[Bios] Backup/Dump maken

Pagina: 1
Acties:
  • 742 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• schaap2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-01-2025
Hallo,

ik heb een cybercom laptop met deze specs:
Cybercom Vancouver 2010
PROCESSOR: amd athlon 64 bit 3000
GEHEUGEN: 512 mb ddr ram
HARDDISK: 40 GB
BEELDSCHERM: 15.4'' WXGA
VIDEOKAART: ATI RADEON 9700

En ik heb de bios eens geflashed naar een andere versie van een andere merk (er zijn meer merken met hetzelfde moederbord/behuizing)

Ik bedacht me later pas dat mijn garantie nu vervallen is. Probleem is dat Cybercom geen website heeft, en dat medion mij niet helpen kan (zij zeggen kijk op de site van medion, maar daar staat niks over cybercom)

Ik heb dus eindelijk iemand gevonden met dezelfde laptop, en die zou dus in theorie een dump kunnen maken.

Alleen de vraag is: Hoe maak je zo'n dump / backup?
Ik heb al gekeken met Winplash, maar volgensmij kan je dan alleen bestaande biossen (die je al als file hebt) backuppen.

Kunnen jullie mij helpen?
Er is spoed, want die man verkoopt de laptop!

Nu ben ik eindelijk iemand

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit kun je prima doen met uniflash. Die kan gewoon de inhoud van je huidige bios naar een biosfile schrijven. Eigenlijk kan ieder flashprog dat wel als het goed is, maar uniflash kan het zeker :)

• schaap2005
Ik krijg als ik hem opstart (versie 1.40) heel even een commandprompt te zien die weg floept.
Hij werkt dus niet bij.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

schaap2005 schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 17:55:
Ik krijg als ik hem opstart (versie 1.40) heel even een commandprompt te zien die weg floept.
Hij werkt dus niet bij.
hoe gebruik jij uniflash dan?

• schaap2005
Gewoon, uitpakken en runnen =)
Ga het zometeen in commandprompt runnen

• schaap2005
Nog steeds de melding:

Pci bus not responding

Het probleem bij Winplash is dat je persé een bestaand bios nodig hebt, om een backup te maken, ook al is die backup van jezelf.

[ Voor 58% gewijzigd door schaap2005 op 08-04-2006 18:08 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

schaap2005 schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 18:05:
Gewoon, uitpakken en runnen =)
Ga het zometeen in commandprompt runnen
juist... dat moet je dus niet doen (sowieso is flashprogs in windows draaien imho iets dat je niet moeten doen).
gewoon even een dosbootdiskje maken waar je uniflash op zet en gewoon booten naar dos (dus dat je alleen dos hebt en verder niets). Dan zul je zien dat je gewoon prima kunt werken met uniflash.

• schaap2005
Natuurlijk 8)7 dom

Het probleem is dat de man aan wie ik het vraag nou niet bepaald een expert is, dus hem een bootdisk laten maken en in dos laten werken is te ingewikkeld voor hem.

Hij woont te ver weg om even langs te komen, dus het moet anders
(bij voorkeur via windows)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

schaap2005 schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 18:11:
Natuurlijk 8)7 dom

Het probleem is dat de man aan wie ik het vraag nou niet bepaald een expert is, dus hem een bootdisk laten maken en in dos laten werken is te ingewikkeld voor hem.

Hij woont te ver weg om even langs te komen, dus het moet anders
(bij voorkeur via windows)
dat gaat je dus niet lukken via uniflash. Maar waarom niet via dos? Je maakt zelf een bootdisk aan met een autoexec.bat die uniflash opstart met de juiste parameters en gooit deze files in een zipje.
Enige dat die persoon hoeft te doen is deze uit te pakken op een diskette, pc te herstarten en even te wachten tot het systeem klaar is. Vervolgens weer gewoon booten naar windows en jouw dat bestandje te mailen.

je moet het imho niet moeilijker gaan maken dan dat het al is..

• schaap2005
Probleempje is:
De laptop heeft geen floppydrive, boot niet van usb, en een bootdisk maken vind hij te moeilijk.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

no offence, maar als het maken van een bootdisk al te moeilijk is zou ik hem zeker niet met zijn bios laten klooien (ook al hoeft hij er alleen maar een backup van te maken). Als ik het zo hoor heb ik niet het idee dat dat goed kan gaan.

Verder zou ik kijken naar dingen als externe USB floppydrives, bootcdtjes etc.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:49
zelf een kant en klare bootdisk in elkaar bouwen en die als ISO naar m toe sturen (zodat ie die kan fikken en mee kan booten)

Heb je nog wel t probleem waar je je bios naartoe wegschrijft, waarschijnlijk is z'n hdd ntfs en floppy is er dus niet, dus je zal ook DOS usb-stick drivers erbij moeten frutsen...

mjah denk dat t makkelijker is om met een externe FDD oid even langs te gaan bij die gast. Als je t te moeilijk maakt haakt ie mogelijk af, of gaat t fout..

maarre.. wat moet je met die bios? Als je notebook dood is binnen garantie, hoe wou je dan die bios terugflashen? (aangezien een notebook behalve problemen met hdd/ram eigenlijk in de meeste gevallen defect is als in: niets-meer-willen of geen beeld)

[ Voor 24% gewijzigd door DJSmiley op 09-04-2006 00:01 ]

• schaap2005
Probleem is, ik heb een barst in m'n scharnier, dus ik wil dat graag gerepareerd hebben, maar ik heb geen orgineel bios meer (nu heb ik er een van medion, want cybercom is tenminste powered by medion)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

schaap2005 schreef op zondag 09 april 2006 @ 12:48:
Probleem is, ik heb een barst in m'n scharnier, dus ik wil dat graag gerepareerd hebben, maar ik heb geen orgineel bios meer (nu heb ik er een van medion, want cybercom is tenminste powered by medion)
Maar goed... bartsen in scharnieren zijn meestal fabrieksfouten. Daarbij is het zo dat die fout er niet in komt doordat je er een andere bios op hebt staan. Het lijkt me dat het daarom toch niet zo'n probleem zal zijn?
Pagina: 1