Toon posts:

Laptop accubatterij - hoe te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 852 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar vraagjes betreffende de levensduur van een accu van een laptop.

Kloppen de volgende dingen?:
  1. Gebruik de adapter (om de accu op te laden) ook alleen om hem op te laden. Dus gebruik niet de adapter om te laptoppen (zodat accu altijd op 100% blijft); dat is namelijk slecht voor de accu.
  2. Als je toch de adapter wil gebruiken (omdat je bijvoorbeeld 5 uur achter elkaar moet werken ofzo), haal dan de accu uit de laptop en plug de adapter in de laptop (je gebruikt de laptop dus zonder accu).
  3. Het beste voor de levensduur van een accu is om hem helemaal op te gebruiken en dan pas op te laden met de adapter.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ligt er helemaal aan of je een NiMH accu hebt (komt helaas nog steeds voor bij sommige notebooks) ofdat je een Li-ion batterij hebt.

Als je de laatste hebt maakt het volgens mij weinig uit hoe je er mee omgaat.

Verwijderd

Wat niet aan te raden is, is om je accu uit je laptop te halen.
Als je op netstroom zit is de stroomsterkte niet altijd gelijk, gebeurt vaker dat er stroomstoten zijn, normaal worden deze dan door de accu opgevangen om de componenten te beschermen.
Kheb het enkele keren gedaan met men nieuwe laptop en de grafische kaart was na een week kapot, nieuwe gekregen en de accu er niet meer uitgehaald en ik heb nu nog geen problemen gehad (kapotte graka kon natuurlijk ook wel aan iets anders liggen ofc)

Verwijderd

Idd als je een Lithium-ion accu hebt maakt het geen zak uit, dan is het juist beter om je accu in het ciquit te laten dan eruit...

Je hebt vooral met laptops kan op piekspanningen de theorie van neorufus is daarom ook juist beschreven :)

Sommge accu's werken met het begrip druppel laden.

kortom maak je niet druk :) elke accu gaat er op den duur aan... maakt geen bal uit hoe je er mee omgaat... wat wel uitmaakt is hoevaak je iets gebruikt...

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Waarom heb je vooral met laptops kans op piekspanningen dan?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Spivvi
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-01 16:36
Is niet vooral met laptops, ze hebben er alleen meer last van.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Toch merk ik dat de accu HARD achteruitgaat zodra je deze helemaal laat leeglopen, ik laadt hem dan ook weer op rond de 30%, langer heb ik de accu toch nooit nodig en hij blijft in topconditie.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 10:31:
Ik heb een paar vraagjes betreffende de levensduur van een accu van een laptop.

Kloppen de volgende dingen?:
  1. Gebruik de adapter (om de accu op te laden) ook alleen om hem op te laden. Dus gebruik niet de adapter om te laptoppen (zodat accu altijd op 100% blijft); dat is namelijk slecht voor de accu.
  2. Als je toch de adapter wil gebruiken (omdat je bijvoorbeeld 5 uur achter elkaar moet werken ofzo), haal dan de accu uit de laptop en plug de adapter in de laptop (je gebruikt de laptop dus zonder accu).
  3. Het beste voor de levensduur van een accu is om hem helemaal op te gebruiken en dan pas op te laden met de adapter.
Er van uitgaande dat je een li-ion accu hebt:

Het begint ermee dat je accu sowieso langzaam slechter wordt. Of je hem nu gebruikt of niet.
De accu gaat het langst mee bij 40% capaciteit en een lage temperatuur. Als je een accu langdurig opbergt is deze 40% lading dan ook aanbevolen.

Het is echter veel slechter om de accu diep te ontladen dan om hem vol te laden. Daarbij komt dat het lastig is om de accu (in geval van lang werken op netstroom) bij 40% er uit te halen. En waarschijnlijk is het ook vervelend dat je accu dan niet vol zit als je hem nodig hebt.

DIt leid tot het volgende advies: laat je accu altijd in je laptop zitten, behalve als je hem langdurig (weken) niet gebruikt. Laad de accu zo vaak mogelijk bij om deep discharges te voorkomen (zowel in je eigen belang als dat van de accu ;). En laat je laptop/accu niet lang op warme plekken liggen.
Pagina: 1