Toon posts:

UTP Kabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie in de FAQ een tekening voor een cros kabel en een gewone kabel. Nu heb ik een cross kabel en daar wil ik een gewone kabel van maken. Kan dit gewoon, door aan de ene kant de stekker eraf te knippen en de draadjes daar net zo in een nieuwe stekker te zetten als bij de stekker die aan de andere kant van de lijn nog zit. De kabels liggen dan aan beide uiteinden wel gelijk. De kabel begint dan bijvoorbeeld niet mer oranje maar met blauw.

Waarschijnlijk wel een noob vraag, maar wil et ff zeker weten.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als de kabel bij de stekker gecrossed is, ja.

Heeft ook een computer!

Verwijderd

Topicstarter
Bertus schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 20:42:
Als de kabel bij de stekker gecrossed is, ja.
Ja is door middel van de stekkers gecrossed

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 20:42:
[...]

Ja is door middel van de stekkers gecrossed
Ik bedoel dat de cross in de kabel zelf vlak voor de stekkers zit, en vergeet niet de gecrossede stekker kant af te knippen ;)

Heeft ook een computer!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bertus schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 20:48:
[...]

Ik bedoel dat de cross in de kabel zelf vlak voor de stekkers zit, en vergeet niet de gecrossede stekker kant af te knippen ;)
Hoe zou de cross anders moeten zitten, dan? :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Bertus schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 20:48:
[...]

Ja afgeknipt en nu die afgeknipte kant gewoon exact hetzelfde maken als de andere kant?

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
maar het mag toch niks uitmaken hoe de volgorde is als ie aan beide zijden maar gelijk is.
Of het makkelijk is is een 2e

http://raptr.com/Doppert/about

Verwijderd

Topicstarter
Doppert schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 20:54:
maar het mag toch niks uitmaken hoe de volgorde is als ie aan beide zijden maar gelijk is.
Makkelijk niet dan lijkt me. De kabel zit helemaal door elkaar. Niet meer op de juiste volgorde.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-04 17:36

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Doppert schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 20:54:
Er zijn uitstekende redenen voor de vaste volgorde van de aders in de stekkers. Ik stel voor dat je eens rustig de FAQ gaat lezen.
Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 20:59:
[...]
Makkelijk niet dan lijkt me. De kabel zit helemaal door elkaar. Niet meer op de juiste volgorde.
Het is echt niet moeilijker dan een los stuk UTP nemen en daar (met behulp van de FAQ voor de correcte volgorde) een stekker aan zetten. De aders zitten per paar om elkaar gewikkeld (twisted) en slechts de volgorde waarin ze in de stekker zitten bepaalt of de kabel straight of crossed is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Topicstarter
Mr. Liu schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 21:04:
[...]

Er zijn uitstekende redenen voor de vaste volgorde van de aders in de stekkers. Ik stel voor dat je eens rustig de FAQ gaat lezen.

[...]

Het is echt niet moeilijker dan een los stuk UTP nemen en daar (met behulp van de FAQ voor de correcte volgorde) een stekker aan zetten. De aders zitten per paar om elkaar gewikkeld (twisted) en slechts de volgorde waarin ze in de stekker zitten bepaalt of de kabel straight of crossed is.
Ja, maar dat is de vraag niet. Kan het! Ik heb die FAQ allang doorgespit. Ik zou het namelijk zonde vinden om aan beide kanten de stekkers eraf te knippen. Nu hoef ik er maar één te doen.

Dus graag antwoord op de vraag :)

• Freee!!

Freee!!

Natuurlijk kan het. Kijk goed bij welke van de twee stekkers de aders crossed zijn aangesloten en knip die eraf. Daarna gewoon de nieuwe stekker straight eraan zetten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-04 21:40
het is toch redelijk simpel :

je kiest een kant die je er af gaat knippen

je knipt daar de stekker af

je kijkt naar de andere kant

je maakt een nieuw plugje aan je kabel met de draadjes exact hetzelfde als aan de andere kant.

klaar !

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
Mr. Liu schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 21:09:
Natuurlijk kan het. Kijk goed bij welke van de twee stekkers de aders crossed zijn aangesloten en knip die eraf. Daarna gewoon de nieuwe stekker straight eraan zetten.
Ze zaten vrij raar. Beide kanten, dus paren zitten sowieso niet gemakkelijk. Maakt dus niet echt uit welke kant ik eraf knip.

• Freee!!

Freee!!

successor schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 21:14:
het is toch redelijk simpel :

je kiest een kant die je er af gaat knippen

je knipt daar de stekker af

je kijkt naar de andere kant

je maakt een nieuw plugje aan je kabel met de draadjes exact hetzelfde als aan de andere kant.

klaar !
Precies. En als je slim bent, kijk je van te voren even aan welke kant je de stekker eraf knipt (standaards hebben voordelen).

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als een of andere nittwitt die kabel geperst heeft zonder rekening te houden met ader-paren (hoeft niet per see via die officiele standaard-volgorde, is uiteraard wél zo handig, maar het gaat erom dat bepaalde aders "per see" (anders kán je performance-verlies krijgen) gepaired zijn), dan kun je misschien beter alsnog beide kanten eraf knippen en de kabel wél via de standaard persen... Kleine moeite toch, zoveel kost zo'n stekkertje niet? :?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 21:17:
[...]

Ze zaten vrij raar. Beide kanten, dus paren zitten sowieso niet gemakkelijk. Maakt dus niet echt uit welke kant ik eraf knip.
Nee het maakt niet uit.

bij een cross zit een volgens 568-B aangesloten en een volgnes 568-A Wiring

Als je aan beide kanten dezelfde standaard hebt dan is je crosse opeens een gewone.

(de kleuren zijn belangrijk!)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 21:29:
[...]

Nee het maakt niet uit.

bij een cross zit een volgens 568-B aangesloten en een volgnes 568-A Wiring

Als je aan beide kanten dezelfde standaard hebt dan is je crosse opeens een gewone.

(de kleuren zijn belangrijk!)
Ja,

Ik heb ze nu dus:

groen / wit
groen
ornaje /wit
blauw
blauw / wit
oranje
bruin / wit
bruin

En dat aan beide kanten.

• Freee!!

Freee!!

Dat is een straight kabel.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:40

Super_ik

haklust!

best knap, 50% kans en dan toch de verkeerde eraf knippen 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Super_ik op 07-04-2006 21:58 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-04 15:54

DexterDee

I doubt, therefore I might be

In het oorspronkelijke schema zit groen-wit en groen voor een reden op een afwijkende plaats. De kleur kabel die in jouw stekker zit op die plaats moet je ook uit elkaar trekken. Doe je dat niet, dan kun je problemen krijgen bij wat langere kabels waar 100 Mbit over moet lopen. Ik heb het al vaak meegemaakt en vroeger kneep ik ook kabels met het idee dat de volgorde van de kleuren geen zak uit maakte. Op 10 Mbit merk je dit niet, maar op 100 Mbit komen de problemen. Meestal gaat er wel een lampje branden op de hub / switch, maar krijg je nauwelijks of niks over de lijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Verwijderd

Topicstarter
Super_ik schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 21:57:
Moest wel, kabel ligt van boven naar beneden in het huis ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Super_ik schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 21:57:
Niks verkeerd. Alleen heeft hij nu T-568A ipv het in Europa gebruikelijkere T568-B. Maakt voor de kabel verder geen drol uit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1