Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

MoBo power connector 20<->24 pins

Pagina: 1
Acties:
  • 4.006 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Probleempje tegengekomen tijdens het inbouwen van een nieuw moederbord (ASUS P5P800 SE) in een al wat oudere kast.

De voeding van die kast zat er al in, en aangezien de kast zelf geen rib uit mijn lijf was, zal de voeding ook wel niet state of the art zijn, maar, hij heeft het altijd prima gedaan in de pentium 3 configuratie.

Nu wordt het een pentium 4.

De vierpins stekker voor de P4 zat er aan, dus ik dacht dat zit prima, maar nee hoor :( .

Tot mijn verbazing zit er op het moederbord een 24 pins connector en uit de voeding komt een 20 pins connector.

Ik heb natuurlijk eerst de zoekfunktie gebruikt op GoT, maar kwam toen alleen maar postings en artikelen tegen die mij connectors en pluggen willen laten herbedraden, da's te technisch voor me.

:? Mijn vraag is de volgende, (eigenlijk 2):

1. In een posting op GoT las ik dat je eigenlijk, ondanks het feit dat je een plug met 20 pinnetjes hebt, je die toch op de 24 pins connector kan steken, . . . en dat dat nog werkt ook. Begrijp ik dat verkeerd of is het inderdaad zo simpel? Als het zo simpel is, maakt het dan nog uit hoe ik de plug op de connector steek?

2. Als het inderdaad niet zo simpel is, zijn er dan connector "tussenstukjes" te krijgen die mijn 20 pins stekker naar een 24 pins omtoveren, zonder dat ik met een soldeerbout aan de slag moet?

Verwijderd

6€ bij www.gistron.com

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
2 euro bij mycom

1337

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-11 11:56
Verwijderd schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 21:32:
1. In een posting op GoT las ik dat je eigenlijk, ondanks het feit dat je een plug met 20 pinnetjes hebt, je die toch op de 24 pins connector kan steken, . . . en dat dat nog werkt ook. Begrijp ik dat verkeerd of is het inderdaad zo simpel? Als het zo simpel is, maakt het dan nog uit hoe ik de plug op de connector steek?

2. Als het inderdaad niet zo simpel is, zijn er dan connector "tussenstukjes" te krijgen die mijn 20 pins stekker naar een 24 pins omtoveren, zonder dat ik met een soldeerbout aan de slag moet?
1. Je zult de plug er maar op 1 manier in kúnnen steken, dus daar kan weinig fout gaan.

2. Jah, die zijn te krijgen. Heb ik zelf hier ook in mn kast :)

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-11 11:50
Het is inderdaad zo simpel. Alleen een 24 pins voeding geeft je wel een stabieler systeem, maar dat is alleen nodig als je ook echte dikke hardware hebt en wil gaan oc'en, anders is een 20 pins gewoon goed.

Verwijderd

Topicstarter
_/-\o_ Thanks guys !

Ga morgenochtend gelijk er mee verder.

De pc is van mijn oudste zoon, en die is niet van plan om er heel spannende dingen mee te gaan doen zoals overklokken, dus dat moet geen probleem zijn dan.

Over en sluiten maar ;).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik weet niet wat voor voeding je erin hebt hangen en wat voor systeem je hebt. Maar gezien je al aangaf dat het een goedkope kast had, zou het ook wel zo kunnen zijn dat het een wokkietokkie voeding is. Als je daar een p4 aanhangt die het nodige vraagt van de voeding kan zo'n ding het nog wel eens begeven (in het ergste geval zelfs totaal doorfikken en de hardware meenemen in zijn graf). Dus let daar ook even op :)

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:33
Terw_Dan heeft volledig gelijk :P
Ik heb het al verschillende keren gezegd in andere topics: die verloopsstukjes zijn zo goed als zinloos! Niet kopen dus :) Indien de voeding goed genoeg is, kan je die inderdaad gewoon gebruiken met het 24-pins mobo.

[ Voor 77% gewijzigd door D-Three op 08-04-2006 22:40 ]

• DEVoTi0N
Laagvliegerke schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 22:37:
Terw_Dan heeft volledig gelijk :P

[...]

Ik heb het al verschillende keren gezegd in andere topics: die verloopsstukjes zijn zo goed als zinloos! Niet kopen dus :) Indien de voeding goed genoeg is, kan je die inderdaad gewoon gebruiken met het 24-pins mobo.
In theorie zijn ze niet helemaal zinloos. (In de praktijk is het inderdaad meestal zo dat 20-pins voedingen gewoon poepvoedingen (*kusweexch*) zijn. (d.w.z. dat wanneer je er een drol tussen hangt deze ongeveer gelijke prestaties levert.)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

DEVoTi0N schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 22:43:
[...]

In theorie zijn ze niet helemaal zinloos. (In de praktijk is het inderdaad meestal zo dat 20-pins voedingen gewoon poepvoedingen (*kusweexch*) zijn. (d.w.z. dat wanneer je er een drol tussen hangt deze ongeveer gelijke prestaties levert.)
Niet alle 20 pins voedingen zijn waardeloos natuurlijk en ook niet alle 24 pins voedingen zijn goed (ik heb hier alleen maar 20 pins voedingen zo'n beetje en dat zijn echt geen verkeerde dingen).

Maar alle voltlijnen zitten op de voeding toch op 1 en hetzelfde punt bij elkaar, dus of je daar nu 1 kabel of 135623456 kabels uit laat komen, je blijft toch dat dat ene punt het zwakke stuk is. Is je voeding fundamenteel brakkig dan kun je splitten en converten wat je wilt, maar het blijft rotzooi.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:33
Mijn theorie zegt dat die dingen zinloos zijn :)
Er zijn trouwens heel erg goede 20 pins voedingen te krijgen van allerlei A-merken. Dus die vergelijking met "poepvoedingen" gaat niet helemaal op, vrees ik ;) Erger nog, er zijn zelfs 24-pins B-merk voedingen te verkrijgen :/

edit:
Terw_Dan was net iets sneller :P
Terw_Dan schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 22:57:
Maar alle voltlijnen zitten op de voeding toch op 1 en hetzelfde punt bij elkaar, dus of je daar nu 1 kabel of 135623456 kabels uit laat komen, je blijft toch dat dat ene punt het zwakke stuk is. Is je voeding fundamenteel brakkig dan kun je splitten en converten wat je wilt, maar het blijft rotzooi.
Inderdaad!

Het is namelijk zo dat men overgeschakeld is van 20-pins naar 24-pins om de hoge stromen van high-end systemen beter te verdelen. Bij hogere vermogens moet er meer stroom vloeien door bedrading en de connector waardoor er problemen kunnen ontstaan door onder andere de overgangsweerstand van de connector. De "oude" 20-pins connector was niet echt voorzien op de stroomslurpers van de toekomst. Dus heeft men voor de ATX 2.01 standaard 4 extra pinnen toegevoegd op de connector. Die 4 extra pinnen op de 24-pins connector zijn dus enkel maar een extra +12V, +5V, +3.3V en een ground lijn zodat de stroom beter verdeeld wordt.
Indien je dan op een 20-pins voeding een verloopstukje naar 24-pins aansluit, kan je de situatie enkel maar verergeren. Je zorgt namelijk voor meer overgangsweerstanden. En aangezien de voeding een 20-pins voeding is, doet dat verloopstukje gewoon geen drol.
Een verloopstukje zou enkel maar nuttig kunnen zijn indien je een slecht ontworpen moederbord hebt waarbij die 4 extra pinnen niet samen hangen met de ander voedingslijnen. Maar dan zou ik liever dat moederbord niet hebben ;)

[ Voor 83% gewijzigd door D-Three op 08-04-2006 23:17 ]

• DEVoTi0N
offtopic:
Laagvliegerke wijzigde dit bericht 01-04-2008 23:23 (3285%) > lol

Kom op, grapje moet kunnen toch. Die sweex voedingen van tegenwoordig zijn ook inderdaad ook meestal 24-pins (hoewel dat alleen voor de getalletjes is en in prestatie niets uitmaakt) en er zijn ook betere 20-pins voedingen. Maar wat je zelf al zegt, de 20-pins voedingen doen normaal gesproken gewoon onder voor hun 24-pins broer. En er worden gewoon geen dikke 20-pins voedingen gemaakt. (Er zijn inderdaad altijd uitzonderingen.)

[ Voor 3% gewijzigd door DEVoTi0N op 08-04-2006 23:38 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat ben ik dan niet echt met je eens. Er zijn zat dikke 20 pins voedingenn, maar er wordt helaas teveel bezuinigt hierop, waardoor je ze nog te weinig tegenkomt. Maar er zijn zat voedingen die behoorlijk wat aankunnen, die kun je dus ook makkelijk op een 24 pins mobo vrotten, omdat ze de load toch wel kunnen zonder problemen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Als je je boekje had gelezen stond t er ook wel in.

Asus vermeldt t namelijk. (moet je ff zoeken in je handleiding)

Er staat iets van: een normale 20-pins voeding voldoet ook, MITS deze 10A @ 12V (uit mn hoofd) kan leveren. Lichte wokkietokkievoedingen voldoen dus niet, een fatsoenlijke wel.

En idd zoals gezegd: Liever een goeie 20pins voeding dan een knakending met 24pins.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Een ding is zeker, van 20 naar 24 pins is compleet nutteloos, want het past en werkt gewoon.

Andersom is nutteloos als de 4 uitstekende pinnen niet in de weg zitten of neit losgemaakt kunnen worden...

Zie het zo: als je in frankrijk bent hebben ze een aarde pin in het stopcontact, als je stekker erin past is het goed, anders moet je een verloopje hebben ;)

• tommyNL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-07 13:28
ik heb zelf een 20 pins antec truepower 480 watt en ik krijg binnenkort een asus p5nsli met 24 pins aansluiting maar ik zie wel of ik zoon verloop stekkertje koop, volgens m'n broer kan je de extra 4 pins connector en gewoon naast bij instoppen. ik weet niet of dat zo is maar dat zie ik dan wel

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:31

Haan

dotnetter

tommyNL schreef op woensdag 27 december 2006 @ 12:00:
ik heb zelf een 20 pins antec truepower 480 watt en ik krijg binnenkort een asus p5nsli met 24 pins aansluiting maar ik zie wel of ik zoon verloop stekkertje koop, volgens m'n broer kan je de extra 4 pins connector en gewoon naast bij instoppen. ik weet niet of dat zo is maar dat zie ik dan wel
Ik hoop niet dat hij de 4-pins P4 stekker bedoelt, want dat kan je beter niet doen :X (heb dat @ work een keer gezien bij een pc die ter reparatie werd gebracht, mooie verkoolde kabels krijg je dan)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 12:41
A: je schopt een redelijk oud topic

B: je broer heeft ongelijk, of de 4 pin stekker past weet ik niet maar je moet het niet doen/proberen.
als je een 20 pin voeding op een 24 pin moederbord steekt blijven de 4 overgebleven gaten gewoon leeg.
je 4 pins kabel moet je ergens anders op je mobo insteken.

Verwijderd

Bedoel je de 4 pins stekker voor de CPU? Die mag/kan daar niet eens in ;)
Maar heeft ook geen nut want ik bouw al een jaar PC op me werk met 20 pins voedingen en soms een 24 pins mobo, nooit problemen mee gehad. Als je het toch graag wilt hebben kan ik je wel een gratis verloopstekker sturen (exclusief verzendkosten).

Edit: denk dat ie nu wel goed is gewaarschuwd over die 4 pins cpu stekker (3 post achter elkaar)?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2006 12:11 . Reden: typo :P ]

Verwijderd

kan je nou een 20 pins voeding gebruiken voor een moederbord die 24 pins vraagt dmv zo'n converter??

gewoon ja of nee

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2007 22:17 ]

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 11:13

Twarp

just grin...

Ja dus, mits een goede voeding heb ;)

Meh ...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 22:17:
kan je nou een 20 pins voeding gebruiken voor een moederbord die 24 pins vraagt dmv zo'n converter??

gewoon ja of nee
Zie de FAQ!

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.