Toon posts:

RTS Games lopen slecht (Oblivion ook), fps loopt oké.

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Games zoals Age of Empires 3, Battle for Middle-Earth II & Oblivion zijn games die bij mij niet goed lopen terwijl First person shooters en Race games gewoon goed lopen. Ik dacht steeds aan een ander onderdeel van de pc, en ben toch uiteindelijk bij het geheugen uitgekomen. En toch heb ik mem86 een hele nacht laten draaien met als resultaat 0,0 errors. Kan het zijn dat mem86 geen fouten aangeeft, maar doordat het bv 4 modules pc3200 geheugen zijn op een nforce4 bord in dual channel toch problemen kan geven. (het zijn overigens zeker 4 identieke modules).
Het probleem in deze 2 eerst genoemde rts games is dat als ik gebouwtjes wil plaatsen (en deze aanklik) de game een fractie van een seconde blijft hangen. In Battle for Middle-Earth II blijft het geheel even hangen als ik gebouwen verniel.

Games die goed lopen:
  • TomBraider Legends Demo
  • Toca 3
  • The Godfather
  • Call of Duty II
  • Quake IV

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 april 2006 @ 12:27:
Games zoals Age of Empires 3, Battle for Middle-Earth II & Oblivion zijn games die bij mij niet goed lopen terwijl First person shooters en Race games gewoon goed lopen. Ik dacht steeds aan een ander onderdeel van de pc, en ben toch uiteindelijk bij het geheugen uitgekomen. En toch heb ik mem86 een hele nacht laten draaien met als resultaat 0,0 errors. Kan het zijn dat mem86 geen fouten aangeeft, maar doordat het bv 4 modules pc3200 geheugen zijn op een nforce4 bord in dual channel toch problemen kan geven. (het zijn overigens zeker 4 identieke modules).
Het probleem in deze 2 eerst genoemde rts games is dat als ik gebouwtjes wil plaatsen (en deze aanklik) de game een fractie van een seconde blijft hangen. In Battle for Middle-Earth II blijft het geheel even hangen als ik gebouwen verniel.

Games die goed lopen:
  • TomBraider Legends Demo
  • Toca 3
  • The Godfather
  • Call of Duty II
  • Quake IV
Specs?

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Laatste DirectX en videodrivers geinstalleerd? Oblivion is sowieso niet echt een lichtgewicht. Quake IV is in elk geval openGL, Oblivion in elk geval DirectX. Van de rest weet ik het eigenlijk niet, maar het zou hier mee te maken kunnen hebben. Nieuwe drivers kunnen het dan oplossen.

Van slecht geheugen gaan dingen vastlopen, niet langzamer lopen.

Hangmomenten zitten vaak in de latency naar de harde schijf. Misschien is deze erg vol en gefragmenteerd? Zou ik ook even naar kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door jvo op 09-04-2006 12:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
jvo schreef op zondag 09 april 2006 @ 12:36:
Laatste DirectX en videodrivers geinstalleerd? Oblivion is sowieso niet echt een lichtgewicht. Quake IV is in elk geval openGL, Oblivion in elk geval DirectX. Van de rest weet ik het eigenlijk niet, maar het zou hier mee te maken kunnen hebben. Nieuwe drivers kunnen het dan oplossen.

Van slecht geheugen gaan dingen vastlopen, niet langzamer lopen.

Hangmomenten zitten vaak in de latency naar de harde schijf. Misschien is deze erg vol en gefragmenteerd? Zou ik ook even naar kijken.
  • Windows XP staat er net opnieuw op.
  • Laatste drivers geinstalleerd (NFORCE 6.7 & ForceWare 84.21)
Ja, en het gaat inderdaad om die hangmomenten, maar het kan niet aan de harde schijf liggen want ik had het op mijn Seagate IDE Schijf al en heb het nu nog op mijn nieuwe Samsung SATAII schijf.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2006 12:44 ]

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Verwijderd schreef op zondag 09 april 2006 @ 12:42:
[...]
Ja, en het gaat inderdaad om die hangmomenten, maar het kan niet aan de harde schijf liggen want ik had het op mijn Seagate IDE Schijf al en heb het nu nog op mijn nieuwe Samsung SATAII schijf.
offtopic:
Mooie keuze, ik heb ook 2 van die samsung spinpoints.
Het zal ook niet aan de theoretische snelheid liggen van die schijf, maar aan wat hij in de praktijk haalt. Wat voor systeem heb je? Vooral de hoeveelheid geheugen wil ik weleens weten. Hoe vol is die harde schijf en is hij recent gedefragmenteerd?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:15

Theo

moederbord

wat zijn je specs en wat zijn je temps??

Nu met WP, PV, EV en PC

• Xorgye
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-10-2024
Hangmomenten liggen er helemaal aan hoe de game is opgebouwd. Je kunt dus alleen maar gissen naar waar de oorzaak ligt.

Misschien als je een gebouw plaatst dat de engine een texture in je geheugen laad: dan zou je hd icm geheugen t probleem zijn. T kan ook dat er een extra eenheid bij komt en hij daar ruimte voor moet maken in je geheugen: dan is alleen je geheugen een probleem... Of misschien berekend de engine elke keer als je een gebouw plaatst voor alle units die aan het patrouilleren opnieuw het parcour omdat het gebouw misschien in de weg kan staan??

Maar hoe irritant zijn die haperingen? Een seconde? Of ff een uitval van 1/10 sec? En is het nadat je al 1000 units in je scherm hebt hangen?

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:14
Hij heeft 2GB geheugen, een XFX 7800GTX XX een X2 4200+... Voor de rest zie: http://specs.tweak.to/13313

Zijn specs stonden dus gewoon in zijn sig ;)

Klinkt overigens als een driver probleem... Naar mijn weten :)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Verwijderd

Topicstarter
Xorgye schreef op zondag 09 april 2006 @ 13:33:
Hangmomenten liggen er helemaal aan hoe de game is opgebouwd. Je kunt dus alleen maar gissen naar waar de oorzaak ligt.

Misschien als je een gebouw plaatst dat de engine een texture in je geheugen laad: dan zou je hd icm geheugen t probleem zijn. T kan ook dat er een extra eenheid bij komt en hij daar ruimte voor moet maken in je geheugen: dan is alleen je geheugen een probleem... Of misschien berekend de engine elke keer als je een gebouw plaatst voor alle units die aan het patrouilleren opnieuw het parcour omdat het gebouw misschien in de weg kan staan??

Maar hoe irritant zijn die haperingen? Een seconde? Of ff een uitval van 1/10 sec? En is het nadat je al 1000 units in je scherm hebt hangen?
Klopt idd dat het giswerk is want op zich ben ik geen pcn00b en kom ik meestal wel achter de oorzaak, maar dacht dat ik misschien iets over het hoofd zag.

Die momenten zijn overigens vrij irritant en duren soms wel wat te lang (schat een seconde), en het gebeurd ook wanneer er weinig units in beeld zijn. Mijn temperaturen zijn uitstekend te noemen want mijn videokaart komt niet meer boven de 60 graden uit in games, en mijn cpu wordt maximaal rond de 42-45 graden. Ik verdenk toch het geheugen ook al geeft mem86 geen fouten.
Maarja ik zou het graag zeker weten, ipv direct nieuw geheugen te kopen.
Moederbord is uitgesloten want heb een ander getest.

• Darth Punk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 19:08

Darth Punk

professionalized prutz0r

mja: test je systeem met 2 geheugen modules i.p.v. 4. Daarnaast hoe heb jij je geheugen timings ingesteld in je BIOS? Ik heb weleens gehoord dat 4 geheugen modules alleen in 2T kunnen draaien en dus niet 1T.

iets anders: hoeveel cores van je CPU gebruik je voor games? Aangezien games Single Threaded worden geprogrammeerd, zou dat weleens problemen kunnen geven. Try een proggy waar je Core(s) kan 'binden' aan een programma

i want LART!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Verwijder eens de IDE-SW drivers (mits je geen RAID draait), die geven vaak problemen. Zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn.

• Xorgye
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-10-2024
Het staat me bij dat mensen ook van deze problemen hadden... maar die zochten het bij de processor die in 'slaapstand' verviel...

*misschien is dat onderwerp een bezoekje waard*

Verwijderd

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad, de oorzaak lag bij de NCQ driver die ik voor mijn Maxtor schijf gebruikte. Deze veroorzaakte de nodige hick-ups.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:21
AMD processor driver geinstalleerd? Staat Cool & Quiet uit? Heb je die dual core fix van Microsoft al geinstalleerd?

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Ik heb Samsung en ik heb ook games die je hierboven noemde gespeeld. En ik heb slechtere kaart en nog geen hickups. Heb je misschien jumpers op HDD gechecked? Spinpoint kun je op SATA I of II mode zetten. Verder zou ik aantal lees/schrijf test uitvoeren om zeker van te zijn en dingen uitsluiten anders zit je maar hele tijd gissen. Hickups kan ook door IDE SW veroorzaken of zelfs door onstabiele voeding.
Een tijdje liep mijn computer vast en na reboot had ik allemaal errors op mijn partities (hint?)

[ Voor 11% gewijzigd door DJkim op 10-04-2006 09:39 ]

Lucky Goldstar

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 19:40
was het niet zo dat een amd64 memory manager een beetje probleempjes kreeg als al je geheugenbankjes vol zitten?

thans, was vroegaahh zo toch?

Ik zou als ik jou was zoals hierboven beschreven proberen of de games gewoon goed draaien met 2 reepjes, of zelfs maar 1 reep. Gewoon om dat uit te sluiten zeg maar :)

Verwijderd

Dit is niet om je dag te bederven.

http://www.xfxforce.com/f...pa?threadID=4069&tstart=0

Ik heb ook deze problemen en schijnbaar ook meerdere XFX gebruikers.
Klok je GTX kaart(en) maar eens terug, een hele grote kans dat je de problemen niet meer hebt.

Verwijderd

Topicstarter
biobak schreef op maandag 10 april 2006 @ 09:32:
AMD processor driver geinstalleerd? Staat Cool & Quiet uit? Heb je die dual core fix van Microsoft al geinstalleerd?
C&C staat uit, AMD driver is geinstalleerd, zo ook de dualcorefix.
Dr Pro schreef op maandag 10 april 2006 @ 09:50:
was het niet zo dat een amd64 memory manager een beetje probleempjes kreeg als al je geheugenbankjes vol zitten?

thans, was vroegaahh zo toch?

Ik zou als ik jou was zoals hierboven beschreven proberen of de games gewoon goed draaien met 2 reepjes, of zelfs maar 1 reep. Gewoon om dat uit te sluiten zeg maar :)
Ja maja, met 512 mb zal ik zeker hickups hebben :P , maargoed ik zal het eens proberen.
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 11:21:
Dit is niet om je dag te bederven.

http://www.xfxforce.com/f...pa?threadID=4069&tstart=0

Ik heb ook deze problemen en schijnbaar ook meerdere XFX gebruikers.
Klok je GTX kaart(en) maar eens terug, een hele grote kans dat je de problemen niet meer hebt.
Ik heb een 7800gtx geen 7800gt, dus daar zal het toch niet aan liggen lijkt me :/ .

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2006 14:00 ]

Verwijderd

Helaas op het forum zijn de problemen met heel de 7800 serie opgedoken.
baal er zelf ook gruwelijk van.
Ik wacht nog een tijdje op een bios update anders ga ik de mijne omruilen voor een ASUS.
:'( :'( :'( :'(

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 13:52:
Ja maja, met 512 mb zal ik zeker hickups hebben :P , maargoed ik zal het eens proberen.
Betwijfel of dat enig nut heeft. De A64-memory-controller heeft totaal geen probleempjes. Op oude cores gaat de memoryspeed lager of de commandrate moet lager. Op nieuwe cores is het laatste ook nog aan de orde. Maar dat lijkt niet me niet wat voor de hickups kan zorgen, die jij beschrijft.
Ik heb een 7800gtx geen 7800gt, dus daar zal het toch niet aan liggen lijkt me :/ .
Ik ken een aantal mensen met een 7800gt en die hebben met Oblivion en Battle for middle-earth geen enkel probleem. :)

[ Voor 6% gewijzigd door _the_crow_ op 10-04-2006 22:05 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Die hebben dus mazzel :)

ik heb het met een 6800Le gehad van Xfx ;/ vandaar voor mij geen xfx meer maar ASUS ! :)

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
lage memspeeds zorgen niet bepaald voor hick-ups... Probeer eens je graka terug te clocken (thank god heb ik geen last met mijn 7900 gt)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 10:15:
Die hebben dus mazzel :)

ik heb het met een 6800Le gehad van Xfx ;/ vandaar voor mij geen xfx meer maar ASUS ! :)
offtopic:
Slaat natuurlijk als een tang op een varken. Misschien heb je gewoon een productie-fout. Om dan alles maar te wijten aan alle cores van hetzelfde type of hetzelfde merk videokaart is grote onzin.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 14:30:
[...]
offtopic:
Slaat natuurlijk als een tang op een varken. Misschien heb je gewoon een productie-fout. Om dan alles maar te wijten aan alle cores van hetzelfde type of hetzelfde merk videokaart is grote onzin.
Ja ok, maar ik heb zelf ook gelezen dat er met de XFX met de 7-serie (7800 in ieder geval) wel behoorlijk wat probleempjes waren, terwijl ik dacht dat XFX het beste merk was :P
Pagina: 1