Toon posts:

[Filters] Hoe een bandpass filter?

Pagina: 1
Acties:
  • 329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet,
Ik heb een auto, autoradio, voorin het dashbord JBL 10cm speakers en achterin de hoedenplank 6x9". Nu gaan mij de speakers voorin eerder klapperen dan de speakers achter (logisch), en dus ga ik hier een 1e orde filter in zetten door er een bipolaire condensator van 200uF in serie in te solderen. Hierdoor heb ik een kantelfrequentie van ong 190Hz, waardoor 50Hz al 12db minder is.
MAAR
als ik toch aan het solderen ben... wil ik voorin ook graag dat er een low-pass filter bij komt (condensator of spoel?) die bij ong 2-3Khz begint. Dus een bandpass filter

Nu weet ik niet meer precies hoe het low-pass deel ook al weer werkt. Was dit door er een condensator er parralel op te zetten? of een spoel in serie? De afstand tussen de 2 frequenties is meer dan 2 octaven dus dat kan het probleem niet zijn...
maar kan ik dan gewoon een condensator in serie (high-pass gedeelte) en daarachter een condensator/spoel parralel zetten voor het low-pass deel?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 23:31 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom zou je dat ueberhaupt willen :?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Omdat, deepspace, de speakers voor op hoog volume een beetje gaan vervormen terwijl de speakers achter het nog makkelijk volhouden.
Zoals je hebt kunnen lezen wil ik de speakers voor gebruiken voor eht Mid-laag tot Mid-hoog.

Mijn vraag is ook niet of jullie commentaar willen leveren over wat ik wil
mijn vraag is of het kan (op deze manier).

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Heb je geen fade-functie op je autoradio?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat heeft dat met bandpass te maken? Een high pass kan ik me voorstellen, maar een bandpass :? Je gaat het hoog van je front speakers toch niet weghalen... Knip dan gewoon je tweeters los ;)

Willekeurig met de natte vinger wat gaan filteren is sowiso zelden een goed idee. Kans is zeer klein dat je het goed krijgt.

Daarnaast wordt er ook vanuit gegegaan dat je ff wat onderzoek doet voordat je met een vraag komt. Over passieve filter is meer dan zat te vinden op het internet. Een bandpass is gewoon een low + high pass filter. Info bijvoorbeeld hier: http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm

Bovendien zal het me een zorg zijn wat jij graag wil horen of niet. Als ik denk dat iemand een fout maakt, dan vraag ik daarna, of ie dat nu leuk vind of niet. Uiteindelijk is het om jou te helpen, en niet om je te plagen.

Maar misschien kun je ff helemaal uitleggen wat je precies wil doen, wordt het allemaal een stuk duidelijker.

Verwijderd

Topicstarter
ok, even de 2 verhalen samengevoegd:
heb in mijn auto achter 6x9" speakers, en voorin JBL 10cm speakertjes (groter past niet in dashbord).
Het is logisch dat de speakers voorin dus eerder aan het eind zijn (qua laag) dan de speakers achter. Vandaar (zoals zovele) een high-pass filter. Dat is op zich voldoende, want dan kan ik voorin de speakers harder zetten (met de fader.... kuch) want het geluid moet nu eenmaal van voren komen. Nu is het zo dat de speakertjes voorin op hoog volume wat onprettig luisteren doordat het hoog ook ietsje te hard gaat. (eigenlijk fader dus naar achter, wil ik eigenlijk ook weer niet).
Vandaar
dat ik dus voorin het hoog ook ietsje wil wegfilteren (niet te laag beginnen) zodat voorin dus het laag-mid tot het mid-hoog vandaankomt. Rest komt dan voornamelijk achter vandaan. (zoals ik al zei).
2 dingetjes rechtzetten: ik ga niet zomaar met de natte vinger wat filteren, ik weet alle formules nog uit me hoofd hoe ik de waarden van de condensatoren kan berekenen. Ik dacht dat dit wel duidelijk was in mijn startpost waar ik express al extra uitleg heb gegeven om dit soort dingen te voorkomen. En ik wil voor niet andere speakers (voor iemand op dat idee komt) want deze zijn nieuw die ik na lang wikken en wegen heb gekozen omdat er geluid uit komt waar je U tegen zegt.

Komen we dus weer bij de oorspronkelijke vraag uit de startpost (dus waarom het verhaal erbij???):
Kan het op de manier zoals ik in de startpost heb beschreven? En het Low-pass deel: is dat met een condensator parralel, of een spoel in serie?
da's alles

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 23:29 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Wat je kunt doen als het hoog iets te hard is is het volgende: Zet een weerstand van 8 ohm in serie met de luidspreker en zet parallel aan die weerstand een spoel. Bij lage frequenties zal de spoel bijna geen weerstand hebben waardoor de schakeling geen effect heeft. Bij hele hoge frequenties zal de spoel een (bij benadering) oneindig hoge "weerstand" hebben door z''n inductie. Dan loopt alle stroom door de weerstand. Aangezien je luidspreker zelf ook een spoel is en in de hogere regionen waarschijnlijk ongeveer 8ohm weerstand hebben (voor een 4ohm nominaal speaker), zal de verzwakking ongeveer 6dB zijn.

Exacte waarden voor de spoel en de weerstand zijn vast op internet te vinden of na te rekenen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ah, nu is het een en ander duidelijk :)

Even een vraag over dat harde te hoog: hoe hoort zich dat aan: vervorming, of gewoon erg schel?

Een simple low pass filter gaat hier denk ik niet echt helpen in het hoog denk ik. Of je haalt teveel weg, of je hebt zo'n kleine spoel nodig je die niet zomaar kunt kopen.

Misschien kun je ons vertellen welk 10 cm setje je hebt. Mischien is daar wel een curve van te vinden waar we iets aan kunnen zien.

Idee van M.M is inderdaad het proberen waard!

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 12-04-2006 00:34 ]

Pagina: 1