Hardware voor Novell Netware 5 fileserver

Pagina: 1
Acties:

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Hallo,

Hier zijn we van plan 5 nieuwe Novell Netware 5 fileservers neer te zetten. Iedere server heeft maximaal 100 clients. In zo'n server moet in ieder geval een SCSI-tapestreamer komen. Wat voor hardware kunnen we het beste kopen als we hem zelf inelkaar zetten of als een kloonboer heb inelkaar zet? Kan ik ook Athlon processors in de server zetten? Moet ik SCSI-schijven gaan gebruiken?

Als ik hem koop bij een OEM, welke leverancier moeten we dan kiezen (IBM, Dell, HP, Compaq)?

Er is niet zo'n heel groot budget dus we willen maximaal 5000 tot 6000 gulden per server uitgeven.

Alvast heel erg bedankt,

Theodoor

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:35

Crusader

Arc Nature

Kijk, als het nou een thuispeeceetje was geweest, dan had ik zekerz voor de Athlon gegaan. Maar voor een server die ook nog eens NetWare moet draaien, zou ik een Intel nemen. SCSI schijven is zeker een must in een server. Liefst RAID 5.
Het beste blijft gewoon een merk aan te schaffen (heb goede ervaringen met Compaq op servergebied). Maar HP, Dell of IBM zullen ook goed volstaan.
Ik zou voor een bedrijfsserver nooit een zelfbouw pc of kloon aanschaffen.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• DutchPlayer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-11-2025
Met het bovenstaande ben ik het helemaal mee eens!

Mvg,

DP.

AMD 7800X3D - Lian Li HydroShift - Asus TUF X670E - Corsair Vengance 2x16GB 6000Mhz- Gigabyte RTX4070 Super 12GB - Kingston 1TB M2 - Crucial MX100 512GB - Lexar 2TB M2 - Lian Li O11D Evo RGB - Corair RM750Watt - LG 38

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op woensdag 24 januari 2001 14:13 schreef Theodoor het volgende:
Hallo,

Hier zijn we van plan 5 nieuwe Novell Netware 5 fileservers neer te zetten. Iedere server heeft maximaal 100 clients. In zo'n server moet in ieder geval een SCSI-tapestreamer komen. Wat voor hardware kunnen we het beste kopen als we hem zelf inelkaar zetten of als een kloonboer heb inelkaar zet? Kan ik ook Athlon processors in de server zetten? Moet ik SCSI-schijven gaan gebruiken?

Als ik hem koop bij een OEM, welke leverancier moeten we dan kiezen (IBM, Dell, HP, Compaq)?

Er is niet zo'n heel groot budget dus we willen maximaal 5000 tot 6000 gulden per server uitgeven.

Alvast heel erg bedankt,

Theodoor
Mijn advies is, neem gewoon HP of Compaq servers met (altijd in servers) SCSI schijven en een ruime hoeveelheid geheugen.
Hoeveel data moet er gebackuped worden elke nacht? Want met een budget van 6000 piek per server kan je echt geen dat-24 inbouwen (dat is al ruim de helft van jouw budget)

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:13

GaMeOvEr

Is een hork.

5000,- tot 6000,- voor een _server_ ??

Dan hoef je geen merkpc te gaan kopen....

Alleen een beetje RAID 5 set kost al meer...

Ik mag hopen dat het niet mission-critical is ? en pers server 100 clients, en dan is er maar zo'n budget ?

Ik zou zelf gaan bouwen, en iets met IDE-RAID gaan doen...

Aannames zijn fataal.

• DSmarty
  • Niet online
Als je zelf wil bouwen:
Neem gewoon een betrouwbaar mobo met een redelijk vlotte processor (rond de 800mhz).
Minimaal 256MB geheugen (liefst het dubbele)
Wat gaat er op die servers draaien?

• DSmarty
  • Niet online
Op woensdag 24 januari 2001 14:54 schreef GaMeOvEr het volgende:
5000,- tot 6000,- voor een _server_ ??

Dan hoef je geen merkpc te gaan kopen....

Alleen een beetje RAID 5 set kost al meer...

Ik mag hopen dat het niet mission-critical is ? en pers server 100 clients, en dan is er maar zo'n budget ?

Ik zou zelf gaan bouwen, en iets met IDE-RAID gaan doen...
ide in een server :?
You sound quite crazy.
Maar je hebt wel gelijk, een normale server zit je al snel aan 12.000+ te denken

Verwijderd

Draait hier:
NetWare 5.0, ArcServe 6.6 enterprise edition
Aanrader:
256MB minimaal (384/512!)
Pentium Xeon.. (dual?) (zelf 1x 500MHz CPU)
RAID-5/Scsi
zelf goede ervaring met IBM Netfinity

/me vindt dat Compaq zwaar klote uit elkaar te slopen is
edit: /me vindt tevens dat dat budget te idioot is voor woorden

• Crusader
  • Laatst online: 21:35

Crusader

Arc Nature

Op woensdag 24 januari 2001 15:03 schreef EvilEagle het volgende:
edit: /me vindt tevens dat dat budget te idioot is voor woorden
Daar wil ik me nog bij aansluiten.
Zo jammer... management wil altijd bezuinigen op ICT uitgaven. Maar ze vergeten daarbij dat het ze op langere termijn veel meer geld gaat kosten.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:13

GaMeOvEr

Is een hork.

DSmarty, wat ik bedoel, met dat budget hoef je niet eens te overwegen SCSI te kopen. We hebben het over een hele Config (ex. monitor waarschijnlijk) voor 5000,- tot 6000,- piek !

Daar heb je net 1 raid controller en 4 X 9.1 GB diskjes voor...

Daarom ook mijn vraag : Is het mission Critical ? Lijkt me wel met 100 clients per server.

Voor dat budget heb je nix.

Een merk server (Compaq, Dell, HP) heb je het kale model met een diskie voor 12.000,- .... (en met mazzel 128 MB, en een P3'tje)

Aannames zijn fataal.

• baggah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 22:47
hmmz hier heb ik meerdere digital servers (best al wel oude ->3 jaar oud) met Pentium Pro's en 256 of 512 mb geheugen en scsi raid maar die werken goed..(Met Novell 5.1+Zenworks2.0)
Dus het beste lijkt mij gewoon een redelijk goedkope intel met veel geheugen (512mb) voor de nds met gewone scsi hdd's. Raid is niet echt noodzakelijk want je kan altijd via novell meerdere hdd's samen voegen tot 1 volume.

• Koffie
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dan ook nog maar eens ff de regel bevestigen.
Ga NOOI zelf een server bouwen als het gaat om bedrijfs servers!!!

Neem lekker een Compaq (merk nr. 1) of anders een IBM, iig GEEN Acer .
Voordeel van Compaq e.d. is , dat er gewoon NW setups bij zitten op de CD.
Hoe wil jij tegenover je management een hardware SLA van 4 uur kunnen garanderen met een kloon van 'pc boer op de hoek'
Op het moment dat je mobo er de brui aangeeft is net dat ene componentje niet op voorraad of niet meer leverbaar.

Eisen:
Goede server NIC's
Minimaal 256+
INTEL (evt. dual)
RAID5 van server leverancier)
DAT24 (liefst DLT4)
Veel Gb's (toekomst)
DVD-ROM (klinkt gek, maar vanaf NW6 (sixpack) zal DVD-ROM ondersteund worden. Kun je de updates die strax op DVD komen gewoon in de server knikkeren).

5 servers .. neem een KVM switch van Cybex of Raritan.
Dus ... vraag ff om meer... veel meer poen.
Krijg niet echt het id dat ze de IT daar serieus nemen.

Suc6
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Koffie
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

je kan altijd via novell meerdere hdd's samen voegen tot 1 volume.
Met NSS valt dit nog enigszins te doen.. maar het blijft spielerei voor thuis zoiets.

Het is niet echt stabiel en zeer onbetrouwbaar.
Voorbeeld:
2*5Gb --> 1 volume van 10 Gb
3 Gb aan data (staat dus op de 1e schijf)
2e schijf lecht het lootje ... doei.. DATA!

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Het is niet mission-critical. Overigens: op dit moment zijn het 50 clients, maar dat kunnen er snel meer worden...
De 5 servers zijn voor 5 verschillende lokaties.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Je moet eerst eens uitvinden wat je belangrijk vindt. Voor 5000 tot 6000 per server krijg je namelijk niets meer dan een kloon. Ik weet niet of dit verstandig is voor een server die in principe 24/7 moet draaien.... bovendien moet zo'n server voorzien van snelle schijven, en een snelle databus, omdat ie nou eenmaal 100 man moet voorzien.

Verder moet je denken aan backups, dus elke server dient van een tapestreamer voorzien te worden. Je kunt ook 5 servers backuppen op 1 tape die in 1 machine hangt, maar zelfs met een DLT van 70 Gb loop je dan al snel vol...

Je moet zowiezo een SERVER merk aanschaffen, en 1 van de 4 merken die jij opnoemt voldoen hier goed in. Hoe er wel rekening mee dat een kale server uit de low-end range zo tegen de 10.000 gulden gaat kosten. Je hebt dan wel RAID5 om je data zoveel mogelijk te beschermen tegen een diskcrash, en een snelle databus alsmede een snelle netwerkverbinding. Bovendien krijg je betrouwbare hardware die erop gebouwd is om veel te verduren te krijgen en lang kan blijven draaien.... Kloon servers komen al gauw in de problemen met de beschikbare databus, en andere limieten van de hardware, omdat het meestal niet meer is dan een standaard PC met een SCSI kaart. Een echt server moederbord is gebouwd voor een server, en daar heb je tenminste ook echt wat aan.

Naast dat je minimaal 10.000 gulden per server moet uittrekken moet je ook nog rekening houden met extra hardware zoals een UPS, eventuele monitor switches, en netwerkapperatuur zoals routers en switches zodat elke server ook die 100 Mbit kan gaan gebruiken....

Je budget wordt in ieder geval al gauw rond de 70.000 piek als je ook nog meer dan 10 Gb schijfruimte per server wilt....

En geloof mij maar.... die 70.000 gulden is het dubbel en dwars waard. Ik heb een aantal bedrijven gezien die het budget voor automatisering ZO krap gemaakt hadden dat ze bij een brand/crash dus ook echt niets meer hadden... en DAT gaat het bedrijf dus 10 keer zoveel kosten dan 70.000 gulden...

Novell Netware is trouwens een UITSTEKENDE keuze... zet er ook UITSTEKENDE hardware achter, met goede backup en UPS mogelijkheden, en je hebt straks een tevreden netwerk.

Ik adviseer je trouwens nu al om meteen ZENworks ook aan te schaffen, dat scheelt een hoop werk met het beheer!!

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• mcwoofer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2022
Snuffel ff rond bij compaq. We hebben ons netwerk draaien op ML330, zijn niet de zwaarste maar, kunnen ons netwerk goed bijbenen. En volgens mij hebben ze tussen de Fl. 5000 en Fl. 7000 gekost, afhankelijk van de hoeveelheid geheugen.

Think, and use the right OS.

Pagina: 1