Anoniem: 116259 schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 12:49:
Ja want volgens mij wordt de cd aangedrukt via een mechanisch systeem zodra de lade dicht is. Daarna kan de cddrive op zijn kant gebruikt worden. Maar of het op langere termijn goed is voor je cd's en drive, dat is de vraag, want de drive is er niet specifiek voor gemaakt.
Dit is -absoluut- niet zo. In principe kun je met -alle- CD-ROM spelers horizontaal of verticaal werken. Dit 'aandrukmechnisme' werkt met een spits toelopende spindle die de CD netjes centreerd. Dit werkt zowel horizontaal als verticaal. Alleen bij sommige (vooral oudere) CD-ROM spelers is er bezuinigd of het klem-mechanisme waardoor deze de CD niet vast kunnen houden in verticale stand.
Als je CD-ROM speler, zoals eerder gezegd, haakjes in de tray heeft, kan die zonder problemen en zonder enig nadelig effect horizontaal of verticaal geplaatst worden. Let wel op wat voor tray je hebt (ik ken zelf 3 soorten):
• Een met schuifjes - bij deze moet je de onderste schuifjes uitschuiven, maar de bovenste laten zitten want anders krijg je je CD er niet in

• Een met 2 haakjes - deze kun je maar op 1 kant verticaal monteren (met de haakjes naar beneden dus).
• Een met 4 haakjes - hoe je hem ook monteerd (links of rechtsom), je CD kan er altijd meteen in. Dit is het meest voorkomende model.
Hoe ziet dit er dan uit? Ik kan alleen even het model met 4 haakjes laten zien, maar dat geeft je wel een goed idee. Dit is trouwens een NEC ND4550A. Een behoorlijke nieuwe drive dus. Hij zit in een Shuttle ingebouwd, dus de achterkant van de tray zie je niet...
clickable
Last but not least: Doe
NOOIT een CD eerst in de drive en draai dan de drive. Je krijgt dan bijna gegarandeerd krassen op je CD's. Door het gyroscopische effect zal de CD in horizontale positie proberen te blijven. Gevolg: De CD zit 'schuin' in de drive en kan de zijkanten raken. Ditis trouwens het probleem waar de XBox 360 last van had: mensen de de XBox kantelden terwijl de DVD in de drive zat kregen krassen omdat deze het binnenwerk raakten.
Edit:
Lawrentium schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 12:50:
[...]
Niet helemaal waar. Al mijn spelers hebben 4 van deze 'houdertjes', en op z'n minst 2 van deze spelers (beide van een andere fabrikant) ondersteunen het niet om op de rechterzijde te worden geplaatst volgens de handleiding. Van de rest kan ik het niet controleren omdat ik de handleiding niet meer heb.
Voor het interne mechanisme van een speler maakt dit niet echt uit. CD's zijn immers rond en deze mechanismes zijn symetrisch uitgevoerd. Het zal eerder een slechte vertaling zijn of een schrijver van een handleiding die de engineer niet gebrepen heeft. Niet dat het zo'n probleem is: de standaard mountrichting is op de rechterzijde in normale cases. Mischien dat de schrijver van de handleiding zelfs 'bang' was dat mensen de drive verkeerdom de kast in schuiven en de boel zo mollen
[
Voor 18% gewijzigd door
ShadowLord op 08-04-2006 13:23
]