Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meerdere servers in 1 kast

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Appeltaart
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 14:58
Hey,

Ik had een vraagje, is er hier misschien iemand die ervaring heeft met het inbouwen van meerdere pc's in een kast ? Ik zit al een aantal maanden met 4 stof vangende pc's en wou deze graag allemaal in een grote kast bouwen. Dit zou geen serverrack moeten zijn want het moet er gewoon sweet uitzien en in me kamer hangen. Daarom heb ik een kastje gehaald (antraciet archiefkastje) Afbeeldingslocatie: http://www.fragnet.nl/kastje.jpg en Afbeeldingslocatie: http://www.fragnet.nl/kastje2.jpg .

Hierin wil ik graag de 4 mobos etc bouwen, ik heb het al gemeten en theoretisch past alles in diepte breedte en lengte maar aangezien ik eigenlijk niet erg veel hardware kennis heb ben ik niet op de hoogte van eventueele gevolgen of iets dergelijks. Ik vroeg me dus enkel af of er hier mensen waren die er ervaring mee hebben en me wellicht enkele nuttige tips kunnen geven. Ik struin al minimaal een maand rond op het mod forum en heb de meeste basis dingen dus wel gelezen maar kon echt nergens iets vinden wat hierop leek. (behalve servertje aan de wand en wand in het kwadraat ;D van terw_dan (nice btw :P))

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-11 09:55
Op zich een erg leuk idee, ik denk alleen dat je echt moet gaan opletten voor de warmteproductie in die kast. 1 PC brengt al veel warmte voort, laat staan 4 PC. Het is vast allemaal goed te koelen e.d. maar hier zou ik toch echt op letten.

En alles moet toch behoorlijk stevig in de kast komen te zitten, mobo's die wiebelen ten opzichten van de PCI/VGA kaarten wil je niet hebben. Denk hier goed over na hoe je dit gaat doen...

Verder succes met het project!

• Appeltaart
het idee was de mobos vast te zetten aan onafhankelijke metalen platen om deze vervolgens te bevestigen aan de kast zelf, met behulp van rubberen o ringtjes en dergelijke proberen zo trillings vrij mogelijk te maken. Wat de hitte betreft ga ik zoiezo een aantals fan's in huis halen, daarnaast had ik het idee om het middelste gedeelte van de bovenkant van de kast te vervangen voor MeshX om zo de hitte op te laten stijgen naar ... weg iig :D. Verder gebruik ik oude rekjes van de 4 kasten om de HDs en CDROM te bevestigen. Ik weet nog niet hoe me PCI/AGP slot te verstevigen ... kzou niet mijn mobo willen slopen

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-08 14:25
De hardware gaat elkaar in ieder geval niks aan doen. In elke pc zitten ongeveer dezelfde onderdelen en die mollen ook elkaar niet... Het enige waar je op moet letten is de warmte en de ruimte.

Verder een nice idee, maar waarom heb je 4 servers draaien?

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 12:20
Aan wat voor systemen moeten we denken? 2 BP6jes en 2 Pentium MMXjes of 4 prescotts oid?
Al met al is het natuurlijk wel te maken, de uitdaging is alleen het NETJES te maken en hoe je de onderdelen gaat verdelen over de kast?

Ik herinner me trouwens wel iemand die met soort van afstandsbusjes 4 à 5 pentium 1 bordjes gestapeld had. Net genoeg ruimte ertussen voor prockoeler en de voeding was ook vrij bijzonder gemaakt. 1 Voeding per 3 bordjes ofso door splitters maar dat weet ik nie meer zeker.

[ Voor 38% gewijzigd door TeXiCiTy op 07-04-2006 19:59 ]

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-11 17:04
de echte uitdaging is bij zon project om je headers van je backplate en je pci brackets netjes ergens te krijgen zodat je elk moederbord kan aansluiten ,als je goede soldeerskillz hebt moet het lukken met een beetje verlengkabel om alles aan 1 kant te hangen.

verder is een goede airflow van belang , groot belang , ga gerust eens kijken voor een stuk of 8 120 mm fans (1000rpm).

als je flow goed is zou ik overwegen om je koeling iets te oversisen, 4 mobo's met toebehoren maken een hoop warmte. evt zou ik ook overwegen om te zorgen dat je pc bij warm weer zijn warme lucht kwijt kan buiten je kamer, anders wordt het namelijk heel erg warm daarbinnen, als je beseft dat een viertal P4tjes al snel 600 watt idle verbruiken (northwood, prescott is nog meer)

voedingen, dan moet je kijken naar hoe je alles wil gaan gebruiken, je kan alle pc's apart gaan voeden met elk een voeding. das trouwens wat ik zou doen, maar dan zit je al snel aan een voeding of 4.
als je alle moederborden gelijktijdig wil laten aanspringen , denk dan maar aan een relais die na een seconde weer uischakelt, evt met nog een overbrugging voor het aan-knopje.

2 mobo's aan 1 voeding raad ik sten sterkste af , die dingen zijn daar niet op berekend, vooral de 5vsb lijn is maar nipt bij elke voeding en verder zijn er nog dingen die maar net zijn aan een voeding waardoo het ten stekste af te raden is om 2 mobo' aan 1 voeding te knopen.

denk ook maar aan hoe je al die schijven gaat moeten wegbergen in een dedicated rekje in het kastje. de schijven moeten natuurlijk ook gekoeld worden.

en plannen, veel plannen en meten ...

als je kastje trouwens van metaal is, zorg dan wel dat je fans een beetje gescheiden zijn van je kastje . anders gaat de hele boel resoneren.

[ Voor 55% gewijzigd door successor op 07-04-2006 21:09 ]

Out of the box? What box? There is no box.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:50
Volgens mij gaat dit een redelijke takkeherrie maken. Misschien moet je de dingen met ventilatoren niet direct met het metaal verbinden maar op een metalen plaat zetten welke je middels rubber verbind met de kast. Dan gaan de trillingen minder door de kast heen.

• Appeltaart
Net terug van het actually halen van de kast, ik zal morgen wat in depth fotos uploaden met geedit fotos in photoshop etc. Ik zat idd te denken aan rubberen ringen of iets dergelijks tussen de ventilators en de kast omdat het ook van ijzeren plaatwerk is wat niet HEEL stevig vast staat. Ik heb wel specs maar veel is ook "oude" troep. Het staat er gewoon al erg lang en na maandjes wat linux servers gedraait te hebben wilde ik wat meer uitdaging.

Proc zijn 2x 1400 thunderbird
verder 1x 600 mhz en 1x 400mhz oid, het word geen high end pc's.

uiteindelijk wil ik:
1x media pc
1x webserver
1x fileserver
1x shell (gewoon om te kunnen kloten zonder dat mijn hele systeem onstabiel word)

daarnaast heb ik wat hardeschijven cdroms videokaarten en audio kaarten, morgen volgen ook hiervan de precieze namen etc :P weet ik eerlijk gezegd niet zo uit me hoofd. Tevens ben ik ook nog als een gek op zoek naar een SLOT IN DVDROM (zo een zonder lade maar die de CD naar binnen ... slurpt) maar daar word dus aan gewerkt.

Verder wil ik iedereen hartelijk danken voor de feedback die ik krijg, zorgt voor meer inspiratie en betere ideeen }:O :D maar zoals belooft zal ik morgen wat mooie fotos van de kast ff beetje bewerken zodat men een idee krijgt van hoe het eruit moet zien. THX voor de feedback nogmaals !

Verwijderd

Appeltaart schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 22:08:
Net terug van het actually halen van de kast, ik zal morgen wat in depth fotos uploaden met geedit fotos in photoshop etc. Ik zat idd te denken aan rubberen ringen of iets dergelijks tussen de ventilators en de kast omdat het ook van ijzeren plaatwerk is wat niet HEEL stevig vast staat. Ik heb wel specs maar veel is ook "oude" troep. Het staat er gewoon al erg lang en na maandjes wat linux servers gedraait te hebben wilde ik wat meer uitdaging.

Proc zijn 2x 1400 thunderbird
verder 1x 600 mhz en 1x 400mhz oid, het word geen high end pc's.

uiteindelijk wil ik:
1x media pc
1x webserver
1x fileserver
1x shell (gewoon om te kunnen kloten zonder dat mijn hele systeem onstabiel word)

daarnaast heb ik wat hardeschijven cdroms videokaarten en audio kaarten, morgen volgen ook hiervan de precieze namen etc :P weet ik eerlijk gezegd niet zo uit me hoofd. Tevens ben ik ook nog als een gek op zoek naar een SLOT IN DVDROM (zo een zonder lade maar die de CD naar binnen ... slurpt) maar daar word dus aan gewerkt.

Verder wil ik iedereen hartelijk danken voor de feedback die ik krijg, zorgt voor meer inspiratie en betere ideeen }:O :D maar zoals belooft zal ik morgen wat mooie fotos van de kast ff beetje bewerken zodat men een idee krijgt van hoe het eruit moet zien. THX voor de feedback nogmaals !
Ik denk dat bij dergelijke systemen wel wat airflow gewenst is.. dus hoe wil je dat gaan doen? en de hardeschijven?

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
het idee is kewl (heb ik zelf ook wel es mee gespeeld)
maar sowieso als gezegd, je meot goed koelen, dan is 8 * 120mm geen overbodige luxe
maar het moet op je kamer, slaap je daar ook ofneit? ik zou dat nl. a-relaxed vinden. ik hoor heir al mijn Zalman koelers en mijn laptop. En dan begin ik nog niet over wat het vrouwelijk gezelschap er van vindt....

Compromises are for the weak

• d0rk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 17:33
vrouwvolk -> comp uit :P

Ik heb op mijn kamer een PII server (266 Mhz) met een 120mm en 2X 80mm op 12V, maar ik slaap er zo doorheen.. (heb ook bijna altijd de radio aan staan als ik ga slapen..)

het hangt dus vooral af van je fans, en de vastheid van je slaap :P zet ze voor de lol eens allemaal aan, en probeer te slapen, als dat lukt zal het wel los lopen in die kast..

• Appeltaart
Het geluid is mij voor het minst erge, dit is niet mijn primaire slaapplaats en dus zou het geen ramp zijn om enige tyfus herrie te moeten ervaren ;D. Vervolgens heb ik vanmiddag even een aantal fototjes gemaakt. Ok mijn eerste plaatjes (Thumbs, klik link voor fullsize)

Afbeeldingslocatie: http://www.fragnet.nl/mod/indeling2_tu.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.fragnet.nl/mod/indeling_tu.jpg

Hier zijn een aantal fotos waarbij de 4 platen liggende op de bodem/achterkant de mobos voorstellen en het stuk hout in de kast zelf een afscheiding maakt tussen mobo en hd/cdrom/etc, ik heb al gecheckt en met 0,9m IDE is het net te halen, dus word nog leuk :P.

Voor de HD's e.d. heb ik bedacht het simpel te houden, ik heb zelf namelijk erg weinig ervaring met modden. Mijn oplossing is de oude rekjes uit mijn PC's te demonteren, deze zijn identiek aan elkaar en bieden ruimte voor genoeg 3,5" ruimte, tevens herbergt het meteen een paar cdrom drives etc (al zullen dit er max 2 worden). De overige cdrom bays ga ik denk ik gebruiken voor fan/led controllers.

Afbeeldingslocatie: http://www.fragnet.nl/mod/rekje2_tu.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.fragnet.nl/mod/rekje1_tu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fragnet.nl/mod/grills_tu.jpg
Jawel, de lelijk geeditte stukjes zijn waar ik de grills geplaatst wil zien, tevens heeft de zijkant toegang tot buitenlucht, ik zit te twijfelen of ik ook een grill/fan zou moeten maken onder het gat in de bovenkant (dus aan de uiterst rechterkant) dit creerd beetje tocht effect maar ik weet niet of dat goed/slecht is.

Tevens een noodoproep aan iedereen die weet waar men een SLOT IN dvd/cd rom kan halen (liefst van pioneer) ik heb nog geen webwinkel/normale winkel kunnen vinden (informatique, powerline, aci, alternate, ga maar door).

*edit typfoutjes ;p*

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:43
TT-change naar CiP :+ ?

Verwijderd

Voor een slot-in cd/dvd speler kan je natuurlijk ook gewoon op marktplaats/ebay/whatever kijken. Verder is het een leuk idee en ik denk dat het wel vaker gedaan is (wat helemaal niet erg is natuurlijk) dus er zal misschien ook nog wel wat nuttige informatie te vinden zijn via de search.

Succes!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
kan je niet zelf een slot in dvd speler maken door gewoon je halve laadje weg te gooien? je heb alleen wel weer een naar buiten oplossing nodig :+

Verwijderd

Ik zou de uitblaas niet op de boven kant van je kast doen, is de kans wel erg groot dat jij/iemand anders een boek oid erop legt en je hele airflow klemzit (en er dwarrelt erg veel stof in)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Appeltaart schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 22:08:

ja, ik weet dat linken naar fok eng is, maar hier: http://forum.fok.nl/topic/841315 bied iemand zo'n slotloader aan.

Verder denk ik dat het voor je casemod niet onverstandig is om bovenin een rij 120mm fans te maken (een stuk of 4 naast elkaar, die je op 5V laat draaien. Zijn dan vrijwel onhoorbaar, maar trekken toch behoorlijk veel lucht uit die kast. Dat moet wel goed gaan voor wat betreft de koeling.

Verwijderd

Dit heb ik laatst in elkaar geknutseld:
Afbeeldingslocatie: http://img127.imagevenue.com/loc143/th_32572_mainframe1.jpg
Doe dit keer vier, en je hebt een prima renderfarm :)

Verwijderd

Wel een tof idee om 4 pc's in zo'n kast te zetten :)
Heb je toevallig de maten van de kast om een idee te krijgen hoe groot hij is?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2006 12:18 ]

• Appeltaart
@terw_dan
Super thx voor die slot in topic :> had ik net ff nodig!

@stepzand
Verder is de kast precies 120 breed bij 70 hoog bij 45 diep.

@swartzkip
Daarnaast leek het me dat als ik de fan's aan de bovenkant doe die eruit blazen het dan wel meevalt met het stof wat naar binnen dwarrelt ? (geen ervaring mee maar lijkt me beetje lastig door de airflow) Tevens gebruik ik deze kast echt enkel voor deze servers en zal ik er zeer op letten dat ik geen boeken op de cruciale doorstroom punten zet >:) misschien ff beetje uitstekende fan grill ontwerpen zodat het er automatisch van af zou vallen :p.

@el-loco
Daarnaast lijkt het me nog geen tijd voor CiP :P ik ben zoiezo nieuw met modden en dit topic is momenteel louter nog voor het inwinnen van informatie en kennis, ik wou er expres geen CiP van maken omdat ik nog wacht op mijn bestelde dremel en mijn salaris voor de fan's e.d. (dremel komt volgende week met de post en salaris dinsdag =D)

Naja tijd voor werk :<<<< hoort er ook bij, ik zal vanavond eens kijken hoe ik mijn drives ga bevestigen aan de kast zelf enz

wederom thx voor de feedback

• B1tneuker
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-11 16:47
Ik heb nog wel n slot-in dvd speler, t is alleen wel een SCSI drive.
Is dat een probleem? Anders kan k wel kijken of k ook een SCSI kaart heb

• Appeltaart
slot in dvd speler gefixed, al ben ik nog wel geinterresseerd in een andere. Daarnaast moet ik toegeven dat als je zegt SCSI ik zeg wat :D ? Is sneller oid ?

Verwijderd

SCSI is een soort van doorintwikkeling op IDE. Het is dus sneller, maar je moet op je moederbord wel SCSI aansluitingen hebben, of een PCI-kaart met SCSI aansluitingen.

• Appeltaart
Ik dacht laat ik nog eens wat laten zien, ik heb beetje fotos lopen maken, hard gedacht en meerdere opties uitgeplozen (spelling ?). Uiteindelijk paar schetsjes gemaakt wat betreft de airflow, fans en algemene indeling. De beste eruit gehaald (sorry voor me ernstige lack van skills met photoshop maargoed ..) kheb ook een paar fotos gemaakt en geedit (zo kwam ik erachter dat de cover van een cd hoesje precies net zo groot is als een 120 mm fan ;D) maar die zal ik morgen ff uploaden aangezien de meeste daarvan nog op andere schetjes staan ingesteld :D.

Afbeeldingslocatie: http://www.fragnet.nl/schets1.jpg

Nou, mobos staan dus tegen de achterste wand aan, dat lijkt me duidelijk. Aan de zijkant staan 4 fans naast de voeding (de plek van de #? is de fysieke plek van de voeding, in de wand dus). Naja zoiets hier dus. De HD's DVDs en fan/led controllers komen rechts achter die "afscheiding". Hier voor de airflow fan's onderin voor naar binnen en boven voor naar buiten.

Ik ben dus op zoek naar tips om de airflow enigszins goed te krijgen en om te kijken of ik geen praktische fouten maak :P. Ik wil ook nog even benadrukken dat ik geen ervaring hiermee heb, dus wees niet te streng voor domme fouten oid :>. Daarnaast is het ook van belang te weten dat deze schets in geen enkel geval op schaal is of iets dergelijks, hij is er enkel om een idee te geven van wat er in mij om gaat ;D

@desertstorm thanks :D
ga morgen btw die slot in dvd rom halen, voor een 10tje ;D

[ Voor 7% gewijzigd door Appeltaart op 12-04-2006 00:02 ]

• abaart
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

abaart

lolbroek

ik denk alleen dat de airflow bij de hdd's moeilijk gaat worden

[ Voor 7% gewijzigd door abaart op 12-04-2006 18:54 ]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26
Dingen die mij handig lijken kwa indeling:
- Tussen voeding 1/2 en 3/4 (en dus ook tussen mobo 1/2 en 3/4) een horizontale plank over de hele lengte zodat je de luchtstroom wat meer forceerd. Anders krijgen de bovenste mobo's ook de warmte van de onderste te verduren.
- Je hardeschijven verticaal ipv horizontaal, krijgt ze dan dus zo
|| || || ||
|| || || ||
naast/boven elkaar ipv
====
====
volgens mij is dat een stuk beter voor je airflow.
- Houdt ook rekening met de intakes van de voedingen ;) als die aan de boven/onderkant zitten kun je ze niet vlak boven elkaar hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door MewBie op 12-04-2006 19:09 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• bazzard
  • Laatst online: 09-05 11:52

bazzard

Bas

Lees er net door heen en vind je idee super bedacht!

Ik weet niet wat de precieze maten van de kast zijn. Maar ik denk dat het nog lastig wordt om de HDDs aan te sluiten op het moederborden (voor al "1 en 3") vanwege de lengte van de IDE kabels. Ik denk dat het ook geldt voor de stroomtoevoer naar de HDD alleen die zijn vrij makkelijk te verlengen.

Het is niet z’n gek idee om kast in tweeën te delen. Ik denk dat je een betere airflow krijgt. Ik weet niet of het verstandig is om fans aan de onderkant te plaatsen vanwege de stof dat zicht daar van verzamelen.
Ik zou aan de rechterkant zijkant(hdd kant) 2a3 120mm fans plaatsen(intake). En aan die kant van de kast (boven de hdd) ook nog 2 stuks 120mm fanplaatsen.(outtake).
Aan de kant van de mobo’ zou ik er denk 4 plaatsen. En die dan boven elkaar en langs de voedingen. Die laat je dan naar binnen blazen om zo de mobo’s en cpu te voorzien van lekkere koude lucht. En om de vieze warme lucht daar weer weg te krijgen zal je er daar ook een paar (2a3) fans aan de bovenkant moet maken. Dan moet het wel eens voldoende zijn denk ik zo, en als dat niet het geval is kun je er altijd nog een rooster bij maken.
Voor stof dat van de bovenkant komt zou ik me niet zo druk maken. Zo lang de servers aan staan zal er niet tot zeer weinig stof binnen komen via die fan.

Nog 1 ding. Ik neem aan dat je wel op elke server een remote control heb geïnstalleerd, dat is makkelijker dan keer een monitor aan te sluiten. Zorg wel dat je nog bij de VGA aansluiting kan komen mocht dat nodig zijn.

• Appeltaart
OMFGKLJS ok ik druk net op ubb codes terwijl ik 10000 verhalen getypt heb , ff kort en bondig dus deze keer :

@mewbie
- dankje voor je bijdrage ;D
- Ik heb er ook aan gedacht die HDs verticaal te hangen, er zitten wel gaten in voor schroeven dus het zou op zich best kunnen, zijn alle HD's verticaal te hangen of moet ik ergens rekening mee houden ?
- daar kwam ik dus ook achter in zo een AHA! moment, ik heb in me volgende sketch dus ook hier rekening mee gehouden

@bazzard
- thx :>
- Bekijk mijn nieuwe schets en zie wat er veranderd is
- voor de VGA dacht ik zelf aan KVM switch oid, maar remote control zal ik zoiezo eens goed over moeten nadenken (het word zoiezo linux dus telnet/ssh/w/e kan altijd)

Btw, HD kunnen dus ook verticaal voorgesteld worden en de gaten tussen de HDs in het rek moet je je voorstellen als GRILL/MeshX ofzo. Die troep boven intake is DVD/Controller/weet ik wat bay, ik heb 4x genomen zodat ik zo iig niet te kort kom

Afbeeldingslocatie: http://www.fragnet.nl/mod/1_tu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fragnet.nl/mod/2_tu.jpg

Kijk en huiver, ik ben weer naar me werk :o

[ Voor 1% gewijzigd door Appeltaart op 13-04-2006 15:09 . Reden: typos ftw ]

• MewBie
  • Laatst online: 20:26
Met deze indeling is het beter om je hdd's te houden zoals ze nu zitten :) (horizontaal dus)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• bazzard

bazzard

Bas

Ziet er goed uit zo(knappe schets ook :P ) Ik denk dat je een heel eind komt met deze indeling. Weet alleen niet of je zo genoeg warme lucht kan weg trekken bij het mobo gedeelte. Misschien kan je beter de fans een kleine 10cm uit elkaar houden.
Hou ons op de hoogte ben erg benieuwd naar het resultaat :)

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:30

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Als het past zou ik tussen de bovenste 2 en onderste 2 moederborden een soort kabelgoot maken waar je de stroomkabels in legt. Let qua positionering van de moederborden wel op met de positie van de P/S ATA controllers. Of wordt het SCSI? Heb er misschien overheen gelezen. De langste IDE mag dan wel 90 cm zijn, maar je zit ook met de bochten die je moet maken. Langste S ATA kabel die ik gevonden heb is trouwens 1 meter.

Ik zie dat je de onderste voeding direct op de bodem van het kastje wil plaatsen. Ik denk dat dit geen goed idee is, dat je beter een cm of 3 rondom vrij kan houden - zeker als je een voeding hebt met 2 ventilatoren.

Hier kon uw advertentie staan

• Appeltaart
@bazar
-ik ga even wat fans halen en het droog proberen, ik weet namelijk niet of ik erg veel speling heb. Als ik mijn schets moet geloven die toch echt redelijk/totaal op schaal is houd ik erg weinig over.

@nitro
-dat van die kabelgoten was ik idd ook al van plan, ik heb ook al van die "draadhouders" gezien bij verschillende mod shops om het wat beter eruit te laten zien. In het dak van de kast zit precies een paar cm ruimte om zo een gootje te leggen.
-Morgen leg ik wat vage mobos in die kast om ff de IDE afstand te bepalen, het zijn gewoon HDs (ATA neem ik aan :>?) 3 maxtor 10gb en 1 maxtor 160 gb.
-Voor die onderste voeding, was misschien niet helemaal duidelijk getekend maar daar wilde ik ook een klein stukje rooster zetten zodat de onderste ven van de voeding alsnog kan blazen, leek mij dat dit voldoende was, maar correct me if iam wrong

ik ga het denk ik gewoon proberen, zaterdag al het plaatwerk wat erin gezet moet worden + mijn kinzo multitool en wat extratjes bij de gamma halen. Tevens is mij verteld dat met een decoupeer zaag/figuur zaag (elektrisch) het (het is hierbij door ijzer zagen) ook kan, is dat zo ? Kheb het gevoel dat het toch wel stevig ijzer is ... Mocht dit niet kunnen, hebben mensen wellicht een idee wat sneller is dan een dremel en het toch redelijk doet met ijzer :D ? alles is welkom ;D naja wederom bedankt voor de interessante feedback! ik ga back naar de klus tafel

• TEAMIKKE
  • Niet online
Ik ben met een decoupeerzaag met een ijzerzaag door 2mm staal heen gekomen :Y) Het gaat wat moeilijker maar het is zeker te doen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kan je dan misschien niet beter de voedingen aan de andere kant van de schuifdeuren doen? Dus links waar je ze op het plaatje hebt zitten. Anders heb je misschien (te) korte kabels... ;)

• Appeltaart
mja, tijdens het brainstormen met iemand die ik ken kwamen we op het idee om 5 voedingen te gebruiken, waarvan de 5de als voeding is voor de cdrom/hd/etc. Het scheelt heel wat lelijke kabels en dat voor maar een paar tientjes, leek ons geen verkeerde oplossing, ik heb geen idee of het ook echt werkt, nooit gedaan eigenlijk (iemand enig idee hoe je die voeding aan krijgt :? aangezien er geen verbinding is met een mobo).

Meteen dus ff wat ijzer zaagjes voor me decoupeer zaag scoren (thx :7 ). Het leek mij ook vet om die gaten in het ijzer voor de fans boven en aan de zijkant met ronde hoeken te maken en daarvoor zo een zaag te gebruiken die rondjes uitzaagt, dan ff bij dremelen en klaar (hoop ik). Is alleen even goed meten. Iemand trouwens tips wat te gebruiken als fan controller ? Ik heb wel een paar leuke gezien maar nog niet echt wat ik zoek (wat ik zoek weet ik overigens ook nog niet :P) (oeps sketchup aan laten staan terwijl ik afk was, nog maar ander half uur over :( )

• bazzard

bazzard

Bas

Een 5de voeding is geen verkeerd idee. Ik heb er nog eentje liggen die aan gaat als er stroom op komt. Hij komt wel eens waar uit het p2 tijdperk maar dat maakt weinig uit denk. Scheelt weer een beetje knutsel werk :+

• Appeltaart
te gek, zo een ding moet ik hebben, dat scheelt me een hoop gedoe. Ik zat mezelf alleen af te vragen, hoe bereken ik het aantal maximum wattage wat de hd's en cdroms gaan gebruiken, staat dat op de hds etc zelf gespecificeerd ?

Verwijderd

Op de HDD staat vaak iets van:

5v === 0.75a
12v === 0.80a

Berekening:

5 * 0.75 = 3.75
12 * 0.80 = 9.60

3.75 + 9.60 = 13.35 Watt maximaal

Verder zou ik een extra (doodnormale) voeding kopen, en dan de zwarte en groene kabels via een paperclip (of professioneler: soldeer er een knop tussen) verbinden. Presto: stroom. Zorg er wel voor dat de voeding altijd belast is, anders kan hij kapot gaan.

Ik ga je nu heel jaloers maken, maar ik heb eergister bij de kringloopwinkel een hele kleine mATX voeding gekocht voor €1,50. 90watt, maar genoeg voor mijn HDDs O-)

Als je in regio A'foort ergens woont heb ik nog wel een halve ATX voeding (dus een complete voeding, maar dan de helft van het normale formaat) voor je liggen. Het is hier geen V&A, dus je zult mij moeten mailen als je wat meer informatie wilt ;)

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2006 08:52 ]

• Appeltaart
Naja, wat is in de buurt, ik zal je tip en de reglementen opvolgen, dus je kan een emailtje verwachten vandaag :D ben alleen atm op mijn werk. Ik heb (ook) nog meerdere vraagjes:

"3.75 + 9.60 = 13.35 Watt maximaal"

Betekent dat bovenste dat ik de wattage van de voeding moet delen door de HD's, kijken naar de uitkomst en zorgen dat deze niet hoger is dan wat op de HD staat ? 13.35 in dit geval ?

"Zorg er wel voor dat de voeding altijd belast is, anders kan hij kapot gaan."

Dit betekent dat ik geen voeding moet laten draaien zonder een bepaald wattage ervan te vragen ?

Dat solderen moet lukken, eventjes een soldeer bout regelen, een knopje en klaar is kees.

wederom sorry voor vragen die wellicht dom overkomen, ik wil alleen niets slopen liever

Verwijderd

Domme vragen bestaan niet :)

Zolang je voeding maar alle wattages bij elkaar opgetelt aan kan, zit je goed. Natuurlijk zijn de waarden die op je hardeschijf staan wat overdreven, maar ik kan goed begrijpen dat de fabrikant liever niet heeft dat je net op het randje gaat zitten ;)

Met dat je voeding altijd belast moet zijn bedoel ik inderdaad dat er altijd 1 of meerdere apparaten aan moet hangen. Waarom weet ik niet, maar voedingen vinden het niet zo leuk als ze onbelast draaien.

Om hem dus aan te zetten zonder moederbord, moet je de "Power Suply On" (groen) en de ground / aarde lijn (zwart) met elkaar verbinden. De nummers van deze lijnen zijn 13 en 14:
Afbeeldingslocatie: http://img.engadget.com/common/images/3060000000059093.JPG?0.8426127194907825

/edit:
Ik heb even een test-setup gemaakt, bij deze wat foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www.buyshit.nl/bittech/biggerest/Thumbnails/IMG_1162.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.buyshit.nl/bittech/biggerest/Thumbnails/IMG_1163.JPG

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2006 13:12 ]

• Appeltaart
Ik hoorde van iemand dat je HD het wellicht niet zo op prijs stelt als windows/mobo/etc word afgesloten maar hij nog blijft draaien, is dat zo ?

ok, mijn webhost was momenteel heel even down .. ik hoop ondertussen stilletjes dat dit niet door mijn plaatjes komt o_O <--- hij is dus weer online

[ Voor 46% gewijzigd door Appeltaart op 14-04-2006 18:35 ]

• Appeltaart
Ik heb de kast vandaag enigszins aangepast, ik zal later vandaag nog wel even fotos uploaden. Op zich redelijk gelukt, alleen bij sommige dingen beetje schade aan de kast enzo ;D maarja valt erg mee, het ergste is een boorgaatje ;D (tot nu toe)

• abaart
  • Niet online

abaart

lolbroek

heb je de foto's al?

• Appeltaart
Zo, ik moest even de draad vinden van mijn camera. Om te beginnen spijt het mij voor de afschuwelijke kwaliteit, maar ik moest fotos maken met mijn telefoon aangezien de goede man die vader heet ervandoor was met het betere spul. Tevens zijn de werkzaamheden minimaal, maar ondanks mijn geringe ervaring heb ik al gemerkt hoe belangrijk het is om de dingen vaak en goed uit te meten om te zorgen dat het allemaal goed uitvalt. Dus ik ben stiekem al een beetje trots :P.

Afbeeldingslocatie: http://www.fragnet.nl/mod/tussenwand_tu.jpg

Om de HD's e.d. erin te krijgen zoals te zien op voorgaande fotos/schetsen was het nodig een afscheiding te maken tussen de plek waar de mobos komen en waar de HDs komen, hiervoor heb ik een panel gebruikt wat al aan de zijkant van de kast zat toen ik hem haalde en waar je hangmappen enzo in kan hangen (de maten zijn precies de dikte van een hd dus ik maak hier waarschijnlijk eigen rekjes voor die ik hieraan kan vast maken)

Afbeeldingslocatie: http://www.fragnet.nl/mod/before_tu.jpg

Om even een goed beeld te geven van wat er gedaan is zal ik hier een before en after picture laten zien. De eerder genoemde zijwand was toen reeds verwijdert. Wat rest is een zwarte rails waar de deurtjes voorheen in zaten en een ijzeren balk die ter versteviging van het model achter de rand is aan gebracht. De rails waren vast gepopt met popnagels en de verstevigings balk was vast gelast, deze hebben we beide met een boor uitgeboord.

Afbeeldingslocatie: http://www.fragnet.nl/mod/after_tu.jpg

Hier nog een foto van waar de tussenwand komt :

Afbeeldingslocatie: http://www.fragnet.nl/mod/nieuw_tu.jpg

Ik heb vandaag boutjes/moertjes/vanalles gehaald bij de gamma, dus ik ga proberen om de bevestigings punten voor de moeder borden en voedingen vast te zetten. Verder zal ik deze week een aantal gaten zagen voor de fan's. Ik heb een ijzer decoupeerzaag gehaald dus hoop daar redelijk snel mee klaar te zijn, de dremel diamant zaag was te duur :'(.

*edit -------> update*

Even zitten kutten met die moertjes enz, dit is mijn idee om afstand te maken tussen mobo en backplate : Ik heb lange bouten die ik vastzet met 4 moertjes aan het mobo en vervolgens met een extra moertje nog aan de backplate (die zie je niet het extra moertje).
Links hier (sry geen tijd voor thumbnails) : http://www.fragnet.nl/mod/mobo1.JPG http://www.fragnet.nl/mod/mobo2.JPG

[ Voor 15% gewijzigd door Appeltaart op 17-04-2006 19:32 ]

Verwijderd

waarom neem je eigenlijk 4 pc's had je niet beter eentje met veel ram genomen en een paar virtual pc's laten draaien dat had je tijd en veel moeite bespaard, maar eigenlijk is het wel leuk om zo 4 pc's in een kast te krijgen ik hoop dat het je lukt op fatsoenlijke temperaturen want volgens mij gaat het daar wat warmpjes in worden

• Appeltaart
geef mij vmware en ik fix dit binnen 5 minuutjes met alles erop en eraan :< maarja ... waar is de lol dan heen :D. Leek me gewoon een leuk casemod project waarmee ik mijn huidige vakantie/studievertraging we wat mee kan op vrolijken ;D

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:52
Toen ik je vraag las dacht ik gelijk een elektrische storingen. Krijg je daar geen last van.. :? Aangezien pc's toch storingsgevoelig zijn en elektrische stroom opwekken krijg je er nu in de factor van 4 last van.

Ik ben even de specifieke term kwijt, als iemand me kan helpen dan heel graag :? :)

..::System Specs::..

Verwijderd

Appeltaart schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 11:59:
geef mij vmware en ik fix dit binnen 5 minuutjes met alles erop en eraan :< maarja ... waar is de lol dan heen :D. Leek me gewoon een leuk casemod project waarmee ik mijn huidige vakantie/studievertraging we wat mee kan op vrolijken ;D
daar heb je wel gelijk in, maar ik denk aan de plaats zodat er je toch nog een beetje vrije ruimte hebt en aan de electriciteits rekening 4 pc's verbruikt meer als eentje hé. maar tis wel een leuk idee ;)

• Appeltaart
Tekn0z schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 13:24:
Toen ik je vraag las dacht ik gelijk een elektrische storingen. Krijg je daar geen last van.. :? Aangezien pc's toch storingsgevoelig zijn en elektrische stroom opwekken krijg je er nu in de factor van 4 last van.

Ik ben even de specifieke term kwijt, als iemand me kan helpen dan heel graag :? :)
Ik heb dit ff gecheckt dmv de search functie, dit schijnt alleen erg uit de hand te kunnen lopen met snelle proc. en dergelijke. Gezien het hier om 2x1400 1x600 en 1x300 gaat zal ik daar denk ik niet veel van merken.

Vandaag even mijn windows afgetekent op het alu, zo ff met schilders tape eroverheen voor de decoupeerzaag. Ik ga denk ik morgen een paar windows met decoupeerzaag doen en een aantal met de dremel gewapende glasvezelsnijschijven die ik besteld heb, met beide heb ik namelijk nog geen ervaring.

(iemand een tip om boorgaten op te vullen behalve plamuur ?)

• Strikertje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:19
He man

Hoe gaat het ondertussen met je mod? Ben wel erg benieuwd omdat ik bijna hetzelfde van plan ben!

Verwijderd

Niet als flame bedoelt, maar als je de voedingen daar plaatst, krijg je imo het schuifdeurtje niet meer open... Misschien is het slim ze tegen de achterwand te plaatsen (als daar ruimte genoeg is), om ze zo ook wat extra hitte af te laten voeren? Meeste voedingen hebben immers een intake aan de onderzijde (?)

Verder een leuke mod. Hoop dat het gaat werken. Loop zelf ook al een tijdje met zo'n idee rond, maar dan voor 2 systemen.

Verder: Hoe ga je de bediening regelen? remote controle is leuk, maar kan makkelijk fout gaan. Misschien een idee om dat op te lossen met een (actieve) KVM-switch? Is ook een stuk makkelijker als je tijdens booten/installaties problemen tegen komt.

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 13:04

sniek

Got root?

Ook nog een kleine kanttekening. Je moederbord aansluiting komen nu niet allemaal naar buiten. Ofwel, ga je het verlengen of iets dergelijks?

Irrelevant by default - rm -rf /

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 10:28
Ben je nog met je mod bezig of heb je hem laten liggen?
Pagina: 1