[PHP] php uitvoeren vanuit de database

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem en ik weet niet hoe ik dit op kan lossen.

Als je een test.php file include dan wordt deze file uitgevoerd. In mijn geval heb ik geen file.

Ik heb een stuk PHP coding in de database die opgehaald wordt en in een variabele ($coding) wordt gezet. Het is nu de bedoeling dat deze coding wordt uitgevoerd.

gewoon $coding neerzetten werkt niet want dan wordt er niets uitgevoerd.

ik heb al php.net doorgelopen in de hoop een commando tegen te komen die voldoet aan mijn wens om de coding uit te voeren maar ik heb niets kunnen vinden.

In welke richting moet ik het zoeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eval()

maar waar heb je dit in godsnaam voor nodig? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 17:10
http://www.php.net/eval

Denk hier wel héél goed bij na, want dit kan uiterst gevaarlijk zijn!! Wat als iemand iets als " unlink( __FILE __ ); " in de DB zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

eval() :X. Zie Google voor waarom ik die :r gebruik. :) Als je PHP opslaat in je database moet je je eens goed achter de oren krabben en gaan kijken naar de opbouw van je applicatie. Code opslaan in je database is nooit slim en handig.

[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 07-04-2006 19:47 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de coding kan worden ingevoerd in het admin gedeelte van een cms en kan alleen worden ingevoerd door een admin. Het lijkt me wel een veilige manier tenzij iemand op een andere manier de database weet te vullen.

Het leek me een handige manier om zo of html op te halen of indien gewenst een scriptje uit te voeren op de pagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-08 20:26
En gewoon een bestandje up-/downloaden via ftp is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat is ook mogelijk als het grote scripts zijn maar het leek me wel handig voor het kleine werk op een pagina om deze via de browser te kunnen benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-08 20:26
Volgensmij is het ook mogelijk om een bestand via php te benaderen, maar zou zo snel niet weten hoe dit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het lijkt me een stuk handiger om modules te kunnen toevoegen aan je pagina's, en daarbij dus inderdaad met bestanden te werken. PHP uit de database gebruiken en parsen in je scripts is gewoon foutgevoelig en vies. Bovendien is het ook een potentiëel beveiligingslek; als iemand in je database kan door een eventueel SQL-injectiefoutje, dan kunnen ze ook al meteen code uitvoeren op je server. Handig. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 20:35
Als iemand in je database kan, kan hij waarschijnlijk ook de accounts van het cms aanpassen en zo zichzelf toegang geven en een PHP bestand uploaden om deze dan later weer uit te voeren. Dus het is niet per definitie veiliger om met bestanden te werken.
Het lijkt me vanuit gebruikersoogpunt echter wel makkelijker om met bestanden te werken. Je kunt dan met je favoriete editor de bestanden maken (en testen op fouten) i.p.v. php code in te moeten voeren in een tekstveld in je browser.

If I can't fix it, it ain't broken.

Pagina: 1