[PhotoShop] Een aantal vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik gebruik PhotoShop 7, ik ben overgestap van PaintShop dus ik ben nog aan het wennen aan de interface.

Ik ben een beetje aan het klooien met een lading logo's van bedrijven die in het formaat eps zijn opgeslagen. De bestanden hebben een transparante achtergrond.

Mijn eerste vraag is de volgende. Wanneer ik een bestand heb geopend en deze wil opslaan als bmp bestand, dan staat die optie niet tussen de formaten als ik "Opslaan als" selecteer. Ik kan wel naar TIFF en pps en een aantal andere formaten opslaan. Waarom staat bmp er niet bij ?

Verder wil ik de logo's op verschillende achtergrond kleuren zetten. Ik krijg het echter niet voor elkaar om dit te doen. Moet ik een nieuwe achtergrond laag toevoegen en dan de lagen mergen ?

De laatste vraag is hoe ik makkelijk een logo op een bepaalde grootte kan krijgen. Stel ik wil een bmp bestand van 80 bij 120 pixels maken waar het logo in past. Als ik het originele logo resize met behoud van aspect dan krijg ik logischerwijs nooit 80 bij 120 pixels. Of de hoogte of de breedte is niet goed. Wat ik eigenlijk zou willen is een bitmap maken van 80 bij 120 pixels, het logo uit het originele bestand (excl de transparante achtergrond) selecteren en deze plakken op die bitmap, waarna ik de nieuwe selectie kan verkleinen totdat deze past in de bitmap.

Is er een handige manier om dit makkelijk te doen ?

/edit
Oh nog een vraagje. De logo's hebben dus een transparante achtergrond. Is het nu zo dat de randen van de bitmap geleidelijk transparanter worden ? Als je een logo hebt die rood is en geplaatst wordt op een witte achtergrond dan loopt het rode logo aan de randen over in wit. Zo blend het logo mooi op een witte achtergrond. Maar als ik de achtergrond nu blauw wil hebben, loopt de rand van het logo dan over van rood naar blauw ? Het ziet er niet uit als een logo randen heeft die naar wit overlopen dat op een blauwe achtergrond staat.

Het lijkt me dat als een logo reeds een transparante achtergrond heeft dat de randen naar de kleur overlopen van de gekozen achtergrond kleur.

[ Voor 21% gewijzigd door Xymox op 09-04-2006 10:28 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dit zijn wel heel erg basic-photoshop vragen, en zelfs al dingen die compleet niet photoshop gerelateerd zijn. Afbeeldingen resizen met behoud van aspectratio is niet iets PS-specifiek.

Wellicht is het handig om eerst een paar beginners-guides door te nemen, of druk eens op F1 zo nu en dan.

Proberen kort je vragen te beantwoorden:
- Een bestand opslaan als BMP moet gewoon kunnen, staat hier als 2e van boven. Wellicht moet je (als je gebruikt maakt van .eps) je Mode nog even op RGB zetten, ipv CMYK.
- Nieuwe laag aanmaken, kleurtje geven, klaar. Je geeft het antwoord zelf al.
- Verkleinen met Aspect Ratio vast: shift vasthouden.
- Randen: ligt aan je bronbestand.

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Xymox schreef op zondag 09 april 2006 @ 10:23:
Ik ben een beetje aan het klooien met een lading logo's van bedrijven die in het formaat eps zijn opgeslagen. De bestanden hebben een transparante achtergrond.
Je bent er van op de hoogte dat eps vectoren zijn?
Verder wil ik de logo's op verschillende achtergrond kleuren zetten. Ik krijg het echter niet voor elkaar om dit te doen. Moet ik een nieuwe achtergrond laag toevoegen en dan de lagen mergen ?
Nieuwe laag aanmaken, opvullen met een kleur en hem onder de andere slepen in je layer venster.
De laatste vraag is hoe ik makkelijk een logo op een bepaalde grootte kan krijgen. Stel ik wil een bmp bestand van 80 bij 120 pixels maken waar het logo in past. Als ik het originele logo resize met behoud van aspect dan krijg ik logischerwijs nooit 80 bij 120 pixels. Of de hoogte of de breedte is niet goed. Wat ik eigenlijk zou willen is een bitmap maken van 80 bij 120 pixels, het logo uit het originele bestand (excl de transparante achtergrond) selecteren en deze plakken op die bitmap, waarna ik de nieuwe selectie kan verkleinen totdat deze past in de bitmap.
Daar heb je de "crop" tool voor; je kan het aantal pixels in de menublak bovenin instellen en vervolgens een kader met de crop tool om het logo heen slepen.
Oh nog een vraagje. De logo's hebben dus een transparante achtergrond. Is het nu zo dat de randen van de bitmap geleidelijk transparanter worden ? Als je een logo hebt die rood is en geplaatst wordt op een witte achtergrond dan loopt het rode logo aan de randen over in wit. Zo blend het logo mooi op een witte achtergrond. Maar als ik de achtergrond nu blauw wil hebben, loopt de rand van het logo dan over van rood naar blauw ? Het ziet er niet uit als een logo randen heeft die naar wit overlopen dat op een blauwe achtergrond staat.

Het lijkt me dat als een logo reeds een transparante achtergrond heeft dat de randen naar de kleur overlopen van de gekozen achtergrond kleur.
Deze post van gisteren geeft daar een antwoord op: OzBoz in "Hoe kom ik erachter hoeveel kleuren een ..."

Verwijderd

Dat je niet op kan slaan als bitmap kan o.a. komen doordat je in PS7 je lagen eerst 'plat' moet maken om deze optie in je save-as menu'tje te verkrijgen. Bitmap ondersteund geen lagen dus krijg je die optie gewoon niet. Vanaf PS8 kan het trouwens wel omdat deze dan gewoon voor het opslaan je bestand plat maakt.

Dus eerst in je layer-window rechtsboven op het driehoekje klikken -> flatten image aanklikken -> opslaan als :-)

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Rowanov schreef op zondag 09 april 2006 @ 10:59:
Je bent er van op de hoogte dat eps vectoren zijn?
Jazekers. Ik gebruik dit formaat om met behoud van kwaliteit de logo's naar elk benodigde grootte te schalen.
Verwijderd schreef op zondag 09 april 2006 @ 11:05:
Dat je niet op kan slaan als bitmap kan o.a. komen doordat je in PS7 je lagen eerst 'plat' moet maken om deze optie in je save-as menu'tje te verkrijgen.
Aha, dat is duidelijk. Ik had inderdaad verwacht dat PS7 dat automatisch zou doen en daarbij wel een waarschuwing zou geven. Ik zal het even proberen...
LoneGunman schreef op zondag 09 april 2006 @ 10:43:
Afbeeldingen resizen met behoud van aspectratio is niet iets PS-specifiek.
...
- Verkleinen met Aspect Ratio vast: shift vasthouden.
Het resizen is ook niet het probleem en de shift optie was inderdaad bij mij bekend.

Waar het mij om gaat is hoe ik een selectie van het ene plaatje als selectie op een ander plaatje kan leggen en daarna de selectie de resizen zodat ik het precies op de juiste grootte krijg.

Laat ik het proberen uit te leggen met een voorbeeld :

Ik heb een bitmap (1) met egale achtergrondkleur die 100 bij 100 pixels is. Tevens heb ik een ander plaatje (2) met een logo die veel groter is. Het logo moet binnen die 100 bij 100 pixels komen in bitmap 1, met een bepaalde afstand vanaf de boven en onderkant en de zijkanten. Ik selecteer het logo in plaatje 2, kopieer dat naar het clipboard en selecteer bitmap 1. Als ik nu het clipboard plak op bitmap 1 dan heb ik een veel te groot logo die buiten de bitmap valt. Nu zou het handig zijn dat ik dan op één of andere manier de net geplakte selectie kan resizen (bijv. met de resize handles van de geplakte selectie). Of bijvoorbeeld het logo als nieuwe layer te plaatsen bij bitmap 1 en dan de layer resizen.

Wellicht denk ik veel te moeilijk, maar ik zit echt te kloten met de resize. Nu resize ik het logo plaatje, plak deze op bitmap 1 en kijk of het logo past zoals ik het wil hebben. Zo niet, dan resize ik het logo volgens andere instellingen en plak ik opnieuw op bitmap 1 netzolang tot het logo het juiste formaat heeft.

Het resizen van de net geplakte selectie zou veel makkelijker zijn, maar ik heb niet gevonden hoe dat te doen met PS7.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Gewoon free transform op de net geplakte layer doen en dan shift inhouden?

Verwijderd

sdomburg schreef op maandag 10 april 2006 @ 00:58:
Gewoon free transform op de net geplakte layer doen en dan shift inhouden?
ctrl-t, en dan het vakje in het hoekje slepen met shift, voor als je het niet in het menu wilt zoeken ;)

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Fantastisch, ik krijg het nu prima voor elkaar !

Bedankt voor de tips !

Pagina: 1