offtopic:
Oke, hier gaan we dan: mijn eerste topicstart na 2,5 jaar GoT...
Oke, hier gaan we dan: mijn eerste topicstart na 2,5 jaar GoT...
Ik zit met een probleem waar ik niet per se een oplossing op verwacht, maar wel zoveel mogelijk verschillende invalshoeken wil zien zodat ik zeker weet dat ik overal aan gedacht heb.
Komt ie:
Ik werk op een afdeling S bij een bedrijf X. Ik heb een aantal collega's en 1 baas, laten we deze even Jan noemen. Boven mijn baas zat een jaar geleden nog een baas die meerdere S afdelingen onder zich had in andere landen. Deze baas, laten we hem even Kees noemen, is toen uit zichzelf vertrokken naar bedrijf Y.
Jan en Kees hebben een lange tijd samengewerkt en zijn "vrienden" voor zover een baas en zijn werknemer vrienden kunnen zijn. De relatie tussen mij en Jan/Kees is goed, maar we zijn geen vrienden omdat ik relatief gezien pas kort bij bedrijf X werk.
Nu veranderen er veel dingen bij bedrijf X en bepaalde organisationele en financiele aspecten maken het voor mij aantrekkelijk/noodzakelijk om elders te gaan kijken. Een deel van mijn salaris is weggevallen en ik heb geen echte groeimogelijkheden meer. Nu hoorde ik van Kees tijdens een informele bijeenkomst (waar Jan ook bij was) dat bedrijf Y nog mensen zoekt zoals ik. Bedrijf Y is groter en bekender, de locatie van bedrijf Y is gunstiger plus ik zal waarschijnlijk meer salaris kunnen regelen. Allemaal pluspunten in mijn boekje.
Kees kent mij en is overtuigd van mijn kwaliteiten dus de kans dat ik bij bedrijf Y aan de bak kom als ik daar zou solliciteren is groot.
Nu heb ik Kees gemaild met de vraag of bedrijf Y inderdaad vacatures heeft voor mensen zoals ik. Ik kreeg een reactie van hem dat dat inderdaad het geval was, maar gezien zijn relatie met Jan kon hij mij er niet actief bij helpen. Dit had ik verwacht en had dit zo al aangegeven in mijn initiele mail. Kees stelt dan ook voor dat ik het eerst met Jan erover heb. De achterliggende gedachte hiervan is dat Kees niet wil dat Jan denkt dat hij zijn goede mensen bij hem wegkaapt, zeker niet op een moment dat het wat minder gaat met de afdeling.
Nu sta ik dus voor een dilemma: mij is altijd verteld dat je nooit, n-o-o-i-t, aan je werkgever moet vertellen dat je aan het solliciteren bent. Je vertelt je werkgever pas dat je weggaat als je het nieuwe contract thuis hebt liggen. Hoe goed je relatie met je werkgever ook is.
Maar ja, in dit geval kom ik dus niet aan de bak bij bedrijf Y als ik het mijn baas niet vertel. Bij bedrijf Y zijn het namelijk geen openbare vacatures, ik kan niet ergens een brief naar toe sturen, ik heb Kees echt nodig. Jan weet dat ik niet tevreden meer ben met de huidige situatie, maar hij weet niet dat ik actief op zoek ben naar een andere baan.
Tot slot: er is een verwaarloosbaar kleine kans (maar toch groot genoeg dat ik het even wil noemen) dat Jan zelf ook al gevraagd heeft naar vacatures bij Kees, omdat Jan ook niet tevreden is met de gang van zaken bij bedrijf X. Ik denk het niet, maar de mogelijkheid is er. Dit zou komisch zijn, maar zou het geheel niet makkelijker maken.
Mijn vragen aan jullie op basis van bovenstaand verhaal:
1) wat moet ik doen (wel of niet vertellen aan mijn baas)?
2) Wat zijn de mogelijke consequenties voor mijn huidige positie als ik het wel aan mijn baas vertel en de sollicitatie bij bedrijf Y mislukt? Bedrijf X kan mij bijvoorbeeld niet ontslaan als ze weten dat ik aan het solliciteren ben, maar zijn er andere dingen?
[ Voor 4% gewijzigd door IloveMyHenB op 10-04-2006 10:14 ]
"In het huidige tijdperk is verandering de enige constante." - H.M. Koningin Beatrix