Toon posts:

Geheugen voor de 8e keer kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb twee bijna dezelfde systemen
Het enige verschil is het merk geheugen.:

Mobo: MSI KT880 Delta
Geheugen: pc1: 1x 512mb Kingston PC3200
1x 256mb Kingston PC3200
pc2: 1x 512mb Dane-Elec PC3200
1x 256mb Dane-Elec PC3200

Voeding: 420 watt Coolermaster
Processor: Athlon XP 3200+

Nu heb ik bij beide pc's het zelfde probleem. en dat is dat elk 512 geheugen
reepje wat ik er insteek Kapot gaat Ik krijg in windows telkens BSOD's, of de pc start niet eens op.
En als ik dan ga testen met memtest is het geheugen kapot.
Als ik in de pc 256mb apart alleen laat draaien, dan werken de pc's perfect.
Steeds geheugen omgewisseld bij de winkel. En die hebben ook steeds weer getest en ook
geconstateerd dat het geheugen kapot is.
Nu werd ik het na de 7e keer zat en heb de totale pc's terug gebracht. Toen hebben zij
de computers een nacht memtest laten draaien met nieuw geheugen. En dit werkte perfect (14 uur
zonder problemen) Maar na het opstarten van windows. Is het geheugen direct weer kapot.
Ik wordt het langzamerhand een beetje zat. En dit is geen toeval meer..
Het bewijst dat ik niets fout doe, omdat ze er in de winkel ook nieuw geheugen in hebben gedaan.
(zelfs met lossere timings, wat eigelijk niet zo hoeven). En wat ik helemaal vreemd vind is dat bij allebei de pc's de 256mb gewoon heel blijft.. 8)7

Ik weet niet meer waar ik moet zoeken.
Heeft iemand misschien het zelfde gehad? of een oplossing?
Ik kan nergens een dergelijk probleem vinden. :/

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als het geheugen echt elke keer weer kapot gaat, geeft het moederbord direct/indirect een te hoge spanning/stroom aan je RAM.

Zijn je stopcontacten geaard? Zo ja, dan moet je moederbord/voeding gewoon een defect hebben.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze op geaard en ongeaard gehad. Maar geen verschil.
Het geen wat ik mij afvraag is, Is het niet toevallig dat allebei de
pc's het dan hebben? Lijkt me zo vreemd. Ik kan er nergens iets over vinden, en dan zou ik er
toevallig 2 pc's van hebben (bij de computerzaak hebben ze het ook voor de rest nog niet gehad voor zo ver zij wisten)...

Verwijderd

Dat het aan je systeem ligt is duidelijk.
Maar waar in je systeem :? De 256mb reepjes blijven wel gewoon goed. Dus als er een te hoge spanning over je RAM zou worden gegeven zouden ook die 256mb reepjes het moeten begeven.
En om nou te zeggen dat je de pech hebt door 6 keer brakke reepjes in handen te hebben gekregen, heeft ook zijn bedenkingen.

Ik neem aan dat je alle verschillende geheugen bankjes hebt geprobeerd?? Misschien alsnog doen.
En misschien dat je de reepjes eens moet testen in een andere PC om zeker te zijn dat ze in een andere PC wel werken. Daarna in je eigen PC zetten en kijken of ze heel blijven. Gaan ze dan stuk heb je een groter probleem denk ik.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Voeding of moederbord! Test eens een andere voeding(makkelijkste oplossing, 2ehands maakt niks uit)

Heb je geen bolle of lekkende condersatoren op het moederbord zitten?

[ Voor 28% gewijzigd door ToFast op 09-04-2006 22:26 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat de geheugencontroller van je computer niet meer zo lekker is. Fouten in Memtest86 liggen niet altijd aan het geheugen maar kunnen ook veroorzaakt worden door de L1 of L2 cache van je processor of je moederbord.

Kijk inderdaad ook even na voor kapotte condensatoren.

Ik zou dus zeggen: probeer eens een ander moederbord/processor.

[ Voor 10% gewijzigd door Admiral Freebee op 09-04-2006 23:16 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarom heb je 2 verschillende soorten geheugen in je PC's. Ik lees dat je een AMD processor hebt en daarbij is het geheugen vrij kritisch, de geheugencontroller zit in de CPU dus die kan problemen hebben.

Probeer eens:
PC1: 2x512 zelfde soort
PC2: 2x256 zelfde soort + 2x512 zelfde soort.

Zorg ervoor dat de specs van het geheugen het zelfde is.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
AMD Athlon XP processors hebben de geheugencontroller nog gewoon op het moederbord hoor. Vanaf de K8 zijn ze pas met de geheugencontroller in de CPU begonnen :)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Lijkt me toch dat als beide systemen het hebben dat er iets moet zijn dat gezamelijk is voor de 2. Dat is in dit geval de aansluiting op het elek-net. Meet eens wat voor spanning op je stopcontact staat, misschien krijg je wat teveel spanning of zo. (tot 10% mag dacht ik, in België toch)

Is dit het geval dan kun je waarschijnlijk wel naar je leverancier bellen om het te veranderen.
Misschien ook een vergoeding voor de vele stukken (de 8 ram latjes x 2)

(Zit je trouwens aan het begin van een straat? Soms bij lange straten drijven ze de spanning wat op zodat op het eind van de straat de spanning ook nog binnen de marges blijft. Maar dan kan het zijn dat je aan het begin wat te hoog zit)

Misschien wel raar dat alleen het ram geheugen zou stuk gaan bij een verkeerde spanning, ik zou eerder gokken op de voeding. Maar controleren kost natuurlijk niks :)

Verwijderd

Als je stopcontact teveel Voltage/amps zou leveren dan zou je voeding kapot gaan en l zou die 10 % meer hebben dan conmverteert je voeding die 230volt en +/- 16 amp dacht ik naar de output van je voeding.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-05 23:39
Ik heb ook geheugen gehad dat 4 keer is stuk gegaan. De laatste keer wist de man van de PC winkel al waar ik voor kwam :Y)

Was nogthans corsair geheugen. En na de 4de keer ook niet meer stuk gegaan want werkt nu al meer dan een jaar correct.

Het geheugen ging bij mij meestal na een 3tal weken stuk. Dus de oorzaak heb ik niet kunnen achterhalen.

Bij jou ziet het er naar uit dat het geheugen toch veel sneller stuk gaat. Dan moet je toch een probleem hebben met je mobo. Kan je weinig aan doen dan een nieuw kopen, ofwel proberen het geheugen in een ander slot te plaatsen als dit mogelijk is natuurlijk.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 09:59:
Als je stopcontact teveel Voltage/amps zou leveren dan zou je voeding kapot gaan en l zou die 10 % meer hebben dan conmverteert je voeding die 230volt en +/- 16 amp dacht ik naar de output van je voeding.
teveel stroom leveren heb ik nog nooit van gehoord :Y)
Zeg ik toch ook, dat ik zou denken dat het de voeding zou aantasten als eerste, maar het is nog een verschil of 4 reepjes die kapot gaan of 16 reepjes in 2 verschillende (maar toch identieke) systemen.
Dan is er toch iets mis, en het enige dat de systemen met elkaar verbindt is het elek-net.

Het zou toch heel raar zijn dat beide mobo's hetzelfde probleem geven met altijd dezelfde gevolgen. Dan zouden toch alle mobo's van dat merk en dat type problemen moeten geven met dat geheugen. Dat hij juist die 2 heeft die dat zelfde defect hebben zou raar zijn.

Zijn het eigenlijk altijd dezelfde latjes? Ik bedoel van hetzelfde merk/type dat je omwisselt. Heb je al eens een ander merk geheugen geprobeerd als dat je in je TS vermeldt?
Pagina: 1