[php/mysql] Hoe data sorteren uit 2 mysql tabellen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Het volgende probleem is bij mij ontstaan. Ik heb 2 MySQL tabellen, één is een lijst met users en de andere is een lijst met 'runs' die deze users kunnen toevoegen. (Voor de geïnteresseerden: deze runs zijn snelheden behaald op een windsurfboard, gemeten met gps).

Nu wordt er op de site op basis van deze runs een ranking gemaakt. Wat ik wil, en niet lukt, is het volgende: Ik wil dat van elke user alleen zijn snelste run in de ranking wordt opgenomen.

Aan de run wordt uiteraard de bijbehorende user gekoppeld. Dus stel, user X heeft 5 runs, dan moet zijn snelste run in de ranking komen. De andere vier runs moeten worden genegeert. De users onderling moeten vervolgens weer gerangschikt worden om hun hoogste 'pr's'. Is dit een beetje duidelijk?

Is er een makkelijke manier om dit te bewerkstelligen die ik over het hoofd zie? Zo niet, iemand een idee hoe ik te werk kan gaan?

Alvast vriendelijk bedankt,

Anne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
je moet de 'group by' clause gebruiker, waarbij je via max() de hoogste run ophaalt, voorbeeldje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
select
  UserID
  , max(RunScore)
from 
  Users 
  inner join Run on Run.UserID = Users.UserID
group by
  UserID

Veldnamen en tabellen zijn fictief, maar je krijgt het idee.

[ Voor 19% gewijzigd door miniBSD op 07-04-2006 19:44 ]

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ahh fantastisch, dat is precies wat ik zocht. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:14

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Dit staat overigens ook prima uitgelegd in Programming FAQ - SQL :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney