Toon posts:

Format 720k floppy

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
dit is voor mij de eerste keer dat ik iets op een forum probeer dus door schde en schande wordt je wijs.
vraagje: als ik een 720k floppy formateer krijg ik beschikbaar 713k is dit normaal of is er iets mis met de floppy of drive .
wie helpt me geitekop

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:52
Heel simpel. Er is ruimte nodig voor de FAT. Simpel gezegd, Je floppy is een leeg boek, maar er is altijd een inhoudsopgave nodig.

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Een 1.44MB floppy levert toch ook maar 1.39MB oid? Heeft idd met de FAT te maken.
Vraag me echter wel af waarom je zo'n antiek ding nog gebruikt ;)
FAT = File Allocation Table

Leave only footprints, take only memories

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:58

jotheman

Was like that when I got here!

Je hebt een DD (Double Density) diskette te pakken denk ik. Die hebben rond die grootte aan ruimte. Een HD (High Density) diskette heeft 1.44 (ongeformatteerd) idd.

I see dead pixels...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De ongeformatteerde capaciteiten zijn 1 MByte voor DD, 2 MByte voor HD en 4 MByte voor ED.

Effectieve capaciteiten na formatteren zijn resp. 1440, 2880 en 5760 blocks van 512 bytes, maar daar gaan tijdens het formatteren de boot-sector, disk-label, beide FAT's en de root-directory al weer vanaf.

Voor een DD diskette blijft er van de 1440 blocks dus 1426 (verlies van 14) over, voor een HD van de 2880 slechts 2847 (verlies van 33) ! Het grotere verlies bij de HD-diskettes komt o.a. doordat de FAT grote moet zijn om alle blocks op de diskette te kunnen adresseren.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Voor Klimgeit van geietekop.
Ik ben in het bezit van een hardware sequenser en deze kan alleen 720kb floppy's aan.
het operating system wordt van een 720kb flop ingelezen en het wegschrijven van data gaat ook alleen maar op dit type. b.t.w. Het is een roland mc500mkII.
grt geitekop. verder ieder bedankt.
Pagina: 1