Cd op zijn kant?

Pagina: 1
Acties:
  • 474 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173017

Topicstarter
Ey,

Ik had even een vraagje. Omdat ik mijn pc in een koffer mod komen de Cd-speler/brander en dvd-speler op hun kant te staan, dus niet meer gewoon:
|--- |
|--- |
|--- |
|__| :9

werkt t allemaal dan nog normaal, of valt de CD-ROM dan niet meer mooi op de draaischijf??

alvast bedankt,
Emiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:40

markvt

Peppi Cola

moet je even kijken of je cd/dvd speler pinnetjes heeft waardoor de cd erin blijft liggen. Als er pinnetjes zijn dan kan hij zonder problemen op zijn kant.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Werkt prima, een cd-rom drive heeft van die "houdertjes" in de tray waar je de cd in kan hangen. Er zijn genoeg standaard pc's waarbij de drive op z'n kant hangt (vooral van die office modellen waarbij de kast onder de monitor ligt).

public void ik()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:35
Ik zou even kijken naar je "cd-lade", bij veel van die dingen zitten er al haakjes zodat ze CD erin blijft hangen, ook als de CDspeler 90 graden gekanteld is; ik neem dus aan dat 't geen probleem is. (Kijk maar naar desktop cases)

offtopic:
spuit 11

[ Voor 20% gewijzigd door Leftblank op 08-04-2006 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:53

_Ernst_

Mark It Zero!

Hoogst waarschijnlijk zal dat gewoon werken ja, de meeste cd/dvd spelers ondersteunen dat.

Maar dit had je ook makkelijk met de search kunnen vinden...

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 01:14
Mijn ervaring is dat zodra ik een speler op zijn kant zet de CD/DVD nog prima gelezen of gebrand word. Alleen bij verder dan 90 graden kreeg ik wel rare geluiden te horen. :P

Het is dus waarschijnlijk in theorie wel mogelijk, alleen zegt mijn gezond verstand dat het nooit echt heel erg goed voor je CD/DVD kan zijn. Met name als je koffer scheef de verkeerde kant op staat. ;)

Maar ik zou zeggen doe anders even een testcase, zet de speler op zijn kant kijk of het allemaal goed werkt en probeer hem dan ook iets verder over te hellen.

edit:
Traag en zo te zien zijn de nieuwere spelers er alweer beter in. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Mac_Cain13 op 08-04-2006 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
Dit werkt niet zomaar. Veel CD/DVD spelers ondersteunen dit maar op 1 zijde. Dus alleen op de linker of rechter zijde. Check de manual die erbij zat of kijk even op de site van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116259

Zover ik weet bestaan er wel cd/dvd spelers/branders die op hun kant ingebouwd mogen worden en op hun kant gebruikt mogen worden. Ik heb bijvoorbeeld een plextor scisi cddrive en op de cdrom lade zitten van die schuifjes zodat de cdrom blijft hangen als je er zijwaarts een cdrom in doet. Ik heb geen ervaring of dit zo makkelijk werkt, want ik gebruik de drive rechtop. Maar omdat jij het in een koffer mod wilt gebruiken is het misschien wel handig. Dan leg je de koffer eerst plat, cd erin, schuifjes erop, lade dicht en dan de koffer weer rechtop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 23:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Lawrentium schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 12:41:
Dit werkt niet zomaar. Veel CD/DVD spelers ondersteunen dit maar op 1 zijde. Dus alleen op de linker of rechter zijde. Check de manual die erbij zat of kijk even op de site van de fabrikant.
Maar dat neemt niet weg dat de TS het kan zien aan het laatje.
Meestal is het laatje uitgerust met 4 uitsteekseltjes die, als de speler op zijn kant is geplaatst, de cd op de goede plek houden.
Als er dus 4 van die dingen opzitten, dan werkt het prima.
Zitten ze er niet op, dan is het om te beginnen al lastig om de cd op een normale in de speler te krijgen. Heb het wel eens geprobeerd met een oude speler, eerst rechtop, cd erin en dan 90 graden draaien. Werkte prima, kon de cd gewoon lezen.

Edit : heb in de studio 1 werkstation staan met de speler 90 graden gemonteerd. Word wekelijks zonder problemen gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 08-04-2006 12:45 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116259

Ja want volgens mij wordt de cd aangedrukt via een mechanisch systeem zodra de lade dicht is. Daarna kan de cddrive op zijn kant gebruikt worden. Maar of het op langere termijn goed is voor je cd's en drive, dat is de vraag, want de drive is er niet specifiek voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
remco_k schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 12:44:
[...]

Maar dat neemt niet weg dat de TS het kan zien aan het laatje.
Meestal is het laatje uitgerust met 4 uitsteekseltjes die, als de speler op zijn kant is geplaatst, de cd op de goede plek houden.
Als er dus 4 van die dingen opzitten, dan werkt het prima.
Niet helemaal waar. Al mijn spelers hebben 4 van deze 'houdertjes', en op z'n minst 2 van deze spelers (beide van een andere fabrikant) ondersteunen het niet om op de rechterzijde te worden geplaatst volgens de handleiding. Van de rest kan ik het niet controleren omdat ik de handleiding niet meer heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Lawrentium op 08-04-2006 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173017

Topicstarter
bedankt voor de replies!
Ik heb geen specefieke handleiding van de CD-ROM drive dus dat kan ik niet controleren. Verder heeft deze speler ook geen "haakjes" om de CD vast te houden.
Op de bovenkant stond wel een naam geplakt. Op het internet vond ik ergens
Samsung 16x DVD-ROM Drive
General Features:
Horizontal or vertical mount
Dus die werkt ookal zitten dr geen haakjes aan.
Ik probeer m maar niet half verticaal te zetten: http://tweakers.net/nieuws/40172

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 173017 op 08-04-2006 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 06:48
Anoniem: 116259 schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 12:49:
Ja want volgens mij wordt de cd aangedrukt via een mechanisch systeem zodra de lade dicht is. Daarna kan de cddrive op zijn kant gebruikt worden. Maar of het op langere termijn goed is voor je cd's en drive, dat is de vraag, want de drive is er niet specifiek voor gemaakt.
Dit is -absoluut- niet zo. In principe kun je met -alle- CD-ROM spelers horizontaal of verticaal werken. Dit 'aandrukmechnisme' werkt met een spits toelopende spindle die de CD netjes centreerd. Dit werkt zowel horizontaal als verticaal. Alleen bij sommige (vooral oudere) CD-ROM spelers is er bezuinigd of het klem-mechanisme waardoor deze de CD niet vast kunnen houden in verticale stand.

Als je CD-ROM speler, zoals eerder gezegd, haakjes in de tray heeft, kan die zonder problemen en zonder enig nadelig effect horizontaal of verticaal geplaatst worden. Let wel op wat voor tray je hebt (ik ken zelf 3 soorten):
• Een met schuifjes - bij deze moet je de onderste schuifjes uitschuiven, maar de bovenste laten zitten want anders krijg je je CD er niet in :Y)
• Een met 2 haakjes - deze kun je maar op 1 kant verticaal monteren (met de haakjes naar beneden dus).
• Een met 4 haakjes - hoe je hem ook monteerd (links of rechtsom), je CD kan er altijd meteen in. Dit is het meest voorkomende model.

Hoe ziet dit er dan uit? Ik kan alleen even het model met 4 haakjes laten zien, maar dat geeft je wel een goed idee. Dit is trouwens een NEC ND4550A. Een behoorlijke nieuwe drive dus. Hij zit in een Shuttle ingebouwd, dus de achterkant van de tray zie je niet...
Afbeeldingslocatie: http://www.hltools.com/files/got/nec4550_tray_small.jpg
clickable

Last but not least: Doe NOOIT een CD eerst in de drive en draai dan de drive. Je krijgt dan bijna gegarandeerd krassen op je CD's. Door het gyroscopische effect zal de CD in horizontale positie proberen te blijven. Gevolg: De CD zit 'schuin' in de drive en kan de zijkanten raken. Ditis trouwens het probleem waar de XBox 360 last van had: mensen de de XBox kantelden terwijl de DVD in de drive zat kregen krassen omdat deze het binnenwerk raakten.

Edit:
Lawrentium schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 12:50:
[...]

Niet helemaal waar. Al mijn spelers hebben 4 van deze 'houdertjes', en op z'n minst 2 van deze spelers (beide van een andere fabrikant) ondersteunen het niet om op de rechterzijde te worden geplaatst volgens de handleiding. Van de rest kan ik het niet controleren omdat ik de handleiding niet meer heb.
Voor het interne mechanisme van een speler maakt dit niet echt uit. CD's zijn immers rond en deze mechanismes zijn symetrisch uitgevoerd. Het zal eerder een slechte vertaling zijn of een schrijver van een handleiding die de engineer niet gebrepen heeft. Niet dat het zo'n probleem is: de standaard mountrichting is op de rechterzijde in normale cases. Mischien dat de schrijver van de handleiding zelfs 'bang' was dat mensen de drive verkeerdom de kast in schuiven en de boel zo mollen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door ShadowLord op 08-04-2006 13:23 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Pagina: 1