Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bedrijfsovername, heb ik nog wat te vertellen?

Pagina: 1
Acties:
  • 628 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Topicstarter
Het gaat niet goed met mijn werkgever. De kernactiviteiten zijn ICTers detacheren.

Ik zelf ben niet gedetacheerd, maar doe binnen projecten en andere dingen. Wel ICT werk trouwens.

Er is ook nog een aparte BV waar ik ook werk voor doe.

Nu wil de werkgever alles wat niet met de kernactiveiten te maken heeft afstoten. Voor de aparte BV is een overname partner gevonden. Ik zou dan samen met nog 3 collega's die ook niet gedetacheerd zijn, worden overgenomen.

Het lijkt erop dat de werkgever alleen het detacheren wil overhouden, zonder alles er omheen, zoals sales en mensen zoals ik, vermoedelijk om het zo kaal mogelijk later ook van de hand te doen.

Maar goed, dat betekent dat ik binnenkort een andere werkgever krijg die mijn arbeidskontrakt overneemt en het lijkt me ook de secondaire arbeids voorwaarden.

Dit is voor mij niet erg gunstig, want de nieuwe werkgever zit veel verder weg, het betekent een verdriedubbeling van de reistijden (2x20 minuten nu, staks 2x2 uur).

Behalve een andere baan zoeken, wat heb ik verder nog aan mogelijkheden.
Compensatie vragen, of weigeren mee te gaan?

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-10 13:08
Je hebt weinig opties. Nu snel een andere baan zoeken, dan hoef je niet mee te doen aan een overname en kun je vrij van (studie)schulden overstappen naar je nieuwe werkgever.
Of jezelf overlaten nemen, dan worden vaak ook je schulden en andere verplichtingen mee overgenomen. Als je het er echt niet mee eens bent, dan zou ik maar vast ga uitkijken naar een ander baantje.... Succes.
Sponz schreef op zondag 09 april 2006 @ 12:15:
Het gaat niet goed met mijn werkgever. De kernactiviteiten zijn ICTers detacheren.

Ik zelf ben niet gedetacheerd, maar doe binnen projecten en andere dingen. Wel ICT werk trouwens.

Nu wil de werkgever alles wat niet met de kernactiveiten te maken heeft afstoten. Voor de aparte BV is een overname partner gevonden. Ik zou dan samen met nog 3 collega's die ook niet gedetacheerd zijn, worden overgenomen.

Het lijkt erop dat de werkgever alleen het detacheren wil overhouden, zonder alles er omheen, zoals sales en mensen zoals ik, vermoedelijk om het zo kaal mogelijk later ook van de hand te doen.

Maar goed, dat betekent dat ik binnenkort een andere werkgever krijg die mijn arbeidskontrakt overneemt en het lijkt me ook de secondaire arbeids voorwaarden.

Dit is voor mij niet erg gunstig, want de nieuwe werkgever zit veel verder weg, het betekent een verdriedubbeling van de reistijden (2x20 minuten nu, staks 2x2 uur).

Behalve een andere baan zoeken, wat heb ik verder nog aan mogelijkheden.
Compensatie vragen, of weigeren mee te gaan?

Carpe Diem

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 17:26
Patten schreef op zondag 09 april 2006 @ 13:20:
Je hebt weinig opties. Nu snel een andere baan zoeken, dan hoef je niet mee te doen aan een overname en kun je vrij van (studie)schulden overstappen naar je nieuwe werkgever.
Of jezelf overlaten nemen, dan worden vaak ook je schulden en andere verplichtingen mee overgenomen. Als je het er echt niet mee eens bent, dan zou ik maar vast ga uitkijken naar een ander baantje.... Succes.

[...]
Als het bedrijf overgenomen wordt, en de werknemers 'gaan mee', dan is de nieuwe werkgever in beginsel verplicht ALLE rechten en verplichtingen die tussen de oude werkgever en de werknemer bestonden, voort te zetten zoals ze waren. De nieuwe werkgever komt als het waer in de schoenen van de oude werknemer te staan.

Catch a smile out there!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
Glenfiddich schreef op zondag 09 april 2006 @ 13:23:
[...]

Als het bedrijf overgenomen wordt, en de werknemers 'gaan mee', dan is de nieuwe werkgever in beginsel verplicht ALLE rechten en verplichtingen die tussen de oude werkgever en de werknemer bestonden, voort te zetten zoals ze waren. De nieuwe werkgever komt als het waer in de schoenen van de oude werknemer te staan.
Thx, dat dacht ik ook. Maar het nogal ongunstig wat reistijden betreft en wat het nieuwe werk gaat inhouden is ook niet 100% duidelijk.

Het lijkt wel of ik er niets over te vertellen heb.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Sponz schreef op zondag 09 april 2006 @ 13:50:
[...]
Thx, dat dacht ik ook. Maar het nogal ongunstig wat reistijden betreft en wat het nieuwe werk gaat inhouden is ook niet 100% duidelijk.

Het lijkt wel of ik er niets over te vertellen heb.
Klopt, je hebt er ook niets over te vertellen. Je dacht toch niet dat jij iets in kon brengen bij de bedrijfsovername?

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op zondag 09 april 2006 @ 13:52:
[...]

Klopt, je hebt er ook niets over te vertellen. Je dacht toch niet dat jij iets in kon brengen bij de bedrijfsovername?
Dat heeft hij dus wel, hij kan eisen dat zijn huidige contract wordt overgenomen.

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 09 april 2006 @ 14:00:
[...]

Dat heeft hij dus wel, hij kan eisen dat zijn huidige contract wordt overgenomen.
Dat is wettelijk geregeld.

Maar de nieuwe werkgever kan op z'n vingers na tellen dat de reistijden zodanig beroerd zijn dat dat niet heel lang vol te houden is.

Verwijderd

Sponz schreef op zondag 09 april 2006 @ 14:04:
[...]

Dat is wettelijk geregeld.

Maar de nieuwe werkgever kan op z'n vingers na tellen dat de reistijden zodanig beroerd zijn dat dat niet heel lang vol te houden is.
Ik weet niet wat er in het contract staat over reistijd/locatie ed.

Verwijderd

Normaliter staat er in een contract niets over reistijden opgenomen. Ik zie ook niet wat je verder wilt inbrengen als het kantoorpand ergens anders komt te staan, wat zouden je eisen dan zijn, een additioneel klein pand wat wel in je buurt ligt? Het resultaat daarvan laat zich raden.

Er zit niets anders op dan ander werk zoeken denk ik dan.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 09 april 2006 @ 14:00:
[...]
Dat is wettelijk al geregeld en dat was al voor mijn post opgemerkt hoor.

Verder heeft de TS, zoals ik dus al zei, niets in te brengen.

ARME AOW’er

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 09 april 2006 @ 14:14:
Normaliter staat er in een contract niets over reistijden opgenomen. Ik zie ook niet wat je verder wilt inbrengen als het kantoorpand ergens anders komt te staan, wat zouden je eisen dan zijn, een additioneel klein pand wat wel in je buurt ligt? Het resultaat daarvan laat zich raden.
Zou leuk zijn, wishfull thinking.

Ik ben oorspronkelijk als gedetacheerde aangenomen, dus reizen hoort erbij. Ik kan mijn oude overeenkomst even niet vinden, maar in de nieuwe (sinds 2004, nog steeds niet getekend) staat dat je in principe over de hele wereld kan worden uitgezonden.
Er zit niets anders op dan ander werk zoeken denk ik dan.
Denk ik ook.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het enige lichtpuntje wat ik voor je zie zit 'm hier in:
Sponz schreef op zondag 09 april 2006 @ 12:15:

Bij welk bedrijf (lees: rechtspersoon) is je arbeidsovereenkomst afgesloten? De kern-onderneming of de aparte BV?

Als je in de aparte BV zit, sluit ik me aan bij eerdere sprekers en wens ik je veel succes bij het zoeken van een nieuwe baan, dan wel het vinden van je draai bij de nieuwe werkgever. Zit je daarentegen in de kern-onderneming, kunnen ze je contract natuurlijk niet zomaar met de andere BV mee verkopen: daar heb je wel wat over te zeggen (want dat is vergelijkbaar met wisselen van werkgever).

Dus de kern van het verhaal: met welke onderneming heb je een arbeidsrelatie?

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
Roelant schreef op zondag 09 april 2006 @ 21:40:
Het enige lichtpuntje wat ik voor je zie zit 'm hier in:

[...]

Bij welk bedrijf (lees: rechtspersoon) is je arbeidsovereenkomst afgesloten? De kern-onderneming of de aparte BV?

Als je in de aparte BV zit, sluit ik me aan bij eerdere sprekers en wens ik je veel succes bij het zoeken van een nieuwe baan, dan wel het vinden van je draai bij de nieuwe werkgever. Zit je daarentegen in de kern-onderneming, kunnen ze je contract natuurlijk niet zomaar met de andere BV mee verkopen: daar heb je wel wat over te zeggen (want dat is vergelijkbaar met wisselen van werkgever).

Dus de kern van het verhaal: met welke onderneming heb je een arbeidsrelatie?
Ik ben werknemer van de kern-onderneming. Het is dus geen complete bedrijfsovername, slechts 3 anderen gaan mee. De rest, zo'n 25 mensen die allemaal gedetacheerd zitten, blijven in dienst.

• JaQ
  • Laatst online: 21:38

JaQ

Sponz schreef op zondag 09 april 2006 @ 22:22:
[...]
Ik ben werknemer van de kern-onderneming. Het is dus geen complete bedrijfsovername, slechts 3 anderen gaan mee. De rest, zo'n 25 mensen die allemaal gedetacheerd zitten, blijven in dienst.
Ok, als ik het dus goed begrijp zit het juridisch zo:

code:
1
2
3
             holding
             /        \
Detachering    Rest

Nu is de bedoeling na je werkgever om "rest" af te stoten, maar jij hebt een contract mij Detachering. Dan kan jij helemaal niet mee gaan. Je werkt namelijk helemaal niet bij het bedrijf dat wordt overgenomen, tenzij je daar nu alsnog een contract tekend. Dat jij in de praktijk altijd bent ingezet bij "rest" doet er helemaal niet toe.

Maar dat even terzijde, punt is dt je werkgever je mee wil verkopen en dat jij dat niet zit zitten. Helaas kan je daar niets aan doen. Je kan uiteraard aanvoeren dat je contract bij het onderdeel van het bedrijf loopt dat aanblijft, maar je arbeidsrelatie is dan wel verstoord (en dan stop je uiteindelijk ook vanzelf). Ik vrees dat je hier niet zo veel aan kan doen.

Uiteraard is het altijd verstandig om hierover met je rechtsbijstand, rechtswinkel danwel vakbond te gaan bellen. Die hebben hier veel meer verstand van dan ik.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Waar het hier om gaat is dat het bedrijf gaat verhuizen,
heb je daar als werknemer iets in te brengen, bijna 0,0.

Overnames zijn normaal,
verhuizen zijn ook aan de orde van de dag om kosten te beperken. Reistijd kun je weinig tegen in te brengen.
Werkgever moet wel de mogelijkheden bieden om iets fatsoenlijks voor de werknemer bieden. En dat kan vanalles zijn, meewerken/meezoeken naar een nieuw huis, kosten van verhuizing dragen, als je wilt verhuizen iig,
als de reistijd te lang is en je wilt niet verhuizen, fatsoenlijk de werknemer eruit werken, dus actief meehelpen aan een nieuwe baan en/of royale oprotpremie, minimaal drie maanden ongeacht aantal dienstjaren.
Tegen de overname zelf of verhuizing is weinig zelf tegen in te brengen.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sponz schreef op zondag 09 april 2006 @ 22:22:
Dan zie ik nog wel een lichtpuntje voor je hoor. Ze kunnen je immers niet dwingen om met die BV mee te gaan (en dus als het ware ineens in dienst te gaan bij een andere BV). Zoals ik hierboven ook al aangeven heb, wissel je dan feitelijk van werkgever (je gaat uit dienst bij de kern-onderneming en in dienst bij de aparte BV) en daar ben je als werknemer nog altijd zelf partij bij. Wat ze wel kunnen doen is je daar detacheren, maar dat is wat anders dan het beeld wat je in je startpost schetst.

Vraag is, zoals JaQ terecht opmerkt, of je die strijd wel wil aangaan - gezien het feit dat dat de werkrelatie ongetwijfeld niet ten goede komt. Anderzijds zie je de nieuwe situatie ook niet zitten, dus wat heb je te verliezen?

Ik zou inderdaad eens informeren bij een instantie die er wat meer juridisch kaas van heeft gegeten, want ik denk dat (als je dat wil) je best nog wel poten hebt om op te staan. :)

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
Roelant schreef op maandag 10 april 2006 @ 10:14:
[...]

Dan zie ik nog wel een lichtpuntje voor je hoor. Ze kunnen je immers niet dwingen om met die BV mee te gaan (en dus als het ware ineens in dienst te gaan bij een andere BV). Zoals ik hierboven ook al aangeven heb, wissel je dan feitelijk van werkgever (je gaat uit dienst bij de kern-onderneming en in dienst bij de aparte BV) en daar ben je als werknemer nog altijd zelf partij bij. Wat ze wel kunnen doen is je daar detacheren, maar dat is wat anders dan het beeld wat je in je startpost schetst.

Vraag is, zoals JaQ terecht opmerkt, of je die strijd wel wil aangaan - gezien het feit dat dat de werkrelatie ongetwijfeld niet ten goede komt. Anderzijds zie je de nieuwe situatie ook niet zitten, dus wat heb je te verliezen?

Ik zou inderdaad eens informeren bij een instantie die er wat meer juridisch kaas van heeft gegeten, want ik denk dat (als je dat wil) je best nog wel poten hebt om op te staan. :)
Ja thx, het klopt. Ik hoef er idd niet mee accoord te gaan, maar de konsequentie is dan dat ik als 'overbodige' werknemer niet meer echt welkom ben, en waarschijnlijk ook werkzaamheden moet doen die me niet liggen, aangezien het huidige werk verdwijnt.

Bedankt allemaal tozover :)
Pagina: 1