Wat is de echte deadline van het storten van je salaris?

Pagina: 1
Acties:
  • 912 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147672

Topicstarter
Hello,

Ik werk dus in een computer winkel als computer technieker.

Ondertussen is het nu al de 8ste van de maand & is nog altijd mijn geld niet gestord, tot groot ongenoegen van ik & mijn collega's.
Dit is dus elke maand het zelfde verhaaltje & ik begin dit stillaan wat beu te worden.

Hoe kan ik dit het best aanpakken? Agressieve manier of vriendelijke manier? Ik wil natuurlijk niet ontslaan worden hé, maar dat is nu al 2 jaar, elke maand, dat mijn baas, op z'n minimum de 9ste & als maximum de 15 betaalt, in die periode dus.

Is dit eigenlijk wel wettelijk?
Legaal? Kbedoel, zo laat mijn salaris overschrijven, geven een heleboel problemen; op het eind/begin van de maand, amper rond kunnen komen, zuinig zijn op eten, niks overbodigs kopen, uitgaan. Huur van appartament.... etc...

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Zijn er aanwijsbare financiele problemen dat het aannemelijk is dat je salaris later komt?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gunner schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 16:29:
Zijn er aanwijsbare financiele problemen dat het aannemelijk is dat je salaris later komt?
Nee, aan geen kanten, mijn baas, heeft overlaatst nog een nieuwe auto gekocht van een paar miljoen waarschijnlijk. We hebben 4 bedrijfswagens, hij bouwt een volledig nieuwe DURE villa. Ze gaan om de maand op reis. Hij heeft altijd een paar duizend euro's op zak.

Dus nee, ik denk niet dat er financiele problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Een auto van een paar miljoen? :?

Maar gezien deze informatie is het gewoon een schrale aap (pardon my HK reactie)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gunner schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 16:36:
Een auto van een paar miljoen? :?

Maar gezien deze informatie is het gewoon een schrale aap (pardon my HK reactie)
Een paar miljoen, bedoel ik nog in Belgische Franken :)

Enja, ik vind dat ook, mijn collega's ook, maar ze hebben gewoon het lef & de moed niet voor er iets tegen te zeggen, ik wel, maar ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-05 14:41
Vraag hem gewoon waarom het zo laat overgeschreven wordt ?

Misschien is er een reden, en weet hij niet beter.
Daarna kun je bepalen hoe je daar op gaat reageren.

[ Voor 50% gewijzigd door Hoyden op 08-04-2006 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SandeR schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 16:44:
Vraag hem gewoon waarom het zo laat overgeschreven wordt ?

Misschien is er een reden, en weet hij niet beter.
Daarna kun je bepalen hoe je daar op gaat reageren.
Kijk, ik heb die vraag, maanden-lang gevraagd, keer voor keer, en altijd het zelfde "Ik stort het geld binnenkort"
Mijn antwoord is gewoon, "ok, bedankt, kan ik een voorschot krijgen?"

Wat wel leuk is, dat ik gemakkelijk geld kan lenen van hem, gezien hij 't wel doorheeft dat hij zo laat betaalt & ik in de problemen zit.
Wat ik me dan afvraag, waarom stort hij 't dan niet vroeger als hij 't doorheeft dat ik een financieel probleem heb 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je geld bij hem gaat lenen, stel jij je dan niet mega-afhankelijk op?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zwerver schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 16:55:
Als je geld bij hem gaat lenen, stel jij je dan niet mega-afhankelijk op?
Ja, dat weet ik, maar vanwaar moet ik mijn geld anders vandaan halen? Via de bank niet, op mijn ouders moet ik ook niet al te veel rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Anoniem: 147672 schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 16:27:
Hello,

Ik werk dus in een computer winkel als computer technieker.

Ondertussen is het nu al de 8ste van de maand & is nog altijd mijn geld niet gestord, tot groot ongenoegen van ik & mijn collega's.
Dit is dus elke maand het zelfde verhaaltje & ik begin dit stillaan wat beu te worden.

Hoe kan ik dit het best aanpakken? Agressieve manier of vriendelijke manier? Ik wil natuurlijk niet ontslaan worden hé, maar dat is nu al 2 jaar, elke maand, dat mijn baas, op z'n minimum de 9ste & als maximum de 15 betaalt, in die periode dus.

Is dit eigenlijk wel wettelijk?
Legaal? Kbedoel, zo laat mijn salaris overschrijven, geven een heleboel problemen; op het eind/begin van de maand, amper rond kunnen komen, zuinig zijn op eten, niks overbodigs kopen, uitgaan. Huur van appartament.... etc...

Alvast bedankt :)
Ik snap je probleem niet. Of beter gezegd, ik zie geen probleem.

Je krijgt elke maand geld en ook elke maand ongeveer rond dezelfde tijd. (Tussen de 9e en de 15e geef je aan.) Zolang je baas dat structureel elke maand doet, dan krijg jij toch gewoon waar je recht op hebt? Op die manier zit er toch tussen elk salaris ongeveer 1 maand? Als je dan aan het eind van je salaris nog tijd over hebt, dan heb je toch echt teveel uitgegeven.

Het zou pas een probleem worden als je baas de ene maand je salaris op de 2e uitbetaald en de maand daarna ineens op de 18e. Dat je dan in de problemen zou kunnen komen, is begrijpelijk. Maar zolang er tussen de betalingen ongeveer 1 maand zit, klopt het gewoon.

Hoe het wettelijk precies zit in België, weet ik niet. Bij mij (Nederland) is de salarisbetaling geregeld in de CAO, ik krijg trouwens ook per 4 weken betaald. Als het niet geregeld is in een CAO, dan kun je hier zelf afsrpaken over maken in je arbeidsovereenkomst. Mijn baas doet het erg netjes, ik weet nu gewoon al zeker dat ik komende donderdagmiddag mijn salaris op mijn bankrekening heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:18
Ik vroeg me inderdaad ook net af wat überhaupt het probleem is.

Je krijgt toch gewoon elke maand rond dezelfde periode betaald? Dan is er toch niets aan de hand. Het is niet zo dat je het salaris van maart al op 1 april op je rekening hebt staan...

En ja, bij iedereen gaan bepaalde (grote) uigavens er iedere maand op een bepaald moment vanaf, maar daar moet je je zelf gewoon voor indekken.

Geef 1 of 2 maanden iets minder uit, en je hebt op het moment dat die uitgaves komen genoeg geld op je rekening. Puur een kwestie van goed met je geld omgaan... Het gaat er toch vanaf, dus of dat nu betaald wordt met het nieuwe salaris of dat van een maand daarvoor, dat maakt toch helemaal niets uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:19

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik snap ook niet dat je als reden gebruikt: niet overbodige dingen kunnen kopen, als je je loon niet elke keer de 1e van de maand krijgt, maar iets van de 12e. Er zit dan idd dezelfde tijd tussen het loon krijgen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Je krijgt iedere maand je geld, en dat is gewoon netjes denk ik.

Ik krijg elke maand rond de 25e mijn loon (bijna een maand later dus.)
Eind Maart krijg ik het loon van April.

Tja, de eerste maand is dat ff wennen maar voor de rest werkt het goed.

----------------------
Als je nou de ene keer op de 3e krijgt, de tweede keer ook op de 3e, en dan de derde keer op de 20e, dan klopt er iets niet.

[ Voor 24% gewijzigd door endless op 08-04-2006 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

drooger schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 17:03:
Ik snap ook niet dat je als reden gebruikt: niet overbodige dingen kunnen kopen, als je je loon niet elke keer de 1e van de maand krijgt, maar iets van de 12e. Er zit dan idd dezelfde tijd tussen het loon krijgen.
Ja idd. Chronisch te laat is ook op tijd :+

Wees blij man, wij hebben ons geld al op gekregen rond die datum :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 21:16
De deadline is makkelijk: uiterlijk de dag na afloop van de periode waarop het salaris betrekking heeft. En als administratieve redenen zijn waarom het exacte salaris niet bepaald kan worden (bijvoorbeeld uitbetaling per gewerkt uur) dan heeft de werknemer recht op een voorschot, wederom uiterlijk op de dag na afloop van de periode. (zie BW 7:623 / 624. 625 voor de boeteregeling)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

StevenK schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 22:08:
De deadline is makkelijk: uiterlijk de dag na afloop van de periode waarop het salaris betrekking heeft. En als administratieve redenen zijn waarom het exacte salaris niet bepaald kan worden (bijvoorbeeld uitbetaling per gewerkt uur) dan heeft de werknemer recht op een voorschot, wederom uiterlijk op de dag na afloop van de periode. (zie BW 7:623 / 624. 625 voor de boeteregeling)
De TS is een Belg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Goede morgen :( 'Technieker' had genoeg indicatie moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173042

Anoniem: 147672 schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 16:35:
[...]

Nee, aan geen kanten, mijn baas, heeft overlaatst nog een nieuwe auto gekocht van een paar miljoen waarschijnlijk. We hebben 4 bedrijfswagens, hij bouwt een volledig nieuwe DURE villa. Ze gaan om de maand op reis. Hij heeft altijd een paar duizend euro's op zak.

Dus nee, ik denk niet dat er financiele problemen zijn.
Het bouwen van een dure villa en veel op reis gaan etc. is geen garantie dat er geen financiële problemen zijn. Misschien laat hij andere rekeningen wel liggen en op deze manier heeft hij nog wat financiële ruimte om de andere dingen te betalen.

Of het legaal is dat je baas op een bepaalde tijd betaalt zou je eventueel na kunnen gaan bij een jurist (rechtsbijstand) of bij een vakbond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Het is normaal dat er tussen gewerkte periode en uitbetaling enkele weken zit.
Gegevens moeten worden verwerkt, worden gecontroleerd en vervolgens nog worden overgemaakt, sommige banken houden graag even geld vast voordat ze het overmaken/storten.

Ik zie geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Iblies schreef op zondag 09 april 2006 @ 15:36:
Het is normaal dat er tussen gewerkte periode en uitbetaling enkele weken zit.
In België misschien, in Nederland zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wat staat er in je contract over?

Ikzelf werk ook in een PC winkel en krijg mijn salaris ook op de 11e/12e. En gewoon netjes iedere maand. Dit vanwege het feit dat ik part-timer ben.
Maar wat is nou het probleem dat je het iedere maand pas op de 13e krijgt :?
Als je het maar iedere maand krijgt lijkt het me echt geeeen enkel probleem.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik zie ook geen probleem.. Het komt elke maand rond dezelfde periode, als jij je daar op instelt is er niets aan de hand.

Toen ik tijdens mijn studie een bijbaan had kreeg ik ook pas een maand later mijn loon. Nu ik een vast aantal uren werk weet mijn werkgever wat ik verdien dus krijg ik het altijd rond de 25e van dezelfde maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Als je baas zo rijk is, waarom heeft hij dan geen administratiekantoor die deze zaken voor hem regelt? "Ik maak het zo over" klinkt een beetje kneuterig dat de baas van een bedrijf met een aantal werknemers en bedrijfsauto's het zelf moet doen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Er was hier eens een topic over. In NL was het geloof ik zo dat het salaris niet later dan na afloop van de periode (maand) overgeboekt moet zijn. Voor info over boetes in NL zie o.a. http://www.arbeidsrechter.nl/h/h415.htm
Te late loonbetaling

Een werknemer die zijn loon te laat ontvangt, kan zijn werkgever de wettelijke verhoging en de wettelijke rente in rekening brengen.

Tijdstip van betaling
Uit artikel 7: 623 BW volgt dat de werkgever verplicht is het loon te betalen na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend. Op grond van deze bepaling moet bijvoorbeeld het loon over de maand januari 2006 uiterlijk op 1 februari 2006 aan de werknemer betaald zijn. Heeft de werknemer niet op deze dag zijn loon ontvangen, dan is de werkgever in verzuim.

Vertragingsrente
De werknemer die te laat zijn loon ontvangt, kan zijn werkgever aanspreken op betaling van de vertragingsrente. De verplichting tot betaling van de wettelijke vertragingsrente gaat in op de derde werkdag na de dag waarop de werknemer het loon had moeten ontvangen.

Deze vertragingsrente kan snel oplopen. De wettelijke verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag vijf procent en voor elke volgende dag een procent.
Er is wel een maximum gesteld aan de vertragingsrente. De rente kan niet hoger zijn dan de helft van het loon dat de werkgever verschuldigd is.

Voorbeeld
Een werknemer werkt bij een grafisch bedrijf en het bedrijf is een maand te laat met het betalen van het loon. De wettelijke verhoging bedraagt over de 4e tot en met de 8e dag 5% per werkdag. In totaal komt dit neer op 25%. Als we uitgaan van een maand met 21 werkdagen, dan bedraagt de wettelijke verhoging over de 9e tot 21e werkdag 13%. In totaal moet de werkgever als sanctie voor het te laat betalen 38% van het loon bijbetalen.

Wettelijke rente
Naast de vertragingsrente heeft de werknemer bij een te late loonbetaling aanspraak op een vergoeding van de wettelijke rente. De werknemer hoeft de wettelijke rente niet aan te zeggen, omdat de werkgever al in verzuim is op het moment dat hij het loon te laat betaalt. De wettelijke rente bedraagt circa 6%.

[ Voor 83% gewijzigd door Microkid op 09-04-2006 16:00 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147873

Ik kreeg mijn salaris soms wel eens op de 21ste van de volgende maand. Nu heb ik het gewoon zo geregeld dat ik op de tweede werkdag van de maand uitbetaald krijg. Gewoon met je baas overleggen, zeggen dan je je loon graag eerder wil ontvangen. Via een goed gesprek isveel mogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Microkid schreef op zondag 09 april 2006 @ 15:52:
Er was hier eens een topic over. In NL was het geloof ik zo dat het salaris niet later dan na afloop van de periode (maand) overgeboekt moet zijn.
De uiterste wettelijke betaaldatum is de dag na afloop van de periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Nee,
je hebt volgens de wet minimaal een week en maximaal een maand de tijd om uit te betalen BW 7:623 , en daar kan nog van worden afgeweken.

Intermediar heeft er ook nog een half artikel over http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=69892

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Iblies schreef op zondag 09 april 2006 @ 16:35:
Nee,
je hebt volgens de wet minimaal een week en maximaal een maand de tijd om uit te betalen BW 7:623 , en daar kan nog van worden afgeweken.
De officiële betaaldatum is de dag na afloop van de periode waarop het loon betrekking heeft; in dat artikel staat dat de periode niet korter dan een week en niet langer dan een maand mag zijn.
De boete voor de werkgever begint echter pas de derde werkdag na die dag te lopen, waardoor het effectief bijna een week is.

[ Voor 22% gewijzigd door StevenK op 09-04-2006 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
:?

Waar lees je dat;
artikel 7:623.1 ,
1. De werkgever is verplicht het in geld naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen telkens na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, met dien verstande dat het tijdvak voor voldoening niet korter is dan één week en niet langer is dan één maand.
De wet ontslaat zelfs de werkgever van zijn plicht om een dag na de gewerkte periode het geld in handen te hebben voor zeurende werknemers. Hij krijgt minimaal de week de tijd om alles te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Zo staat 't uitgelegd in 't arbeidsrechtboek waar ik me al een paar dagen in aan het begraven ben.

Maar nu raak ik ff aan het twijfelen; ik pak er ff wat andere literatuur bij.

eerste edit:

hier: http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=69892 staat dezelfde uitleg.

en hier http://www.arbeidsrechter.nl/h/h414.htm#4142 kun je lezen dat de door jouw aangehaalde termijnen erop slaan dat niet vaker dan één keer per week en niet minder vaak dan één keer per maand betaald mag worden.

Ik hou het er dus op dat het loon verschuldigd is direct na afloop van de periode waarop dat loon betrekking heeft.

[ Voor 45% gewijzigd door StevenK op 09-04-2006 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132833

In Nederland komt je poen over het algemeen rond de 25e binnen, van de betreffende maand.

Als je baas (steeds) pas later dan een maand betaalt, is hij in overtreding.
Je kan zelfs zijn failliesement aanvragen in dat geval! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 132833 op 23-04-2006 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Eigenlijk zou de 15e in de maand waarover het gaat het meest eerlijk zijn. Zowel de werkgever als de werknemer hebben moeten dan evenveel dagen op geld/arbeid wachten.

Wanneer er overwerk en zo berekend moet worden kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar wanneer je salaris iedere maand hetzelfde is lijkt het me toch wel zo netjes om voor het eind van de maand betaald te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-05 13:53
Van vacature.com, de Belgische regels:

Ligt de datum waarop het loon wordt uitbetaald vast of mag dat variëren?
Print
31 maart 2005

"Moet men het dulden dat men verschillende keren zijn loon te laat krijgt? Mag dat zo maar? Ik ben bediende en werd dit jaar reeds tweemaal te laat betaald. De eerste keer op de 10 de van de maand en de tweede keer op de 18 de van de maand. Dus respectievelijk 10 en 18 dagen na de verstreken maand."

ANTWOORD

Volgens de algemene regel moet het loon uitbetaald worden op gezette tijdstippen, tenminste 2 maal per maand met een tussenperiode van maximum 16 dagen. Bovendien moet één van deze betalingen de definitieve betaling voor die maand uitmaken. Het precieze tijdstip waarop het loon betaald wordt, is eveneens wettelijk geregeld.

Het staat de werkgever in geen geval vrij om naar willekeur te bepalen wanneer de lonen betaald zullen worden. Hij moet zich houden aan enkele spelregels:

* Ofwel werd het tijdstip van betaling geregeld door een CAO of staat het vermeld in het arbeidsreglement. In dit laatste geval geldt als uiterste betalingsdatum de 7e werkdag na de arbeidsperiode waarop de betaling betrekking heeft.
* Wanneer de betaling niet vastgelegd is bij CAO of arbeidsreglement, dan gebeurt deze uiterlijk de 4e werkdag na de arbeidsperiode waarover de betaling gebeurt.
* Er zijn wel een aantal uitzonderingen:
- het loon van bedienden: dit moet tenminste om de maand worden betaald;
- het commissieloon van handelsvertegenwoordigers;
- het commissieloon van andere werknemers: tenminste om de 3 maanden;
- aandelen in de winst en andere gelijksoortige prestaties: volgens akkoord tussen de partijen of het arbeidsreglement.
* Opmerking: een beslissing, genomen in het paritair comité en algemeen verbindend verklaard door de Koning, kan afwijken van de hierboven toegelichte regels.
* Bij uitdiensttreding gebeurt de betaling onmiddellijk en uiterlijk op de 1ste betaaldag die volgt op de datum waarop de dienstbetrekking eindigt.

De niet-naleving van deze regels wordt strafrechtelijk gesanctioneerd.

De voorziene sancties zijn:

* een gevangenisstraf van 8 dagen tot één maand
* en/of een geldboete van 26 tot 500 euro (x 5)

Ik vermoed dus dat je bediende bent, en dus is de regel "om de maand".

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik krijg rond de 25ste het salaris van de huidige maand. Dus op 25 maart bijv. het salaris van maart.

:/

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le0032
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02-2023
Ik begrijp de TS wel hoor, je weet dan ten minste waar je op kan rekenen. Ikzelf heb in het verleden ditzelfde meegemaakt met een werkgever en heb dit in een gesprek gewoon netjes aangegeven en toen is het elke keer precies, of zelfs eerder ivm weekend, overgemaakt. Het is niet dat ik het nodig heb maar ik wil gewoon zekerheid/duidelijkheid. Nu werk ik bij een werkgever waar ik het altijd op de 25e krijg of eerder ivm weekend nooit later in ieder geval.
Pagina: 1