Toon posts:

Temperatuur externe HD uitmeten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb op Got gevonden dat het niet mogelijk is de temp van de hd uit te meten met, bijvoorbeeld, Speedfan eens de je de hd in een externe behuizing stopt.

Nu hebben sommige externe (voor mijn HD zou het een S-ata enclosure moeten zijn) behuizingen een native sata connector die je (denk ik) nog op je mobo kan steken.

Weet er iemand of je dan wél de temps kan uitlezen? Dit zou erg handig zijn want dan kan je de hd een tijdje in het oog houden, zodat je zeker weet dat het goedje niet overhit! Er een temp sensor instoppen doe ik liever niet als het zo ook kan.

Als iemand de mogelijkheden heeft om dit te proberen hoor ik het graag!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-02 07:33
Dat kan volgensmij alleen als je hd smart (self monitoring, anylising and reporting technology) onderstent. Als je speedfan start en je hd staat er niet bij, dan denk ik niet dat de temp. uitmeten zomaar zal gaan. Daarnaast raken externe hd's niet zo snel overhit.

Verwijderd

Topicstarter
DEVoTi0N schreef op zondag 09 april 2006 @ 15:07:
Dat kan volgensmij alleen als je hd smart (self monitoring, anylising and reporting technology) onderstent. Als je speedfan start en je hd staat er niet bij, dan denk ik niet dat de temp. uitmeten zomaar zal gaan. Daarnaast raken externe hd's niet zo snel overhit.
Alle moderne HD's ondersteunen dit wel, maar volgens het topic zijn de interne sensoren niet meer uit te lezen als je de hd via USB aansluit. Vandaar mijn assumptie dat het wel zou kunnen als je ze, terwijl ze in de behuizing steekt, aansluit via S-ata. Dit geeft voor mij de doorslag ivm de aankoop want ik heb in het verleden vaak last gehad met mijn hd die steeds te warm werd :)

Verwijderd

ja ik heb zonet mijn nieuwe externe SATA-HDD (Maxtor 160Gb SATA-disk in een Icy-box) aangesloten via een externe SATA-aansluiting (via een PCI-kaart, want mijn 2 SATA-aansluitingen op mijn mobo zijn al bezet). Temps kan ik gewoon uitlezen met SpeedFan en Hardware Sensors Monitor. Ook via de USB2-aansluiting uitgeprobeerd en zoals verwacht kan je de temps dan niet meer uitlezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2006 14:42 ]