Toon posts:

SATA hd wil niet booten

Pagina: 1
Acties:
  • 618 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

In de pc van mijn pa heb ik een tijdje geleden een SATA hd bij gezet. Op de oude IDE hd (13GB!!) stond winXP en op de SATA hd heb ik ook winXP gezet. Dus 2 bootable XP's, dit omdat mijn pa zo nog aan zijn oude data kon.

Nu gebruikt mijn pa XP op de oude schijf niet meer. Tevens is deze schijf enorm gaan piepen. Vandaar wilde ik die oude schijf er uit halen en dus meteen van de SATA te booten.

Maar nu wil mijn computer niet booten vanaf de SATA schijf :S

In de bios heb ik ingestald dat ie moet booten vanaf SCSI(dat klopt toch?), maar het booten lukt nog steeds niet.

Na een bios en SATA/Raid driver update werkt het nog steeds niet.

Nu ben ik in de repair functie van XP en daar dacht ik fixmbr en fixboot uit te voeren. Bij fixmbr krijg ik de volgende warschuwing:
"This computer appears to have a non-standard or invalid master boot record. FIXMBR may damage your partition table if you proceed. This could cause all the partitions on the current hd to become inaccessible. etc".
Voor fixboot ben ik ook huiverig.

Als dit mijn eigen pc was had ik het wel gedaan, maar hier staan de gegevens van mijn pa op die niet weg mogen. Backuppen is ook geen optie omdat hij alles ultra decentraal opslaat.

Nu is mijn vraag: Is fixmbr of fixboot de oplossing en kunnen mijn schijven dan ontoegankelijk worden?
Is er een andere manier om het op te lossen?

Ik maak overigens gebruik van een KM4M-V mobo (Via 8237 chipset) met onboard SATA aansluitingen waar nu 1 SATA schijf op is aangesloten.

Alvast bedankt voor jullie feedback,

Koen

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-02 12:36
Kun je niet selecteren in de BIOS dat ie gewoon boot vanaf SATA?

Verwijderd

Topicstarter
Mr.Inspire schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 18:53:
Kun je niet selecteren in de BIOS dat ie gewoon boot vanaf SATA?
Nee, enkel HD0 tm 6, CDROM, Veel usb dingen, LAN, LS120(geen id wat dat is), Zip drive en SCSI.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 18:57:
[...]

Nee, enkel HD0 tm 6, CDROM, Veel usb dingen, LAN, LS120(geen id wat dat is), Zip drive en SCSI.
Probeer eens HD0 HD1 of HD2, misschien dat ie dan wel boot.

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-01 21:26
je boot.ini file staat op de oude schijf daarom wil hij niet booten.. die zal je moeten aanpassen en op de nieuwe schijf zetten.

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-02 07:33
Volgensmij staat de mbr op de eerste hdd, welke jij hebt verwijderd. Nu zit je installatie dus zonder mbr. Ik denk dat je inderdaad je partities verkloot als je fixmbr uitvoert, omdat ik denk dat er nu geen ruimte is op de hd om het mbr weg te schrijven.

Verwijderd

Topicstarter
TWFpa2Vs schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 18:58:
je boot.ini file staat op de oude schijf daarom wil hij niet booten.. die zal je moeten aanpassen en op de nieuwe schijf zetten.
Dat klinkt erg logisch. Ik zal eens even kijken, kun je me misschien zeggen waar dat bestand precies staat?

Nog een vraagje, mijn SATA schijf was voorheen de D-schijf. Ik verwacht dat windows er straks automatisch de C-schijf van maakt, waardoor een hoop programma's niet meer werken. Is hier nog wat aan te doen?

En @Lamber, been there done that :)

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-01 21:26
je boot.ini file staat normaal gesproken gewoon op de c: schijf.. jah dat probleem zal heel goed kunnen maar zou kunnen verholpen worden door alle programma's er weer overheen te zetten. het beste zou je gwoon de data eraf kunnen halen en opnieuw te installeren dat werkt gewoon het mooist want dan heb je een frisse installatie zonder aanpassingen..

Verwijderd

Topicstarter
DEVoTi0N schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 19:00:
Volgensmij staat de mbr op de eerste hdd, welke jij hebt verwijderd. Nu zit je installatie dus zonder mbr. Ik denk dat je inderdaad je partities verkloot als je fixmbr uitvoert, omdat ik denk dat er nu geen ruimte is op de hd om het mbr weg te schrijven.
Ok, dat klopt denk ik wel, maar hoe is het op te lossen?

En format en dan alles er nieuw opzetten is idd de mooiste oplossing, maar daar kan ik bij mijn pa niet mee aankomen...

Verwijderd

Topicstarter
Heb de boot.ini nu op de andere schrijf staan en krijg tijdens het opstarten de volgende error: "NTLDR is missing".

Ik ben aan het googlen naar de oplossing, maar als iemand het zo weet, dan hoor ik het graag :)

Verwijderd

Eventjes ter info:
SCSI is sowiso fout. Daarvan moet je zeker niet booten voor een gewone SATA harde schijf.

Voor de rest: Vergeet het maar vrees ik. Je krijgt volgens mij van je leven geen MBR meer op die schijf zonder Windows te herïnstalleren. Wat je misschien wel kan doen is een andere schijf zoeken, daar een of andere kleine linux op zetten, en bv. met Grub (Of eender welke andere boot manager) telkens u Windows laten opstarten. Maarja, dat is natuurlijk foefelen zoals ze dat hier zeggen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Na het kopieeren van netdetect.com en NTLDR werkt het nu _/-\o_

Nooit geweten dat het verwisselen van een schijf zo veel problemen op kon leveren :?

edit: SCSI is idd fout ja. Ik had voor de zekerheid de volgende bootvolgorde: SCSI HD0 CDROM. Vandaar dat het dus werkt met SCSI :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2006 19:46 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Daarom is het met alles zo dat je vóóraf je altijd even moet inlezen in de materie. Onvoorbereid op problemen aan de slag gaan zorgt voor dit soort ellende.

Netdetect.com is een programma van Symantec en heeft niets van doen met het probleem. NTDLR is missing in de search had tientallen topics opgeleverd.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 19:50:
Daarom is het met alles zo dat je vóóraf je altijd even moet inlezen in de materie. Onvoorbereid op problemen aan de slag gaan zorgt voor dit soort ellende.

Netdetect.com is een programma van Symantec en heeft niets van doen met het probleem. NTDLR is missing in de search had tientallen topics opgeleverd.
Mijn probleem was te vaag om me in te lezen. Het booten vanaf de SATA werkte gewoon niet, dus ik wist niet waar ik moest zoeken. Toen ik de NTDLR error kreeg heb ik het zo met google kunnen oplossen....

En het was overigens niet netdetect.com maar NTdetect.com(mijn fout), wat dus zeker wel noodzakelijk is voor XP.
Pagina: 1