Ip adres: automatisch geeft een probleem bij handmatig niet

Pagina: 1
Acties:

• The Medic
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-04 07:47
Ik heb een vreemd probleem en kan de oplossing ook niet vinden hier of op google.
Ik heb een pc die verbonden is met adsl via een Belkin router. Laatst waren er wat problemen omdat ik geen internet meer had toen keek ik even naar mijn internet ip-adres en deze gaf aan: 192.168.100.11 dit vond ik raar want ik had altijd 192.168.2.25 dus dit veranderde ik handmatig terug naar mijn oude ip-adres en toen was het probleem opgelost. echter nu heb ik steeds problemen omdat ik niet kan inloggen op mijn pc via extern bureaublad dus wilde ik het weer dynamisch hebben echter als ik alles weer op auto zette kwam hij weer aanzetten met 192.168.100.11 en weer geen internet verbinding. Daar komt nog bij dat als ik surf naar 192.168.100.1 (als ik alles automatisch laat toekennen) kom ik op een surfboard cable modem, en als ik alles handmatig invoer en ik surf naar 192.168.2.1 dan kom ik uit op de belkin router waar ik ook alles kan instellen zoals virtual servers etc. en op die andere kan ik niets veranderen. Ik wil dus graag weten hoe krijg ik het voor elkaar dat ik weer gewoon mijn oude (192.168.2.25) internet ip-adres terug met de setting op automatisch.

Verwijderd

Je router deelt waarschijnlijk geen adressen meer uit. Je krijgt een adres van de DHCP server van je modem. Controleer je router DHCP instellingen eens.

• The Medic
dat dacht ik ook maar dat is volgens mij niet zo, in de router staat ingesteld:
DHCP server: on
IP-pool starting adress: 192.168.2.2
IP-pool ending adress: 192.168.2.100
Lease time: Forever

• RaseriaN
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 10:21

RaseriaN

So much choices..

192.168.100.1 en een Surfboard?
Zit je in een studentenhuis toevallig want dat zijn typische kenmerken voor een @Home kabel abbonementje, terwijl je zelf duidelijk zegt een Belkin en ADSL te hebben.

Je DHCP doet het wel, alleen de Surfboard wint het telkens en geeft dus zijn ip aan jou ;)

Verwijderd

Staat je kabelmodem toevallig in stand-by modus? (controleer even aan de hand van het boekje)
Dan fungeert je modem namelijk als DHCP server, zoals Spikey1986 al suggereerde; het probleem ligt dan ook tussen je router en kabel modem, de router krijgt dus een IP-adres van je modem i.p.v. je provider.. correct me if i'm wrong.

Is het zo dat je kabelmodem in stand-by modus staat, is dit vaak door een druk op de knop op te lossen.

• The Medic
ik denk niet dat ie in standby staat, want zoals ik al zei: als ik handmatig invoer: 192.168.2.25 dan heb ik geen enkel probleem en werkt internet prima.
Alleen extern bureaublad werkt nu niet. Dus ik wil dat als ik hem op auto zet dat ik dat oude ipadres terug krijg en niet dat vage 192.168.100.11

Verwijderd

The Medic schreef op maandag 10 april 2006 @ 07:39:
... Daar komt nog bij dat als ik surf naar 192.168.100.1 (als ik alles automatisch laat toekennen) kom ik op een surfboard cable modem, en als ik alles handmatig invoer en ik surf naar 192.168.2.1 dan kom ik uit op de belkin router waar ik ook alles kan instellen zoals virtual servers etc. en op die andere kan ik niets veranderen. Ik wil dus graag weten hoe krijg ik het voor elkaar dat ik weer gewoon mijn oude (192.168.2.25) internet ip-adres terug met de setting op automatisch.
Dan is het dus zo dat je modem de DHCP lease uitgeeft en niet je router zoals je wenst, het bewijs hiervan is dat je op de webpagina van de modem terecht komt wanneer je het 192.168.100.1 adres op geeft.

Voorbeeld: Mijn Thomson breedband modem geeft alleen IP-adressen uit via DHCP als deze in de stand-by modus staat; dit kan gebeuren wanneer de spanning er tijdelijk uit is geweest.

handmatig invoeren van een geldig IP-adres lost dus niet het probleem op maar biedt een zekere work-around, controleer het maar eens voor de zekerheid....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2006 10:06 ]

• The Medic
als volgt heb ik het (tot nu toe) opgelost:

- instellingen op auto dus kreeg ik 192.168.100.11 als intern ip
- ingelogd op die modem (192.168.100.1)
- vinkje weggehaald bij DHCP uitgeven
- Modem gerestart
- lan verbinding uitschakelen en dan weer inschakelen
- en voila, ip: 192.168.2.2 niet 192.168.2.25 maar dat maakt geen ruk uit
- kan zijn datmijn huisgenoten die ip kregen van de modem ofzo nu geen internet hebben, maar das niet mijn probleem :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 09:34:
Staat je kabelmodem toevallig in stand-by modus? (controleer even aan de hand van het boekje)
Dan fungeert je modem namelijk als DHCP server, zoals Spikey1986 al suggereerde; het probleem ligt dan ook tussen je router en kabel modem, de router krijgt dus een IP-adres van je modem i.p.v. je provider..
Eigenlijk kan een PC die is aangesloten op de router dan geen IP krijgen van de DHCP van de kabel modem. Het DHCP request en het DHCP reply moet daarvoor namelijk door de router heen gaan, terwijl een router dit juist hoort af te blokken. Een DHCP request is namelijk een broadcast, en een de kracht van een router is juist het blokken van broadcasts.

• The Medic
ja zo zou het idd ook moeten werken, maar op 1 of andere manier overrulede de modem toch de router :?
Ik heb tot nu toe nog 1 klein probleempje ondervonden: toen ik inlogde met extern bureaublad werkte het even maar toen liep de boel in de soep.
Toen ik thuis weer probeerder in te loggen had ik geen internet en kreeg ik een 169. ip adres dus ik kreeg even helemaal geen ipadres toegewezen (dit gaf hij ook als foutmelding). Echter dit was later weer in orde. Hopenlijk was het 1-mailg probleempje.
Verder loopt het wel mooi nu

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 16:37:
[...]

Eigenlijk kan een PC die is aangesloten op de router dan geen IP krijgen van de DHCP van de kabel modem. Het DHCP request en het DHCP reply moet daarvoor namelijk door de router heen gaan, terwijl een router dit juist hoort af te blokken. Een DHCP request is namelijk een broadcast, en een de kracht van een router is juist het blokken van broadcasts.
Nou ja, de kracht... nogal een krappe omschrijving van de functie van een router.

Er zijn voldoende routers die BOOTP/DHCP request gewoon doorlaten hoor :)

• The Medic
maar die van mij zit er niet om dhcp door te laten, the force should be strong in this one 8)7

Verwijderd

Routers worden inderdaad gebruikt om broadcast domeinen kleiner te maken.
Om echter geweldige functies als Bootp en Dhcp mogelijk te maken zijn routers die rfc 1542 compliant zijn een uitkomst.Deze blokken alle broadcasts muv Bootp/Dhcp
Of je kunt hiervoor gebruik maken van een dhcp relay agent.
Hierme blok je ook alle broadcasts muv Bootp/Dhcp
Pagina: 1