WL500gx - Ftp server met user rights management

Pagina: 1
Acties:

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Beste tweakers,

Ben nu al dagen bezig om een ftp server op te zetten waarbij ik kan bepalen wie in welke mappen amg komen. Ik ben al redelijk ver gekomen en al over grote hobbels heen gegaan. Heb eerst problemen met die ***** livebox gehad. Uiteindelijk maar in bridge mode gegooid.

Op dit moment kan ik de harde schijf (300gig) van binnen en buiten benaderen. So far so good. Nu wil ik zelf kunnen bepalen wie waar mag komen. Ik kwam uit op samba. Nu twijfel ik of ik dat wel moet hebben. Het is mij niet duidelijk of samba nou echt is om een ftp server op te zetten. Iedereen spreekt namelijk over samba alsof het gebruikt moet worden om al het interne verkeer te regelen. Het gaat mij dus ook om het verkeer van buitenaf.

Ik heb vele fora en fauna bezocht:
http://wl500g.info
http://www.macsat.com
en natuurlijk tweakers

De meeste ftp server topics gaan over de problemen met poorten die niet open staan. Anderen gaan over samba en zijn zo technisch dat ik niet begrijp waar ze het over hebben. Ik heb ook een topic aangemaakt op een ander forum: Check hier

Ik hoop dat iemand mij in de juiste richting kan duwen. Zoals ik in het andere forum al aangeef heeft een vriend van mij de NSLU2. Bij hem werkt het perfect. Toch heb ik voor de asus gekozen omdat deze wanneer het goed werkt vele voordelen heeft op zijn concurrent.

Alvast _/-\o_

• michielvz
Niemand die mij kan helpen ? 8)7

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Samba is geen FTP server, maar een windows server imitatie ;)

Voor linux zijn genoeg FTP servers te downloaden zoals bv proftp.

Wat je wilt klinkt als wat FreeNAS gaat doen. Die bouwt een (evt oude) pc om naar NAS apparaat.
Maar op dit moment is ie (nog) niet te beveiligen/limiteren op gebruiker.

Edit; zie http://www.freenas.org

[ Voor 6% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 10-04-2006 12:23 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• michielvz
ChaserBoZ_ schreef op maandag 10 april 2006 @ 12:23:
Samba is geen FTP server, maar een windows server imitatie ;)

Voor linux zijn genoeg FTP servers te downloaden zoals bv proftp.

Wat je wilt klinkt als wat FreeNAS gaat doen. Die bouwt een (evt oude) pc om naar NAS apparaat.
Maar op dit moment is ie (nog) niet te beveiligen/limiteren op gebruiker.

Edit; zie http://www.freenas.org
Dus Samba kan mij hier niet bij helpen. Goh ik dacht echt dat het mogelijk was.
Nou ja, dan wordt het de NSLU2. Mocht iemand anders nog iets weten dan hoor ik dat
graag.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:13
Als ik het goed heb is de WL500gx een van de gehackte routertjes waar nu een Linux-variant op draait?

Dan kun je er dus iedere FTP-server op zetten die geport is naar de architectuur waar dat ding op draait, veel kans mipsel.

In vrijwel alle FTP-servers kun je gebruikersrechten etc opgeven, echter vrijwel altijd naar het Linux-gebruikerspatroon. Gebruikers zitten in groepen, en dan kun je per bestand en dir 3 soorten rechten geven: read,write,execute(dir openen) aan één gebruiker, aan alle gebruikers in één groep, en alle anderen.

Om letterlijk per bestand meerdere (en vooral: verschillende) gebruikers rechten te geven dan moet je al bijna per bestand een groep maken en gebruikers in die groep gooien.

Gaat het echter om een relatief beperkte set met verschillende rechten en/of amper overlappende groepen bestanden dan is het goed te doen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• michielvz
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 10 april 2006 @ 17:59:
Als ik het goed heb is de WL500gx een van de gehackte routertjes waar nu een Linux-variant op draait?

Dan kun je er dus iedere FTP-server op zetten die geport is naar de architectuur waar dat ding op draait, veel kans mipsel.

In vrijwel alle FTP-servers kun je gebruikersrechten etc opgeven, echter vrijwel altijd naar het Linux-gebruikerspatroon. Gebruikers zitten in groepen, en dan kun je per bestand en dir 3 soorten rechten geven: read,write,execute(dir openen) aan één gebruiker, aan alle gebruikers in één groep, en alle anderen.

Om letterlijk per bestand meerdere (en vooral: verschillende) gebruikers rechten te geven dan moet je al bijna per bestand een groep maken en gebruikers in die groep gooien.

Gaat het echter om een relatief beperkte set met verschillende rechten en/of amper overlappende groepen bestanden dan is het goed te doen :)
Bedankt voor je reactie. Ik maak hieruit op dat je denkt dat het wel mogelijk is maar het klinkt nogal ingewikkeld. Ik weet niet of je bekend bent met samba. Daar hebben namelijk veel mensen het over. Ik heb het idee dat ik het daarmee kan regelen. Wel frustrerend zo vaag allemaal. Morgen is de laatste dag dat ik dit ding nog in kan ruilen. Misschien dat ik dat toch maar doe. Die nslu2 is veel eenvoudiger in te stellen dan dit ding. Jammer :'(

• Paul
Als je het al over instellen en zo hebt dan denk ik niet dat een SMB- of FTP-server installeren en configureren iets voor jou is :) Overigens is het beheren van de rechten onder Samba vergelijkbaar met dat van FTP-servers.

Samba is overigens NIET hetzelfde als FTP :) Als je in je netwerk vanuit een Windows-pc naar een andere Windows PC gaat ( met \\computernaame of \\ipadres ) dan gebruik je hetzelfde protocol dat Samba gebruikt.

Met FTP ga je (bij voorkeur met een fatsoenlijke FTP-client als Filezilla ofzo, maar een browser kan ook) naar ftp://computernaam of ftp://ipadres. Die dienst wordt standaard niet door Windows (workstations/XP) geleverd.

Ik ken de hele web-admin van die apparaten niet, dus ik heb geen idee wat er wel en niet mee kan. Ik heb zowel Samba als FTP door middel van veel lezen en zoeken gewoon handmatig geconfigureerd op mijn server(s).

Rhàshan - Aditu Sunlock

• michielvz
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 10 april 2006 @ 22:31:
Als je het al over instellen en zo hebt dan denk ik niet dat een SMB- of FTP-server installeren en configureren iets voor jou is :) Overigens is het beheren van de rechten onder Samba vergelijkbaar met dat van FTP-servers.

Samba is overigens NIET hetzelfde als FTP :) Als je in je netwerk vanuit een Windows-pc naar een andere Windows PC gaat ( met \\computernaame of \\ipadres ) dan gebruik je hetzelfde protocol dat Samba gebruikt.

Met FTP ga je (bij voorkeur met een fatsoenlijke FTP-client als Filezilla ofzo, maar een browser kan ook) naar ftp://computernaam of ftp://ipadres. Die dienst wordt standaard niet door Windows (workstations/XP) geleverd.

Ik ken de hele web-admin van die apparaten niet, dus ik heb geen idee wat er wel en niet mee kan. Ik heb zowel Samba als FTP door middel van veel lezen en zoeken gewoon handmatig geconfigureerd op mijn server(s).
Oke. Natuurlijk ben ik niet vies van wat technisch gepriegel en wat gelees. Toch heb ik ook mijn grenzen en samba werd iets te technisch. Ook was ik niet overtuigd of samba was wat ik nodig had. Samba is dus niet een manier om een ftp server te maken. De 500g die ik heb kan heel makkelijk ingesteld worden om een ftp server te draaien. Je kan gewoon een schijf met usb aansluiten. Helaas kan je met de onboard ftp server niet uitgebreid mappen toedelen en beheren etc.
Ik ruil hem wel in voor de nslu2. Een vriend van mij heeft ie. Dat ding partitioneerd je harde schijf automatisch naar het juiste systeem. Linux om precies te zijn. Daarna kan je heel makkelijk met een web interface een ftp server open zetten en mappen toebedelen en users met bepaalde rechten instellen.

Het nadeel is dat het geen router is en je daarnaast dus een aparte router moet hebben en het heeft geen printer aansluitpunt. Verder is het een super ding. Ik ben eruit. Bedankt voor je hulp ookal is het niet wat ik wilde horen. ;)

• Paul
In een Windows-omgeving (en met Linux ook wel, daar niet van, maar daar dus eigenlijk maar: in een lokaal netwerk) werkt Samba / SMB 100x fijner dan FTP, omdat SMB in tegenstelling tot FTP wel bedoeld is voor gebruik als "remote harde schijf".

FTP benader je op bestandsniveau. Je moet het hele bestand downloaden voordat je er iets mee kunt (wat exotische plugins en zo uitgezonderd). Bij SMB kun je bestanden gewoon gebruiken alsof ze op je lokale harde schijf zouden staan.

De NSLU2 formatteerd je hd als ik het goed begrijp? Ik hoop dat ze dat eerst ergens vragen :P Je zou maar per ongeluk (of door het niet lezen van de handleiding :P )een schijf aansluiten waar al veel (belangrijke) data op staat :P

Ik weet niet of je wat thuis bent met Linux, maar dit lijkt me anders wel een leuk punt om op te beginnen :) Als ik het goed gevolgd heb kun je de WL500G(X) flashen met allerlei firmware.

Ik zou eigenlijk eerst wat basiskennis opdoen, maar met http://www.macsat.com/samba.php en de Samba handleiding erbij moet je toch een heel eind kunnen komen :)

offtopic:
Je hoeft trouwens, als degene op wie je reageert de laatste is die gereageerd heeft, niet te quoten :) Als je wel quote kun je vaak een hoop uit het verhaal wegsnijden en alleen de kernpunten waar je op reageert aanhalen, zo staan er tenminste niet hele stukken tekst onnodig dubbel in het topic ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Paul op 10-04-2006 23:15 . Reden: ot-gedeelte erbij ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• michielvz
Hmm, ik weet het nu echt niet meer. Even heel concreet.

Ik wil:
Mijn externe harde schijf open zetten voor interne en externe gebruikers

Dat noem je toch een ftp server ?

Kan dat nou wel met samba of niet ? Is samba alleen er om het interne verkeer te regelen ?

• Righthere
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-02 15:17
Nee, dat heet geen ftpserver. Maar het kan wel met ftp. Er zijn namelijk meer mogelijkheden. (zoals samba (dan is het een sambaserver))

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Samba is om remote apparaten aan te sturen in een Windows omgeving. Het zorgt ervoor dat Windows PC's (en ook andere OS'en uitgerust met Samba-Client) zonder problemen kunnen communiceren met bijvoorbeeld Linux PC's. Dit houdt in dat je printers maar ook harde schijven kunt delen. Dit is speciaal voor gebruik op een LAN. Om bestanden te delen met internet gebruikers zal je FTP moeten gebruiken.

Waarschijnlijk is het mogelijk om Samba verkeer over het internet te laten connecten, maar ik geloof niet dat je dat wil (veiligheid?). Je zou dan weer een tunnel aan kunnen leggen maar dat gaat waarschijnlijk iets te ver.

• michielvz
Allereerst bedankt voor jullie reacties !

Hmmm, dus Samba is wel wat ik nodig heb. Het lijkt erop dat mijn eisen alleen voldaan kunnen worden als ik gebruik maak van Samba. Als ik het goed begrijp is Samba een soort vertaal software die "kort door de bocht" er voor zorgt dat windows en linux gebasseerde systemen met elkaar kan laten praten.

Dus, wat raden jullie aan ?
Pagina: 1