[EXCEL] functie ALS icm 'Wildcards'

Pagina: 1
Acties:
  • 670 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:20
Hoi,

Ik ben vandaag begonnen met het opzetten van een tabel in excel waarin ik al mijn uitgaves e.d. bijhoud.

Nu is het zo dat ik in kolom A de omschrijving van een betaling neerzet, en dat dit dan in kolom b gecontroleerd moet worden zodat er verder mee gerekend kan gaan worden.

Nu heb ik bijvoorbeeld het volgende:

code:
1
A2: Telefoonrekening week 14

In B2 moet dan worden gekeken wat voor omschrijving er is, en wat dan de actie is.
Als het om een telefoonrekening gaat, dan moet dat bedrag bijvoorbeeld opgesplitst worden, en dan kan dan met de rest van de ALS-functie. Echter wil ik dus dat Excel alleen Telefoonrekening detecteert, en niet dat er per sé weerk 14 achter moet staan. En hier struikel ik tot nu toe over.

Wat ik heb geprobeerd zijn de volgende formules:
code:
1
2
=ALS(B25="telefoonrekening*";"true";"false")
=ALS(B25="telefoonrekening~*";"true";"false")

Maar beide werken niet zoals ik verwacht, aangezien ze aangeven dat het false is. Het lijkt dus dat er geen wildcards in die formule voor mogen komen, maar die heb ik dus wel nodig om mogelijk te maken wat ik eigenlijk wil.

Ik weet best wat van excel af, en met in de help zoeken kom je normaal heel ver, maar het is me vandaag nog niet gelukt om dit werkend te krijgen.

Iemand die me hiermee kan helpen?

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

zoek eens in de helpfunctie op LEFT / MID / RIGHT (voor de Engelstalige versie). In het Nederlands zal het wel iets met LINKS / MID / RECHTS zijn.

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

• TranceSetter
nightowl schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 18:51:
zoek eens in de helpfunctie op LEFT / MID / RIGHT (voor de Engelstalige versie). In het Nederlands zal het wel iets met LINKS / MID / RECHTS zijn.
Zal ik eens op gaan zoeken, alvast bedankt

• TranceSetter
Het is gelukt! Super!

De code zoals ik hem snel heb getest:

code:
1
=ALS(LINKS(B25;2)="ha";"true";"false")