Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop op ups voeding aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Ik heb wil een laptop gaan kopen die met 18,5 volt of een accu wordt gevoed.
Power supply and battery
ACPI power management supporting Standby and Hibernation modes
44.6 W Li-ion battery pack (6-cell)
Up to 3 hours battery life with 6-cell battery pack
2.5-hour rapid charge, 3.5-hour charge-in-use
65 W AC adaptor
Ik heb hier nog 2 accu's van een ups liggen van elk 12 volt 7ah. Als ik deze 2 achter elkaar koppel zou ik deze dan veilig als laptop voeding kunnen gebruiken?
Waar ik me zorgen om maak is dat ik met een multimeter 24 volt gelijkspanning meet, maar ook 47 volt wisselspanning. Is dat altijd zo?

En hoe kan ik zo'n ups accu opladen? Als het opladen lang duurt maakt niet zo veel uit.

Het gaat hier alleen om de accu die in een apparaat zit, niet om het hele apparaat.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:33

_Ernst_

Mark It Zero!

Felixje schreef op zondag 09 april 2006 @ 23:38:
Ik heb wil een laptop gaan kopen die met 18,5 volt of een accu wordt gevoed.

[...]

Ik heb hier nog 2 accu's van een ups liggen van elk 12 volt 7ah. Als ik deze 2 achter elkaar koppel zou ik deze dan veilig als laptop voeding kunnen gebruiken?
Nee, ik denk niet dat je laptop die 24 volt leuk gaat vinden. Oplossing is een schakeling om de accu spanning te stabiliseren op 18,5 volt.
Waar ik me zorgen om maak is dat ik met een multimeter 24 volt gelijkspanning meet, maar ook 47 volt wisselspanning. Is dat altijd zo?
Dat kan kloppen, een accu is gelijkspanning, dus als je daar een wisselspanning meter aanhangt krijg je een verkeerde uitlezing.
En hoe kan ik zo'n ups accu opladen? Als het opladen lang duurt maakt niet zo veel uit.

Het gaat hier alleen om de accu die in een apparaat zit, niet om het hele apparaat.
Ik neem aan dat het loodaccu's zijn, in dat geval kun je een gewonen acculader pakken (voor een auto bijvoorbeeld), die 13,8 volt levert.

Last.fm

Verwijderd

De accu uit een UPS geeft een gelijkspanning uit welke omgevormd wordt tot wisselspanning.
Je zal dus 2accu's in serie 24volt krijgen wat teveel is voor je laptop.

MAar wat ik niet snap, bij een laptop zit altijd al een accu, deze is er speciaal voor gemaakt en dus juist het meest geschikt?

• Felixje
Verwijderd schreef op zondag 09 april 2006 @ 23:44:
De accu uit een UPS geeft een gelijkspanning uit welke omgevormd wordt tot wisselspanning.
Je zal dus 2accu's in serie 24volt krijgen wat teveel is voor je laptop.

MAar wat ik niet snap, bij een laptop zit altijd al een accu, deze is er speciaal voor gemaakt en dus juist het meest geschikt?
Maar een ups van 7ah gaat wel een stuk langer mee dan een standaard accu. En leuk om te knutselen.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 18:16

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

maak er gewoon weer een werkende ups van kun je zo de AC adaptor van je laptop inpluggen. :D en kun je hem ook nog voor andere apparaten gebruiken. Lijkt me veel zinniger dan een apparte oplader maken / kopen plus een losse spannings omvormer.
Al zal je denk ik wel een iets hoger rendament uit de accu halen wanneer je van die +- 24 volt een stabile 18.5 volt maakt.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
TS: ken je iets van geschakelde voedingen? Zo niet, wordt het erg moeilijk om die 24V op een zuinige manier (dus zonder enorme koelblokken en dergerlijke) naar 18,5V te krijgen.
Ook met een geschakelde voeding wordt het niet zo simpel, er worden hoge vermogens getrokken door je laptop, maar dat is nog wel haalbaar (specifiek IC gebruiken, deftige afvlakking, en je print goed ontwerpen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Felixje
naftebakje schreef op maandag 10 april 2006 @ 11:12:
TS: ken je iets van geschakelde voedingen? Zo niet, wordt het erg moeilijk om die 24V op een zuinige manier (dus zonder enorme koelblokken en dergerlijke) naar 18,5V te krijgen.
Ook met een geschakelde voeding wordt het niet zo simpel, er worden hoge vermogens getrokken door je laptop, maar dat is nog wel haalbaar (specifiek IC gebruiken, deftige afvlakking, en je print goed ontwerpen).
Maar wat voor een afwijkingen zou een laptop aankunnen? 17 volt en 20 volt zou die daar op kunnen werken?

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• naftebakje
Felixje schreef op maandag 10 april 2006 @ 13:20:
[...]

Maar wat voor een afwijkingen zou een laptop aankunnen? 17 volt en 20 volt zou die daar op kunnen werken?
20V is al 11% afwijking, dat wordt al wat veel, maar het kan zijn dat het werkt. Op 17V zal het ws wel perfect werken.

Ruw geschat zou ik maximaal 10% afwijking toestaan.

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 10-04-2006 13:36 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Felixje
naftebakje schreef op maandag 10 april 2006 @ 13:36:
[...]

20V is al 11% afwijking, dat wordt al wat veel, maar het kan zijn dat het werkt. Op 17V zal het ws wel perfect werken.

Ruw geschat zou ik maximaal 10% afwijking toestaan.
En hoe zou ik dit dan om kunnen zetten op een zuinige manier zonder te veel warmte?

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• naftebakje
Zoals ik al zei, een geschakelde voeding. Ga eens op zoek naar schema's of IC's (in de datasheet vind je dan schema's) van buck-convertors (dat zijn geschakelde voedingen, die de spanning verlagen, dus exact wat jij wil, van 24 > 18.5V), je vind zelf wel hoeveel ampere je nodig hebt (zoniet, begin er niet aan, of leer eerst wat basiselectronica aan).

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

Part

Helemaal niets.....

De MAX724 of MXL1074 is hier mooi voor te gebruiken als 5A genoeg is.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Felixje schreef op zondag 09 april 2006 @ 23:48:
[...]

Maar een ups van 7ah gaat wel een stuk langer mee dan een standaard accu. En leuk om te knutselen.
7Ah is niet zo veel hoor, een standaard laptop batt. heeft volgens mij ook iets van een 4 - 9Ah. Zou een leuke reserve batt. zijn maar meer ook niet.
(8800mAh is hoogste dat ik zo vind bij reserve batt. voor een sony vaio, geeft trouwens 11.1V af)
Het ligt beetje aan het merk dat je hebt.

Ik zou zeker niet met een nieuwe laptop hier wat mee gaan experimenteren. als je een oude ergens had liggen zou het misschien mogelijk zijn.
Maar de kans dat je je nieuwe laptop vernielt is zeer reël.

• Felixje
kluyze schreef op woensdag 12 april 2006 @ 12:15:
[...]
7Ah is niet zo veel hoor, een standaard laptop batt. heeft volgens mij ook iets van een 4 - 9Ah. Zou een leuke reserve batt. zijn maar meer ook niet.
(8800mAh is hoogste dat ik zo vind bij reserve batt. voor een sony vaio, geeft trouwens 11.1V af)
Het ligt beetje aan het merk dat je hebt.

Ik zou zeker niet met een nieuwe laptop hier wat mee gaan experimenteren. als je een oude ergens had liggen zou het misschien mogelijk zijn.
Maar de kans dat je je nieuwe laptop vernielt is zeer reël.
Ik heb gister een laptop gekocht: acer aspire 5023. Ingangsspanning 19 v, 4,74 a.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:02
probeer eens of de laptop het ook doet op 12 volt. Heb vroeger ook eens een laptop gehad die 18,5 volt nodig had, maar 12 volt bleek oopk genoeg te zijn, zelfs om de accu te laden ;) . Je kunt het altijd proberen, een te lage spanning is niet erg, een te hoge spanning wel.

suc6

• Felixje
EHofman schreef op maandag 17 april 2006 @ 19:18:
probeer eens of de laptop het ook doet op 12 volt. Heb vroeger ook eens een laptop gehad die 18,5 volt nodig had, maar 12 volt bleek oopk genoeg te zijn, zelfs om de accu te laden ;) . Je kunt het altijd proberen, een te lage spanning is niet erg, een te hoge spanning wel.

suc6
Weet je heel zeker dat een te lage spanning geen kwaad kan?

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Felixje schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 22:35:
[...]

Weet je heel zeker dat een te lage spanning geen kwaad kan?
Opzich zou ik zeggen van niet aangezien die het of gewoon weg niet doet omdat de spanning (veels) te laag is. Anderzijds kan het werken maar je hebt kans dat het slecht/instabiel werkt. Het zou kunnen dat het goed werkt als de interne spanningsregeling zulke lage spanningen toe laat. Dit ligt echter geheel aan wat de fabrikant voor componenten heeft gekozen. (Denk hierbij vooral aan het scherm, het moederbord zelf werkt met waarnschijnlijk gewoon met spanningen van 12V en lager.)

Of het zal gaan werken betwijfel ik echter. Probeer anders goedkoop aan een andere voeding te komen.
Als je een gestabiliseerde voeding hebt die ~18,5V gelijkspanning levert kan je zelf er wel een stekkkertje aan prutsen.

No signature found

Pagina: 1