[Wanadoo] Websites onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 501 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeeroen
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hallo,

Maandagmiddag 10 april ±14.00 uur: De problemen zijn eindelijk verholpen! Vergeet niet je proxy-instellingen terug te zetten :).

Hierbij een vervolg op [Wanadoo] Kan site niet bereiken. De openingspost heeft niet met het probleem te maken dat momenteel speelt bij Wanadoo ADSL / Euronet. Plaats hier je ervaringen met de storing (heb je er wel of geen last van?), eventuele oplossingen en nieuws over de storing.

Wat is er aan de hand?
Sinds vrijdag 7 april aan het eind van de middag is er een storing bij Wanadoo ADSL / EuroNet waardoor een aantal domeinen niet te bereiken is. Zie de storingspagina's bij Wanadoo en EuroNet:

Wanadoo:
2006-04-07 17:17:23 - ADSL Go/Light/Basic/Plus bereikbaarheid sommige domeinen
Door nog onbekende oorzaak kan het zijn dat ADSL Go, Light, Basic of Plus klanten problemen ondervinden met het bereiken van sommige domeinen zoals mac.com en de daaraan gekoppelde services. Wij doen ons uiterste best dit zo snel mogelijk voor u op te lossen en bieden onze excuses aan voor het ongemak.
EuroNet:
2006-04-07 17:18:47: Bereikbaarheid van sommige domeinen
Door nog onbekende oorzaak kan het zijn dat u problemen ondervindt met het bereiken van sommige domeinen zoals 'mac.com' en de daaraan gekoppelde services. Wij doen ons uiterste best dit zo snel mogelijk voor u op te lossen en bieden onze excuses aan voor het ongemak.
Ik dacht eerst alleen problemen te ondervinden bij netwerken die via XS4ALL lopen, maar ook mac.com zou volgens de storingspagina's niet te bereiken zijn, en dat is inderdaad het geval. Ik geloof niet dat de route van mijn pc naar mac.com gebruik maakt van een XS4ALL-netwerk. Mogelijk heeft niet heel surfend Nederland met Wanadoo ADSL of EuroNet last van de storing. Laat even weten of je er wel of geen last van hebt als je met Wanadoo ADSL of EuroNet surft.

Helpdesk
Ik heb vrijdagavond meteen gebeld met de Wanadoo helpdesk. Ik kreeg te horen dat een hele IP-range geblokkeerd zou zijn door XS4ALL en ik moest daarom maar contact opnemen met "de webmaster". Ik heb zaterdagochtend nogmaals met de helpdesk gebeld en toen contact opgenomen met mijn hostingprovider, die wist te vertellen dat er vrijdagavond al een storing bij Wanadoo was. Ze hadden echter later in de avond in Utrecht met een Wanadoo ADSL-verbinding getest en alles leek weer te werken. Ik heb daarna contact opgenomen met XS4ALL en gevraagd of zij er iets van wisten. We kwamen tot de conclusie dat het probleem lag ofwel bij Wanadoo/EuroNet zelf, of tussen Wanadoo/EuroNet en XS4ALL. Er werd in ieder geval geen IP-range geblokkeerd, en dat klopt ook, want af en toe komt er toch een ping-reply terug van de "onbereikbare" hosts, waarschijnlijk wanneer een bepaalde (overbelaste?) route naar de host wordt gekozen. Een traceroute van mijn pc naar bijvoorbeeld mac.com geeft al een time-out na 2 hops, dus het probleem ligt duidelijk bij Wanadoo, maar dat hebben ze inmiddels dus toegegeven.

Tijdelijke oplossing
Toen ik nogmaals naar de Wanadoo helpdesk belde, wisten ze inmiddels van het probleem (genoeg mensen hadden de storing gemeld). Ze wisten niet hoe lang het zou duren. Een helpdeskmedewerker wist me echter te vertellen dat dit probleem een half jaar geleden ook speelde, en dat het toen 3 weken heeft geduurd voordat het was opgelost. Hij vertelde me dat er een tijdelijke oplossing voor het probleem was, namelijk gebruik te maken van de proxyserver proxy.wanadoo.nl op poort 8080. (Overigens vergat hij me het poortnummer te geven.) Hiermee kan ik niet mijn POP3 e-mail binnenhalen, maar gelukkig bestaat er ook nog webmail. Echter kan ik nog steeds geen FTP-verbindingen maken. Waarom dit niet werkt via de proxyserver is me een raadsel, maar nu heb ik hier niet zoveel verstand van, dus mocht iemand een antwoord of oplossing weten, dan hoor ik het graag. De proxyserver is simpelweg niet geschikt voor FTP.

Zondagochtend: geen FTP, conflicten
Ik heb weer gebeld met de Wanadoo helpdesk. Ze vertelden me dat FTP over de proxyserver bij sommige klanten wel werkt en bij andere klanten niet. Dat ligt niet aan de instellingen op de pc, maar aan de proxyserver (?). Wanadoo heeft een conflict met de tweede partij die de storing zou moeten oplossen, dus nu geven ze alles direct door aan de derde partij (vraag me niet hoe dat in elkaar zit). Het is nuttig om te bellen naar de helpdesk en je klantnummer door te geven, zodat de derde partij hier iets mee kan. Ze hopen de storing binnen een week op te lossen...

Zondagmiddag: oorzaak storing
Nog maar eens gebeld. Deze keer konden ze me uitleggen wat precies het probleem is. Het schijnt dat bepaalde servers van Wanadoo in Duitsland en Frankrijk sinds vrijdag op blacklists staan. Deze servers worden dus geblokkeerd en het is alleen mogelijk om via bepaalde routes de hosts te bereiken die normaal via de geblokkeerde servers bereikt worden. Wanadoo is bezig de servers van de blacklists te halen en als dat niet lukt, proberen ze nieuwe routes te creëren. De helpdeskmedewerker noemde iets over het sluiten van contracten, dus Wanadoo zal vast niet onterecht op de blacklists terecht zijn gekomen. Ik snap alleen niet goed wat servers in Duitsland en Frankrijk te maken hebben met verbindingen tussen netwerken binnen Nederland.

Maandagmiddag: geen nieuws
Ik heb de helpdesk wederom gebeld, maar er is nog steeds geen nieuws. Ik heb laten merken dat ik het erg vreemd vind dat de helpdesk niet over de oorzaak en vorderingen (of niet-vorderingen) wordt geïnformeerd. Volgens de voorwaarden hebben klanten in ieder geval geen recht op een schadevergoeding, maar dat was me al duidelijk. Verder werd me verteld dat de helpdeskmedewerkers me afgelopen weekend niet hadden mogen vertellen dat er eerder dergelijke storingen zijn geweest die enkele weken duurden, maar dat is me toch echt verteld. Volgens de medewerker die ik vandaag sprak, zouden ze ontslagen moeten worden, maar toen ik vroeg of er nu een onderzoek ingesteld zou worden, werd-ie een beetje boos. Ach, zijn we tenminste allebei boos.

De problemen zijn inmiddels verholpen!

Jeroen

edit:

Edit 1 / zo 11.00u: Update bellen naar helpdesk zondagochtend
Edit 2 / zo 12.30u: Correcties in openingspost (zie doorgestreepte tekst)
Edit 3 / zo 15.00u: Update bellen naar helpdesk zondagmiddag
Edit 4 / ma 12.45u: Update bellen naar helpdesk maandagmiddag
Edit 5 / ma 14.30u: De problemen zijn het afgelopen uur verholpen!

[ Voor 62% gewijzigd door Jeeeroen op 10-04-2006 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littledreamer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-04-2023

littledreamer

Dingen enzo!

Bedankt voor je uitgebreide informatie!

Binnen een week oplossen? Sjonge, lekker is dat.
Ik heb gisterochtend ook gebeld, en ik kreeg werkelijk een verschrikkelijke man aan de telefoon, hij was steeds 'andere dingen aan het doen' waardoor ik mijn verhaal en opmerkingen iedere keer wel drie keer moest herhalen.

Deze meneer wist mij ook te vertellen dat er helemaal niets aan de hand was bij Wanadoo maar als ik toch ergens last van had moest ik maar een proxy instellen zodat mijn problemen verholpen zouden zijn. Maarja, zoals Jeeeroen al aangeeft, FTP verbindingen willen niet ... en beveiligde verbindingen (https) ook niet. Ik kan dus gewoon niet bij al mijn hostingpakketten ... :? Gelukkig is er voor e-mail webmail uitgevonden :)

Vrijdagavond kwam ik erachter en in eerste instantie dacht ik dat het aan mijn hostingprovider lag, maar daar kreeg ik te horen dat het een wanadoo storing was.

Morgenvroeg ga ik maar weer bellen, vindt het vrij vervelend.

Over het algemeen heb ik problemen met domeinen die geen .nl zijn, meer mensen die daar last van hebben? Via mijn hostingprovider is gewoon helemaal niets te bereiken zonder proxy.

[ Voor 8% gewijzigd door littledreamer op 09-04-2006 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeeroen
  • Niet online
littledreamer schreef op zondag 09 april 2006 @ 11:56:
Maarja, zoals Jeeeroen al aangeeft, FTP verbindingen willen niet ... en beveiligde verbindingen (https) ook niet.
Beveiligde verbindingen accepteert de proxyserver hier wel.
Over het algemeen heb ik problemen met domeinen die geen .nl zijn, meer mensen die daar last van hebben?
Nee, bij mij heeft het niets te maken met de extensie van de domeinen. Bepaalde extensies volgen natuurlijk wel vaak een bepaalde route naar hosts (naar het buitenland, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littledreamer

littledreamer

Dingen enzo!

Jeeeroen schreef op zondag 09 april 2006 @ 12:42:
Beveiligde verbindingen accepteert de proxyserver hier wel
Hmz, zodra ik naar een https domein toewil met een bepaald poortnummer krijg ik vrolijk een 'Access denied' melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeeroen
  • Niet online
littledreamer schreef op zondag 09 april 2006 @ 13:06:
[...]

Hmz, zodra ik naar een https domein toewil met een bepaald poortnummer krijg ik vrolijk een 'Access denied' melding.
Kun je bijvoorbeeld niet op https://mijn.postbank.nl/ komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littledreamer

littledreamer

Dingen enzo!

Hmm, zuur!
Die doet het wel :P

Mja, ik heb geen Postbank! ;)
Ik zal even testen of mijn Rabobank Internet bankieren het wel doen.

Update : Mijn Rabo bankieren werkt wel ...
Het zal wel met die poort te maken hebben dat ik niet bij het beheergedeelte van mijn hostingpakketten kom denk ik.

[ Voor 40% gewijzigd door littledreamer op 09-04-2006 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guust Flater
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-12-2021
Heb sinds kort ook problemen met Wanadoo Lite abbo. Kon ook veel sites niet meer bereiken.Dit probleem had ik sinds vrijdag ochtend. Wat bij mij hielp was de LiveBox uit en weer aanschakelen. Echter nu heb ik een veel lastiger probleem, mijn telefonie (wanadoo met telefonie abbo) werkt niet meer. Ook niet met het uit- en weer aanscakelen van de LiveBox. Mijn zwager (woont 50 KM verderop) had hetzelfde. Zijn er meer mensen met dit probleem? Op de site van Wanadoo kan ik niets vinden over problemen/werkzaamheden. Ook bellen met de helpdesk heeft geen zin aangezien ze gesloten zijn, en er niets over werkzaamheden/problemen gezegt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littledreamer

littledreamer

Dingen enzo!

Sinds een minuut of wat kan ik weer aardig surfen zonder proxy.
Alle sites gehost bij mijn hostingprovider zijn weer te bereiken, ik kan weer bij mjin hosting beheer en ik kan zelfs naar de meeste sites weer FTP'en.

Zoals het er naar uitziet, wordt het morgen gewoon een werkdag! :)

Mac.com valt nog steeds niet te pingen trouwens!

[ Voor 10% gewijzigd door littledreamer op 10-04-2006 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-06 11:10
littledreamer schreef op maandag 10 april 2006 @ 00:06:

Mac.com valt nog steeds niet te pingen trouwens!
www.mac.com reageert sowieso niet op een ping, dat blokkeren ze.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeeroen
  • Niet online
Hier nog steeds geen vorderingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-06 14:09

BFS

Rude awakening

Vanaf onze servicedesk overigens niet Euronet/Wanadoo related ;):

Er is bij KPN een borderrouter uitgevallen en deze komt met geen mogelijkheid meer up. KPN is momenteel druk bezig deze te vervangen. Het is nog steeds moeilijk te voorspellen wat de verwachte eindtijd is, maar men hoopt dat de nieuwe router begin of halverwege de middag weer up is.

[ Voor 8% gewijzigd door BFS op 10-04-2006 10:47 ]

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijbewijsje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-02-2013
ik heb ook twee keer gebeld vanmorgen en ze wisten me nix te vertellen .... loosers !

gelukkig zijn er hier wel mensen die ons op de hoogte kunnen houden. BEDANKT !

en hopelijk hebben jullie gelijk dat het vandag ons probleem verholpen zal zijn.

greetz 2 all !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nog 2 sites die ik niet kan bereiken:
http://derickrethans.nl/ (op volgens whois een NL XS4ALL ip)
http://www.freewebs.com (volgens whois ergens in washington oid)
http://www.webbuddy.nl/

Dit zijn toch wel 2 totaal verschillende routes/ip-ranges.

[ Voor 6% gewijzigd door bartbh op 10-04-2006 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFS
  • Laatst online: 19-06 14:09

BFS

Rude awakening

Er zijn er wel meer, de 12.4.195.* (www.goodyear.nl/www.funda.nl)is ook zo'n reeks.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Ik weet niet precies hoe dit alles natuurlijk in elkaar steekt, maar ik vind het wel onprofessioneel/slecht als het meerdere dagen tot zelfs weken moeten duren voordat een zo'n grote storing is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-06 13:37
*grom*... Vanaf kantoor (xs4all lijn) is het ook al onmogelijk om een ssh connectie met mijn thuis bak te maken. Schiet lekker op zo! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-06 08:17
Passenger schreef op maandag 10 april 2006 @ 11:34:
*grom*... Vanaf kantoor (xs4all lijn) is het ook al onmogelijk om een ssh connectie met mijn thuis bak te maken. Schiet lekker op zo! :(
Tiscali <--> Wanadoo idem. Werkt sinds vrijdag ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19414

Ik merkte gister avond ook dat ik geen verbinding kon krijgen met XS4All websites, servers.

Ik heb Wanadoo ADSL Basic via het KPN netwerk.

Balen man.

Ik kon wel vanaf mijn server in Amsterdam de ip's pingen die ik niet vanuit thuis kon pingen.

Zou mooi zijn als ik een soort proxy op mijn server kon draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 13:20

FastBunny

Give it the Works !

Same here...
XS4ALL op kantoor.. kan geen verbinding maken met thuis server @wanadoo of thuisserversite van een vriend @wanadoo.
Als ik de router op kantoor zo zet dat die mijn thuis ip moet routeren via een kpn sdsl lijn werkt het wel.

En thuis kan ik niet naar de websites mac.com en de website van mijn vriendin die daar spulletjes mee verkoopt...

Maar als ik het goed begrijp heeft dit allemaal met elkaar te maken ?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-06 08:17
FastBunny schreef op maandag 10 april 2006 @ 12:19:
Maar als ik het goed begrijp heeft dit allemaal met elkaar te maken ?
Ja, en het is niet de eerste keer. Wanadoo heeft een beetje de reputatie inmiddels om geregeld van kleine of grote delen van het internet afgesloten te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littledreamer

littledreamer

Dingen enzo!

bjck schreef op maandag 10 april 2006 @ 06:18:
[...]

www.mac.com reageert sowieso niet op een ping, dat blokkeren ze.
Haha, daar heb je opzich wel een punt ja! ;) Bezoeken kan ik de site trouwens ook niet. :P
bartbh schreef op maandag 10 april 2006 @ 11:06:
Nog 2 sites die ik niet kan bereiken:
http://derickrethans.nl/ (op volgens whois een NL XS4ALL ip)
http://www.freewebs.com (volgens whois ergens in washington oid)
http://www.webbuddy.nl/

Dit zijn toch wel 2 totaal verschillende routes/ip-ranges.
Deze sites kan ik ook (nog) niet bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-06 13:37
Hier lijkt alles weer te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Hier ook :)
Mocht onderhand ook wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• littledreamer

littledreamer

Dingen enzo!

Hier lijkt ook alles het weer te doen!

Zelfs mac.com :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeeroen
  • Niet online
Grappig, sinds vanmiddag staat op de EuroNet storingen en werkzaamheden pagina opeens:
2006-04-07 17:17:23: ADSL Go/Lite/Basic/Plus bereikbaarheid sommige domeinen
Door nog onbekende oorzaak kan het zijn dat u problemen ondervindt met het bereiken van sommige domeinen waaronder planet.nl en mac.com en de daaraan gekoppelde services. Verder is het mogelijk dat uw VPN verbinding niet functioneert. Wij doen samen met onze netwerk partners ons uiterste best dit zo snel mogelijk voor u op te lossen en bieden u onze excuses aan voor het ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19414

Hmm, kennelijk is alles gemaakt.

Op de wanadoo site staan ook geen meldingen meer.

http://wanadoo.nl/meldingen/

Mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131232

gistermiddag inderdaad weer verbinding gekregen.(www.novaworld.com)
nu is ie weer weg.
ik ga direkt wanadoo weer mailen.
want dit is balen,ik speel vaak ff BHD tussen de middag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Novaworld.com doet gewoon hoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Is het alweer aan de gang?

Ik kan weer niet op mac.com, freewebs.com etc etc komen.
edit:
2006-04-13 14:26:36 - Routeringsproblemen Wanadoo Go/Lite/Basic & Plus
Door nog onbekende oorzaak kan het zijn dat u problemen ondervindt met het bereiken van sommige domeinen waaronder \'mac.com\' en de daaraan gekoppelde services. Wij doen samen met onze netwerk partners ons uiterste best dit zo snel mogelijk voor u op te lossen en bieden u onze excuses aan voor het ongemak.
Wanadoo heeft het dus weer lekker voor elkaar 8)7

[ Voor 74% gewijzigd door bartbh op 13-04-2006 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Laatst online: 12:20
verdomme, zelfde liedje, again :(
Pagina: 1