[Performance] Nforce 2 of KT600

Pagina: 1
Acties:

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bij het opruimen van m'n garage kwam ik zojuist een redelijk recent Nforce 2 bordje tegen. Op dit moment heb ik een XP2000+ op een Asus A7V600-X. Het Nforce bord is een A7N8X-VM, dus met video onboard. Wat is er in de praktijk sneller, en scheel het uberhaupt iets?

Ik heb hiernaar gezocht via google en ook hier op GoT in o.a. de Faq, maar niet echt iets kunnen vinden waar ik wat aan had, vandaar dit topic..

Alvast bedankt!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:12
enkele procenten, maar miss is zo'n klein moederbordje wel handig...

• Timmert
  • Niet online
Ja.. Plus dat er al een aardige videokaart op zit.. Ik game toch nevernooit :)

• Boeie
  • Laatst online: 01-04 10:49
Mijn persoonlijke ervaring is dat Nforce gewoon beter draait dan VIA chipsets.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De nForce2 chipset heeft ondersteuning voor Dual Channel. Bij een Athlon XP haal je er niet veel prestatiewinst mee omdat die toch niet zo afhankelijk is van de geheugenbandbreedte maar het kan toch een klein beetje schelen.

Voordeel van de KT600 chipset is dan weer dat hij twee S-ATA aansluitingen heeft, ik weet niet of je dat belangrijk vindt.

Conclusie: vergelijk de specificaties van beide moederborden en hou in gedachten dat de prestatiewinst van het nForce 2 bordje niet al te groot zal zijn. Maximum enkele procenten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je het bord toch al in je bezit hebt, waarom ga je niet gewoon een weekje erop proefdraaien en benchmarken enzo? Daar ben je toch Tweaker voor? 8)7
Admiral Freebee schreef op zondag 09 april 2006 @ 00:05:
De nForce2 chipset heeft ondersteuning voor Dual Channel. Bij een Athlon XP haal je er niet veel prestatiewinst mee omdat die toch niet zo afhankelijk is van de geheugenbandbreedte maar het kan toch een klein beetje schelen.
Correct, echter je vergeet hier een punt: de AGP slot is ook gekoppeld aan de tweede geheugencontroller. Grofweg gezegd kun je zo stellen dat de CPU gebruik kan maken van de ene geheugencontroller en de AGP slot tegelijkertijd van de andere geheugencontroller (uiteraard kunnen ze de beide geheugencontrollers delen, maar you got the point?). Zie ook PMG FAQ » nForce2 Dual Channel en synchroniteit :)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 09-04-2006 14:44 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik wist dat de nForce 2 chipset gebruik maakt van twee geheugencontrollers wat bepaalde voordelen biedt bij het mixen van geheugenreepjes in DC mode maar dat er eentje direct gekoppeld was aan de AGP bus wist ik niet. Ik vrees echter dat de TS daar niet veel mee is aangezien hij aangeeft nooit te gamen :)

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 20:35

Bene

list incomprehension

Lees eerst even het boekje van die A7N8X-vm door. Ik kan mij herinneren dat er wat stekeligheden met geheugen was op dat apparaat. Tevens kun je helemaal niets instellen in bios aan timings etc. Volkomen tweakloos (dus dood in mijn ogen :) )
Pagina: 1