers kan ze het vergeten, want die hebben als enig doel zoveel mogelijk werknemers bij de klant zetten en daar vooral zo lang mogelijk houden, ongeacht de omstandigheden. Een standaardmogelijkheid is wachten tot het project afloopt, maar dat ziet er voor haar niet naar uit op de korte termijn. Wat ze wel kan doen is dit bespreken met haar projectmanager, want die heeft er geen persoonlijk belang bij om haar daar te houden. Hij/zij kan als projectmanager mensen gewoon laten vervangen door anderen zonder gevolgen en heeft veel meer invloed bij haar HR-manager. Ze komt daarmee wel weg van dat project, maar een groot nadeel is dat de HR-manager dit op zal vatten als werkweigering en dan heb je de poppen aan 't dansen. Als ik haar omstandigheden zo bekijk dan is het duidelijk dat het bedrijf niet mee zal werken aan de overplaatsing naar een gunstiger project. Hou er rekening mee dat het een bedrijf is, dus jouw belangen zijn in hun ogen van ondergeschikt belang en worden alleen behartigd als zij daar beter van worden.

Ze is bij lange na niet de enige die uit onvrede vertrekt uit een bedrijf. Daarom geldt een voor-jou-10-anderen mentaliteit. Gewoon solliciteren op 30 juni en de zaakjes gestroomlijnd afhandelen.
Pagina: 1