Toon posts:

Gentoo - Kernel Panic - Kan root partitie niet mounten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer Linux gentoo te installeren en geeft bij mij een fout over Kernel panic en dat hij de root schijf niet kan mounten. Ik heb alle filesystem in de kernel gebakken die ik nodig had volgens mij.

Het filesysteem is EXT2

Als ik het goed begrijp dan staat mijn boot op /dev/sda1 en staat de rest zoals portage ook op /dev/sda1

Mijn fstab ziet er dus zo uit:

/dev/sda1 /boot ext2 defaults,noatime 1 2
/dev/sda2 none swap sw 0 0
/dev/sda1 / ext2 noatime 0 1
/dev/sda3 /home ext3 noatime 0 2

none /proc proc defaults 0 0
none /dev/shm tmpfs nodev,nosuid,noexec 0 0

Maak ik een beginners fout of is er een andere reden waarom de root niet wil mounten ?

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-01 17:07

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Je mount /dev/sda1 dubbel. Meestal staan root (/) en boot (/boot) apart.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Verwijderd

Topicstarter
Pastinakel schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 22:06:
Je mount /dev/sda1 dubbel. Meestal staan root (/) en boot (/boot) apart.
Kijk dat volg ik dus niet .. Mijn boot staat toch op /dev/sda1 ?

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:40
Correct me if I'm wrong, maar nu mount je dus /dev/sda1 én op / én op /boot.. En dat is helemaal nergens voor nodig. Mijn fstab:
debian:~# cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
/dev/hda2 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1
/dev/hda1 none swap sw 0 0

Verwijderd

Topicstarter
Ik had de handleiding van Gentoo gevolgd.

Heb het nu hierin veranderd. Krijg helaas nog steeds dezelfde melding.

/dev/sda3 /home ext3 noatime 0 0

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2006 22:23 ]

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 15:31

killercow

eth0

je hebt obviously niet de handleiding gevolgd,

zie hier: http://www.gentoo.org/doc...k-amd64.xml?part=1&chap=4
stap 4.c

je /boot is normaal /dev/sda1
je swap is normaal /dev/sda2
je / is normaal /dev/sda3
je /home is eventueel dus /dev/sda4

[ Voor 22% gewijzigd door killercow op 07-04-2006 22:42 ]

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Topicstarter
killercow schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 22:42:
je hebt obviously niet de handleiding gevolgd,

zie hier: http://www.gentoo.org/doc...k-amd64.xml?part=1&chap=4
stap 4.c

je /boot is normaal /dev/sda1
je swap is normaal /dev/sda2
je / is normaal /dev/sda3
je /home is eventueel dus /dev/sda4
Er stond bij mij niets in over partitie's maken dus ik heb mijn eigen gemaakt. Maar goed ik heb het zo:

sda1 root
sda2 swap
sda3 home

maar goed alles staat erop en hij moet het toch doen zo ??

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2006 22:46 ]

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 22:45:
[...]

Er stond bij mij niets in over partitie's maken dus ik heb mijn eigen gemaakt. Maar goed ik heb het zo:

sda1 root
sda2 swap
sda3 home

maar goed alles staat erop en hij moet het toch doen zo ??
Waar ga je root nou mounten dan?

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 15:31

killercow

eth0

hmm, ja

hij zou het wel moeten doen, maar je /root is niet voor niks los van de rest.
A kun je hem unmounted laten als je pc aan staat, wat gekut met je kernel minimaliseert. (je moet immers root zijn om hem te mounten)

en je grub config (zoals de gentoo install dat beschrijft kan ook best wel eens last hebben van een gemengde / en /boot

misschien kun je alsnog je /home partitie verkleinen, en er een stukje /boot achter maken?

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Topicstarter
Pastinakel schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 22:49:
[...]

Waar ga je root nou mounten dan?
Staat er toch in ?! /dev/sda1

Verwijderd

Topicstarter
killercow schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 22:49:
hmm, ja

hij zou het wel moeten doen, maar je /root is niet voor niks los van de rest.
A kun je hem unmounted laten als je pc aan staat, wat gekut met je kernel minimaliseert. (je moet immers root zijn om hem te mounten)

en je grub config (zoals de gentoo install dat beschrijft kan ook best wel eens last hebben van een gemengde / en /boot

misschien kun je alsnog je /home partitie verkleinen, en er een stukje /boot achter maken?
Als ik dan toch bezig ben dan wil ik het leren ook.

Hoe bedoel je gemengde / en /boot ?!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 22:12:
[...]

Kijk dat volg ik dus niet .. Mijn boot staat toch op /dev/sda1 ?
Ja; maar zoals al gezegd: het is dubbelop. Als ze beide op één partitie staan geef je alleen de / (root) op in fstab; anders geef je ze allebei op. Je /boot regel is hier dus duidelijk teveel. Eerst zeg je je sda1 in /boot te mounten, daarna vertel je fstab nog es dat dezelfde partitie in / hoort... Nogal wiedes dat je kernel flipt ;).

Edit: en een gemengde /boot en / - hou dat maar voor later... Heb je voorlopig niet nodig (is wéér een extra partitie). Hou het maag ewoon bij een / :).

[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 07-04-2006 23:00 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Dit lijkt me meer een grub config probleem. Zou je je grub.conf kunnen posten? (/boot/grub/grub.conf)
Grub gebruikt een iets andere naamgeving namelijk. Waarschijnlijk probeert je pc nu een partitie te mounten die er niet is.

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 22:59:
[...]

Ja; maar zoals al gezegd: het is dubbelop. Als ze beide op één partitie staan geef je alleen de / (root) op in fstab; anders geef je ze allebei op. Je /boot regel is hier dus duidelijk teveel. Eerst zeg je je sda1 in /boot te mounten, daarna vertel je fstab nog es dat dezelfde partitie in / hoort... Nogal wiedes dat je kernel flipt ;).

Edit: en een gemengde /boot en / - hou dat maar voor later... Heb je voorlopig niet nodig (is wéér een extra partitie). Hou het maag ewoon bij een / :).
Ja leuk maar het werkt niet .... Ik sta op punt om 3 uur werk weg te smijten en opnieuw te beginnen.
Dus als jij weet waarom het niet werkt dan kan ik verder anders dan smijt ik het weer leeg.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 23:06:
Dit lijkt me meer een grub config probleem. Zou je je grub.conf kunnen posten? (/boot/grub/grub.conf)
Grub gebruikt een iets andere naamgeving namelijk. Waarschijnlijk probeert je pc nu een partitie te mounten die er niet is.
Hopelijk heb je hier iets aan..

default 0
timeout 30

title = lekker belangrijk
root(hd0,0)
kernel /boot/linux-2.6.15-gentoo-r1 root=/dev/sda1

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2006 23:08 ]

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 23:08:
[...]

Hopelijk heb je hier iets aan..

default 0
timeout 30

root(hd0,0)
Dan zou dit je /etc/fstab moeten zijn:
code:
1
2
3

...ervan uitgaande dat je geen aparte /boot partitie hebt gemaakt en dat je kernel in /boot/ staat op je root partitie.

[ Voor 13% gewijzigd door Pastinakel op 07-04-2006 23:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pastinakel schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 23:10:
[...]

Dan zou dit je /etc/fstab moeten zijn:
code:
1
2
3

...ervan uitgaande dat je geen aparte /boot partitie hebt gemaakt en dat je kernel in /boot/ staat op je root partitie.
Heb het nu hierin veranderd. Krijg helaas nog steeds dezelfde melding.

/dev/sda3 /home ext3 noatime 0 0

Heb ik toch !? Krijg dus nog steeds de melding:

Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount fs on unknown-block(0,0)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2006 23:17 ]

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Dan rijst de vraag of je root partitie inderdaad /dev/sda1 is. Boot eens met de gentoo boot disk en kijk of je partities inderdaad bevatten wat ze moeten bevatten (dus dat er inderdaad een complete tree op /dev/sda1 staat).

Verwijderd

Topicstarter
Pastinakel schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 23:17:
Dan rijst de vraag of je root partitie inderdaad /dev/sda1 is. Boot eens met de gentoo boot disk en kijk of je partities inderdaad bevatten wat ze moeten bevatten (dus dat er inderdaad een complete tree op /dev/sda1 staat).
Ja als ik /dev/sda1 mount aan /mnt/gentoo dan staat daar /boot op met me kernel en /dev /etc /bin etc.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 23:06:
[...]

Ja leuk maar het werkt niet .... Ik sta op punt om 3 uur werk weg te smijten en opnieuw te beginnen.
Dus als jij weet waarom het niet werkt dan kan ik verder anders dan smijt ik het weer leeg.
Can je je GRUB-configuratie posten? Die heb je nog niet gegeven :). Ik ben geen grub-expert (mijn distro gebruikt Lilo), maar ongetwijfeld kunnen anderen het es bekijken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Je fstab klopt idd niet helemaal, maar ik denk niet dat dat de oorzaak van je probleem is.

Immers, je fstab kan pas gelezen worden als je / al gemount is, en zover kom jij niet eens.

Als je echt alle filesystems in je kernel (dus niet als module) hebt gecompileerd kan het alleen nog liggen aan je controller, vermoedelijk een SATA-ding? Kijk tijdens het booten eens of je kernel uberhaupt iets zegt over sda.

Edit:
had blijkbaar deze pagina al een half uur niet gerefreshed :P

Het zou idd ook aan je bootloader kunnen liggen, je moet daar wel de correcte root= parameter opgeven uiteraard (zoals de foutmelding al zegt).

[ Voor 21% gewijzigd door smokalot op 07-04-2006 23:28 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 23:26:
Je fstab klopt idd niet helemaal, maar ik denk niet dat dat de oorzaak van je probleem is.

Immers, je fstab kan pas gelezen worden als je / al gemount is, en zover kom jij niet eens.

Als je echt alle filesystems in je kernel (dus niet als module) hebt gecompileerd kan het alleen nog liggen aan je controller, vermoedelijk een SATA-ding? Kijk tijdens het booten eens of je kernel uberhaupt iets zegt over sda.
Gaat mijn iets te snel ... Staat het ergens in een log toevallig wat er opgestart is ?

Verwijderd

Wat staat er nu in je grub.conf? Post hem even? De foutmelding wijst op een foute root=... in deze file.

Nog een vraag, heb je genkernel gebruikt, of heb je alles handmatig gedaan?

Het makkelijkste als je begint en toch enige harwarekeuzes handmatig wil doen is
(even uit het hoofd, het is lang geleden dat ik genkernel gebruikte; check het voor de zekerheid voor je het doet)

code:
1
genkernel --menuconfig --bootloader=grub all

P.S. Aangezien er geen partities gemount worden kan er nergens een log worden geschreven. Dus ik vrees dat je een logfile kan vergeten.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2006 23:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 23:29:
Wat staat er nu in je grub.conf? Post hem even? De foutmelding wijst op een foute root=... in deze file.

Nog een vraag, heb je genkernel gebruikt, of heb je alles handmatig gedaan?

Het makkelijkste als je begint en toch enige harwarekeuzes handmatig wil doen is
(even uit het hoofd, het is lang geleden dat ik genkernel gebruikte; check het voor de zekerheid voor je het doet)

code:
1
genkernel --menuconfig --bootloader=grub all

P.S. Aangezien er geen partities gemount worden kan er nergens een log worden geschreven. Dus ik vrees dat je een logfile kan vergeten.
Hier nogmaals:

default 0
timeout 30

root(hd0,0)

Ja ik heb hem handmatig gemaakt. Ik ben nu bezig de genkernel te compilen. Misschien dat deze wel werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Met de genkernel en dan coldplug werkt het wel ...

Naja weet ik ieder geval waar ik het probleem moet zoeken ...

Allen bedankt voor de info :)

• jurp5
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 20:52
Maak er eens root=/dev/sda3 van.

[ Voor 10% gewijzigd door jurp5 op 08-04-2006 08:08 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

jurp5 schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 07:32:
Maak er eens root=/dev/sda3 van.
Als je niet zeker weet wat er aan de hand is (en het topic niet leest), geef dan geen tips... Hier heeft de beste jongen echt helemaal niks aan, want zijn root staat op /dev/sda1 (zoals al meerdere keren in dit topic is aangegeven).

En aangezien de genkernel wel werkt, vrees ik dat hij een configuratie fout in z'n kernel heeft zitten (vrij normaal wanneer je je eerste kernel bouwt...)

@TS
als je machine is opgestart, installeer dan een pciutils (emerge pciutils -a) en voer lspci om te kijken wat er precies in je machine zit. Vervolgens ga je je kernel configureren (make menuconfig) en kijken in Device Drivers ----> ATA/ATAPI/MFM/RLL Support -----> of daar je ide controller wel goed ingesteld staat.
Aangezien je sd* als id hebt, en je niet over SCSI praat, ga ik ervan uit dat je een SATA controller hebt. Daar is nog wat extra instelwerk voor nodig (zoals een paar SCSI drivers die nodig zijn in de SCSI emulatie). Helaas weet ik daar niks van. Mijn tip, check www.gentoo-wiki.org, daar zal ongetwijfeld een artikel aan SATA gewijdt zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
sda, dus wsl. één of andere sata controller ? Gaat 't niet toevallig fout omdat je sata-controller ook al door een ide-driver opgepakt is ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 08:13:
sda, dus wsl. één of andere sata controller ? Gaat 't niet toevallig fout omdat je sata-controller ook al door een ide-driver opgepakt is ?
Het zal ... Tussen de lijst staat gewoon mijn SATA Promise controller. Oh ja en niet als module. Die fout zal ik echt niet maken wanneer gentoo.org er vol met waarschuwingen staat "do not install as module!"

Ik moet die USE onzin ook maar eens leren want als ik nu emerge gebruik gaat het half internet installeren :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2006 10:07 ]

• deepbass909

deepbass909

Die USE onzin is alles behalve onzin. Het is juist de kracht achter Gentoo.
Ik moet alleen wel toegeven dat het redelijk wat moeite kost om ze allemaal goed te zetten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zo moeilijk is USE helemaal niet. :)

Je kunt er in aangeven wat je wel en wat je niet nodig hebt voor jou systeem. Wat je niet nodig hebt geeft je gewoon aan door een - voor een willekeurige USE flag te zetten. Stel je wilt ondersteuning voor KDE, de QT set, ALSA voor je geluid, X support, CDR voor ondersteuning van branders in apps die dat hebben, geen GNOME en GTK support. Dan kun je dit er al in gooien:
code:
1
USE="kde qt alsa X cdr -gnome -gtk"

Bij het begin moet je het gewoon klein houden en aanpassen waar nodig. Het Gentoo Handbook geeft hier ook voorbeelden van. Verder is het niet onverstanding om voor sommige packages gewoon individuele USE flags toe te kennen. Dit doe je geloof ik ik /etc/portage/package.use . Zoek het even op, hier zijn voorbeelden van te vinden :)
Ook handig is om niet gewoon "emerge <package naam> te doen. Maar:
code:
1
emerge -av <package naam>

a van Ask, dus "Weet je het zeker? Yes/No" op het eind. v voor Verbose, dit maakt de informatie die emerge geeft wat uitgebreider. Je kunt dan ook de USE flags voor dat package zien. En worden er USE flags gebruikt die je niet nodig hebt, en dus eigenlijk onnodig dependencies mee geïnstalleerd, dan kun je die uitschakelen door je USE flags aan te passen in make.conf of in package.use. En dit geldt natuurlijk ook andersom voor als je een bepaalde feature juist wel wilt.

Ik hoop dat het iets duidelijker is nu. Lees een keer op je gemak ook nog de documentatie door van Gentoo. Dan kom je al een heel eind. Het is mij ook gelukt, dan kun jij het ook :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• deepbass909

deepbass909

Ik ben het helemaal met je eens, Cybersteef, alleen mijn ervaring (ik heb nu op 4 pc's gentoo staan, waarbij ik het inmiddels een keer of 8 opnieuw heb geïnstalleerd) is, dat het toch wel even duurt voor dat je echt door hebt wat de verschillende USE-vlaggen doen. Toen ik begon wist ik bijvoorbeeld niet of GTK(+) nu nodig was of niet. Later kwam ik erachter dat bijvoorbeeld Gaim het toch wel nodig heeft.
Nu kan je individuele vlaggen gebruiken, maar ik zou het toch niet aanraden. Dependencies kunnen dieper gaan dan je in eerste instantie ziet. Daardoor kan een programma wel compileren, maar uiteindelijk toch niet lekker lopen.
Ik gebruik /etc/portage/package.use alleen om USE-vlaggen alleen om bepaalde depencies uit te zetten die problemen geven bij het compileren en zo.

Ik heb overigens ontdekt dat www.gentoo-portage.com een hele waardevolle bron voor info is over de USE-vlaggen.

Verwijderd

Topicstarter
deepbass909 schreef op zondag 09 april 2006 @ 10:46:
Die USE onzin is alles behalve onzin. Het is juist de kracht achter Gentoo.
Ik moet alleen wel toegeven dat het redelijk wat moeite kost om ze allemaal goed te zetten.
Oh sorry hoor ;) Verkeerd woordje gebruikt :D :+ Ik noem alles onzin als ik er iets voor moet doen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2006 16:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op zondag 09 april 2006 @ 11:18:

Je kunt er in aangeven wat je wel en wat je niet nodig hebt voor jou systeem. Wat je niet nodig hebt geeft je gewoon aan door een - voor een willekeurige USE flag te zetten. Stel je wilt ondersteuning voor KDE, de QT set, ALSA voor je geluid, X support, CDR voor ondersteuning van branders in apps die dat hebben, geen GNOME en GTK support. Dan kun je dit er al in gooien:
code:
1
USE="kde qt alsa X cdr -gnome -gtk"

Bij het begin moet je het gewoon klein houden en aanpassen waar nodig. Het Gentoo Handbook geeft hier ook voorbeelden van. Verder is het niet onverstanding om voor sommige packages gewoon individuele USE flags toe te kennen. Dit doe je geloof ik ik /etc/portage/package.use . Zoek het even op, hier zijn voorbeelden van te vinden :)
Ook handig is om niet gewoon "emerge <package naam> te doen. Maar:
code:
1
emerge -av <package naam>

a van Ask, dus "Weet je het zeker? Yes/No" op het eind. v voor Verbose, dit maakt de informatie die emerge geeft wat uitgebreider. Je kunt dan ook de USE flags voor dat package zien. En worden er USE flags gebruikt die je niet nodig hebt, en dus eigenlijk onnodig dependencies mee geïnstalleerd, dan kun je die uitschakelen door je USE flags aan te passen in make.conf of in package.use. En dit geldt natuurlijk ook andersom voor als je een bepaalde feature juist wel wilt.

Ik hoop dat het iets duidelijker is nu. Lees een keer op je gemak ook nog de documentatie door van Gentoo. Dan kom je al een heel eind. Het is mij ook gelukt, dan kun jij het ook :)
Zeker ... Het is alleen veel uitzoek werk... In FreeBSD bv kun je gewoon pkg_add -r xfce of pkg_add -r kde in typen en dan krijg je kde ... In Gentoo dan ben je dus extreem veel aan het installeren ...

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
cybersteef schreef op zondag 09 april 2006 @ 11:18:
KNIP
De USE flags zijn juist heel handig, zeker omdat alle (voor mij ) bekende packages wel in de package database zitten :)

Wat ik altijd doe voor het emergen:
code:
1
emerge dev-lang/php -pv

De P van Pretend, krijg je eerst een lijst met dependencies, en hoeveel er nog gedownload moet worden, en de V van Verbose, dan kun je zien welke flags allemaal effect hebben op het pakket wat je wil emergen :)
Verwijderd schreef op zondag 09 april 2006 @ 16:30:
[...]

Zeker ... Het is alleen veel uitzoek werk... In FreeBSD bv kun je gewoon pkg_add -r xfce of pkg_add -r kde in typen en dan krijg je kde ... In Gentoo dan ben je dus extreem veel aan het installeren ...
Tip: emerge kde-base of kdebase-meta :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Pagina: 1