Ik heb een MSI mobo (KT4 Ultra MS-6590) en volgens de handleiding zit daar een Promise SATA controller op. Nu had ik een 160 Gb SATA MAxtor schijf op de 1e controller zitten. Vandaag een 2e SATA erbij gekocht (300Gb Maxtor). Maar ik krijg deze niet herkend in de bios. Ook als ik deze alleen aansluit wordt ie niet herkend. Maar wat me opvalt is dat bij het scherm waarin norma,iter de schijf herkent moet worden er iets staat in de trand van SATA VIA VT8237 V2.31. Kortom VIA SATA controller/drivers lijkt mij. Ik krijg dit op geen mogelijkheid veranderd. Het drukken van F6 bij opstarten krijg ik niet te zien. DUs ook geen mogelijkheid deze drivers te uninstallen. Dit heeft ook nog niks met WinXP te maken want zover kom ik niet eens.
Hmm VIA KT400 chipset. Bepaalde VIA chipsets hebben een probleem waardoor ze S-ATA 300 schijven simpelweg niet herkennen. De oplossing is simpel: op de meeste schijven kan je een jumper verstellen waardoor ze exclusief in S-ATA 150 mode opereren en dan herkent de VIA controller ze wel 
Ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad: Admiral Freebee in "S-ATA schijf wordt niet herkend door Win..."
Mijn probleem was wel met een WD schijf maar ik denk dat hetzelfde opgaat voor andere S-ATA 300 schijven.
Ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad: Admiral Freebee in "S-ATA schijf wordt niet herkend door Win..."
Mijn probleem was wel met een WD schijf maar ik denk dat hetzelfde opgaat voor andere S-ATA 300 schijven.
[ Voor 13% gewijzigd door Admiral Freebee op 09-04-2006 00:32 ]
Heb trouwens eens op het mobo zelf gekeken. Daar staat wel een chip met VIA 8237 op. Dus het lijkt er toch op dat er een VIA controller op zit en geen Promise zoals in het boeje aangegeven staat.
Het betreft trouwens een MAXTOR DiamondMax 10 6V300F0 300Gb SATA schijf.
Het betreft trouwens een MAXTOR DiamondMax 10 6V300F0 300Gb SATA schijf.
De MSI KT4 Ultra maakt gebruik van een VIA VT8235 chipset voor o.a. de IDE controllers. Voor de derde IDE controller en de SATA controllers wordt een Promise PDC20376 gebruikt.
* Tatsu heeft een paar jaar terug dit bordje voor 20 euro van de HCC vandaan gehaald. Een leuk en uitgebreid bordje.
* Tatsu heeft een paar jaar terug dit bordje voor 20 euro van de HCC vandaan gehaald. Een leuk en uitgebreid bordje.
[ Voor 25% gewijzigd door Tatsu op 09-04-2006 03:44 ]
If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?
Zoals admiral freebee als heeft gezegt.
Zet de schijf in S-ATA 150 en hij zal als het goed is werken.
De oude controlers die toen zijn gebruikt kunnen gewoonweg niet overweg met S-ATA 300
Probeer het eens zou ik zeggen.
Zet de schijf in S-ATA 150 en hij zal als het goed is werken.
De oude controlers die toen zijn gebruikt kunnen gewoonweg niet overweg met S-ATA 300
Probeer het eens zou ik zeggen.
Ik heb het geprobeerd en nu werkt het inderdaad. Het enige dat raar is is dat er bij Maxtor niets over te vinden is over dit probleem.
Overigens wordt SATA door via VT8237 chip geregeld want dat staat er op de chip tussende twee SATA aansluitingen.
Overigens wordt SATA door via VT8237 chip geregeld want dat staat er op de chip tussende twee SATA aansluitingen.
Pagina: 1