[BBG Mei] Workstation -> 3D Workstation

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Over drie weken wordt het weer tijd voor een nieuwe best buy guide op de Tweakers.net frontpage, en ditmaal is het mijn bedoeling om niet meer een 'generieke' workstationconfiguratie te bouwen, maar iets specifieks. Voor de eerste specifieke workstationconfiguratie dacht ik aan een workstation voor 3d-modeling, maar aangezien ik weinig ervaring daarmee kan ik denk ik wel wat help gebruiken :).

Wat moet er veranderd worden t.o.v. de workstation van de vorige guide?

1. Een andere videokaart; lijkt me duidelijk, maar welke? Of hangt dit wellicht al teveel af van welke specifieke applicatie gebruikt gaat worden?
2. Andere beeldschermen?
3. Verder?

Voor de volledigheid, de configuratie van de vorige workstation:

ProductPrijs
ProcessorAMD Athlon 64 X2 4800+ (2,4GHz, 2x1MB)€ 643,49
MoederbordAsus A8N-SLI Premium€ 152,76
CPU-koelingArctic Cooling Freezer 64 Pro€ 16,-
Geheugen1GB x 2 PC3200 (Corsair TWINX2048-3200C2)€ 224,25
VideokaartXFX GeForce 6600 256MB (PCIe, 2x DVI)€ 106,-
GeluidskaartOnboard Realtek ALC850 codec
NetwerkcontrollernForce 4 SLI en onboard Marvell gigabit-controller
Serial ATA RAID-controllernForce 4 SLI en onboard Silicon Image Sil3114
Primaire HDDWestern Digital Raptor WD1500ADFD, 150GB€ 275,96
Secundaire HDD's2 x Hitachi Deskstar T7K250 250GB€ 198,06
Dvd-branderNEC ND-4550 (zwart)€ 41,44
Dvd-spelerLiteOn SOHD-167T (zwart)€ 17,90
DiskettedriveSamsung 3,5 inch floppy drive (zwart)€ 5,68
Flash-lezerApacer Embedded Card reader 15 in 1 (zwart)€ 12,71
Draagbare opslagGeheugenstick 256MB USB 2.0€ 16,49
BehuizingCooler Master CM Stacker STC-T0€ 120,96
VoedingTagan TG530-U15, 530W (ATX 2.01, PCI-e)€ 101,95
Monitoren2 x Dell Ultrasharp 2005FPW€ 1.178,58
LuidsprekersLogitech Z-2300€ 120,80
ToetsenbordMicrosoft Natural Ergonomic Keyboard 4000€ 40,91
MuisLogitech G5 Laser Mouse€ 54,68
Totaalprijs bij opstellen BBG€ 3.328,62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-09 20:50
Met 3d moddeling heb je toch veel aan de 3dlabs wildcat serie of de Nvidia Quadro serie of de ATI FireGL series.

En ik neem aan dat 1GB x2 betekend dat er 2 gig intern inkomt. Dat is wel erg handig als je erg veel parts hebt in een grote assembly.

[ Voor 39% gewijzigd door Pietjuh op 08-04-2006 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Hielko schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 13:58:

1. Een andere videokaart; lijkt me duidelijk, maar welke? Of hangt dit wellicht al teveel af van welke specifieke applicatie gebruikt gaat worden?
Dit hangt inderdaad nogal af van de gebruikte applicatie maar ook het gebruik; hoe complex zijn de scenes en hoe snel wil je 't op je scherm zien. Ik kan daar geen antwoord op geven, al was het maar omdat ik er niet zo vreselijk bekend mee ben, maar een 'gemiddelde' kaart aanbevelen lijkt me vrij zinloos. Misschien is het een idee om op het totale budget ruimte te reserveren voor de grafische kaart? Skip bijvoorbeeld de Raptor en neem een 4600+ i.p.v. 4800+ (is meestentijds praktisch even snel). Laat floppy drive en DVD speler achterwege (er zit al een brander in, dit is geen on-the-fly kopieer machine maar een 3D workstation) en je hebt inclusief het budget voor de 6600 die er nu in zit een budget van dik € 500 voor een grafische kaart naar keuze.

Misschien is een enkele 24" Dell ook een leuke optie omdat die nu goedkoop te krijgen zijn ( € 889) waardoor je nog eens € 300 bespaart (want de losse cardreader kan weg omdat die in het 24" Dell scherm zit). Dan heb je maximaal € 800 te besteden voor de grafische kaart. Op die manier kun je twee of drie gradaties 3D workstations bouwen op basis van de grafische kaart (rest hetzelfde).

De crux is dan wélke kaart. Voor veel toepassingen is een consumentenkaart al voldoende (b.v. een GeForce 7600GT of evt. een razendsnelle 7900 serie kaart). Een hi-end 3D kaart zit er prijstechnisch niet in maar een mid-range kaart als de Quadro FX1400 wel, dit omdat sommige applicaties duidelijk baat hebben bij een kaart met de professionele 3D drivers. Misschien dat iemand met hands-on ervaring hier iets concreets over kan roepen. In ieder geval kan het geen kwaad eens te kijken op de ondersteunde hardware pagina's van de diverse software aanbieders: Solidworks, Softimage, Autodesk (3ds Max), Maya etc.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Nog bedankt voor je commentaar Abbadon :)

Ik heb nu de volgende configuratie samengesteld, veranderingen tov 'normale workstation':

- Raptor schijf verwijderd uit config
- 1x 24" scherm ipv 2x 20" (en losse flashgeheugenkaart lezer daarom ook weg)
- Quadro FX 3450-videokaart
- 2e dvd-drive en floppy drive heb ik laten zitten, dat kost namelijk praktisch niks

ProductPrijs
ProcessorAMD Athlon 64 X2 4600+ (2,4GHz, 2x512KB)€ 533,18
MoederbordAsus A8N-SLI Premium€ 139,58
CPU-koelingArctic Cooling Freezer 64 Pro€ 14,65
Geheugen1GB x 2 PC3200 (Corsair TWINX2048-3200C2)€ 187,-
VideokaartnVidia Quadro FX3450 256MB DDR3 (PCI-e 2x DVI)€ 969,01
GeluidskaartOnboard Realtek ALC850 codec
NetwerkcontrollernForce 4 SLI en onboard Marvell gigabit-controller
Serial ATA RAID-controllernForce 4 SLI en onboard Silicon Image Sil3114
Secundaire HDD's2 x Hitachi Deskstar T7K250 250GB€ 183,56
Dvd-branderNEC ND-4550 (zwart)€ 36,25
Dvd-spelerLiteOn SOHD-167T (zwart)€ 17,90
DiskettedriveSamsung 3,5 inch floppy drive (zwart)€ 5,69
Draagbare opslagGeheugenstick 256MB USB 2.0€ 11,50
BehuizingCooler Master CM Stacker STC-T0€ 133,90
VoedingTagan TG530-U15, 530W (ATX 2.01, PCI-e)€ 101,10
MonitorenDell Ultrasharp 2405FPW€ 849,-
LuidsprekersLogitech Z-2300€ 119,-
ToetsenbordMicrosoft Natural Ergonomic Keyboard 4000€ 40,51
MuisLogitech G5 Laser Mouse€ 54,35
Totaalprijs bij opstellen BBG€ 3.396,18

Omdat de videokaart denk ik het belangrijkste onderdeel is, bij deze ook al vast het stukje dat ik er bij heb geschreven:
Het belangrijkste onderdeel van de 3d-workstation is uiteraard de videokaart. Aangezien de meeste workstationgebruikers slechts enkele applicaties veel gebruiken hangt de keuze voor de videokaart deels af van de applicaties die het meest gebruikt worden. Het blijkt bijvoorbeeld dat ATi over het algemeen goed presteert in 3ds max, terwijjl nVidia het goed doet in Maya, SolidWorks en Autocard. Wanneer we ons alleen richten op de beste prestaties is waarschijnlijk de Quadro FX 4500 van nVidia de beste keus op de voet gevolgd door de ATi FireGL V7250. We hebben echter een budget van ‘slechts’ 1.000 euro beschikbaar voor de videokaart waardoor deze opties afvallen. In de Tweakers.net pricewatch zijn de professionele videokaarten niet goed vertegenwoordigd, maar in de meeste winkels gaan deze kaarten voor zo rond de 2.000 euro over de toonbank.

De kaart die beter in ons budget past is de Quadro FX 3450. Deze kaart bevindt zich nog steeds in het high-end segment en is ruwweg gebaseerd op de chip gebruikt voor de GeForce 6600 GT. Met een prijskaartje van circa 1.000 euro is de kaart een stuk duurder dan een reguliere gamerskaart met betere hardware specificaties, maar de geoptimaliseerde drivers van de Quadro FX 3450 zijn veel waard in professionele 3d-applicaties. Voor de 3d-werker met een kleiner budget is een high-end gamerskaart zoals de GeForce 7900 GTX ook een prima alternatief, maar hiermee wordt wel ingeleverd op prestaties en beeldkwaliteit.
Commentaar, aanmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Een aanmerking waar ik mee zit: "Best Buy Guide" doet toch sterk vermoeden dat er hands-on ervaring met de aanbevolen of met vergelijkbare componenten bestaat. Zeker als de guide mensen advies levert op een bak van 3000+ euro, hoop je dat hij tot stand is gekomen doordat echte gebruikers van dit spul hun commentaar hebben geleverd.

(Ik ben vast een zeurkous... >:))

Is het een idee om nog een wat duidelijker "oproep" op het forum te doen? Ongetwijfeld zijn er zat mensen die dagelijks met dit soort spul werken aanwezig, alleen hebben ze dit topic de afgelopen drie weken helemaal niet gezien. Wie weet zeggen de gebruikers dat je absoluut geen videokaart van 900E nodig hebt voor het meeste 3D werk...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Zier er goed uit :) Wat je toelichting betreft, de FX 3450 is niet op de 6600GT gebasseerd. De FX 3450 heeft een NV41 core, dus gebasseerd op de 6800 (mag ook wel voor die prijs).

John_Glenn, ik vind dat je gelijk hebt, maar uiteindelijk komt het alleen op de kaart neer; alle overige relevante hardware (cpu, mobo) is zo vreselijk bekend dat daar weinig meer over valt te zeggen. En wat de kaart betreft, het is een leuke kaart die idd in het hi-end segment valt en, als ik dat zo eens lees op diverse 3D site's, een prima prijs/prestatie verhouding heeft. Wel, mits je de prestaties ook echt gebruikt natuurlijk :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Er staat een spelfoutje in geloof ik: Autocard. Moet dat niet AutoCad zijn?
"...Maya, SolidWorks en Autocard. Wanneer we..."

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:05

Just_I

What did you just say?

Nog een klein schoonheids foutje, het systeem heeft alleen secundaire HDD's en geen primaire ;) . Wordt het systeem overigens gebruikt voor het modeleren of voor het renderen of voor beide?

[ Voor 3% gewijzigd door Just_I op 30-04-2006 23:34 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor het meeste 3d werk heb je geen videokaart van 900 euro nodig ;)

Maar dat is misschien wel erg kort door de bocht. Het hangt helemaal af van wat voor werk je er mee doet.

Zo wordt er om me heen op de uni druk ge-autocad / solidworked / gemaya'd, en die meeste mensen hebben echt geen GF9700 om mee te werken. Denk aan geforce 5200 kaarten, die snelheid. En ik hoor niemand hard klagen.

Zelf doe ik semi-profi 3D, en ik heb af en toe quadro's gehad en vaker gewone consumenten kaarten. Niks mis met de "gewone" kaarten, al heb je bijvoorbeeld in 3dsmax wel heeeeel veel aan de speciale drivers die je bij een quadro krijgt.

En volgens mij in de profi sector, dus de ontwerp/architecten bueau's, visualisatie toko's, en ingenieur CAD/CAM bedrijven /etc, worden er voornamelijk kant en klare workstations gekocht, zoals die van HP met standaard een quadro er in. Dit lijkt me ook meteen waar profi 3d kaarten het meest op hun plek zijn.

Dus om in zo'n zelfbouw systeem voor particulieren en semi-pro's een quadro aan te raden, is misschien niet nodig.

Ik zou er zelf wel 1tje willen, maar vaak is het de keuze door je beperkte budget tussen de nieuwste "game" kaart en een Quadro/FireGL van een generatie terug, en dan zou ik toch, ook als iemand die met 3D zijn geld verdiend, voor de nieuwste game kaart gaan.

Maar weer, dat is helemaal voorkeur en applicatie gebonden. Zo kan me AA lijnen, en grote texturen in de viewport in 3dsmax niks schelen, maar sommigen weer wel.

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 30-04-2006 23:40 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Een aanmerking waar ik mee zit: "Best Buy Guide" doet toch sterk vermoeden dat er hands-on ervaring met de aanbevolen of met vergelijkbare componenten bestaat. Zeker als de guide mensen advies levert op een bak van 3000+ euro, hoop je dat hij tot stand is gekomen doordat echte gebruikers van dit spul hun commentaar hebben geleverd.
o.a. vandaar natuurlijk ook dit topic, maar ik denk dat wanneer ik mijn advies o.a. baseer op wat te lezen is in verschillende reviews op internet en dergelijk er ook zonder er zelf ervaring mee te hebben een degelijk resultaat te behalen is.
Wat je toelichting betreft, de FX 3450 is niet op de 6600GT gebasseerd. De FX 3450 heeft een NV41 core, dus gebasseerd op de 6800 (mag ook wel voor die prijs).
Je hebt inderdaad gelijk,dat zal ik nog aanpassen in de text (evenals spel/tikfoutjes die er vast nog wel ergens inzitten)
Wordt het systeem overigens gebruikt voor het modeleren of voor het renderen of voor beide?
Beide :).
Zo wordt er om me heen op de uni druk ge-autocad / solidworked / gemaya'd, en die meeste mensen hebben echt geen GF9700 om mee te werken. Denk aan geforce 5200 kaarten, die snelheid. En ik hoor niemand hard klagen.
Tuurlijk, die programma's werken ook best op langzamere systemen. Maar met grotere projecten en dergelijke werkt het dan niet echt soepeltjes meer, en dat moet dit systeem iig (beter) kunnen.
Ik zou er zelf wel 1tje willen, maar vaak is het de keuze door je beperkte budget tussen de nieuwste "game" kaart en een Quadro/FireGL van een generatie terug, en dan zou ik toch, ook als iemand die met 3D zijn geld verdiend, voor de nieuwste game kaart gaan.
Daarom wordt in de tekst ook de suggestie gedaan dat indien er een goedkopere oplossing gezocht wordt een GeForce 7900 GTX ook prima gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwieX924
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03-2017
Ik heb gemerkt dat 3d renderings later veelal bijgewerkt worden met photoshop e.d. (doe ik zelf i.i.g. en ken een aantal andere bedrijven die dat ook doen). Een raptor is dan toch wel erg fijn als harde schijf! Met photoshop merk ik zelf echt het verschil.

Wat ik zelf altijd wil is schermoppervlak. Zoveel mogelijk! 1 Scherm compleet leeg hebben als 'werkoppervlak' werkt erg lekker. Ik werk zelf met 2x een Acer Al1916. Voor mij ruim voldoende, hoewel de kleurechtheid te wensen overlaat. Maar ik prefereer dit altijd boven een enkel scherm.
Pagina: 1