Toon posts:

[PC] Video-editing systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 431 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben van plan een video-editing systeem samen te stellen, ik heb alleen geen idee wat deze zoal nodig heeft, wat ik wel weet, is dat er een redelijk goede processor in moet zitten, en ik zou ook graag een TV-in TV-out (composiet) in willen. Ook had ik gedacht aan een kleine kast, (ik weet het niet zeker, maar heet dit een barabone kast? of zit ik totaal verkeerd?) Het systeem word alleen gebruikt als hobby video editing, onboard geluidskaart is al genoeg, ook een DVD én CD brander moet erin zitten, zelf ben ik meer een gamer dus ik heb daar weinig verstand van, ik zou wel weer "dual-layer" willen bij de dvd brander.

De prijs het liefst onder de €1000 zonder randapperatuur, en heb al 250gb extern harde schijfruimte.

Hopelijk komt iemand met goede informatie, ik ben zelf ook al opzoek naar verschillende opties!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
offtopic:
Een barebone is een behuizing met een ingebouwd mobo.

Verwijderd

Topicstarter
DEVoTi0N schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 16:45:
offtopic:
Een barebone is een behuizing met een ingebouwd mobo.
Ok bedankt ;) , ik wist nog niks van barabones

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 16:38:
Hallo,

ik ben van plan een video-editing systeem samen te stellen, ik heb alleen geen idee wat deze zoal nodig heeft, wat ik wel weet, is dat er een redelijk goede processor in moet zitten, en ik zou ook graag een TV-in TV-out (composiet) in willen. Ook had ik gedacht aan een kleine kast, (ik weet het niet zeker, maar heet dit een barabone kast? of zit ik totaal verkeerd?) Het systeem word alleen gebruikt als hobby video editing, onboard geluidskaart is al genoeg, ook een DVD én CD brander moet erin zitten, zelf ben ik meer een gamer dus ik heb daar weinig verstand van, ik zou wel weer "dual-layer" willen bij de dvd brander.

De prijs het liefst onder de €1000 zonder randapperatuur, en heb al 250gb extern harde schijfruimte.

Hopelijk komt iemand met goede informatie, ik ben zelf ook al opzoek naar verschillende opties!
Ligt er een beetje aan wat je wilt gaan editen. Ga je veel effecten gebruiken? Of gewoon recht toe recht aan werk? Het simpele editen gaat al op een heel goedkoop systeem. Processorsnelheid is belangrijk als je veel moet renderen. En veel harddisk ruimte.
Al enig idee met welke software je gaat werken? Dat is ook makkelijk om te weten, dan kun je je systeem eventueel daar op aanpassen.
Ik zelf heb een barebone met een Sempron 2400+ cpu, 512mb geheugen en 120Gb Sata schijf waar Avid Xpress Pro op draait, dit systeempje gebruik ik om me te nemen als ik ergens een extern klusje heb. Gaat prima op dat ding.

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
Je kunt zoveel met deze eisen.....
Merk processor? PCI express of agp? Hoeveel geheugen? Is het alleen voor videobewerking? Grote schijven, kleine schijven? RAID? etc....

Wil je zoiets misschien?

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz HT 1MB S939 Box €303,00
Asus Videokaart AGP Radeon 9250 128MB DDR DVI/TV €38,50
Hauppauge WinTV-PVR-150 Stereo Retail €81,50
Kingston 2x1GB DDR SDRAM PC2700 CL2.5 €174,00
NEC DVD-/+/RAM ND-4550A 16x/16x/8x DL Bulk (zwart) €43,50
Samsung 200GB SATA300 8MB FDB, SP2004C €86,50
Shuttle Barebone SN95G5V2 nForce3 Ultra, SATA (zwart) €268,00

Verwijderd

Topicstarter
Het systeem is voor "gewoon recht toe recht aan werk", dus het gaat hier om familiefilmpjes enzo, software weet ik nog niet, kan verschillend zijn.
Je kunt zoveel met deze eisen.....
Merk processor? PCI express of agp? Hoeveel geheugen? Is het alleen voor videobewerking? Grote schijven, kleine schijven? RAID? etc....

Wil je zoiets misschien?

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz HT 1MB S939 Box €303,00
Asus Videokaart AGP Radeon 9250 128MB DDR DVI/TV €38,50
Hauppauge WinTV-PVR-150 Stereo Retail €81,50
Kingston 2x1GB DDR SDRAM PC2700 CL2.5 €174,00
NEC DVD-/+/RAM ND-4550A 16x/16x/8x DL Bulk (zwart) €43,50
Samsung 200GB SATA300 8MB FDB, SP2004C €86,50
Shuttle Barebone SN95G5V2 nForce3 Ultra, SATA (zwart) €268,00
Processor merk, ik heb de beste ervaringen met AMD qua gaming, maar ik denk niet dat het veel uitmaakt "AMD vs. Intel", behalve de prijs dan.
Ook pak ik het liefst PCI-e, maar ik denk alleen omdat AGP een beetje ouderwets wordt?
Hoeveelheid geheugen heb ik geen idee van, omdat ik niet weet hoeveel bij een video editing systeem zou moeten passen en qua schijven, ik heb al een 250GB, maar liefst nog eens rond de 250GB intern erbij willen.

Ook wat je hebt gekozen, prijs zelf is goed, ik heb wel ervaring met pc's in elkaar zetten, maar nog nooit een barabone kast in elkaar gezet. Is dit ook gewoon volgens de boekjes :)?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2006 17:09 ]

Verwijderd

Beetje off-topic, maar ik ben benieuwd hoe jij 'barabone' uitspreekt >:)

(het is barebone, met een e)

Maarreh, qua video-editing, ik neem aan dat je dat digitaal doet en dan is zo'n TV kaart overbodig. Of je moet oude VHS banden ofzo willen bewerken, maar dan kan je beter een extern kastje nemen van bv. Canopus. Dan krijg je in ieder geval geen problemen met video-audio sync.
Verder zou ik liefst een dualcore processor hebben en zo'n 1 GB intern geheugen.
Qua harddisk moet je nagaan hoeveel materiaal je tegelijk wilt bewerken. 60 minuten DV is ongeveer 13 GB.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2006 17:32 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

@Varis
als je toch bezig bent kun je beter gelijk 2GB in je bak gooien. Ik heb vaker met 1GB wat zitten klooien met video en had zelf net altijd het idee net wat tekort te komen. 2GB lijkt me wat dat betreft dus ideaal.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 17:38:
@Varis
als je toch bezig bent kun je beter gelijk 2GB in je bak gooien. Ik heb vaker met 1GB wat zitten klooien met video en had zelf net altijd het idee net wat tekort te komen. 2GB lijkt me wat dat betreft dus ideaal.
Dat is waar, maar TS heeft een beperkt budget.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 17:38:
@Varis
1 GB is te doen hoor, vooral voor rechttoerechtaan werk. Maar als je toch bezig bent is 2GB natuurlijk wel lekker.
Zoals Varis al zei is zo'n kastje (transcoder) wel erg handig. Kun je gebruiken om analoog naar digitaal (via Firewire) en andersom om te zetten. Ook goed te gebruiken als je bijv. een tv wilt gebruiken als preview monitor, zodat je kunt zien of het er op tv ook een beetje uitziet (kleur etc). Canopus heeft die dingen en Datavideo ook. Zelf heb ik een Datavideo en die werkt prima.
Ik weet niet wat voor cam je hebt, maar sommige cams willen nog weleens als een transcoder werken.

Verwijderd

Topicstarter
Sja barebone.. daar kwam ik al achter ;)

maar, ik wil de tv-kabel, aansluiten aan de computer, zodat ik tv ontvangst heb. Ook wil ik dat de computer aan de tv is aangesloten, zodat ik bijv. films vanuit de HD van de computer kan bekijken met een goede kwaliteit en ook wil ik wel eens een oude VHS band op DVD zetten. Maar dual-core, heeft dat veel voordeel met video-editing?

Oja, ik koop ook bijna alleen bij azerty, dus het liefst zou ik willen dat iemand een systeempje samen kan stellen met producten die bij azerty te koop zijn :)

en nog een vraag: Is mATX ook een optie voor kleinere computer kastjes?

Verwijderd

Tja, dual core is een luxe. Als je een een editing programma gebruikt wat meerdere threads ondersteunt, kun je met DC je renderingtijd en transcoding tijd soms bijna halveren.

Verwijderd

Topicstarter
Sja, ik heb nog eens gekeken naar de prijzen van de processors, de langzaamste dualcore is net ietsjes duurder dan de duurste single core.

Ik heb nu zelf iets in elkaar gezet:

# Shuttle SN25P € 391,-
# AMD Athlon 64 X2 Manchester 4200+, Socket 939, Boxed € 360,-
# Asus EAX1300 /TD 128 MB, DDR, PCI Express x16 € 62,-
# Hauppauge WinTV PVR 150 € 80,-
# Kingston KVR400X64C3AK2/2G DDR SDRAM, 2 GB, PC3200, 400 MHz, Matched pair (2x 1 GB) € 163,99
# NEC ND-4570 16 x, 8 x, 16 x, Zwart, OEM € 40,-
# Maxtor DiamondMax Plus 10 250 GB, 7.200 rpm, 16 MB, SATA/300 € 82,-
------------------- Totaal: € 1106,- ------------------------

gaat dit werken, en zit er hier een overkill bij, bijvoorbeeld de processor of het geheugen, zodat het bedrag wat lager kan.

edit vanwege miss plaatsgebrek van barebone, en omdat het duurder is:
# Antec TX1088AMG 480 Watt, Metaal grijs € 116,-
# Asus A8N-E € 87,-
# AMD Athlon 64 X2 Manchester 4200+, Socket 939, Boxed € 360,-
# Asus EAX1300 /TD 128 MB, DDR, PCI Express x16 € 62,-
# Hauppauge WinTV PVR 150 € 80,-
# Kingston KVR400X64C3AK2/2G DDR SDRAM, 2 GB, PC3200, 400 MHz, Matched pair (2x 1 GB) € 163,99
# NEC ND-4570 16 x, 8 x, 16 x, Zwart, OEM € 40,-
# Maxtor DiamondMax Plus 10 250 GB, 7.200 rpm, 16 MB, SATA/300 € 82,-
------------------- totaal: € 991,- ---------------------

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2006 18:48 ]

Pagina: 1