Hardware controle

Pagina: 1
Acties:
  • 1.242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 22:13
Inleiding
24 jaren oud nu, sinds ongeveer mijn 12de bezig met computers. Zelfs uiteindelijk op een informatica opleiding terechtgekomen, hoewel dat wat voeten in de aarde had (maar dat is een ander verhaal). Altijd mijn eigen systemen gebouwd, ook altijd mijn eigen problemen op kunnen lossen. Zelfs een jaar lang in dienst geweest om bij particulieren problemen op te lossen. Maar ik zit nu al maanden met een probleem waar ik niet uit lijk te komen.

Het systeem
Het systeem waar het om draait is het volgende. Ik zal mijn best doen alle hardware te noemen en de positie waar het geplaatst is, maar vergeef mij als ik iets vergeten ben. Het is nogal wat spul namelijk :)

Nexus 3000 300 watt PSU
MSI KM2M Combo-L
AMD Athlon XP 2600+ (266MHz FSB)
512MB Noname brand DDR geheugen. PC 2700
Asus N6800 XT AGP 128MB (vervanging voor Radeon 8500)
Conceptronic USB kaart
Miro PCTC TV kaart (hele oude kaart, maar werkt nog steeds)
Promise Ultra IDE controller (Ultra100 TX2)

Dan nog intern op de onboard IDE controller:
Benq DVD brander (geen idee meer welk model precies, was met een firmware upgrade naar DVD+ en DVD- RW te upgraden in ieder geval.
Lite-On 52 speed CD brander
IBM-DTLA-307030 (uit de befaamde 75GXP serie, draait nu al 2 jaar zonder problemen met een firmware upgrade, 30GB))
Samsung SV4084D (40GB, de enige 5400RPM schijf)

Op de Promise Controller:
Maxtor 6 Y080P0 (80GB schijf)

Extern:
2 maal Belinea 103040 aan de videokaart.
Hitachi HDS72252 5VLAT80 (250GB, externe USB behuizing)
Western Digital WDC WD12 00BB-00DAA1 (160GB, externe USB behuizing)
Wacom Intuos A6
Sweex USB hub

Het probleem
De reden dat ik mijn volledige hardware lijst heb geplaatst is dat elk apparaat verantwoordelijk zou kunnen zijn voor het probleem. Maar wat ik ook getest hebt, geprobeerd heb, het probleem komt steeds weer terug. Er is geen regelmaat voor zover ik heb kunnen vinden.

De basis van het probleem zijn complete vastlopers. Het systeem reageert nergens meer op. Het beeld is bevroren, of wanneer de monitoren vanuit Windows uit zijn gezet, ontwaken die niet meer. Het vaakst gebeuren deze freezes op momenten dat ik langere tijd weg ben. Meestal tussen de 20 minuten en een paar uur. Hoewel ik ook heb gemerkt dat zo'n freeze voor de 20 minuten op kan treden. De 20 minuten weet ik omdat ik vanuit powersave de monitor na 20 minuten uit laat zetten.

Het probleem kan meerdere keren per dag optreden, of pas na 2 weken uptime. Het lijkt alsof het probleem vaker optreed als ik bepaalde hardware aan mijn USB poorten heb hangen (externe geluidskaart, bluetooth adapter), maar dat kan ook toeval zijn.

Een hint dat er een freeze aan zit te komen is dat tijdens het browsen via de verkenner op mijn HD's, er in de 'Common Tasks' balk aan de linkerkant zwarte balken verschijnen wanneer dat scherm wordt ververst.

Tijdens het spelen van spellen heb ik ook regelmatig last van spontane reboots. Niet eens een freeze, gewoon windows weg, en soft-reboot.

Hiernaast zijn er nu al 2 geheugen modules die in het 2de slot hebben gezeten, die allebei na verloop van tijd problemen gaven. 1 van die modules geeft fouten in memtest+, de ander heb ik nog niet kunnen testen.

Alle problemen die ik tegen ben gekomen zijn van dien onvoorspelbare aard, dat ik het geheugen de schuld durfde te geven. Maar Memtest en Memtest+ geven allebei na 2 volledige tests geen fouten in de huidige module.

De CPU komt getrest niet boven de 60 graden uit. De Radeon 8500 videokaart heeft jaren goed gedraaid, en is getrest nog met de vingers aanraakbaar, dus volgens mij ook niet oververhit (dan voel ik op het PCB, aan de achterkant van de GPU). De hardeschijven hebben altijd goed gewerkt, en maken geen rare klik geluiden wanneer er problemen optreden, die heb ik dus ook al uitgeschakeld als het probleem zijnde.

Mijn conclusie op dit moment is dat of het geheugen toch defect is. Of dat het moederbord defect is. Dat laatste vooral gezien de 2 geheugen modules die al schijnbaar zijn gesloopt. Beide modules hebben namelijk een aantal maanden zonder problemen gedraaid.

Mijn testmogelijkheden zijn nu uitgeput. Ik heb geen hardware meer liggen waarmee ik de modules apart van het moederbord kan testen. Of het moederbord apart van de modules. Daarnaast zou ik dus enkele weken moeten testen, en dat is al helemaal lastig te realiseren, aangezien ik dit systeem toch dagelijks gebruik. Zowiezo wil ik geen nieuw moederbord aanschaffen voor deze CPU, als het moederbord gewoon goed is. Zeker omdat ik over een tijdje toch naar een Athlon 64 wil kijken, met PCI-Express moederbord.

De vragen
Zijn er dingen die ik nog kan testen met de apparatuur die ik in huis heb?
Zijn er tips die gegeven kunnen worden met betrekking tot het testen?
Ben ik iets vergeten tijdens het testen?
Of klopt mijn conclusie, en zou ik per direct een nieuw (goedkoop) mobo moeten halen om van deze problemen af te zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Wolfensteijn op 08-04-2006 13:38 . Reden: USB kaart merk en type gevonden ]

• VERINGTENTJE
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 10:38

VERINGTENTJE

BtC Hodler since '15

Na het lezen van je post, denk ik aan twee dingen:

1) inderdaad je geheugen

2) en dat mis ik in je lijst van hardware (of ik kijk er zwaar overheen), je voeding. Misschien is die wel de pijp aan Maarten aan het geven. Hoeveel watt (en misschien nog wel belangrijker, wat voor merk) voeding gebruik je?

edit:Goeie openingspost trouwens!

[ Voor 8% gewijzigd door VERINGTENTJE op 08-04-2006 11:02 ]

Dit komt nooit meer goed. Kale macaroni for life. ®Jaapio Verwijderd69

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:40

DataGhost

iPL dev

Je zal toch met een ander moederbord moeten testen als je dit nog niet gedaan hebt, dit ding is namelijk vrij cruciaal in de werking van je pc en de componenten met elkaar, als deze kaduuk is kan je nog zoveel andere componenten vervangen, zoals je hebt gedaan (toch? of hoe heb je anders getest?) maar dat maakt dan niks uit.
Oja, en ben ik scheel of heb je geen voeding? Meet je voltlijnen eens met een multimeter

Verwijderd

Zelf ook zoiets gehad.

Na lang zoeken en testen uiteindelijk moederbord en CPU vervangen. Probleem over.
Later de CPU op een ander moederbord gezet en zie...... dat was de boosdoener.
Moederbord later weer gebruikt.

Overigens, een keer 5 HD op rij stuk. Bleek het (een ander) moederbord.
Zo zie je maar.

Verwijderd

mogelijk ook spanningstabilisator op het mobo niet goed, kijk eens op google of je daar wat over kan vinden van het desbetreffende moederbord.
bij controle met je vingers voorzichtig de temperatuur van het component controleren, deze zal waarschijnlijk veel te warm worden(of helemaal niet).
ziet er op t moederbord uit als een zwart blokje van ongeveer 1 bij 1 cm, 5mm dik met 3 pootjes er aan en een metalen ondergrond.
bekijk ook je condensators eens op je moedserbord of deze geen vreemde tekenen vertonen of verkleurd zijn (stinken dan ook of zijn wat dikker geworden) vergelijk ze met andere condensators op t moederbord.

suc6

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:58
Slecht gelezen...

Mogelijk een voedingprobleem aangezien hij wel eens reboot wanneer je gamed-> zware belasting van het systeem.

[ Voor 84% gewijzigd door FragileM64 op 08-04-2006 14:56 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Verwijderd

Ik mis een héél belangrijk onderdeel: je voeding.

Het zou inderdaad overal aan kunnen liggen (zelf heb ik dit een keer met defect geheugen gehad), maar de voeding is niet iets om uit te sluiten. Zeker omdat je het geheugen al hebt getest met Memtest (wat een behoorlijk betrouwbare graadmeter is).

Je zegt dat meerdere modules in DIMM slot 2 problemen gaven na verloop van tijd. Dat wijst dan weer op een probleem met het moederbord, hoewel het natuurlijk ook toeval kan zijn.

• Wolfensteijn
De voeding is een Nexus 3000 300 watt geval. Gekocht vanwege de stille eigenschappen van deze voeding. Een multimeter heb ik nu niet tot mijn beschikking, maar die kan ik dit weekend nog regelen, dan zal ik even gaan meten. Ik zal zometeen ook even MBM installeren, om te kijken wat die applicatie zegt over de spanning van de voeding.

Wat is 'spanningstabilisator' in het engels, dat zoekt wat makkelijker. Wat ik tot nu toe heb gevonden via google is dat het een erg stabiel bordje schijnt te zijn. Zul je zien dat ik net het bordje met de problemen heb...

Vandaag of morgen (afhankelijk van wanneer ik tijd heb) zal ik het systeem volledig uit elkaar halen, goed schoonmaken, en de condensatoren controlleren, en de overige onderdelen. Gewoon op zicht dan maar :).

MBM
Volgens MBM zijn de spanningen op de lijnen als volgt:
+3.3 = 3,30 volt
+5.00 = 4,92 volt
+12.00 = 11,43 volt
-12.00 = -12,11 volt
-5.00 = -5.09 volt
Het grootste verschil zit hem volgens MBM dus in de 12 volts lijn, maar volgens mij is dat nog geen verschil groot genoeg om de problemen te verklaren. Zodra ik een multimeter heb zal ik de fysieke lijnen zelf meten.

[ Voor 20% gewijzigd door Wolfensteijn op 08-04-2006 11:56 . Reden: MBM gegevens toegevoegd ]

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
300W lijkt mij erg weinig voor jouw systeem. Ik heb het ff ingevuld op zo'n leuke rekensite en daar is het resultaat dat je piekt op 366 Watt, terwijl ik dan nog niet heb kunnen invullen dat je twee externe HDD's etc. hebt aangesloten...
Probeer het eens met een sterkere voeding, het kan goed zijn dat je problemen daarmee voor een groot deel al zijn opgelost. Vooral het feit dat hij vooral vastloopt als je extra hardware aansluit geeft mij het idee dat hij het dan net niet meer kan trekken.

En de afwijking op je 12V-lijn is redelijk groot (niet tè groot, officieel, mag +/-5% zijn dacht ik), terwijl je videokaart etc. daar wel behoorlijk veel van nodig heeft. Dat je 12V-lijn genoeg vermogen levert is wel erg belangrijk. Hoeveel ampère geeft de fabrikant aan?

Was je meting onder stress of idle? Dat maakt ook veel uit.

[ Voor 27% gewijzigd door Velvet op 08-04-2006 12:13 ]

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:40

DataGhost

iPL dev

Wolfensteijn schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 11:39:
De voeding is een Nexus 3000 300 watt geval. Gekocht vanwege de stille eigenschappen van deze voeding. Een multimeter heb ik nu niet tot mijn beschikking, maar die kan ik dit weekend nog regelen, dan zal ik even gaan meten. Ik zal zometeen ook even MBM installeren, om te kijken wat die applicatie zegt over de spanning van de voeding.

Wat is 'spanningstabilisator' in het engels, dat zoekt wat makkelijker. Wat ik tot nu toe heb gevonden via google is dat het een erg stabiel bordje schijnt te zijn. Zul je zien dat ik net het bordje met de problemen heb...

Vandaag of morgen (afhankelijk van wanneer ik tijd heb) zal ik het systeem volledig uit elkaar halen, goed schoonmaken, en de condensatoren controlleren, en de overige onderdelen. Gewoon op zicht dan maar :).

MBM
Volgens MBM zijn de spanningen op de lijnen als volgt:
+3.3 = 3,30 volt
+5.00 = 4,92 volt
+12.00 = 11,43 volt
-12.00 = -12,11 volt
-5.00 = -5.09 volt
Het grootste verschil zit hem volgens MBM dus in de 12 volts lijn, maar volgens mij is dat nog geen verschil groot genoeg om de problemen te verklaren. Zodra ik een multimeter heb zal ik de fysieke lijnen zelf meten.
Je 12V lijn is dus flink aan de lage kant, dit kan instabiliteit veroorzaken (volgens mij haalt de CPU ook de vcore van de 12V-lijn dus als die inzakt.... mja)
Verder is je voeding ook een beetje aan de krappe kant voor jouw config, een Radeon 8500 trekt ie misschien, maar een Geforce 6800 heeft graag iets meer prik en ik heb het gevoel dat jouw voeding die niet kan leveren. Probeer eens of je ergens een (400+ watt) goede voeding van een goed merk kan lenen, dikke kans dat dit het oplost. Als je een echte multimeter hebt moet je die eens aan de 12V-lijn laten hangen en een game starten, volgens mij klapt ie dan echt helemaal in.
FragileM64 schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 11:28:
Download memtest+ en zet het op een diskette, dan kan je meteen uitsluiten of het geheugen nog goed werkt.
joh wat snap je niet aan
Hiernaast zijn er nu al 2 geheugen modules die in het 2de slot hebben gezeten, die allebei na verloop van tijd problemen gaven. 1 van die modules geeft fouten in memtest+, de ander heb ik nog niet kunnen testen.

Alle problemen die ik tegen ben gekomen zijn van dien onvoorspelbare aard, dat ik het geheugen de schuld durfde te geven. Maar Memtest en Memtest+ geven allebei na 2 volledige tests geen fouten in de huidige module.
offtopic:
grrrrrr qtee als ik niet door vorige -> andere link mn getypte post had weggegooid..:+

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 08-04-2006 12:10 ]

• Wolfensteijn
Ik heb net een anderhalf uur Oblivion zitten spelen (de reden waarom ik die radeon heb vervangen) met het dashboard van MBM ernaast (lang leve dualmonitor). Volgens MBM gebeurt er niets met de 12 volt lijn dan. Zowel idle als stressed schommelt deze tussen de 11.43 en de 11.37. Die ondergrens zit inderdaad over de maximale afwijking heen.

Volgens de voeding zit er een maximum van 18 ampere op de 12 volt lijn.

Het grappige is dat met een K7T turbo 2 mobo (met iets van 6 HD's erin) met verder bijna dezelfde setup (athlon XP 1800+ inplaats van de 2600+) op een 250 watt voeding heb gedraaid, zonder problemen. Toen ik er HD bijzette ging het pas mis. Die externe USB apparatuur draait of allemaal op een externe voeding, of is van dien aard dat het zelfs op een non-powered USB hub nog werkt, dus daar zal het verbruik niet inzitten.

Ik heb nog wel wat losse voedingen liggen (niets hoger dan 300 watt) die ik kan gebruiken om puur mijn HD's van prik te voorzien. Zodat het mobo met de insteekkaarten puur van de onboard PSU gebruik maken. En nog steeds even mijn pa bellen met de vraag of ik een multimeter kan lenen :).

Is het trouwens uit te zoeken hoeveel ampere er door die 12 volt lijn gaat tijdens idle en stressed? Zonder in de voeding zelf een ampere meter te moeten plaatsen.

Ik ben trouwens nog steeds bang dat het toch een probleem met het moederbord is, maar er is gewoonweg geen peil nog op te trekken :(.

toevoeging
Net even met een extra voeding alle interne randapparatuur van de hoofdvoeding afgehaald. Systeem draait goed, maar MBM geeft een voltage van 11,49 aan op de 12 volt lijn. Lijkt dus niet te duiden op een voeding probleem...

toevoeging 2
Net de PSU vervangen door de originele voeding van deze kast, een 250 watt voeding, die uit ervaring erg stabiel is. Idle niets aan de hand, stressed hoor ik 1 HD die duidelijk net te weinig stroom heeft, en dus vaak herstart. En een paar minuten na het opstarten van Oblivion (en het spelen uiteraard) bevriest de boel. Het zou dus inderdaad een probleem met de voeding kunnen zijn. Volgens MBM is de spanning op de 12 volt lijn van deze voeding 11,37. Nog lager dus.

[ Voor 23% gewijzigd door Wolfensteijn op 08-04-2006 17:53 ]

• Wolfensteijn
Gisteren en vandaag nog verder aan het testen geweest. Vooral veel memtest gedraaid om te zien of er misschien toch problemen met mijn geheugen zijn. Geen van de memory modules gaf fouten, en het maakte niet uit in welk slot ze gestoken waren. Met 1 module kwam ik wel wat rare dingen tegen, zoals dit tijdens het booten:
Afbeeldingslocatie: http://www.shusen.net/gallery2/d/7446-2/04080002.JPG
Dit is voor mij een duidelijk signaal dat die module toch niet helemaal jofel is.

Vandaag ben ik aan de gang geweest met een multimeter om de 12 volt lijn te meten, zowel idle als stressed. En om te kijken of de overgang tussen idle naar stressed een dip veroorzaakt op de 12 volt lijn. Ik kan heel kort zijn, volgens de multimeter levert de 12 volt lijn 11,73 volt, constant. Alleen tijdens het booten zit het op 11,69 volt. Ook tijdens het starten van een spel als Oblivion schommelt de spanning niet.

Het enige wat ik nu heb gemerkt, is dat wanneer ik aan een interne powerkabel zit, de machine compleet herstart...

Als alles goed gaat heb ik komende vrijdag een moederbord, processor en geheugen erbij uit dezelfde generatie, dus kan ik bepaalde dingen beter testen. Voor de zekerheid zal ik maandag ook een 400 watt voeding gaan halen.

De problemen zijn nog niet opgelost, ik ben er nog steeds niet achter wat het is, maar ik houd jullie op de hoogte.

Trouwens, volgens mij is mijn topic titel niet meer helemaal juist meer voor dit topic, ik heb alleen geen flauw idee wat de topic titel dan wel zou moeten zijn. Iemand een idee?

Verwijderd

Zoals ik eerder aangaf: in mijn geval bleek het de processor die de intermiterende bevriezingen veroorzaakte.
Plaats die dus eerst even over.

Ben erg benieuwd naar je ervaringen

Verwijderd

Klinkt mss dom maar plaats de laptop eens op een ander stroomnetwerk.
Had dit onlangs ook voor met een pc.
Soms dagen achter elkaar opstaan en soms op 10 minuten 3 keer vastslagen (Freezen).
Op ander stroomnetwerk gehangen en pc werkt nu nog altijd goed zonder enige problemen.
Ook eens proberen met een andere voeding, je grafische kaart is vervangen naar een zwaardere wat ook wel wat extra stroom nodig heeft, en wanneer je pc even wat meer stroom nodig heeft komt hij er niet en freezed hij.

Verwijderd

laptop?

• Wolfensteijn
Goeie vraag ja, laptop?

Verder, processor kan ik nog niet overplaatsen, aangezien ik nog geen andere hardware heb daarvoor. Als het goed is kan ik dat vrijdag ophalen, en ga ik dus verder met testen.

Voeding ga ik vandaag nog even een nieuwe en zwaardere voor halen. Low noise is minder van belang tegenwoordig, aangezien ik toch niet meer in dezelfde kamer slaap als waar mijn computer staat. En verder heb ik toch altijd muziek aanstaan, dus horen doe ik hem niet :).

Vandaag heb ik trouwens wel een soort van bevestiging gekregen dat mijn huidige voeding misschien toch aan de zwakke kant is. Mijn systeem bevroor weer eens, maar voordat ik de reset knop indrukte hoorde ik 1 van de hardeschijven een aantal keren een poging doen om op te spinnen. Na een minuutje lukte het wel, en werkte mijn systeem weer verder.

• Wolfensteijn
Ik heb gisteren een nieuwe tweedehands 400 watt Antec voeding op de kop weten te tikken. Een stuk goedkoper dan alle nieuwe voedingen die in Hilversum kon vinden, en volgens mijn multimeter ook erg stabiel op de 12 volt lijn. Zonder iets erop, en idle systeem komt er 12.01 volt uit, alles aangesloten en stressed komt er 11.99 uit.

Gisteravond die ingebouwd en meteen flink het systeem aan het stressen geweest. ConvertXtoDVD, dscaler, mIRC, Firefox, Thunderbird, Trillian, Picasa en nog wat meer kleine applicaties die op de achtergrond draaien. Het heeft een aantal uren zonder problemen gedraaid. Ongeveer een drie kwartier nadat ik Dscaler op had gestart bevroor mijn systeem weer. Daarvoor leken de problemen opgelost.

Nu kan het nog steeds aan het moederbord liggen, of Dscaler maakt op zijn rare manier gebruik van mijn systeem dat de boel vastloopt. Komende vrijdag krijg ik extra hardware, dus komend weekend kan ik weer flink gaan testen, maar tot die tijd moet ik jammer genoeg in twijfel blijven over de oorzaak.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:45
Waar ik een aantal keer problemen mee gehad had is:

(onboard) ide controllers, en dat is best lastig te vinden................

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 13:32
qtee schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 12:08:
Ik heb het ff ingevuld op zo'n leuke rekensite en daar is het resultaat dat je piekt op 366 Watt, terwijl ik dan nog niet heb kunnen invullen dat je twee externe HDD's etc. hebt aangesloten...
Kun je die URL even posten.. Ik heb zelf ook nogal wat uit te rekenen.

• Wolfensteijn
mhr-zip schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 13:12:
Waar ik een aantal keer problemen mee gehad had is:

(onboard) ide controllers, en dat is best lastig te vinden................
Onboard IDE controllers valt bij mij onder moederbord problemen. En dat kan ik pas testen zodra ik een andere moederbord heb.

Verwijderd

Even een simpele maar hele belangrijke vraag:
Heb je je pc aan een geaard stopcontact?

Zal niet de eerste keer zijn dat het niet-aarden van een pc leidt tot onverklaarbare problemen

• Wolfensteijn
Het is hier inderdaad niet genoemd, op IRC hebben we het er wel even over gehad. Maar het aarden is geen optie zonder zelf alle stopcontacten te gaan aarden (of zelfs alleen diegen waar mijn computer naast staat. Mijn huiskamer heeft dus geen geaarde stopcontacten. En ik ben niet handig genoeg om dat wel geregeld te krijgen. Een electricien kost zeer waarschijnlijk veel te veel.

Ik kan nog wel even contact opnemen met de woningbouw, om te kijken of zij iets voor mij kunnen regelen.

Daarnaast, ik had deze problemen al toen ik nog op een plek zat waar er wel geaarde stopcontacten waren. Dus dan lijkt het mij duidelijk dat dit niet de oorzaak is van alle ellende.

Verwijderd

Die via kt266 chipset heb ik persoonlijk ook niet zulke goede ervaringen mee. Ik had zelf ongeveer dezelfde problemen, het moederbord vervangen door een NForce2 en het was opgelost

Wat je ook nog kunt proberen is om alle 'extra' hardware uit je computer te halen (ide-kaart, overbodige hardeschijven, dvd-speler, usb-kaart etc), en misschien je videokaart even tijdelijk door een Geforce4 oid te vervangen om te kijken of hier het probleem ligt

Tijdelijke 'noodoplossing': even een draadje naar de verwarmingsbuis :X

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 13:56 ]

• Wolfensteijn
Gaskachel...

Maar goed, ik ga vrijdag dus een nforce 2 mobo overkopen. Dus dan maar even kijken.

En desnoods kan ik van die KM2M een HTPCtje bouwen ofzo :).

Verwijderd

Ik zie trouwens dat je mobo ook on-board graphics heeft. Haal je grafische kaart er dan eens uit en draai even een tijdje met de on-board videokaart. Of heb je dat al geprobeerd?

Waar je ook nog even naar kunt kijken is of er geen brakke (/bolle /opengeknapte) condensatoren op het moederbord te vinden zijn...

Heb je ook windows al eens overnieuw geinstalleerd? Misschien is het wel gewoon een stom driver conflict oid.

Je kunt ook prime95 nog even op je cpu loslaten, misschien is die wel gewoon brak (misschien even een iets hogere vcore proberen?)

Succes :p

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 14:11 ]

• Wolfensteijn
Op de onboard videokaart draaien heb ik nog niet geprobeerd. Vind ik ook wat vervelend, aangezien ik het dan zonder dual monitor support moet doen.

Moederbord is fysiek al gecontroleerd, en ik heb geen rare condensatoren gezien. Ook de spanninsregulator zag en voelde niet raar.

Windows herinstallatie is al meerdere keren gebeurt, heeft nog nooit het probleem opgelost.

CPU heeft al paar uur op de Mersenne prime test gedraaid, zonder problemen.

Ow, en vanochtend is mijn PC bevroren ongeveer 3 kwartier nadat ik van huis weg was gegaan. Gisteravond was mijn PC bevroren binnen 5 minuten nadat ik achter mijn PC vandaan was gegaan.

Dus ik ben nog steeds zeer bang dat het een moederbord probleem is... :(

• Wolfensteijn
4 dagen en 2 uur na het verplaatsen van mijn computer draait het systeem nog steeds. Aan de hardware intern is niets veranderd. Extern is het systeem nu aangesloten op een stekkerblok waar volgens mij iets van overspanningsbeveiling in zit. Op zijn minst een extra zekering ;). Verder zit een bepaalde Sweex USB hub er nu niet aan. Nu kan ik wel gaan testen met die USB hub, maar eigenlijk vind ik het wel goed zo, dus tja... :).

Morgenavond gaat de boel weer even uit om alles op een geaard stopcontact aan te kunnen sluiten wat voor mij geregeld wordt.

Ook zou ik het tweede DDR geheugen slot van het moederbord nog even moeten testen, maar dat zal ik van het weekend nog even doen. Zowiezo heb ik morgenmiddag een ander moederbord (mocht het allemaal goed gaan) hebben, en morgenavond een andere CPU en geheugen reepje. Ook dat zal van het weekend getest worden :D.

[ Voor 23% gewijzigd door Wolfensteijn op 18-04-2006 20:41 ]

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:56
om het aarden uit te testen kun je een verlengkabel naar je keuken/badkamer leggen. ik neem aan dat je daar wel geaarde stopcontacten hebt.

maar stiekem verdenk ik je voeding.

[ Voor 13% gewijzigd door Byte_Me op 18-04-2006 21:20 ]

• Wolfensteijn
Voeding is nu een 400 watt Antec voeding. Spanning gemeten tijdens stress en idle, schommelt met 0.02 rond de 12 volt. Lijkt mij dus dat de voeding dan het probleem niet meer kan zijn.

Ook, PC verplaatst, en problemen lijken nu opgelost te zijn. Dit kan of door een ander stekkerblok zijn, of doordat er bepaalde USB apparatuur niet meer aanhangt.

Afhankelijk van wat mijn tests met het 2de geheugenslot opleveren verdenk ik nog steeds het moederbord.

• Wolfensteijn
Systeem heeft tot nu toe stabiel gedraaid. Wel wat andere rare dingen opgemerkt.

Ten eerste, hij draait weer met 1 gig aan geheugen. Maar dat werkte pas vanaf het moment dat ik de originele module in het secondary slot heb gestoken, en de extra module dus in de primary. Dat is als ik bij de DDR sloten begin met tellen. Het zou best kunnen dat de SDR sloten 1 en 2 zijn, en de DDR sloten dus 3 en 4.

Zou het mogelijk zijn dat een Sweex USB hub voor de problemen had gezorgd? Dat is namelijk het enige apparaat wat ik meer aan mijn systeem heb hangen. Ook omdat ik al een Sitecom USB hub heb gehaald. Het zou mij niets verbazen als het zo zou zijn, gezien mijn andere ervaringen met Sweex apparatuur ;).
Pagina: 1