Toon posts:

[Excel] Waardes opzoeken en overnemen

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor een spelletje met vrienden houd ik een stand bij. Het spelletje houdt in dat iedereen enkele teams kiest uit een voetbalcompetitie en deze teams verdienen punten door hun uitslagen. Het bestand is vrijwel helemaal geautomatiseerd op een klein doch kritiek deel na.
Na iedere speelronde moet ik achter alle teams invullen hoeveel doelpunten voor en tegen ze hebben gekregen plus aangeven met het cijfer 1 of de club uit speelde. Door het grote aantal teams is dit een groot karwei.

Wat ik graag wil is dat op een apart blad vijf kolommen staan. De datum, thuisploeg, uitploeg, thuisscore en uitscore. De bedoeling is dan dat ik op het blad waar de punten per club worden berekend ik dan de datum invul. Dit zou dus moeten gebeuren met behulp van formules in de cellen achter de clubs op het scoreblad. Ik heb het geprobeert met gedefinierde namen voor de kolommen op het uitslagenblad. =als(a3=thuisploeg;thuisscore;"") Helaas werkte dit niet. Hoe krijg ik excel zover dat het een cel met de goede inhoud opzoekt in een kolom en dan de daarbij behorende waarde enkele kolommen verderop overneemt. Wanneer iemand me dat zou kunnen vertellen dan lukt wel om de andere als-functies ook te definieren.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:08
kijk eens naar de vert.zoeken functie. Om te kijken of een waarde voorkomt kan je die ook gebruiken in een nest: ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(naam ploeg, thuisploegenkolom,1,FOUT)),"heeft niet thuis gespeeld","heeft thuisgespeeld")

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik mijn eigen excel-kennis toch iets overschat.
Het verticaal zoeken is gelukt, dat was niet zo'n probleem achteraf. Maar het probleem zit nu in het toevoegen van voorwaarden om die verticale selectie te starten.
Wat voor formule moet ik gebruiken om voor het verticale zoeken eerst de datumselectie te maken. De datum heb ik voor het gemak als hele waarde geformuleerd, 29 december is dus 2912.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels een stuk verder. Door in het blad met uitslagen een kolom in te voegen met de koppelfunctie =B1&B2.
Daarna de functie =VERT.ZOEKEN($A$31&A3;tabelmatrix;kolomindex_getal) Dat werkt deels, ben er nog niet achter waarom hij regelmatig zegt 'geen waarde beschikbaar' terwijl er toch echt iets staat. Maar hoe kan ik aan vert.zoeken toevoegen dat wanneer de waarde niet gevonden is er 0 komt te staan.

Verwijderd

Hallo,

Middels een combinatie van verticaal zoeken en de alsfunctie is het mogelijk om een null-waarde in de cel te krijgen wanneer dit noodzakelijk is.
Je krijgt dan in de alsfunctie de functie verticaal zoeken.

Koen