Toon posts:

Berekenen van een coordinaten grid

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer wat aan het programmeren aan mijn planetarium programma. (een programma om sterren en planeten te laten zien op het scherm). Het programma kan hier gedownload worden:
home.planet.nl/~romme102/

Nu wil ik er van die lijnen in bouwen, die je ook op landkaarten ziet. Ik heb een simpel voorbeeldje met vereenvoudige projectie formules gevonden om het te proberen.
Op:
http://www2.arnes.si/~gljsentvid10/starmap.html
worden deze formules gegeven, ik heb een test programma'tje gemaakt in in de volgende code (VB 6) wordt om de 10 graden een cirkel getekend waarvan het middelpunt en de straal berekend wordt door de formules op bovenstaande pagina:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
For W = 10 To 170 Step 10
      X = -1 / Tan(GetRad(CDbl(W)))
      Y = 0
      R = -1 / Sin(GetRad(CDbl(W)))

picStars.Circle (X, Y), Abs(R)
   Next W

For W = -80 To 80 Step 10
      X = 0
      If W = 0 Then
         Y = 1 / Sin(GetRad(CDbl(0.01)))
         R = 1 / Tan(GetRad(CDbl(0.01)))
      Else
         Y = 1 / Sin(GetRad(CDbl(W)))
         R = 1 / Tan(GetRad(CDbl(W)))
      End If

picStars.Circle (X, Y), Abs(R)
   Next W

Echter in mijn programma maak ik gebruik van een heel wat ingewikkelder formule, de formule is te vinden op:
http://mathworld.wolfram.com/StereographicProjection.html
Hier staan echter geen formules bij om de straal en de middelpunten van cirkels van een coordinatengrid uit te rekenen. Volgens mij kunnen die formules wel afgeleid worden. Maar Ik weet totaal niet hoe ik dat moet doen. Kan iemand mij hiermee helpen :?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het afleiden van formules heeft weinig met programmeren te maken. Je topic komt denk ik beter tot zijn recht tussen alle wiskundige geniën in Wetenschap & Levensbeschouwing. :)

PRG>>WL

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
(jarig!)
Nou kan ik mer vergissen, maar staan die formules er niet gewoon tussen? Die cirkels waar jij naar verwijst zijn redelijk simpel, dat zijn namelijk de verzamelingen punten waarvoor λ en φ constant zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door MSalters op 09-04-2006 21:32 ]

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein