Toon posts:

FTP Server van sommige computers niet benaderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een filezilla ftp server draaien op een xp machine.

Vanaf mijn ouders kan ik met mijn moeders laptop (win xp sp1) moeiteloos verbinding maken. Als ik vanuit hetzelfde netwerk met mijn laptop (win xp sp2) een poging doe krijg ik na het inlogscherm:
425 Can't open data connection.

Op beide laptops probeer ik via IE verbinding te maken.

Ook als ik de firewall op mijn laptop uitzet gaat het fout.

Via de commandline
ftp server.server.nl
en dan ls krijg ik wel gewoon de data te zien

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2006 23:29 ]

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-03 17:33
euhm... winxp heeft een ingebouwde firewall, die de data connectie tegenhoud. De data connectie word geopend vanaf de ftp server naar de cliënt op een willekeurige poort boven de 1024. Als je beetje snapt hoe een firewall werkt, dan snap je ook menteen dat tie deze 'vage' verbinding tegenhoud. daar istie immers voor. veel voorkomend probleem.

oplossing passieve ftp gebruiken. bij passieve ftp is het niet de server die het willekeurig poort nummer boven de 1024 bedenkt, maar de client. dus dan kan client keurig netjes deze poort optijd open zetten :Y) (simpel gezegt).

wat moet je doen op de ftp server?
- je moet bij de ftp server instellen dat passieve ftp is toegestaan. tegelijk bij deze instelling moet je ook een bepaalde poort range opgeven. verzin iets boven de 1024, bijv 6100 - 6120.
- vervolgens bij de firewall van de pc waarop de ftpserver draait deze poorten(dus 6100 - 6120) open zetten.

wat je doen op de client?
- bij voorkeur een echte ftp client gebruiken
- bij IE: ga naar menu extra > internet-opties > tabblad geavanceerd en scroll daar stukje naar beneden. zoek naar een optie waar pasieve ftp of iets degelijk in voor komt. zet hier vinkje in hokje ervoor. instellingen opslaan, IE ff afsluiten(alle vensters) en opnieuw proberen

als je ook de buren op je ftp servertje wil toelaten, vergeet dan niet dat in je router(speedtouch? linksys?) ook een firewall zit.

euhm... ben ik nix vergeten? 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Nickname55 op 08-04-2006 23:53 ]

Euhm... \n ...