Zoem uit onbaord lineout bij netwerkverkeer

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:44

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Het klinkt erg bekend in de oren: als je iets met je PC doet, dan hoor je de onboard lineout (of speaker out) zachtjes zoemen. Ik heb dat dus ook, en de zoem wordt vooral erger als er veel netwerkverkeer plaatsvindt (NIC is ook onboard). Bij 100% CPU verbruik is de zoem weg, maar een koetje ofzo is nou niet bepaald een charmante oplossing (eerder een duffe workaround, no offense verder richting DPC) ;)

Ik heb uiteraard wat onderzoek gedaan, en ben erachter gekomen dat het in elk geval niets uitmaakt welke output ik gebruik. Alle lineouts en speaker-outs en zelfs de front-audio hebben dit probleem. Ik kan de zoem wel wegkrijgen door het kabeltje van de front-audio eruit te trekken, maar dan geeft geen enkele output meer een signaal :? Ook het volume veranderen heeft geen effect op het volume van de zoem.

Ik begrijp niet waarom het front-audio kabeltje kennelijk verplicht is om uberhaupt iets te kunnen horen uit de rear-audio aansluitingen, maar zou het misschien aan het kabeltje kunnen liggen? Of moet ik het probleem elders oplossen?

Ohja, eerder had ik een Audigy2 ZS, maar die had precies hetzelfde probleem. Ook een zoem die bij netwerkvekeer erger wordt. Bovendien heeft die kaart een non-standaard frontpanel aansluiting, dus moest ik voor de koptelefoon elke keer achter m'n PC duiken.

/edit
Ohja, het gaat om een Gigabyte K8N Pro-SLI met (passief gekoelde!) nForce4 SLI chipset. Windows XP Pro x64, nieuwste drivers. Verdere specs zijn volgens mij niet zo relevant.

[ Voor 7% gewijzigd door _Thanatos_ op 08-04-2006 16:56 ]

日本!🎌

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 10:00
Zelfde probleem, alleen hij ging piepen in plaats van zoemen. Mijn ervaring is dat onbord chips er gewoon extra gevoelig voor zijn. Want heb het nog nooit gehad met Pci kaartjes.

Een oplossing heb ik nooit kunnen vinden.

[ Voor 28% gewijzigd door peeter123 op 08-04-2006 17:02 ]

28x 430Wp ZW Deye SUN-12K-SG04LP3-EU | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

check je aarde eens aan je kast.
leg eens een draadje van je kast naar de verwarming, meestel helpt dat wel

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:44

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
De aarde van m'n kast zou in principe goed moeten zijn, en een willekeurig kabeltje tussen kast en verwarming maakt niks uit. Aarde lijkt me dus in orde te zijn...

日本!🎌