Laptop tot 1000 euro, geoptimaliseerd naar batterij

Pagina: 1
Acties:

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
Zit al een aantal weken te zoeken naar een nieuwe laptop. M'n laatste Acer ging net een jaar meer, toen de batterij het begaf (5 minuten tijd over) en vervolgens de harddisk. Vanwege reistijd ben ik nu opzoek naar een laptop die het toch wel minimaal 5 uur uithoud.

Ik kwam al snel uit op een ibook 12" in de categorie tot 1000 euro. Maar andere laptops heb ik eigenlijk nog helemaal niet zien staan in diezelfde categorie. De X40 of de X60 zijn beide ver over die prijs heen gegaan. En de MSI zie ik nog niet onder die prijs duiken.

Mijn enige eisen zijn:
- 5+ uur meegaan
- Linux draaien
- Minder dan 1000 euro

Dus die $100-laptop zou ook in aanmerking komen ;) Dus mocht er nog ergens een Xscale of VIA machine zijn die ook indrukwekkende prestaties haalt...

Ik zoek dus nog wat alternatieven.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
offtopic:
Wat voor vragen mensen wel niet stellen om 3 uur 's ochtends :P
Met iBooks heb ik geen ervaring, maar als je een laptopje koopt kan je het best kijken naar de cpu, welke de grootste energieslurper is. In dat geval zou ik gaan voor een pentium m, welke gewoon het zuinigst is.

De tijd dat de batterij meegaat hangt natuurlijk ook heel sterk af van wat je met je laptop doet. (Misschien kan het ook nog een idee zijn, hoewel die dingen best wel duur zijn, er een extra accu in te zetten.)

[ Voor 29% gewijzigd door DEVoTi0N op 09-04-2006 02:59 ]

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
DEVoTi0N schreef op zondag 09 april 2006 @ 02:58:
offtopic:
Wat voor vragen mensen wel niet stellen om 3 uur 's ochtends :P
offtopic:
Beetje aan het debuggen van een bekend opensource videoediting pakket, na een verjaardag...
Met iBooks heb ik geen ervaring, maar als je een laptopje koopt kan je het best kijken naar de cpu, welke de grootste energieslurper is. In dat geval zou ik gaan voor een pentium m, welke gewoon het zuinigst is.

De tijd dat de batterij meegaat hangt natuurlijk ook heel sterk af van wat je met je laptop doet. (Misschien kan het ook nog een idee zijn, hoewel die dingen best wel duur zijn, er een extra accu in te zetten.)
Het goedkoopste wat ik zelf had gezien was een Dell van 499 euro. Maar om daar dan weer een batterij of twee bij te kopen is misschien wat overdreven. Geef persoonlijk liever geld uit aan een goed systeem dan aan een eindige chemische reactie ;)

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Performance en weinig energieverbruik gaan nu eenmaal niet zo goed samen. Ik bedoel ook niet dat je batterij moet gaan lopen vervangen, maar vaak bieden laptop ook plaats aan een extra batterij.

Maar waar wil je je systeem voor gaan gebruiken, want anders kunnen wij je moeilijk advies geven.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Topicstarter
DEVoTi0N schreef op zondag 09 april 2006 @ 04:04:
Performance en weinig energieverbruik gaan nu eenmaal niet zo goed samen. Ik bedoel ook niet dat je batterij moet gaan lopen vervangen, maar vaak bieden laptop ook plaats aan een extra batterij.

Maar waar wil je je systeem voor gaan gebruiken, want anders kunnen wij je moeilijk advies geven.
Performance is geen issue. Het moet vim kunnen draaien en gcc/prolog, zou mooi zijn als Thunderbird en Firefox draaien, maar dat werkt ook over NX (soort citrix/vnc voor linux). Dus eigenlijk gewoon een lowend laptop met veel volhoudings vermogen.

(Mobiel werk ik momenteel op een Pentium I-100MHz laptop, en daar irriteert alleen het keyboard en de hoofdtelefoon uitgang me)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als het echt voornamelijk om de accuduur gaat zou je zelfs nog kunnen kijken naar een oude Toshiba Tecra (P2 reeks)
Die dingen houden het echt lang vol op de accu, 4 uur deden ze prima (en ik heb ze nooit met nieuwe accu onder handen gehad, die waren 2-3 jaar oud) dus als je daar een nieuwe accu bij doet + een extra accu (dus 2 accu's in het apparaat) dan moet een uurtje of 7 wel lukken :P

Wil je wat nieuwers dan is je beste keus waarschijnlijk een ibookje, eventueel met een extra accu.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Mijn centrino doet ook iets van 4 uur op de accu ofzo. Moet nowadays wel voor een ruggetje te vinden zijn

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:32
Mijn centrino (Travelmate 660) deed toen 'ie nieuw was zo'n 6 uur met een accu; inmiddels (2 jaar later) is dat anderhalf uur. Ik heb binnen ons bedrijf nog een paar van die dingen, maar die hangen altijd aan de stroom en daarvan is de accu bij elk van die laptops inmiddels al heel erg moe.

[ Voor 6% gewijzigd door StevenK op 09-04-2006 07:46 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
[propaganda modus]Ik heb zelf een apple ibook 12" aangeschaft (G4) omdat ik een laptop voor school nodig had waarbij ik dus ook nooit tussentijds kon laden.
Nu op school trek ik de 5-6 uur makkelijk als ik alleen maar textverwerk,

aangezien je toch alleen maar tekstverwerkt kan je het contrast hoog en de brightness laag zetten en dan heb je nog meer batterijtijd.
[/propaganda modus]

Alleen moet je goed kijken dat je er dus 1 met een G4/G5 processor hebt en niet 'perongeluk' de dual core intel want die lopen geloof ik minder lang op een accu

"Stilte, een gat in het geluid...."

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
StevenK schreef op zondag 09 april 2006 @ 07:04:
Mijn centrino (Travelmate 660) deed toen 'ie nieuw was zo'n 6 uur met een accu; inmiddels (2 jaar later) is dat anderhalf uur. Ik heb binnen ons bedrijf nog een paar van die dingen, maar die hangen altijd aan de stroom en daarvan is de accu bij elk van die laptops inmiddels al heel erg moe.
Ik ken het. Dacht dat Lion daar niet veel last van had. Blijkbaar dus wel.

Maar Targa heeft ook laptops met Turion cpu's. En daar kan een losse accu bij gehangen worden. Dus die gaan ook erg lang mee. En niet duur. De laptop onderdelen zelf worden ook voor Voodoo PC gebruik ( Behuizing/moederbord ) Dus qualiteid zal dan wel goed zijn.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:32
Astennu schreef op zondag 09 april 2006 @ 09:36:
[...]

Ik ken het. Dacht dat Lion daar niet veel last van had. Blijkbaar dus wel.
Niet veel is iets anders dan niet.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:16

Theo

moederbord

Skinkie schreef op zondag 09 april 2006 @ 02:51:.
M'n laatste Acer ging net een jaar meer, toen de batterij het begaf (5 minuten tijd over) .
wow, das lang op één accu, mijn laptop haalt maar een paar uur :p

Je zou ook kunnen kijken naar een 12" met twee accu's. Als de ene leeg is zet je de laptop in slaapstand en verwissel je de accu om vervolgens verder te gaan waar je bent gebleven. Dit kost je totaal misschien twee minuten, maar het maakt je zoektocht naar een laptop wel wat makkelijker.

Voor 800 euro heb je een Msi S260 laptop met een 4 cell accu (2 uur). Voor 200 euro kunm je makkelijk twee 8 cell accu's bijkopen zodat je totaal 10 uur op de accu's kan werken 8) Je kunt ook de 4 cell accu dan verkopen, zodat je nog steeds 8 uur kan werken...

[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 09-04-2006 13:12 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Een NX6125 [rml][ Ervaringen] HP NX6125[/rml]

met een onderklik batterrij erbij ;)
Afbeeldingslocatie: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/images/emea/pb993a_190x170.jpg

http://h10010.www1.hp.com...025-1694025-44217585.html
Dan ben je onder de 800 euro klaar :P

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:18
Wat dacht je van een Acer Travelmate 4652LMib of 4152LMi (deze laatste blijkt goedkoper volgens de pricewatch, in België is het echter net andersom) of een Lenovo 3000 C100 (niet in pricewatch, maar hier in België kost ie zo'n € 950.

Die zouden ongeveer 5 uur op batterijen lopen (afhankelijk van het gebruik)
Pagina: 1