[Mobo/CPU] Welke van de 2 is dood ?

Pagina: 1
Acties:

• _zer0_
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 08:57
Heb hier volgend setje staan wat sinds een aantal dagen niet meer opstart.
Daarvoor geen problemen mee gehad:

Asus P5P800 (i865PE)
Intel Pentium 4 530 (S775, 3,0GHz, 800MHz FSB, 1MB)
Twinmos dual-channel setje 2 x 512MB PC3200 DDR
GF4 MX440

Mobo start op bij indrukken power-switch,
echter geen piepjes en geen beeld, enkel een draaiende cpu-fan.
Ik heb volgende al getest:

- andere voeding
- andere videokaart
- ander geheugen
- cmos reset
- bios recovery met flop

Aangezien ik geen ander s775 mobo of cpu heb kan ik niet verder testen.
Iemand enig idee hoe ik er achter kom wat er defect is, mobo of cpu ?

Oh ja, geen garantie meer... :(

• Witwasser
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik had precies hetzelfde probleem een paar weken terug met een P4P800 en Pentium 4 S478 2,8Ghz. Het ledje op het mobo brandde wel, maar hij gaf geen kick.

Anyway ik kon het ook niet testen thuis, dus ff naar de pcboer gebracht en bleek toch het mobo te zijn. Ik had ook geen garantie meer :(

En nu draai ik op een Gigabyte plankje :)

[ Voor 7% gewijzigd door Witwasser op 08-04-2006 16:04 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Lijkt me mobo, anders zou hij toch moeten piepen denk ik zo.

http://specs.tweak.to/16567

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:15

Theo

moederbord

een cpu gaat niet zosnel stuk (bij normaal gebruik). Een mobo gaat natuurlijk ook niet snel stuk, maar wel sneller dan een cpu. Dus de kans is groter dat je mobo het heeft begeven.

als je zonder cpu opstart moet de mobo toch laten weten dat er geen cpu inzit (piepjes, of error op scherm) Als je zonder spu opstart, en er gebeurt exact hetzelfde is je mobo dus overleden

Nu met WP, PV, EV en PC

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:44

_Thanatos_

Ja, en kaal

Anders koop je een nieuw mobo, en breng je em terug als dan blijkt dat de CPU stuk is.

Een winkel moet binnen 7 dagen je aankoop zonder mokken terugnemen, dus maak er gebruik van, zou ik zeggen :)

日本!🎌

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Weet je zeker dat je geen garantie meer hebt asus geeft 3 jaar garantie op hun borden
gewoon een kwestie van bij de shop waar je hem hebt aangeschaft aankloppen..

p.s. ik acht het het meest waarschijnlijk dat je mobo dood is.
Een cpu gaat bij normaal gebruik en fatsoenlijke koeling gewoon bijna nooit stuk, zeker cpu's met heatsprader niet ;)

[ Voor 37% gewijzigd door cold op 09-04-2006 01:24 ]

2x MT v3 | EMS v147.6 VNS v117 BMS v112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

• _zer0_
Thnx voor de replies :-)
Ik ga inderdaad nog maar eens naar de garantie kijken,
en anders ander bordje aanschaffen, vond het al erg verdacht dat ie helemaal niet piept.
Oh ja, cpu was en is altijd goed gekoeld met een Arctic Cooler Freezer 7.

[ Voor 19% gewijzigd door _zer0_ op 11-04-2006 22:12 ]

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-05 16:43

DaRoot

Some say...

Inderdaad, ff nakijken hoe het met de fabrieksgarantie zit.. en daarbij, S775 board zonder garantie? Kan toch nooit zo oud zijn? Ouder dan een jaar dan? Of zit ik compleet mis?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• _zer0_
Net een jaar en een week oud...

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:44

_Thanatos_

Ja, en kaal

Wettelijke minimum garantietermijn is twee jaar. Fabrieksgarantie is misschien een jaar, maar de winkelier/leverancier *moet* minimaal twee jaar geven. Dus dat tweede jaar is dan zijn probleem.

日本!🎌

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Een leverancier moet helemaal geen minimaal 2 jaar garantie geven. Wettelijk mag een winkel zoiets zelf bepalen alleen staan de richtlijnen op een minimum van 1 jaar. Dit is ook wel waar de meeste winkel zich aan houden.

Als je 1 jaar garantie hebt op het moederbord en via de fabrikant staat een garantie van 2 jaar zul je zelf contact op moet nemen met de fabrikant.

Verwijderd

een p5p800 SE is niet oud hoor..ik snap niet dat er geen garantie op kan zitten....de maak van deze moederborden was of bijna een jaar geleden of iets meer als een jaar geleden...dus volgens mij moet je gwoon garantie hebben...

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
_Thanatos_ schreef op donderdag 13 april 2006 @ 23:26:
Wettelijke minimum garantietermijn is twee jaar. Fabrieksgarantie is misschien een jaar, maar de winkelier/leverancier *moet* minimaal twee jaar geven. Dus dat tweede jaar is dan zijn probleem.
Precies.
Woohooo schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 10:36:
Een leverancier moet helemaal geen minimaal 2 jaar garantie geven. Wettelijk mag een winkel zoiets zelf bepalen alleen staan de richtlijnen op een minimum van 1 jaar. Dit is ook wel waar de meeste winkel zich aan houden.

Als je 1 jaar garantie hebt op het moederbord en via de fabrikant staat een garantie van 2 jaar zul je zelf contact op moet nemen met de fabrikant.
Wil je voortaan eerst dingen op internet na kijken voordat je iets beweert? Je kunt hier nalezen dat op 1 mei 2003 de consumentenrecht richtlijn van de EU is ingevoerd. Daar staat duidelijk in dat er minimale garantie periode is van twee jaar, zolang dit redelijk is. Dit is per wet bepaald en de winkelier heeft zich hier aan te houden. Dit geldt voor alle consumptiegoederen die gekocht zijn na 1 mei 2003. Met de fabrikant heb je als klant zoiezo nooit te maken, je koopt iets bij de winkel niet bij een fabrikant.

Conclusie: De topicstarter heeft nog bijna een jaar garantie :).

[ Voor 8% gewijzigd door dr snuggles op 14-04-2006 15:11 ]

• _zer0_
Conclusie: De topicstarter heeft nog bijna een jaar garantie .
Ik heb al contact met de leverancier, lijkt er op dat deze inderdaad de garantie accepteerd maar zegt dat het wat langer kan duren doordat het na het eerste jaar is...
Spullen gaan dan terug naar de groothandel/fabrikant.
Ben benieuwd...

P.S. A la Turka: Het is de P5P800, niet de SE variant !

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

wwillem schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 15:08:
Wil je voortaan eerst dingen op internet na kijken voordat je iets beweert? Je kunt hier nalezen dat op 1 mei 2003 de consumentenrecht richtlijn van de EU is ingevoerd. Daar staat duidelijk in dat er minimale garantie periode is van twee jaar, zolang dit redelijk is. Dit is per wet bepaald en de winkelier heeft zich hier aan te houden. Dit geldt voor alle consumptiegoederen die gekocht zijn na 1 mei 2003. Met de fabrikant heb je als klant zoiezo nooit te maken, je koopt iets bij de winkel niet bij een fabrikant.

Conclusie: De topicstarter heeft nog bijna een jaar garantie :).
Hm, opzich interessant stukje. Ben mezelf er ff verder in gaan verdiepen maar er is namelijk wel een verschil tussen "garantie" en "aansprakelijkhied".

Dat jij denkt er is 'dus' een garantietermijn van twee jaar geldt. Dat is niet helemaal waar. Het betekent alleen dat de verkoper gedurende die twee jaar aansprakelijk is voor de geconstateerde gebreken wat kort gezegd.. betekent dat hij daar wat aan moet doen (herstel, schadeloosstelling of iets dergelijks). Verder is de fabrikant vrij om aan zijn garantie beperkingen te verbinden.

Maar even ontopic, je kan dus wel terug gaan naar die winkel voor de "aansprakelijkhied" van jou Asus moederbord.

Zo leer ik ook weer :)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Woohooo schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 16:40:
Hm, opzich interessant stukje. Ben mezelf er ff verder in gaan verdiepen maar er is namelijk wel een verschil tussen "garantie" en "aansprakelijkhied".

Dat jij denkt er is 'dus' een garantietermijn van twee jaar geldt. Dat is niet helemaal waar. Het betekent alleen dat de verkoper gedurende die twee jaar aansprakelijk is voor de geconstateerde gebreken wat kort gezegd.. betekent dat hij daar wat aan moet doen (herstel, schadeloosstelling of iets dergelijks). Verder is de fabrikant vrij om aan zijn garantie beperkingen te verbinden.
Wat is volgens jou dan het verschil tussen garantie en aansprakelijkheid? Btw, hier nog een beter leesbare versie (zelfde, maar nu in pdf met kolommen) )van de richtlijn :).

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
_zer0_ schreef op vrijdag 14 april 2006 @ 16:33:
[...]

Ik heb al contact met de leverancier, lijkt er op dat deze inderdaad de garantie accepteerd maar zegt dat het wat langer kan duren doordat het na het eerste jaar is...
Spullen gaan dan terug naar de groothandel/fabrikant.
Ben benieuwd...

P.S. A la Turka: Het is de P5P800, niet de SE variant !
Wat langer kan duren :) ? Heb je gevraagd hoe lang ze denken nodig te hebben, want een 10-tal werken zonder moederbord is lastig :)

• _zer0_
Ondertussen de cpu kunnen testen bij een kennis en die is in orde
De leverancier wilde achteraf toch een nieuw bord leveren,
heeft deze zelfs al opgestuurd en het is zelfs een P5P800 SE geworden. ;)
Blijkbaar houden ze daar van tevreden klanten.
Pagina: 1