Toon posts:

(SuSe) Niet de resolutie aan kunnen passen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

het is me nu eindelijk gelukt om SuSe 10.0 te draaien.
Maar nu draait het op een resolutie van 1024x768.
Mijn favo resolutie is namelijk 1280x1024.
Nu zie ik bovenaan het scherm een icoontje van een monitor. Als ik daar RMK op doe, krijg ik een menu'tje met de keuzes:

1024x768
800x600
640x480

Maar ook Configure Display Settings.
Als ik hierop klik word naar mijn wachtwoord gevraagd. Als ik deze invoer, en ik druk op OK, schiet er heel snel iets aan mijn neus voorbij, en gebeurd er verder niks.
Ik kan dus niks aanpassen ...

Is er nog een andere mogelijkheid om de resolutie aan te passen?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Yep, open even een terminal/console, en typ daar het commando sax2 in.
Voer het wachtwoord van root in als er om gevraagd wordt en wijzig de resolutie in venster van sax2 dat op een gegeven moment verschijnt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!
Dit ziet er een heel stukkie beter uit.
Nu nog 1 probleem: Het geluid werkend krijgen.

Het geluid in Tux Racer werkt perfect .. maar hij speelt geen WMA en MP3 af, en ook geen Streams.
Heb al wel de correcte drivers gedownload en geinstalleerd ..
Even rebooten dan maar ..

Verwijderd

met drivers bedoel je de stuurprogramma's voor je geluidskaart? Zo ja, dan hoef je je daar geen zorgen over te maken, als je elders in suse wel geluid hoort werkt die normaal.

Het niet kunnen afspelen van mp3 of wma heeft niets te maken met je geluidskaart, maar juist alles met de ondersteuning van deze audioformaten en het (deels) ontbreken ervan in de meeste mediaspelers die suse meelevert.

Onder SUSE spelen alleen realaudio en amaroK mp3 (en misschien ook wma) muziekbestanden, andere programma's missen deze mogelijkheid.

Hoe lost je dit op?
Nou, door bepaalde programma's die suse meelevert te vervangen door programma's van derden, en door aanvullende programma's te isntalleren.

Hoe doe je dat?

door aanvullende softwarebronnen aan yast toe te voegen, en vervolgens vanuit yast de betreffende pakketten te selecteren en te installeren/upgraden.

Lees hierover even deze informatie:
http://en.opensuse.org/YaST_package_repository (uitleg over aanvullende softwarebronnen voor yast)
http://www.novell.com/coolsolutions/feature/11504.html (uitleg over hoe je die softwarebronnen aan yast kunt toevoegen)

Voor uitgebreide multimedia-ondersteuning moet je even de ftp-server van packman toevoegen als yast-bron.

Ik gebruik zelf deze:
code:
1
2
 server = packman.iu-bremen.de
directory = suse/10.0

je kunt hem gebruiken als ftp-server, of als http-server (laatste pakt suse vaak beter dan ftp).

Zoals bij de link van novell wordt uitgelegd voeg je deze server in yast toe bij de module [wijzig installatiebron]
Als dat gedaan is, start dan de module [software installeren en verwijderen] (let op, het opstarten ervan kan iets langer duren, omdat yast de ftp-server gaat inlezen)

Eenmaal gestart zoek je deze pakketten op en selecteer je ze voor verwijdering/installatie/upgrade:

(verwijderen=vinkje klikken totdat die verandert in prullenbak, installatie=vinkje plaatsen, upgrade is vinkje aanklikken totdat die in een zwartgroene Z verandert, alleen pakketten waarvan de tekst blauwgekleurd is kun je upgraden)

xine-lib -> verwijderen
libxine-1 -> installeren
w32codec-all -> installeren
kaffeine -> upgrade
kaffeine-mozilla -> upgrade
mplayer -> installeren
k3b -> installeren
lib-mad -> installeren
kmplayer -> evt installeren
xmms-lib-mad -> installeren
evt andere pakketten met mad in de naam-> installeren

xine en mplayer zijn multimediaspelers, beetje te vergelijken met windows media player
w32codecs zijn windows codecs die je gebruikt om video af te spelen in veel formaten
kaffeine is een kde-schil voor xine
k3b is een cd-brandprogramma, de versie van packman kan ook audio-cd's maken van wma en mp3
lib-mad is een bibliotheek die veel programma's nodig hebben om mp3 te kunnen inlezen (oa k3b)
kmplayer is een schil rond mplayer, vooral geschikt als browserplugin
xmms-lib-mad is een plugin voor xmms (soort winamp) om mp3 te kunnen afspelen

Na de installatie van bovenstaande is je multimedia-ervaring met suse voor 90% voldaan. (overige 10% kun je bereiken door de ftp-server van guru toe te voegen aan yast, en oa gstreamer en de verschillende amarok-onderdelen van guru te installeren. Guru biedt ook een versie van k3b, vaak net even recenter dan die van packman)

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Zo .. duidelijker kan et haast niet!
Heb alle dingetjes gevonden die hij nodig had .. en hij is ze nu aan het downloaden.
Hopelijk kan ik na dit alles wel Digitelly Imported luisteren ^^