Toon posts:

mijn creative AWE64 SB werkt ineens niet meer!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was laatst via ons huisnetwerk een film aan het kijken/downloaden, toen ik het downloaden stopte liep de mediaplayer vast, maar de film liep door. Aan het einde van de film, liep ook het filmbeeld vast, het geluid ging gewoon door. Ik kreeg het venster niet meer verplaatst en kon daardoor de computerafsluit scherm niet meer bedienen, ik heb de computer toen afgesloten met de knop op de kast. Bij het aanzetten controleert die dan op errors, hij vond toen nieuwe hardware en ging deze installeren.
Sinds dien doet het geluid het niet meer.
Ik heb een Creative AWE64 16-bit Audio (SB16 compatible) en het installeren van nieuwe drivers helpt niet. Hij geeft aan dat de BIOS fout kan zijn maar die heeft het altijd goed gedaan (verder weet ik niets van BIOS). Kan iemand mij helpen? :'(

Verwijderd

Waarschijnlijk komt het dus door die nieuwe hardware die die gevonden heeft. Ik zou dat eerst maar eens controleren dat ie niet een nieuwe of tweede geluidskaart heeft geinstalleerd. :)

Verwijderd

Volgens mij heeft ze geen nieuwe hardware geinstalleerd, toch |:(

Verwijderd

Maakt niet echt uit voor het verhaal... windows vindt dat, dus gebeurt het. ook als *jij* het niet wilt.
Ik zou beginnen met het verwijderen van je geluidskaart uit de Hardware configuratie (Deze Comp>eigenschappen en deleten met die hap), windows opnieuw starten en kijken of ie hem dan wel vindt en goed installeert.

Meestal helpt het wel zo..

Verwijderd

OK, bekend probleem...

Die geinige SB 64's willen 16bits geluid emuleren. Dit kunnen ze maar op 1 irq ( |:( )
no. 5 of 9... Waarschijnlijk heb je nu twee sound-cards in je systeem hangen (volgens windhoos althans) Moet je er een weghalen, want ze zijn met elkaar (zichzelf) in conflict. Als dit niet het geval is, of niks oplost moet je in je BIOS je PnP OS aanzetten en je USB support uit... Als dit werkt voorzichtig de USB support in windhoos verwijderen. Als alles dan nog steeds werkt de USB support weer aangooien in de BIOS en zien of alles nog steeds werkt... Anders USB uit laten in de bios... (tenzij je liever je USB scanner laat zoemen dan films met geluid bekijkt!)

GRTZ

Verwijderd

Op woensdag 24 januari 2001 15:16 schreef drSinister het volgende:
OK, bekend probleem...

Die geinige SB 64's willen 16bits geluid emuleren. Dit kunnen ze maar op 1 irq ( |:( )
no. 5 of 9... Waarschijnlijk heb je nu twee sound-cards in je systeem hangen (volgens windhoos althans) Moet je er een weghalen, want ze zijn met elkaar (zichzelf) in conflict. Als dit niet het geval is, of niks oplost moet je in je BIOS je PnP OS aanzetten en je USB support uit... Als dit werkt voorzichtig de USB support in windhoos verwijderen. Als alles dan nog steeds werkt de USB support weer aangooien in de BIOS en zien of alles nog steeds werkt... Anders USB uit laten in de bios... (tenzij je liever je USB scanner laat zoemen dan films met geluid bekijkt!)

GRTZ
Ik heb ook zo'n probleem, maar het bovenstaande helpt niet (misschien doe ik iets fout)en ik kan volgens mij ook niet de IRQ veranderen of bekijken. Wat moet ik dan doen de BIOS updaten (raar want deze heeft het altijd goed gedaan). Heeft iemand een idee?

Verwijderd

De IRQ van die soundblaster kan je inderdaad niet in windhoos veranderen. Je kan eventueel eens een ander apparaat IRQ 5, 7 of 9 toewijzen.
Dat zijn uit mijn hoofd de standaard IRQ's voor SB kaarten. Kijk waarmee een van die IRQ's conflicteerd. Heb je daar een ander apparaat gevonden, schakel die dan over naar een ander IRQ.
Natuurlijk niet 5, 7 of 9 dan :)

Veel Suc6

Verwijderd

Het heeft niet met de irq's te maken *D, je moet je bios opnieuw flashen, dan is het probleem opgelost :D

Dit staat er op go.to/kt7faq en heeft bij mij het probleem opgelost *D

Why does my Soundblaster AWE64 soundcard not work?

Some people have reported that after working fine for a while, the card suddenly stops working, and may report the message "The BIOS of this device is incorrectly reporting the resources for this device. Try getting an updated BIOS from your system manufacturer. Error code (9)." For some reason the BIOS update for this problem can only be found on the Dell site. Do the following:

go to http://support.dell.com/filelib
search for aweflsh.exe and download the file
run it and follow the instructions
This program resets the AWE-EEPROM (it says for model ct4520, but it works with the ct4390 and ct4550 as well.
Pagina: 1