DVD-Ram en gegevens wegschrijven vanuit verkenner

Pagina: 1
Acties:
  • 2.454 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een NEC-4571 die DVD-Ram ondersteund en heb een DVD Ram schijfje van Panasonic opgehaald. Ik had gelezen dat DVD-Ram gelijk al werkt als een soort In-Cd en je dus rechtstreeks vanuit verkenner bestanden e.d. erop kunt slepen, zodat deze dan ook gelijk gebrand worden.

Echter lukt dat niet. Hoe kan ik dit toch voor elkaar krijgen?

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kijk of je het schijfje kunt formatteren in de Verkenner. Anders heb je toch een dvd-ram stuurprogramma nodig. Je kunt daar InCD voor gebruiken of een programma van Panasonic. Zit er niet zoiets bij je brander? Het Panasonic programma werkt in principe alleen met branders van Panasonic, maar er bestaan gehackte versies die ook andere merken ondersteunen.

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Schijfje kan ik niet formatteren in verkenner want hij (of zij?) is copy-protected wordt er vermeld in de pop-up.

Toch heb ik het gelezen dat het kon, zonder stuurprogramma.

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Ik heb deze optie uitgeschakeld en het is nu wel mogelijk om de schijf te formatteren: :?

Afbeeldingslocatie: http://www.wibble.co.uk/DVD-RAM/DVD-RAM-properties.jpg

Dit duurt even, dus ik post over 45 minuten mijn antwoord.

Verwijderd

Sinds kort hebben wij thuis een JVC dvd-brander/speler.
Deze kan alle programma's digitaal opnemen op dvd-r en dvd-ram (dus geen ondersteuning voor dvd+r). Ik geloof dat deze dvd-ram techniek alleen maar door JVC en Panasonic wordt gebruikt!!!

Mijn dvd-brander/speler op mijn pc, een LG GSA 4163B, moet ook dit soort dvd-ram dvd's kunnen lezen. Heeft iemand enig idee in wat voor een bestandsformaat programma's worden opgenomen op een dvd-ram met een JVC en/of een Panasonic dvd-brander/speler?
Zo ja, kan ik deze dan met mijn pc brander gewoon inlezen en overbranden met Nero 7 premium op een "normale" dvd?

Alvast bedankt :)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een DVD-RAM functioneert net als een harde schijf ;). Daarom zijn ze een populaire oplossing voor DVD-recorders. Je hebt speciale drivers nodig om het te kunnen beschrijven, maar eenmaal geformatteerd werkt het gewoon als je de drivers geïnstalleerd hebt in Windows denk ik (heb een tijdje een DVD-RAM gehad).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• drfruit
  • Niet online
In mijn Panasonic dvd recorder moet ik de dvd afsluiten voor ik hem kan openen in mijn pc, bijvoorbeeld met Nero of TMPGEnc.

Wat dat schrijven op een dvd-ram zonder stuurprogramma betreft, dat werkt alleen met fat32 als ik me goed herinner, maar dat biedt erg beperkte opties. Je kunt beter wel een stuurprogramma installeren (of InCD gebruiken) zodat je bijvoorbeeld UDF 1.x of 2 kunt gebruiken. Het fijne weet ik er ook niet meer van (ik doe niks meer met die ram-schijfjes), maar ik vond het Panasonic stuurprogramma prettigste werken

Verwijderd

Standaard kan windows XP direct branden, als je bestanden naar de DVD/CD-brander sleept, maar het kan alleen gebrand worden op CD's en CD-RW en niet op DVD's.
Bovendien is XP vrij kieskeurig met de kwaliteit/merk van de CD.

Toevallig van de week getest i.v.m. een nieuw uit te rollen image.
Een Platinum werd uitstekend gebrand met Nero, terwijl XP zelf er niks mee wilde en zelfs liet weten, dat er geen CD geladen was :/

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Ik heb even het 2e DVD ram schijfje erin gedaan en deze geformatteerd als FAT32 en inderdaad het werk als een harddisk.

Echter het eerste schijfje heb ik 2 uur geleden gewist in nera (DVD-RW wissen), echter kan ik hem nu niet meer formatteren als FAT32.

De naam die de DVD-ram meekrijgt als hij nieuw is is "MEI_UDF"

Hoe kan ik de gewiste DVD-ram weer als "MEI_UDF" krijgen (origineel).

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Normaal biedt de producent een utiltity aan waarmee je kan formatteren. Volgens mij behandelt Nero je DVD-RAM trouwens als een gewone schijf denk ik... Niet specifiek als een DVD-RAM (maar ben er niet zeker van).

[ Voor 50% gewijzigd door Borromini op 07-04-2006 22:54 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Ik heb beide schijven nu kunnen formatteren met een FAT32 bestandssysteem. Als ik er een bestand op sleep dan gooit hij deze er gelijk op.

Kun je hem ook formatteren als UDF, want een aantal mensen vind dit beter werken dan FAT32, waarom?
Wat ik ook vreemd vind, is dat je de DVD-Ram niet als NTFS kunt formatteren.

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Ik heb van de Panasonic site een programma/drivers gedownload (DVDForm), waarmee er een extra functionaliteit bijkomt bij het formatteren, namelijk UDF 1.5 en UDF 2.0.

Welke voordelen biedt UDF boven Fat32?

Met een UDF bestandsysteem worden grote bestanden zoals videofiles sneller uitgelezen op stand-alone DVD-spelers en tevens werken standalone DVD-spelers met een UDF bestandssysteem.

Maar als je de schijf formatteerd om back-up bestanden te plaatsen, welke dien ik dan te prefereren?

• drfruit
  • Niet online
Ik zou UDF 1.5 gebruiken, FAT32 biedt alleen nadelen en je kunt de dvd-ram toch niet in een andere pc-drive uitlezen dus uitwisselbaarheid heeft weinig zin. Mocht je ooit een heel groot image willen wegbranden, heb je niks aan FAT.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
drfruit schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 19:07:
Ik zou UDF 1.5 gebruiken, FAT32 biedt alleen nadelen en je kunt de dvd-ram toch niet in een andere pc-drive uitlezen dus uitwisselbaarheid heeft weinig zin. Mocht je ooit een heel groot image willen wegbranden, heb je niks aan FAT.
Helemaal mee eens. Ik zou het zelfs nog iets willen aandikken.
UDF is sneller, dat is dus nog een voordeel.
Wat betreft uitwisselbaarheid, Windows (win98 en hoger) kan al UDF lezen (maar niet schrijven) dus daarvoor hoef je niet voor FAT te kiezen.

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Bedankt!

Ik ga hem gelijk formatteren naar UDF 1.5.

Verwijderd

ik wil nu voor mn laptop ook dvdram schijfje aanschaffen maar dan een grote versie 9,4gb
vele zijn er via internet te koop maar deze zijn allemaal in casette, ik kan deze casette niet in mn notebook stoppen (asus fja-ap03hz)
welke heb je van 9,4gb zonder case of die je uit de case kan halen?

panasonic heb je 2 types van 9,4 GB volgens conrad.nl

DVD-RAM 9,4GB 5X LM-AD 240ME
en de
DVD-RAM 9,4 GB 3x LM-AD240E

beide staat vermeld cardrigde, maar kan ook via panasonic niet normaal antwoord vinden of ik ze uit de case kan halen.

wie kan me helpen.

wil dit namelijk als extra opslagschijf gebruiken voor mn fotos enzo (werkt mooi als soort HDD)

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 15:43:
ik wil nu voor mn laptop ook dvdram schijfje aanschaffen maar dan een grote versie 9,4gb
vele zijn er via internet te koop maar deze zijn allemaal in casette, ik kan deze casette niet in mn notebook stoppen (asus fja-ap03hz)
welke heb je van 9,4gb zonder case of die je uit de case kan halen?

panasonic heb je 2 types van 9,4 GB volgens conrad.nl

DVD-RAM 9,4GB 5X LM-AD 240ME
en de
DVD-RAM 9,4 GB 3x LM-AD240E

beide staat vermeld cardrigde, maar kan ook via panasonic niet normaal antwoord vinden of ik ze uit de case kan halen.

wie kan me helpen.

wil dit namelijk als extra opslagschijf gebruiken voor mn fotos enzo (werkt mooi als soort HDD)
Helaas, de 9.4 GB schijven zijn dubbelzijdig en die zijn alleen in een cartridge verkrijgbaar. Bij de meeste (Type4) kan je die schijf er wel uit halen. Maar je moet ze dus wel draaien en dan kan je net zo goed een andere enkelzijdige pakken. Ook moet je erg oppassen voor krassen en vette vingers.

Verwijderd

Hallo,

Ik heb een JVC THR-3. Ik heb de DVD RAM 9,4 disc gewoon uit de casette gebroken. Werkt perfect.
Maar nu heb ik het volgende: Ik heb een programma opgenomen op mijn DVD deck voor een oom. Had er niet over nagedacht van te voren, maar nu kan mijn oom dus geen DVDRAM af spelen.
De optie "Finaliseren" (DVD afsluiten) is niet toepasbaar op een DVDRAM schijf en als ik hem in een brander stop die DVD RAM kan lezen, geeft hij ook niets weer. Sterker nog mijn explorer loopt vast. NU lees ik hier iets over stuurprogrammas, kan iemand mij misschien in het kort samenvatten wat ik nu moet doen? En hoe ik eventueel de data op de DVDRAM er vanaf kan krijgen om die vervolgens op een DVD R(W) te zetten. Ik heb al reeds Nero geinstalleerd staan op het systeem. Betekend dat dat ik InCD erbij moet installeren??

Alvast bedankt voor enige reacties.

Mark

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2007 11:09 ]

• Interbert
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-02 20:27
De afspeelmogelijkheden van de JVC THR-3 zijn. CD, CD-R, CD-RW, DVD, DVD-R, DVD-RW, JPEG, MP3, SVCD, Video-CD. Ik kan ook nergens bij JVC iets vinden dat er DVD-Ram in kan.

Maar als die wel slikt veranderd de THR-3 de DVD-Ram in een quasy DVD-R(W). De manier waar op een DVD-R(W) wordt weggeschreven is overgenomen van de DVD-Ram, waardoor waarschijnelijk alleen jou home cinema systeem het ook weer kan afspelen.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Welke Windowsversie gebruik je eigenlijk? Ik heb nooit problemen met DVD-RAM gehad in XP(als FAT32) of moderne linuxdistro's. Windowss heeft volgens mij geen UDF-ondersteuning standaard. Gebruikt DVD-RAM nog steeds graag als backupmedium.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 15-01-2007 00:12 ]

Verwijderd

het is een oude vraag maar er is een programma wat de film opgenomen op je Ram recorder gewoon uit kan lezen. Ulead Videostudio kun je dvd-ram schijven bewerken/editen
Pagina: 1