Toon posts:

[P5P800 SE] Start niet 'door'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben bezig met het upgraden van de pc van m'n zoon :

Was :
P3 800e met 512 MB geheugen, 32Mb AGP kaart, Audigy geluidskaart, NIC, 2 IDE HD's, CDreader en DVD brander op een P3B-F ASUS MoBo in een budgetkastje (voeding 300W, is krap normaliter, maar er zit niet zoveel in de kast, dus dat zou geen probleem mogen zijn)

Is : Celeron 2,96 met 1 Gb geheugen, ASUS N6600LE TD 256MB AGP en de rest is hetzelfde, behalve de NIC, omdat die al onboard zat.

Liep tegen het probleempje aan dat er uit de voeding een plug met 20 pin kwam en het MoBo een connector had met 24, maar da's volgens de mede tweakers geen probleem (en inderdaad start de pc wel op en alles draait en alle ledjes branden).

Na het tonen van de bios post info (hij vind alles, geen errors) krijg ik nog even de keuze om te kiezen tussen origineel OS en WinXPPro, waarbij ik de laatste kies, da's prima, was ook zo tevoren.

:'( Maar dan begint het probleem : na een paar seconden 1 beep en hij reboot uit zich zelf.

Het manual van het MoBo geeft als mogelijke oorzaken bij het horen van 1 beep :
1. Keyeboard controller error
2. Refresh time error
3. No master drive detected.

Om met de laatste te beginnen, dat is het niet, die wordt in de bios prima herkent en functioneerde in de oude configuratie prima.
Keyboard doet het ook (als ik met DEL naar de bios ga, kan ik gewoon alles gebruiken.
De refresh time error ken ik niet, weet ook niet wat dit betekent.

:? Iemand een iedee wat deze ene beep (en het continu automatisch rebooten natuurlijk) als oorzaak kan hebben?

Verwijderd

Als je een nieuw mobo hebt geinstalleerd is het vaak nodig om windows ook opnieuw te installeren. Het gaat de mist in zodra hij het OS wil booten, dus zou ik eerst windows opnieuw installeren. Sowieso is het interessant om te kijken of ie de windows installatie cd wel boot.... Als je in setup komt is pc in orde...

Verwijderd

Topicstarter
WinXP Pro opnieuw installeren had ik al gedaan voordat ik met de "ombouw" begon.

Na een jaartje of twee gebruik, kon dat geen kwaad omdat er van alles en nog wat opgeinstalleerd was en natuurlijk door zoonlief niet altijd even netjes weer verwijderd,

Dus omwille van dll en register opschonen, had ik dat al gedaan.

Als ik in de cd rom of dvd brander een bootcd stop, pakt-ie die prima, no problem.

Verwijderd

ja dat werkt niet he, andere mb moet je ook xp er over nieuw opzetten, geen wonder dat i dat niet doet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2006 09:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
okay, okay, gaan we doen dan.

Duurt zo'n tijd dus probeer dat altijd te voorkomen.

En wist niet dat dat moest ook om eerlijk te zijn, heb vroeger (W98SE) wel eens van
MoBo gewisseld zonder dat ik opnieuw een OS moest installeren, waarschijnlijk is
WinXPPro dus wat kieskeuriger.

Ik neem aan dat ik hem er gewoon overheen kan zetten, niet eerst alles formateren dus.

Mocht het probleem zich toch weer voordoen, ben ik weer terug hier.

Verwijderd

Ik denk dat je dan heeeeeeeeel veel geluk hebt gehad met je Win 98. Meestal is de opvatting dat je het onder XP nog is kan proberen (5% kans ofzo dat het lukt), maar onder Windows 98 moet je er normaal niet aan beginnen.
Ik denk dat je wat kan knoeien met je MBR, en met wat geluk gaat het dan wel. Maar volgens mij ben je dan meer tijd kwijt dan dat je gewoon je XP terug installeert.
En euhm, er over heen zetten lijkt me een heeeeeeeeel slecht idee. Spreek me gerust tegen als ik fout ben, maar volgens mij mag je dat nooit doen. (kwestie van stabiliteit etc.) Dat is de reden dat ik altijd een aparte Windows partitie maakt, zodat ik alleen die partitie moet leegmaken als ik mijn Windows naar de knoppen heb geholpen.

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

Met Win98 had je juist wel nog kans dat dit werkte.
nieuwe boardje en processor erin en win98 was daarna een uur bezig met ompluggen.

Daarna had je wel een brakke installatie maar werken deed het in veel gevallen wel.

win2K en WinXP zijn idd veel kieskeuriger en een andere chipset zorgt geheid voor problemen.

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

Topicstarter
Was inderdaad de oplossing, alles werkt nu, bedankt voor de tip!

Over en sluiten maar
Pagina: 1