Last van een ''zoem'' uit de autoradio.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.818 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Beste mensen :)

Ik heb kort geleden een VW Golf 3 voorzien van een subwoofer met versterker. Na alles ingebouwd te heben, tref ik een vervelend probleem aan; een zoem uit de sub. De zoem wordt hoger wanneer je meer gas geeft. De zoem opzich is niet eens het grootste probleem, gezien de zoem op hoge toeren toch te hoog wordt voor de speaker. Het grootste probleem is dat de sub flink uitslaat wanneer je de auto start, zo heb ik al één sub opgeblazen.

Hoe ligt mijn bedrading?

- De voedingskabels liggen aan de rechterkant van de auto en de lijn-kabels liggen aan de linkerkant van de auto. Deze kabels kruisen elkaar niet!

- De remote komt rechtstreeks vanaf het sleutelcontact.

- De - (min) zit met een goede klem op een goed geleidend punt geschroeft.

- De lijnkabels zijn afgeschermd.

Wat heb ik al geprobeerd?

- Ik heb een MP3 speler rechtstreeks aangesloten op de versterker. Het ''zoem'' probleem is hiermee verlopen, ik kan dus stellen dat de oorzaak in de HU zit.

- Ik heb een condensator over de lijnkabels gezet. Hiermee is het probleem ook verholpen, maar houd ik geen bass meer over.

- Ik heb de remote weggelaten en de aansluiting direct gebrugt met de + (plus).

Mijn vraag?

De Golf is een diesel uitvoering, er zit dus standaard geen ontstoorder op de dynamo van de auto. Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben? Andere inbreng is ook welkom.

Alvast mijn dank! :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47742

Dit probleem heb ik ook gehad, precies hetzelfde wat jij beschrijft. Bij mij was het redelijk makkelijk ik heb de + en de - is omgedraaid van de lijn kabels op de versterker en toen was het probleem verholpen! misschien heb je er wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjOuKeS
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 15:16

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Het lijkt mij verstandig de remote in iedergeval aan te sluiten zoals het hoort:
Via je Radio, en niet via het contact, dat is dus niet slim!

Er zijn groundloop filtertjes die waarschijnlijk je gezoem op kunnen lossen.

[ Voor 26% gewijzigd door SjOuKeS op 08-04-2006 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:02
Hoe is de voeding van de versterker van de sub aangesloten? Deze (teminste de +) moet altijd rechtstreeks aan de accu aangesloten worden en niet via het zekeringkastje of het contact. De - kan gewoon op een goed blankgemaakt punt aan de carosserie worden bevestigd. En inderdaad moet het kabeltje van de remote altijd op het "rem" of ""remote" of "amp" aansluiting op de radio worden aangesloten. Je radio schakelt dus altijd de versterkeer aan- of uit!

Heeft je radio een speciale line-out connector voor de subwooferversterker, of heb je deze aangesloten aan bijvoorbeeld de rear (achter) line-out connector. Dit is belangruik omdat de sub natuurlijk niet het volledige frequentiespectrum voor zijn kiezen moet krijgen, maar alleen de lage frequenties, dus tot hooguit 80 Hz. Vaak zit er op de versterker ook een schakelaartje waarmee je een filter kan inschakelen die alleen de lage frequenties doorlaat wanneer je radio geen speciale gefilterde sub-out heeft.

[ Voor 39% gewijzigd door Tranquility op 08-04-2006 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Massa filter should do the trick...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Anoniem: 47742 schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 18:39:
Dit probleem heb ik ook gehad, precies hetzelfde wat jij beschrijft. Bij mij was het redelijk makkelijk ik heb de + en de - is omgedraaid van de lijn kabels op de versterker en toen was het probleem verholpen! misschien heb je er wat aan :)
Lijkt me onwaarschijnlijk, maar ik zal het eens proberen :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
SjOuKeS schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 18:45:
Het lijkt mij verstandig de remote in iedergeval aan te sluiten zoals het hoort:
Via je Radio, en niet via het contact, dat is dus niet slim!
Genoteerd! :)
Er zijn groundloop filtertjes die waarschijnlijk je gezoem op kunnen lossen.
Heb ik gebruikt, maar het filtert gelijk de bassweergave weg. De zoem is dan echter wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
JazzySOB schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 19:18:
Hoe is de voeding van de versterker van de sub aangesloten? Deze (teminste de +) moet altijd rechtstreeks aan de accu aangesloten worden en niet via het zekeringkastje of het contact. De - kan gewoon op een goed blankgemaakt punt aan de carosserie worden bevestigd. En inderdaad moet het kabeltje van de remote altijd op het "rem" of ""remote" of "amp" aansluiting op de radio worden aangesloten. Je radio schakelt dus altijd de versterkeer aan- of uit!
Ik zal eens nagaan waar de plus-draad vanaf komt. Dit lijkt mij echter niet een oorzaak, gezien de sub het wel perfect doet met een MP3-speler (gevoed door batterijen) aangesloten op de amp.
Heeft je radio een speciale line-out connector voor de subwooferversterker, of heb je deze aangesloten aan bijvoorbeeld de rear (achter) line-out connector. Dit is belangruik omdat de sub natuurlijk niet het volledige frequentiespectrum voor zijn kiezen moet krijgen, maar alleen de lage frequenties, dus tot hooguit 80 Hz. Vaak zit er op de versterker ook een schakelaartje waarmee je een filter kan inschakelen die alleen de lage frequenties doorlaat wanneer je radio geen speciale gefilterde sub-out heeft.
De radio heeft 2 line-out's. Namelijk voor ''front'' en ''rear''. Ik heb front aangesloten op de versterker, die dus het gehele spectrum (20-20k) voor z'n kiezen krijgt. De versterker heeft echter een sub-filter, dus ook dit is geen probleem.

Oja...Met een andere autoradio is de zoem ook helemaal verdwenen :? Het ligt dus niet aan de bedrading oid, maar aan de radio. De nieuwe radio heeft een enkele stereo lijn-uitgang, zou het daar mee te maken kunnen hebben?

[ Voor 11% gewijzigd door Barry|IA op 09-04-2006 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:31

GaMeOvEr

Is een hork.

Barry|IA schreef op zondag 09 april 2006 @ 11:41:

Oja...Met een andere autoradio is de zoem ook helemaal verdwenen :? Het ligt dus niet aan de bedrading oid, maar aan de radio. De nieuwe radio heeft een enkele stereo lijn-uitgang, zou het daar mee te maken kunnen hebben?
Lijkt mij niet, lijkt me eerder dat er intern in je huidige radio iets niet fris is.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:08

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

massa-spoor probleempje in de radio zelf?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 11:26

SeatRider

Hips don't lie

Zoems, of ze nou in versterker of in headunit zitten, op het moment dat ze toerental afhankelijk zijn los je gewoon op met een ontstoorsetje, of meer specifiek: met een dikke condensator tussen je 12v+ en massa.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb dat ook een keer met mijn Pioneer DEX-P99R gehad, was een kwestie van intern massaspoor niet lekker. Na reparatie was het weg. (Met een andere radio had ik er dus ook geen last van.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 19:14

gjs

Scoobydoobydoo

toerental afhankelijk lijkt mij toch de dynamo...

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ja, is ook de dynamo, maar de radio pikt dat dus op, door slechte ontstoring. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71133

"aardlus ontkoppeler"
Pagina: 1