Toon posts:

[Headset] 3D probleem.

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn headset, ik hoor namelijk in spellen niet waar iets vandaan komt.
als ik bijv. Call of Duty: United Offensive speel en er word ergens in de map geschoten dan kan ik niet horen waar 't geluid vandaan komt, ik hoor het gewoon overal.
Ik heb trouwens wel een goedkope headset, hij koste maar 11 euro's bij de handyman.
hier de specificaties die achterop de doos staan:
U.S. Blaster High quality stereo multimedia headphones with microphone
Headphones:
- Frequency range : 40 - 16.000 Hz
- Impedance : 32 Ohm
- Sensitivity : 106db
- 3,5 mm stereo plug

het is wel gewoon een headset met geluid links en rechts, niet zon ding met alleen rechts.

mijn geluidskaart is gewoon een onboard. zat al in mn pc(packard bell iMedia van ongeveer 3 jaar terug.)
Nu dacht ik laatst de oplossing gevonden te hebben, in mijn volumeregeling vond ik namelijk een schuifbalkje met daarbij 3D level, dat balkje stond helemaal naar beneden, uit dus.
dus ik schuif dat balkje vol naar boven en start CoD:UO weer op. ik hoorde nu wel waar iets vandaan kwam, maar van een verbetering kon ik niet echt spreken.
ik hoorde namelijk wat ik zelf deed(schieten lopen etc.) heel zacht, wat er voor en achter me gebeurde hoorde ik ook heeeel zacht, en wat er links en rechts van me gebeurde hoorde ik keihard.
niet echt fijn dus. toen heb ik dat balkje maar weer naar beneden geschoven en naar een andere oplossing gezocht.
toen dacht ik dus dat het wel slim zou zijn even een andere headset te proberen. dus heb ik een hele dure draadloze philips headset aangesloten op mijn PC. ik kreeg wel geluid, maar gepaard met ontzettend veel ruis, en als ik een andere frequentie probeerde ontving ik ineens radio op mn headset :? 8)7 wel grappig maar ook niet echt fijn. ik heb dus niet echt kunnen testen of ik hiermee wel 3D geluid had.

mijn instellingen in Call of Duty: United Offensive staan trouwens wel gewoon goed. daar licht het dus ook niet aan.

ik hoop dat iemand mij kan helpen met een oplossing, ik zal dit topic meerdere keren per dag bekijken dus als je wilt dat ik iets uitprobeer heb ik dan de tijd.
hoop dat ik niks vergeten ben.
alvast bedankt!

• Whollabilla
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-03-2021
Om te horen waar bijv. vandaan geschoten word, zal je waarschijnlijk surround-speakers (4.0/5.1/6.1/7.1) nodig moeten hebben. Met zo'n stereo-headset heb je maar 2 "kanalen" voor geluid, dus dan kan je computer niet "aangeven" of het geluid van voor (voor-speakers gebruiken), van rechts (rechts-voor en rechts-achter gebruiken) ofzo komt.

Verwijderd

Topicstarter
ik weet dat het met een headset wel gewoon mogelijk is, een vriend van me heeft een wat goedkopere sennheiser waarmee het wel gewoon te horen is.

• Whollabilla
Nou, je kan wel horen of het van de rechterkant komt of van links, maar voor en achter gaat echt niet lukken met een headset hoor ;) (behalve als je zo'n lompe 5.1 headset hebt natuurlijk)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Kan zeker wel met een headset, luister maar een dit soort dingen: http://www.noogenesis.com/binaural/binaural.html

Heeft weinig met je headset te maken, maar meer met de software van de game/geluidskaart die het niet goed kan.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:04

Wildfire

Joy to the world!

Met een goede geluidskaart kun je best goed horen waar geluiden vandaan komen. In CoD2 kan ik heerlijk gamen met m'n koptelefoon (Sennheiser HD570) dankzij m'n Soundblaster X-Fi. :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 20:58:
Kan zeker wel met een headset, luister maar een dit soort dingen: http://www.noogenesis.com/binaural/binaural.html

Heeft weinig met je headset te maken, maar meer met de software van de game/geluidskaart die het niet goed kan.
dit is nou echt zon voorbeeldje waar ik op wachte :)
echt prachtig gemaakt dit, maar het gekke is dus dat ik hier wel alles 3D hoor.
ik kan nu gewoon horen dat de honden van rechts naar links langs komen lopen.
staat er dan toch iets fout in mn game?
of kan het toch nog ergens anders aan liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2006 22:39 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Er staat niks fout hoor. Dit soort dingen zijn gewoon erg moeilijk om te simuleren. Wat je hoort zijn echte opnames, gemaakt door middel van twee microfoons in een kunsthoofd (zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Binaural ). Zo bootsen ze de oren na, en als je het weer afspeelt krijg je de "perfecte" 3D illusie :)

Helaas is de software om dit in games te doen nog niet echt ver (sowiso is het hele 3D sound gebeuren een beetje zwakjes als je het mij vraagt). Ik geloof dat de Xfi het nog wel redelijk kan doen, maar of dat echt goed is weet ik niet.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 22:37:
[...]

dit is nou echt zon voorbeeldje waar ik op wachte :)
echt prachtig gemaakt dit, maar het gekke is dus dat ik hier wel alles 3D hoor.
ik kan nu gewoon horen dat de honden van rechts naar links langs komen lopen.
staat er dan toch iets fout in mn game?
of kan het toch nog ergens anders aan liggen.
Zoals al gezegd is, het ligt aan de software en/of de hardware. Die audiosamples zijn preprocessed, vandaar dat je ze "goed" hoort. Maar games moeten alles real-time doen, met twee keuzes: in software of hardware. Het meeste gebeurt in hardware tegenwoordig, maar een on-board geluidskaart kan niet echt veel soeps qua 3D-geluid. Het is dus niet verwonderlijk dat je game geen fatsoenlijk 3D-geluid produceert.

[ Voor 15% gewijzigd door Wildfire op 07-04-2006 22:55 ]

Verwijderd

3D is in dit geval gewoon en marketing term en refereert niet naar Surroundsound.

Althans, dat lijkt mij.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 22:56:
3D is in dit geval gewoon en marketing term en refereert niet naar Surroundsound.

Althans, dat lijkt mij.
Het is tegenwoordig mogelijk om via een koptelefoon geluid te produceren waarbij je onderscheid kunt maken tussen voor en achter en in mindere mate ook nog een beetje tussen boven en onder. Noem ik toch redelijk 3D/surround.

• Whollabilla
Wildfire schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 00:03:
[...]

Het is tegenwoordig mogelijk om via een koptelefoon geluid te produceren waarbij je onderscheid kunt maken tussen voor en achter en in mindere mate ook nog een beetje tussen boven en onder. Noem ik toch redelijk 3D/surround.
Dan zat ik dus helemaal verkeerd net :P Maar das opzich wel knap, om met 2 "speakers" dan zo goed 3D geluid "na te maken". Maarja, komt misschien doordat je nooit perfect ergens voor staat, je staat altijd wel een beetje gedraaid, en dan komt het geluid in het ene oor eerder aan dan in het andere oor, waardoor je dus (in het echt ook) weet waar het geluid vandaan komt.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als je echt surround in een headset wil, moet je eens gaan kijken naar de surroundheadset van Zalman.
Zit helaas geen mic bij, maar is er wel als "upgrade" bij de kopen (clip je aan de draad)
Maja je moet dan wel een soundkaart hebben die zowel 3 output jacks als een mic input heeft.
Mijn onboard (Soundstorm) heeft dat wel geloof ik, maar er zijn er genoeg die de mic en line-in re-mappen tot outputs, waardoor je dus geen input meer kan aansluiten.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 08:33
de sennheiser PC160 heeft een soort van 3d positional.

maar voor echt "tha bomb" positional audio via hoofdtelefoon moet je een X-Fi geluidskaart kopen
kost wel wat maar is ZEKER de moeite waard.

@hierboven ik heb ook eerst een zalman 5.1 hoofdtelefoon gehad maar dat is echt niets. het geluid is wel ok, maar echt 5.1? nee.

[ Voor 28% gewijzigd door Bulls op 08-04-2006 02:33 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

McKaamos schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 02:21:
Als je echt surround in een headset wil, moet je eens gaan kijken naar de surroundheadset van Zalman.
Getver, surround koptelefoons... ik heb zo'n ding tijdelijk gehad en gauw weer verkocht. Dat ding was echt niet de moeite waard. Vergeet niet dat in de ruimte van een normale koptelefoon opeens 3x zoveel speakertjes zijn aangebracht. Geluidskwaliteit is dus al niet je-van-het en het surroundeffect stelde ook niet veel voor. Met m'n Soundblaster X-Fi en Sennheiser HD570 koptelefoon heb ik veel beter surroundgeluid - ook al is het maar een normale koptelefoon.

Verwijderd

Topicstarter
oke, in ieder geval bedankt voor de moeite.
ik hoopte dat dit wat simpeler op te lossen was, maar dat zit er dus niet in.
die Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS ziet er inderdaad prachtig uit, maar 210 euro is me iets te veel van t goede.
nu hoorde ik van die vriend die ik al eerder had genoemd dat hij een geluidskaart heeft van 12 euro waarmee het dus wel mogelijk is.
hoef ik dus niet perse veel geld uit te geve ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je hoeft ook niet meteen de duurste te nemen natuurlijk ;) Het begint al bij 102 euro :) Bovendien kun je de Fatal1ty ook voor 187,- krijgen volgens pricewatch :O

[ Voor 52% gewijzigd door voodooless op 08-04-2006 09:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 09:57:
Je hoeft ook niet meteen de duurste te nemen natuurlijk ;) Het begint al bij 102 euro :) Bovendien kun je de Fatal1ty ook voor 187,- krijgen volgens pricewatch :O
ook €102 euro vind ik gewoon veel te veel.
ik vond net op de website van mijn plaatselijke computershop de volgende geluidskaart:
soundblaster audigy 2 SE voor €29,-

kan deze geluidskaart wel 3D aan in Call of Duty, of is deze daar ook niet voor geschikt?
volgens creative trouwens wel:
Legendary Sound Blaster quality, value and performance.

The Sound Blaster® Audigy® SE is an excellent value upgrade to 7.1 surround sound on the PC. Featuring high quality audio specifications including 24-bit/96kHz recording and playback with 100dB signal to noise ratio and digital output, it's the ideal partner for surround music and movie playback. For realistic gaming, EAX® ADVANCED HD™ 3.0 support delivers acoustic effects and detailed 7.1 3D surround sound in gaming. The included Creative MediaSource™ software is a comprehensive tool for creating MP3s, managing a music collection, adding effects and burning custom CD compilations.
7.1 surround output
24-bit/96kHz audio resolution.
100dB signal to noise ratio.
Comprehensive Creative Media Source software provided.
EAX ADVANCED HD 3.0 support for gaming.
CMSS up-mixes stereo content to 7.1 surround.

of mischien weet iemand hier nog een geluidskaart die kan wat ik wil voor niet al te veel geld?

EDIT: ik vond net achterop het doosje van CoD:UO een klein plaatje met daarin sounds best on soundblaster 24-Bit advanced HD, dat komt precies overeen met die kaart waar ik het hierboven over had. moet wel goed gaan dus.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2006 14:32 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Er had moeten staan: "Creative pays us a lot of money to say that this game: 'sounds best on soundblaster 24-Bit advanced HD'" :+

Daarnaast staan er niks in de marketing blaat over specifiek de hoofdtelefoon.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 15:51:
Er had moeten staan: "Creative pays us a lot of money to say that this game: 'sounds best on soundblaster 24-Bit advanced HD'" :+
Ik denk eigenlijk dat je daar wel gelijk in hebt ja :P
maar ik denk ook dat activision het niet zo snel op de cover zou zetten als die geluidskaart de game helemaal niet aankan.

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Zelfs met een cheapass geluidkaart krijg je goed geluid bij cod.
Ik speelde voorheen met een Trust 511 geluidskaart en een Trust headset.

Ik kon het beste van iedereen horen waar de tegenstanders zaten.
Nu heb ik een Audigy 4 en een creative headset, nou ik merk geen verschil.

Wat wel erg belangrijk is: zet in COD bij je geluidsinstellingen het op Miles 2D, en niet op EAX.
Want dat geeft geen mooi geluid.

Mijn geluidskaart ondersteunt EAX en me speakers ook, Creative T6060, maar het geluid klopt dan niet, als ik zelf schiet te hard, anderen te zacht, loop geluid lijkt van links te komen terwijl het uit het midden moet komen enzo.

www.ping-win.nl

Verwijderd

Topicstarter
Rye schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 16:29:
Zelfs met een cheapass geluidkaart krijg je goed geluid bij cod.
Ik speelde voorheen met een Trust 511 geluidskaart en een Trust headset.

Ik kon het beste van iedereen horen waar de tegenstanders zaten.
Nu heb ik een Audigy 4 en een creative headset, nou ik merk geen verschil.

Wat wel erg belangrijk is: zet in COD bij je geluidsinstellingen het op Miles 2D, en niet op EAX.
Want dat geeft geen mooi geluid.

Mijn geluidskaart ondersteunt EAX en me speakers ook, Creative T6060, maar het geluid klopt dan niet, als ik zelf schiet te hard, anderen te zacht, loop geluid lijkt van links te komen terwijl het uit het midden moet komen enzo.
ik heb t nu ook op miles 2D staan, maar ik denk dat zelfs zon goedkoop trust kaartje beter is dan mijn onboard kaart.
toch wel gek dat je juist als je hem op EAX zet het geluid alleen maar minder word.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2006 16:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
"subtiel schopje"
Pagina: 1