[Debian] met een oude matrix printer werken

Pagina: 1
Acties:

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Ik heb hier een (oude?) dot-matrix printer van OKI (of Okidata zoals ze op linuxprinting worden genoemd).
Via CUPS krijg ik hem niet aan de praat maar dat maakt me op het moment niet zo uit.

Via cat [bestand] >> /dev/lp0 kan ik namelijk wel printen, er is echter een probleem:
Bij een newline gaat de printer wel naar een nieuwe regel maar niet terug naar het begin van de regel.

Dit heeft vermoed ik te maken met iets dat ik wel ooit heb geleerd met C++ maar me niet meer helemaal herriner, dat de newline van UNIX anders is dan de newline van DOS?

Is er een manier om dit op te lossen?

Het gaat overigens om de OKI microline 391 Elite, een 24-pin matrix printer.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

pleur er eens wat harde '\n'-tekens in?

of even in ascii tables wat verschillende newlines gebruiken.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Dit komt door het verschil tussen de UNIX newline '\n' en de DOS newline '\r\n'.
De printer verwacht dus een cariage return '\r' om naar het begin van de regel terug te gaan.

Twee mogelijke oplossingen:

Kijk of er op de printer een dipswitch zit waarmee je kan instellen dat een '\n' genoeg is om naar het begin van de regel terug te gaan.

Andere oplossing is een filter te gebruiken die elke '\n' vervangt door een '\r\n'.
Bv
code:
1
cat [bestand] | todos > /dev/lp0

Lijkt me dat je bij CUPS dit ook wel kan instellen. Bij het oude LPR systeem kan je in /etc/printcap filters instellen.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)