Toon posts:

Hoe kom ik erachter hoeveel kleuren een bestand bevat?

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een website, ik probeer nu een beslissing te maken over in welk formaat ik bepaalde afbeeldingen zal opslaang. Het gaat om dit ontwerp, de blauwe rand eromheen: http://home.quicknet.nl/q...en/NF-site/no-future.html

.jpg
In eerste instantie heb ik dit gebruikt. Nadat ik niet tevreden was heb ik dit idee uit m'n hoofd gezet omdat ik heb gelezen dat .jpg niet geschikt is. Namelijk .jpg kan niet overweg met dit soort afbeeldingen.

.gif
Zou een stuk beter moeten zijn in het tonen van dit soort afbeeldingen met lijnen.

.png
Zou de equivalent van .gif moeten zijn en het resultaat ziet er goed uit. Ik heb de keuze tussen png-6 en png-24. png-8 kan gebruikt worden voor afbeeldingen met maximaal 256 kleuren en png-24 is geschikt voor afbeeldingen met transparantie. Ook zou .png niet goed ondersteund worden door IE, maar voor wat ik wil bereiken is dat niet belangrijk.

Nu denk ik dat png formaat het meest geschikt is (als dit niet zo is, dan hoor ik dit heel graag!) omdat ik overal lees dat het gelijk zoniet beter is dan .gif.
Echter, ik weet niet hoe ik de keuze moet maken tussen png-8. png-8 is dus voor bestanden met maximaal 256 kleuren. Maar hoe kom ik erachter of de afbeelding ook maximaal zoveel kleuren bevat?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-12 14:22

André

Analytics dude

Move van WEB -> GFX :)

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:59
tellen ;)

helemaal niet leuk

[ Voor 73% gewijzigd door __xeno__ op 08-04-2006 13:13 ]

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Imho is het het beste om bij het opslaan te kijken welk formaat er het beste uitkomt. Met photoshop kan dit goed.
Een beetje met compressie spelen, kijken hoe het plaatje er uit ziet etc

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Topicstarter
Rob schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 13:19:
Imho is het het beste om bij het opslaan te kijken welk formaat er het beste uitkomt. Met photoshop kan dit goed.
Een beetje met compressie spelen, kijken hoe het plaatje er uit ziet etc
Ja, dat klopt dat heb ik gedaan. Echter, dan val je terug op het visueel beoordelen van de kwaliteit. Ik vroeg me af of je uit een .psd bestand het aantal kleuren kunt uitlezen. Zodat het mogelijk is om een eenvoudig te kiezen tussen png-8 of png-24.

p.s.

Ik heb het ontwerp zelf niet gemaakt maar een vriend van me. Als ik het bestand open in photoshop, dan zie ik bij het menu-item mode dat de afbeeldingen is ingesteld op 8-bits channel. Misschien is dit wel nuttige informatie om wat over de afbeelding te kunnen zeggen..

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2006 13:26 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Veel simpele grafische tooltjes kunnen kleuren tellen, o.a. IrfanView (Image/information) of Photofiltre (File/Properties)
Bovendien kun je vaak een afbeelding met teveel kleuren redelijk goed resamplen naar een geringere kleurdiepte, terwijl het resultaat nog acceptabel blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door Henk007 op 08-04-2006 13:27 ]

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Met Paint Shop Pro: open het plaatje en kies menu "Image" -> "Count Image Colors".

Of met Photoshop: kijk eens naar de "Count Colors Filter" plugin op http://www.telegraphics.com.au/sw/

Verwijderd

Topicstarter
Henk007 schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 13:26:
Veel simpele grafische tooltjes kunnen kleuren tellen, o.a. IrfanView (Image/information) of Photofiltre (File/Properties)
Bovendien kun je vaak een afbeelding met teveel kleuren redelijk goed resamplen naar een geringere kleurdiepte, terwijl het resultaat nog acceptabel blijft.
Kijk freeware daar houden we van..:) Je zegt dat dit een simpel tooltje is, kan ik dit ook doen met bijvoorbeeld Photoshop? Ben geen photoshooper, heb het geintstalleerd om makkelijk met .psc afbeeldingen te kunnen werken.

Verwijderd

Topicstarter
Super die plugin!!! :) Ik heb hem gewoon in 1 van de plug-in directories gezet en het werkte meteen..:)

De afbeeldingen bevat 6874 kleuren in 3 kanalen...

Oftwel dat is veel meer dan 256 kleuren. Kan daarmee gezegd worden dat png-8 niet geschikt is? Let op het gaat om de blauwe rand. Zie link in mijn eerste post.

Het gaat om "blauwe" rand zeg maar.

http://home.quicknet.nl/q...en/NF-site/no-future.html

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2006 15:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, wat vinden jullie voor de keuze van het bestandsformaat .png in de genoemede afbeelding? Is dit teveel voor wat ik wil?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een transparente .png op een background gezet.

http://212.127.198.67/nofuture

De bovenkant loop van links naar rechts en is 1 .png afbeelding.
Ter hoogte van het witte vlak is te zien dat er sprake is van witte karteltjes... Ik heb daar een div met een doorzichtige achtergrond gezet op een andere div. Het probleem is dat ik nu kleine witte kartels zie. Dit is niet echt heel mooi. Hoe kan ik dit voorkomen?

p.s. In Firefox is dit nog niet goed te zien, daar werk ik nog aan.

update:

Ik heb nu al een beter resultaat! Ik heb bij het opslaan van de tranparecy gekozen voor diffision tranparacy dither.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2006 18:21 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Mmmmm ik gebruik nooit png omdat het slecht ondersteund wordt door bv IE. Ik zou overigens je verloop eens opslaan als jpg met vrij hoge kwaliteit (blijft vaak stuk kleiner dan png). Het is nu wat ranzig. Dat vormpje bovenin zou ik gewoon gif maken met transparantie en dan even de kleur eromheen bij save for web instellen als.. damn naam kwijt.. en ook geen zin om Pshop op te starten :) zit rechts in elk geval bij save for web panel.. naast dither en transparency als ik het goed heb. Die kleur zorgt dan voor een goede overgang naar je verloop. (ga er ff vanuit dat dat twee afbeeldingen zijn) :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik wilde hem eerst niet verwijderen, maar dit is toch een meesterlijke opmerking. Vraag me toch af waarom TS dat niet geprobeerd heeft (zoeken op count... ;))

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
OzBoz schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 23:41:
Mmmmm ik gebruik nooit png omdat het slecht ondersteund wordt door bv IE.
Zolang je geen transparantie gebruikt is er niets aan de hand hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
OzBoz schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 23:41:
Mmmmm ik gebruik nooit png omdat het slecht ondersteund wordt door bv IE. Ik zou overigens je verloop eens opslaan als jpg met vrij hoge kwaliteit (blijft vaak stuk kleiner dan png). Het is nu wat ranzig. Dat vormpje bovenin zou ik gewoon gif maken met transparantie en dan even de kleur eromheen bij save for web instellen als.. damn naam kwijt.. en ook geen zin om Pshop op te starten :) zit rechts in elk geval bij save for web panel.. naast dither en transparency als ik het goed heb. Die kleur zorgt dan voor een goede overgang naar je verloop. (ga er ff vanuit dat dat twee afbeeldingen zijn) :)
Bedankt voor je reactie. Ik moet zeggen dat ik het resultaat zelf best ok vind nu... Welk gedeelte is ranzig volgens jou?

Verwijderd

Topicstarter
sdomburg schreef op zondag 09 april 2006 @ 00:07:
[...]

Zolang je geen transparantie gebruikt is er niets aan de hand hoor :)
Ik heb nu transparantie gebruikt maar dat gaat toch aardig goed? Of bedoel je gedeeltelijke tranparantie?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:12

crisp

Devver

Pixelated

IE7 zal gewoon ondersteuning bieden voor alpha-channels in PNG. In IE6 is het ook wel te hacken met een behavior/filter, maar je moet je ook afvragen of het het wel waard is om voor zo'n oude browser nog dergelijke ranzige workarounds te gaan toepassen terwijl er al jaren browsers vrij te verkrijgen zijn die er wel goed mee om kunnen gaan :P

Intentionally left blank

Pagina: 1