Toon posts:

Fedora Core 3 wilt niet instaleren op laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke dit is het probleem.

Voor mijn studie moet ik fedora core 3 instaleren.

Ik heb hiervoor 4 cd's gekregen 1 t/m 4 (duh)

Nu heb ik een laptop waarop windows geinstalleerd staat.

Op deze laptop met windows zit 1 harde schijf van 60 gig groot.

30 gig is een fat32 partitie met daarop windows

de overige 30 gig was een fat32 partitie die ik geformateerd had.

Ik doe me fedora core cd erin en laat deze booten. Tot zover gaat alles goed.
Op een gegeven moment moet ik taal instellingen doen etc en wanneer ik daarna op next druk begint het gedonderd. De installatie geeft bug meldingen aan en ik kan op ignore drukken of cancel.

Ignore laat het programma na 3x afsluiten, en met cancel kan ik gewoon verder.

Nu ben ik dus verder gegaan dmv van cancel en moet ik op een gegeven moment een root aanwijzen. (als ik het zo goed omschrijf dit is me eerste linux installie)

Die wijs ik dus aan op die 30 gig partitie die omgeformateerd word in ext2 als ik daarmee althans de juiste keuze maak (volgens mij boek moet ik linux native kiezen, maar die staat er niet tussen, alleen ext2 ext3 swap vfat en nog iets geloof ik)

Dan alweer krijg ik van die rare bug meldingen. ignore laat het programma sluiten, met cancel kan ik verder.

Ik dus weer volop cancelen en ik ga verder. Moet weer paar dingetjes instellen, dan kies ik welke software ik erbij wil instaleren en dan klik ik begin instalatie.

Weer allemaal bug meldingen, alleen nu lukt het cancelen niet meer, want zovel ignore als cancel laat het programma zichzelf afsluiten.

Ik kan op internet niet iets vinden wat zich hieraan relativeert. Mischien dat iemand dit probleem is tegengekomen en een oplossing weet. Of mischien een andere oplossing weet.

Met vriendelijke groeten,

Jan Dijkstra

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 11:13

TheFirepit

Vuurbal

Wat zijn de andere specificaties van je laptop?

Anders moet je zelf van internet even een Fedora Core 3 versie downloaden en die proberen.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 18:42:
Oke dit is het probleem.

Op een gegeven moment moet ik taal instellingen doen etc en wanneer ik daarna op next druk begint het gedonderd. De installatie geeft bug meldingen aan en ik kan op ignore drukken of cancel.
Dan alweer krijg ik van die rare bug meldingen. ignore laat het programma sluiten, met cancel kan ik verder.
Weer allemaal bug meldingen,....

Jan Dijkstra
Wat zijn die bug meldingen? IO errors? Python meldingen?
Wat zegt fedora als je de media controleert op fouten?

But I thought YOU did the backups...

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 14:37
Kan je met Fedora niet kiezen voor een textbased of grafische install? Ik had wel eens dat de grafische allemaal gekke fouten gaf en de textbased alles superb deed.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Verwijderd

Topicstarter
TeXiCiTy schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 19:12:
Kan je met Fedora niet kiezen voor een textbased of grafische install? Ik had wel eens dat de grafische allemaal gekke fouten gaf en de textbased alles superb deed.
Ik alles linux leek durfde dat (nog) niet aan :--) ik ga het zeker straks eens proberen,

de overige vragen zal ik zo proberen te beantwoorden

Verwijderd

Topicstarter
Insanergy schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 19:03:
[...]

Wat zijn die bug meldingen? IO errors? Python meldingen?
Wat zegt fedora als je de media controleert op fouten?
Bij het controleren van de cd-rom zegt hij dat deze gewoon goed is en gebruikt kan worden

1 van de eerste foutmeldingen is iets in de trend van : "assertion heads at disk dos c:458 in function probe partition for geom failed

de tekst op het begin van de installatie die het programma afsluit is veel veeel veeeeeeeeeel langer ;)

Verwijderd

Topicstarter
EngelF schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 18:59:
Wat zijn de andere specificaties van je laptop?

Anders moet je zelf van internet even een Fedora Core 3 versie downloaden en die proberen.
Tis gewoon een 1,6 ghz lappie met een x600 een toshiba hdd en 512 ddr ram :--) geen gekke dingen ofzo waarvan je zou zeggen dat het conflicten met de instalatie met zich mee zou moeten brengen

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 11:13

TheFirepit

Vuurbal

Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 20:16:
[...]

Bij het controleren van de cd-rom zegt hij dat deze gewoon goed is en gebruikt kan worden

1 van de eerste foutmeldingen is iets in de trend van : "assertion heads at disk dos c:458 in function probe partition for geom failed

de tekst op het begin van de installatie die het programma afsluit is veel veeel veeeeeeeeeel langer ;)
Is er niks met de harde schijf aan de hand? Die foutmelding hoort me een beetje naar een harde schijf probleem. Misschien kan je proberen je harde schijf nog een keer te formateren...

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Verwijderd

Topicstarter
ik vraag me uberhaupt af waarin ik hem moet formateren ;)

ext2 ext3 swap ? en zo zijn er nog wel paar opties

maar zowiezo zou je dat wel denken ja, alleen het rare is hij geeft deze foutmeldingen al helemaal op het begin als ik alleen de instalatie taal hoef te selecteren, dan komt er toch nog helemaal niks van hdd bij kijken

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2006 12:12 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:47

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 12:08:
ik vraag me uberhaupt af waarin ik hem moet formateren ;)

ext2 ext3 swap ? en zo zijn er nog wel paar opties
Je hebt minimaal een swap en een root partitie nodig. Swap heeft als type "linux swap" en je root partitie moet je zelf weten (ext2, maar beter nog ext3, of Reiserfs). :)
Je kunt ook overwegen om /home een aparte partitie te geven. Nu is dat niet zo relevant lijkt me.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Cyphax schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 12:11:
[...]

Je hebt minimaal een swap en een root partitie nodig. Swap heeft als type "linux swap" en je root partitie moet je zelf weten (ext2, maar beter nog ext3, of Reiserfs). :)
Je kunt ook overwegen om /home een aparte partitie te geven. Nu is dat niet zo relevant lijkt me.
maar een swap maak je toch alleen aan als je weet dat er niet genoeg ram is voor de instalatie ? of is een swap verplicht

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:47

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 12:14:
[...]

maar een swap maak je toch alleen aan als je weet dat er niet genoeg ram is voor de instalatie ? of is een swap verplicht
Installatie? Je swap partitie wordt gebruikt om te swappen voor als je RAM vol zit, als je systeem gewoon geinstalleerd is. Verplicht? Vast niet, maar ik zou er wel 1 aanmaken. Als je RAM straks een keer vol is zijn de rapen gaar. Heel groot hoeft ie ook niet te zijn trouwens.

Saved by the buoyancy of citrus

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je swap partitie is zeer sterk aan te raden, maar niet verplicht. Maar als je wilt gaan compileren/office/grafische omgeving wil gaan draaien heb je het eigenlijk wel nodig.
Vroeger was een vuistregel dat je swap 1,5 tot 2 keer je geheugen moest zijn, maar tegenwoordig is dat niet echt meer het geval. Mijn swap is 500MB bij 512MB geheugen. Maar ik heb gemerkt dat het af en toe te weinig is. Maar goed, ik draai dan ook Gentoo en compileer software terwijl ik KDE draai, in OpenOffice werk, Thunderbird open heb, minimaal 2 pagina's in Firefox en ook nog Kaffeïne draai (plus nog een zooi op de achtergrond).

Heb je dus genoeg harddisk ruimte (en dat heb je), kan je makkelijk 1GB als swap nemen om zeker te zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost :--) zoals hierboven werd aanbevolen heb ik alles opnieuw gepartitioneerd en eveneens een swap aangemaakt van 1 gig, ditmaal instaleerde ie wel alles gewoon normaal.

Dank voor de hulp !
Pagina: 1